Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:12

Dank jullie wel!

Suusje, wat een mooie hond en wat een mooie tijd!

Ik neem mijn hond niet (meer) mee, ze is een jackrussell van 14 loopt nog als een naaimachine, maar stokdoof en licht aan het dementeren :+

Goof, dank je wel, ik ben er benieuwd naar de massage

LV19552 ja daar was ik ook achter gekomen, vandaar dat ik mijn doel heb bijgesteld (mag 140 minuten over 14 km doen, dus dat kan ik zelfs wandelend :+

Ik heb airpod dopjes en als ik alleen een lange afstand loop, doe ik er 1 in om de omgeving nog te kunnen horen.
Heb dan vaak op spotify de motivation run aanstaan en omdat ik dan in een heel rustig tempo loop, zing ik (vaak met bij behorende armbewegingen mee) zal er niet uitzien of klinken maar ik heb iig lol :+

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 11:21

Mijn oren kunnen dus geen dopjes hebben. Echt alles valt uit :')

Heb ze wel eens in als ik thuis bezig ben. Als ze dan uitvallen, ben ik ze niet direct kwijt.

iiSunshine

Berichten: 1247
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:17

leuk om te lezen wat jullie allemaal luisteren. zie nu al 3 keer shokz voorbij komen, ik ben nog opzoek naar draadloze oordopjes. maar muziek kwaliteit vind ik wel belangrijk. zijn de nieuwere versies qua kwaliteit wel beter?

leonie, ik luister ruben tijl ruben de podcast, (die van van de lama’s). ik vind hen gewoon heel lollig :D en ja prima getraind. ben soms wat onzeker over mijn prestaties, dat is vooral een mentaal dingetje.

sherivey, dat is een goeie, ik vind het ook belangrijk om vooral geen noise cancelling te hebben/omgevings geluiden te kunnen horen.

sall, welkom en succes met je trainingen voor de cruijff loop.

suusje, zie mijn loopje van gisteren + zones hier onder. ik twijfel nu ze aan te passen, er is al eens door garmin een max hartslag gemeten van 196 namelijk en ik zie nu dat mijn zone 5 ‘al’ vanaf 178 is. jeutje kwart voor 6, dat zijn vroege tijden. leuk zo met elmo. wel raar van die honden…

Afbeelding
Afbeelding

LV, ja dan zijn onze tempo’s (en oordopjes, haha) zijn idd hetzelfde. ik heb zelf een 10km in mei, mijn PB is nu 1:11 maar dat was überhaupt mijn eerste 10 en dus vol gas. goed om te lezen dat intervallen je tempo helpt. klinkt inderdaad als een drukke week!

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:27

Ik loop inderdaad ook gewoon met AirPods. Maar echt lekker zitten die niet mee. Ik moet ze ook regelmatig weer even goed doen :+

Ik kan jullie alvast een ding aanraden vanaf Bonaire; ga niet hardlopen. Zelfs als de zon opgaat is het echt heel warm.

Ik had me voorbereid op heerlijke zuid Frankrijk 30 graden. Zo lekker droog, heerlijk! Maar dat is het helemaal niet haha. Het is zo’n vieze, plakkerige Nederlandse zomer maar dan nog plakkeriger.

Hier lopen is eigenlijk ook helemaal niet veilig dus ik loop nu op de atletiekbaan. Heel inspirerend op vakantie :+ .

Ik kom iedere keer echt drijfnat, maar dan ook echt dat het water van je afloopt van de baan af, in Nederland zweet ik amper.

Dus dit is wel even doorzetten, maar goed, het is wat het is. Maar ik kijk er enorm naar uit om weer in Nederland te lopen!

Fijn dat iedereen zo lekker bezig is, ik lees wel mee maar heb geen laptop dus iedereen quoten is een beetje lastig met de telefoon :)

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 12:35

Genoteerd: niet naar Bonaire gaan :))
Of iig niet om hard te lopen. Ik kan warmte redelijk hebben, tenzij het echt benauwd is.

Vond het gisteren al wat benauwd toen ik op stal was 's avonds :=

EedihcrO

Berichten: 786
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:35

Dank voor het welkom allemaal. Ik denk dat ik hier nog wel een en ander op kan steken.

Suliko, wat een leuk idee om zo eens ergens anders te gaan lopen. Wie weet kom je nog hele mooie plekken tegen. En balen dat de fysio niet door kon gaan. Heb je de spieren erg gevoeld?

Leonie87, waar zit jij dan? De foto's die je plaatst zien er ook mooi uit, dus wie weet het ritje nog wel eens waard. Even verderop zie ik Oisterwijk. Mooi! zodra ik de 10 volhou kom ik een keer langs hoor :D

Goof, wat een mooie foto's <3 . Ik hou ervan om zo te lopen. En misschien niet het tempo wat je gehoopt had, maar wel mooi 10 km in de benen! Meer dan iedereen die op de bank zit he.
Hier zie je ook veel groepen in de bossen inderdaad. Maar niet zo groot en druk als jij omschrijft gelukkig.

Suusje, jouw hartslag doet hetzelfde als die van mij. Alleen jij loopt iets verder en iets harden :P . Vond het wel vervelend voelen.

Ninus, leuk dat je iemand gaat helpen. Ik heb ook zo iemand die mij mee 'trekt'. Zo fijn. Wel balen van je nacht :z

LV19952, balen dat je horloge zo vreemd doet. Zit hij niet toevallig nog in de garantie? Wel een lekker looptempo gehad ook.

Sherivey, jij woont ook al zo mooi. Loop je daar zo vanuit huis naar toe?

Ieris, ook heel leuk om met je paard te lopen. Maar het vergt dus wel wat geduld en oefening zie ik.

iiSunshine, Mooi loopdoel ook. Waar vind je dat soort suggesties? Ik loop met muziek. Heb een hardlooplijst op bpm gemaakt. Anders ren ik mezelf voorbij. Podcast heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zag hier wel enkele aanraders voorbij komen.

Gister gewerkt en dus geen tijd om bij te lezen. Het gaat flink hard hier zie ik al. Gezellig

Waar halen jullie inspiratie voor trainingen vandaan? Ik heb de garmincoach geprobeerd, maar dat vond ik niet handig. Een rondje maken van een x aantal km kan ik wel, maar hoe verzinnen jullie de intervaltrainingen met tempo's erbij enzo?

Sall

Berichten: 6713
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:45

Ik heb uit een (marathon) schema van Lotte van Leeuwen een gedeelte gehaald om op te bouwen van 5km naar de 14km. Werkt erg fijn, mits je niet zoals ik 2 weken eruit ligt vanwege gezondheidsklachten, dan is het improviseren.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 12:55

EedihcrO, ik moet ongeveer 1 km lopen om op de onverharde paden te komen :)

Inspiratie voor trainingen haal ik uit de schema's die ik wel eens heb gebruikt. Die uit het boek 'marathon, magisch of waanzin' vind ik het leukst. Daar is redelijk wat afwisseling.

iiSunshine

Berichten: 1247
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:03

eedi, ik gebruik de garmin suggesties. niet elk garmin horloge heeft die functie.

BeFunny

Berichten: 10533
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:36

IiSunshine, lekker gelopen zo te zien :j


Ik heb vandaag 30minuutjes gelopen
Afbeelding

Ik heb gister een intensieve dag gehad. Dus dacht eigenlijk niet te gaan vandaag. Maar de suggestie van Garmin was 30minutjes dus dacht ik ga wel. Maar stond op met buikpijn en wat spierpijn dus twijfelde weer maar toch blij dat ik even geweest ben.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:23

Sunshine, ik vind de geluidskwaliteit van mijn Shokz echt meer dan prima. Het geluid is gewoon erg zuiver.
Lies-sparkle, ik vind je wel een doorzetter dat je daar toch door blijft lopen. Ik had het lekker laten gaan geloof ik. Geniet ervan daar.
Eedi, ik loop eigenlijk geen trainingen. Ik loop soms wel intervallen (maar te weinig) en die verzin ik dan ter plekke.
Lekker gelopen Befunny.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:53

Welkom Sall!

Wat een heerlijke foto van Elmo suusje!

Mijn zusje heeft rolfstone oordopjes voor bij het hardlopen en die zijn bijna niet uit je oren te krijgen zegt ze.

BeFunny lekker loopje zo.

Hier vanmorgen 22km getraild met een vriendin met de hele tijd regen.
Slechte nacht gehad, verkeerschaos op de A12 voor ik er was en ik ben nog op mijn muil gegaan halverwege. Dus het was niet echt mijn dag, maar omdat ik samen liep en de route mooi was, ging de tijd vlot voorbij.

Morgen nog een werkdag van een uur of 12 en dan vrijdag naar Limburg. Zin in!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:48

Aii Supervixen hopelijk geen pijn gedaan toen je gevallen bent? Waar in Limburg zit je dit weekend ergens?

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:21

Eigenlijk net over de grens, in België, vlakbij Blieberg. Ten zuiden van Vijlen en Epen.

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:27

Zo'n plankenpad, prachtig. Ik heb ook 2km door het bos getraild, dat kan nu weer, het is tot half 8 licht. 5km in totaal gedaan.
Mijn trainingreadiness is nu 1. Haha. Het gekke is dat ik me op zich fit voel, hartslag is in rust mooi laag, het hardlopen zelf vermoeit me niet extra. Maar de spieren werken niet mee, die verzuren wel en ik produceer nog extra snot sinds die koorts van vorige week. Ook lijken de pezen gevoeliger dan voor dat griepje. Dus waarschijnlijk hangt dat er allemaal mee samen. Gisteren had ik 's avonds een vreselijke kriebelhoest, en dat was vandaag gelukkig weer weg. Ik had vandaag nog meer kunnen doen dan die 5km, maar dit ging vrij gemakkelijk en was echt niet de snelste tijd, maar het gaf me wel even rust in het hoofd ook.

horsii

Berichten: 7601
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 21:51

Heerlijke trail fotos sv, hopelijk niet bezeerd.

Befunny, toch geweest.voelt achteraf wel altijd fijn hè.

Verder nog meer mooie loopjes.
Hier hele drukke werkdag dus geen loopje.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 21:58

SV, lekker getraild! Jammer van de regen. :=

Ik heb vandaag tussendoor wat oefeningen gedaan voor mn spieren.
En een beetje gaan puzzelen qua voeding. Hoop dat ik daaruit wat winst kan halen op iig fysiek gebied, maar misschien ook wat op mentaal gebied.

En dan het liefst zonder al te veel supplementen, gewoon met dingen die je in de supermarkt kunt kopen.

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:56

Altijd blijven lachen SV :)) Hoop dat je je niet bezeerd hebt.

Ik heb gistermiddag een rondje zeedijk gedaan (10K), dat viel niet mee, mijn waarden zijn ook nog steeds echt bar slecht, dus ik houd vandaag en morgen maar even rust. Ik voel me niet heel beroerd, maar een hoge rusthartslag en een slechte HRV is er vast niet voor niks. Het komt me totaal niet uit, maar dat heb ik dan weer niet voor het kiezen :D

Arie heeft zich de afgelopen nachten rustig gehouden en ik heb ze gisteren maar samen naar buiten gegooid, ik was klaar voor spektakel, maar dat viel tegen. Dus die stress is eraf :=

Ben benieuwd naar je voedingspuzzel Sherivey! Ik ben me er ook wat in aan het verdiepen, want ik heb hetzelfde idee, maar met mijn baan en alles wat ik verder nog doe vind ik het lastig om regelmaat en tijd te vinden voor eten. Het moet allemaal niet te ingewikkeld zijn.

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 08:14

Het moet voor mij ook zeker niet te ingewikkeld zijn hoor. Nu heb ik relatief veel tijd, omdat ik niet volledig werk. Maar zodra ik dat wel weer ga doen, moet alles ook te doen blijven. :)

Dus geen ingewikkelde gerechten of dingen die lang duren om klaar te maken.

iiSunshine

Berichten: 1247
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 08:51

befunny, een groot deel in zone 4 zo te zien, lekker bezig hoor!

SV, fijn dat je ondanks de ‘tegenslagen’ toch fijn gelopen hebt. kan ik me voorstellen met zo’n mooie route inderdaad. en gezellig samen al helemaal!

sherivey, wat bedoel je precies met winst behalen op je voeding, je wil graag gezonder eten/afvallen? mocht je simpele recepten zoeken wil ik je altijd wel wat opsturen.

ninus, balen van je lage HRV, denk dat je er inderdaad wel goed aan doet om er naar te luisteren en rustig aan te doen.

hier precies hetzelfde als ninus. al een tijdje een lage hrv, slechte slaap kwaliteit. gisteren nog wel 40 mins in zone 2/3 gelopen. maar dat ging ook niet je van het, had het erg zwaar ondanks de lage hartslag zones. hrv zit nu echt op de rand naar oranje dus dat zal komende dagen wel in het oranje gaan. maar ik voel me echt prima. wellicht heeft het toch te maken met mijn hardloop 7 daagse icm een paar keer later dineren van de week. dus ik ga voor dezelfde tactiek als ninus en even een paar dagen rust. ik baal wel echt, want ik wil gewoon lekker lopen, vooral nu het weer zo lekker begint te worden. geduld is een schone zaak :D

germie

Berichten: 25951
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:28

Ik had een hele lage hrv volgens Garmin, totdat ik vorige week koorts kreeg, toen was die ineens weer 'in orde'. Ik had gisteren slecht geslapen, en ook al 12.000 stappen gewandeld, allemaal niets aan de hand, en ineens na het loopje waarbij ik niet echt veel meer gedaan heb dan dat Garmin adviseerde (800m meer om naar huis te komen, alleen tempo lag iets hoger dan geadviseerd, maar dat is mijn tempo) was mijn trainingsreadingness ineens 1. Nu zou ik vandaag rust moeten nemen, komt ook goed uit, want ik ga toch niet lopen vandaag.

Qua eten, ik eet in principe normaal en snoep ook normaal (dus af en toe zoals iedereen), neem na het hardlopen vaak wel een bruistablet met vitamines in water (aanvullen vochtverlies). Verder doe ik eigenlijk ook niets.

Ik lees wel eens dat sommigen wey eiwitten nemen. Maar of dat nu werkt? Ik heb ze ooit wel eens geproefd, maar ik vind het vies.

MuSLi

Berichten: 5243
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:43

Als jij tussen de 1 - 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht binnenkrijgt uit je dagelijkse voeding, dan krijg je voldoende binnen en heb je het dus niet nodig om dit aan te gaan vullen met allerlei kunstgrepen :)

Sherivey
Berichten: 8633
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 09:54

Sunshine, ik bedoel met name gezonder eten. Een paar kilo eraf zou fijn zijn, maar hoeft niet per se (heb een gezond gewicht).
Maar ik denk dat ik wel wat meer aanvulling kan gebruiken in bepaalde stoffen (ijzer, magnesium, omega). Ik eet best wel eentonig en denk dat ik bepaalde dingen in mn voeding wel mis.

Ijzer slik ik al als supplement, omega heb ik besteld, want dat zit niet/nauwelijks in de voeding die ik eet.
De rest probeer ik liever eerst via voeding binnen te krijgen. Vitamine C, magnesium, dat soort dingen zitten ook prima in vega(n) voeding. :)

Germie, eiwitten zijn nogal overrated voor 90% van de mensen :o
Ik neem wel eens een eiwitreep, maar dan meer onder het mom van 'is net wat beter dan gewoon een candybar'. Al eet ik ook gewoon een mars ofzo als ik daar echt trek in heb.

Maar verder krijgt vrijwel iedereen voldoende eiwit binnen met een gevarieerd voedingspatroon zonder aanvulling

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:21

Precies, niet te gek gaan doen met je voeding. Is echt niet nodig.

Hier de HRV in het rood, slecht geslapen (start met bodybattery van 42 8)7 ) omdat ik een werkdag van 12 uur heb vandaag en ik hoofd organisatie ben van de paasmarkt en sponsorloop die we vandaag op school hebben. Ik heb dan stress omdat ik wil dat alles goed verloopt. Dat heeft meteen invloed op mijn slaap.
Plus dat ik van de week heb gehoord dat er bezuinigd moet worden binnen de scholengroep en daardoor mijn contract niet wordt verlengd.
Ik zit dus na juli zonder werk. Ook niet fijn.

Ik heb trouwens wel wat last van mijn val, maar het is te doen. Schaafplek op been en elleboog en wat pijntjes.

Ben blij dat ik een lang weekend vrij heb!

leonie87

Berichten: 4464
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:23

ik heb ook vaak de foute 500 op staan Ninus :Y) ga ik heel goed op, lekker fout. Maar idd, soms ook gewoon niks. Ik heb wel een speciale lijst voor wedstrijden. Heb er in Nijmegen precies 1 nummer van gehoord, was gewoon te druk met andere dingen.
Even naar je lijf en HRV luisteren kan geen kwaad, des te sneller ben je er bovenop. En brave Arie :+

Welkom Sall.

omg Suusje jou hond <3 . Witte herder? ik ben verliefd! Meer Elmo foto's hahaha.

Herkenbaar hoor Lv. Het is altijd passen en meten hier om het in mijn schema te krijgen.

Sherivey ik heb dat ook. Niks blijft zitten. Daarom heb ik de shokz openFit . Die hang je aan je oorschelp en liggen tegen je oor aan. ECHT DIKKE aanrader. Mooie kwaliteit van geluid, ook goed voor podcasts op de fiets (dat ging met de shokz OpenRun - Bone Conduction namelijk niet!).

Sunshine, 66% in zone 3 is netjes toch als dat je doel was. Je zoekt toch een beetje de rand op voor de hoogste trainingsprikkel.

Omg Lies, bikkel! Geniet ervan daar!

Atijd welkom Eedi. "Mijn" paardje staat in Gilze dus ik ben 3x pw in de buurt bij jou :+
Wat betreft trainingen, ik bedenk zelf dingen, google wat, heb er een aantal in mijnhoofd die ik vroeger vaker op de baan deed.
ik had deze doorgelezen omdat ik daar dus liep. Vond er hele leuke dingen tussen zitten die ik nog wil uitproberen.
https://www.alfalavalstevensloop.nl/2024-running-resolutions
En ook hier kun je leuke adviezen en tips vinden (ook voor andere afstanden)
https://www.runningxpert.com/nl/inspiration/halvemarathon-gids-gevorderde#:~:text=Dus%20als%20je%20doel%20een,punten%20onder%20je%20maximale%20hartslag

Best bizar hoe jou hartslag omhoog gaan beFunny! Bijna alsof hij even geen contact maakt en dan opeens jou terug vind.

Mehh SV. dat klinkt idd niet als een ideale dag. Niks geblesseerd met de val?
Toch lekker 22 km gelopen. Dan is gezelschap wel echt een top toevoeging he!
Edit, je post net tegelijk met mij :o . Oei geen werk meer? Ik weet niet wat je doet m maar scholen zitten nogal om mensen verlegen toch? En die lage body battery is echt niet fijn! Zeker niet met het oog op jullie plannen dit weekend. Hopelijk kan je na je lange vandaag even een goede nacht pakken.
Gelukkig niet te veel last van je val!


Ik gebruik alleen iso limonade op de dagen dat ik laag in mijn eiwitten zit EN krachtraining doe in de avond. Verder haal ik het gewoon uit mijn voeding.

Onze bootcamp trainer (die van KVK) had vorige maand aangegeven dat hij zou stoppen... Gister avond de laatste les gehad en er is geen vervanging. Vind het echt heel poedersuiker want hij was echt een hele toffe trainer. Daardoor was er ook echt een hele leuke sterke groep opgebouwd waar ik me echt aan op kon trekken en met veel plezier mee kon trainen.
Heb even bij een ander bootcamp aanbieder tarieven opgevraagd (dit is bij de sportschool zelf) dat is gewoon 3x zo duur en dan mag je alleen de afgesproken trainingen meedoen. Dus niet nog vrij trainen of andere lessen volgen... Ik hoop echt dat ze snel vervangingen hebben.
Wel echt top en hard getraind gisteren. Paard gaat niet door vanavond dus dan gaan we maar even rondje lopen :') .