Hoe omgaan met niet empathische vriendin?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 18:51

Ik vind vooral dat je mensen moet nemen zoals ze zijn en als dat niet lukt omdat ze niet aan jouw eisen of maatstaf voldoen kun je de vriendschap dood laten bloeden of beëindigen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:26

Veel sterkte met het verlies van je paard!

Als dit gedrag van je vriendin je stoort, zou ik het toch bespreekbaar proberen maken. Probeer samen te zoeken naar een manier die voor jullie beide werkt. Heb je ooit gehoord over geweldloze (non-violent) communicatie (ook wel verbindende communicatie genoemd)? Dat lijkt me in een situatie als deze wel een geschikte manier van het aangaan van het gesprek.

Komen jullie niet tot een gezamenlijke oplossing? Probeer dan te accepteren dat jullie niet op eenzelfde lijn zitten en ga voor jezelf na hoe overkomelijk dit voor jou is. Stoort dit heel erg en/of is dit heel belangrijk voor jou? Dan kan het beter zijn om de vriendschap te laten voor wat het is en op zoek te gaan naar andere mensen die beter bij je passen....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:31

Urbanus schreef:
Ik vind vooral dat je mensen moet nemen zoals ze zijn en als dat niet lukt omdat ze niet aan jouw eisen of maatstaf voldoen kun je de vriendschap dood laten bloeden of beëindigen.

Yep dat dus
Als je "tot een overeenstemming komt" moet die vriendin dan bij alles gaan nadenken hoe jij het wilt hebben? Laat haar toch gewoon communiceren zoals ze is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:40

Denk dat je je af moet vragen: ondanks dat ze het wellicht niet expres doet... Is dit wat je zoekt in een goede vriendin?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 19:54

Ineke2 schreef:
Century schreef:
Het is niet perse 'hoge' verwachting, maar het is wel een verwachting die niet voor iedereen even logisch of duidelijk hoeft te zijn, ook al vind jij dat wel! Jij vindt het normaal, maar dat hoeft niet zo te zijn voor een ander.

In mijn ogen heeft dat zelfs gewoon te maken met bepaalde normen en waarden die je als mens mee krijgt.
Of dus duidelijk niet mee krijgt.

Je draaft door met je conclusie over normen en waarden. In dit soort situaties kun je er niet zomaar een waarde oordeel aan hangen hoe iemand reageert. Geen mens is hetzelfde.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 20:19

Ben ik het niet mee eens Charley. Als iemand jarig is, feliciteer je diegene toch. Als iemand een belangrijk examen heeft, wens je hem of haar succes. Als iemand naar het ziekenhuis moet voor een spannende uitslag, sterkte. Zeker als je vriendinnen bent of dichtbij elkaar staat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:09

Coentjuh schreef:
Ben ik het niet mee eens Charley. Als iemand jarig is, feliciteer je diegene toch. Als iemand een belangrijk examen heeft, wens je hem of haar succes. Als iemand naar het ziekenhuis moet voor een spannende uitslag, sterkte. Zeker als je vriendinnen bent of dichtbij elkaar staat.

Dit dus…
Ik zeg nergens dat een vriendin constant moet vragen hoe het met je is. Alleen minstens 1x een berichtje van medeleven is wel op zijn plaats nadat er een heftige gebeurtenis heeft plaatsgevonden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:18

Coentjuh schreef:

Als je dan toch over normen en waarden begint, dan was TS zelf ook niet netjes bezig, die nam niet de moeite die goede vriendin zelf op de hoogte te stellen, terwijl ze dat bij anderen wel deed. Maar wel hoge verwachtingen hebben en de vriendin hier tussen de regels bij de enkels af te breken, zonder uberhaupt het er maar met die vriendin over hebben, waarom deze zo reageert, dus normen en waarden.....

Als iemand sterft dan condoleer je of wens je sterkte, maar hoef je niet 20 keer te informeren, zekers niet als je via sm op de hoogte wordt gebracht door die goede vriendin.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:32

Geheel “ vrijuit” gaat ts ook niet, dat klopt.
Als je nadien in gesprek bent en je schrijft tijdens dat gesprek dat je geliefde dier is overleden en er komt dan niet eens sterkte met het verlies oid uit, ja dat vind ik raar. Hoe je dan ook op de hoogte bent gesteld ervan.

Voor de rest informeren ofzo dat hoeft niet perse. Dat kan ook rot vervelend worden / zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:34

Ineke2 schreef:
Geheel “ vrijuit” gaat ts ook niet, dat klopt.
Als je nadien in gesprek bent en je schrijft tijdens dat gesprek dat je geliefde dier is overleden en er komt dan niet eens sterkte met het verlies oid uit, ja dat vind ik raar. Hoe je dan ook op de hoogte bent gesteld ervan.

Voor de rest informeren ofzo dat hoeft niet perse. Dat kan ook rot vervelend worden / zijn.

Die vriendin moest dat echter vernemen via social media, ts had dat niet persoonlijk verteld.
Vriendin belde paar uur na dat gesprek met verzoek samen te wandelen, maar werd afgewezen. Tja..

pmarena

Re: Hoe omgaan met niet empathische vriendin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:42

Tja.... te horen krijgen "sterkte met het verlies" kan door andere mensen ook weer ervaren worden als "wat een afstandelijke, tenenkrommende nikszeggende slappe hap reactie". Ze reageerde toch met iets dat klinkt als een potentiële opening / uitnodiging tot gesprek.... ik vind dat eigenlijk een stuk meer betrokken en respectvol overkomen dan zo'n soort zouteloze verplichte dooddoener van "sterkte ermee".

Wat uiteraard ook goed bedoeld is door mensen :j Maar ik merk zelf ook dat wanneer ik iemand wel graag een hart onder de riem zou willen steken, ik dat "sterkte ermee" dat best wel nikszeggend vind om tegen iemand te zeggen.

Citaat:
Op zondag, 17 september heb ik haar een berichtje gestuurd met de vraag of ze al terug is van haar vakantie om maar een gesprek te beginnen. Vervolgens geef ik aan dat mijn paard is overleden. Haar reactie is enkel dat ze het gelezen heeft en dat het dus ineens zo slecht ging. Ik heb dat beaaamd en verder weer radiostilte. Een paar uur later vraagt ze of ik -net als anders- zin heb om een rondje te wandelen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:48

pmarena schreef:
Tja.... te horen krijgen "sterkte met het verlies" kan door andere mensen ook weer ervaren worden als "wat een afstandelijke, tenenkrommende nikszeggende slappe hap reactie". Ze reageerde toch met iets dat klinkt als een potentiële opening / uitnodiging tot gesprek.... ik vind dat eigenlijk een stuk meer betrokken en respectvol overkomen dan zo'n soort zouteloze verplichte dooddoener van "sterkte ermee".

Wat uiteraard ook goed bedoeld is door mensen :j Maar ik merk zelf ook dat wanneer ik iemand wel graag een hart onder de riem zou willen steken, ik dat "sterkte ermee" dat best wel nikszeggend vind om tegen iemand te zeggen.

Citaat:
Op zondag, 17 september heb ik haar een berichtje gestuurd met de vraag of ze al terug is van haar vakantie om maar een gesprek te beginnen. Vervolgens geef ik aan dat mijn paard is overleden. Haar reactie is enkel dat ze het gelezen heeft en dat het dus ineens zo slecht ging. Ik heb dat beaaamd en verder weer radiostilte. Een paar uur later vraagt ze of ik -net als anders- zin heb om een rondje te wandelen?

Ja, zo jammer dat dat rondje wandelen wordt gezien als 'net als anders', terwijl het ook een poging kan zijn geweest om er te zijn. Nee, in mijn beleving laat de TS toch wel de meeste steken vallen in het geheel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 21:59

Dat kan, ik gaf het als voorbeeld omdat mensen zeggen ik weet niet wat moet zeggen.
Dat kun je trouwens ook altijd wel zeggen: “ Ik weet niet wat ik moet zeggen”.
Dat is dan beter dan niets zeggen, vind ik he.

Het is zeker jammer dat de wandeling is afgewezen. Wellicht had de vriendin dan persoonlijk iets gezegd, maar dat is gissen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:06

Ilse_123 schreef:
Nature93 schreef:
@Ilse. Maar wat verwacht jij dan van een vriendschap? Dat het enkel gezellig en lol maken is?

Deels.
Ik verwerk mijn verdriet zelf liever alleen, dus ik vind het lastig om in te schatten wat vrienden van mij verwachten in zo’n situatie. Ik heb er zelf bijvoorbeeld een hekel aan als een zwaar onderwerp (van mij), terug blijft komen, ik heb vanuit m’n vrienden dan liever afleiding en lol.
Andersom geef ik het tegenwoordig meestal aan, dat ik daarin oppervlakkig ben vanwege mijn eigen manier met omgaan met moeilijke periodes, maar dat ik absoluut wel meeleef en er voor ze wil zijn.
Overigens zou ik in jouw geval wel uitgebreider geappt hebben, of waarschijnlijk een kaartje gestuurd hebben aangezien appen ook zo afstandelijk voelt ofzo.

Ja zo ben ik ook wel trouwens.
Ik heb ook wel vaker tegen mensen gezegd: Vraag me niets. Doe maar gewoon alsof er niets aan de hand is want als je vraagt hoe het gaat, val ik uit elkaar.
Mijn vriend noemt me als het daar op aan komt soms de ijsprinses.

Dus het ligt echt totaal aan de persoon hoe met zulke dingen om te gaan.
Goed, ik zou zelf wel een berichtje sturen met hey heb net op IG gelezen, heftig en sterkte.

Maar wellicht weet ze niet zo goed wat te doen hier mee.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:19

Coentjuh schreef:

Ook dat is volledig afhankelijk van het karakter en de verwachtingen van een individu.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:22

Nature93 schreef:
Dank jullie wel voor de eerlijke reacties. Erg verschillend ook zie ik.

Ik heb hierdoor wel een inzicht gekregen dat er geen goed of fout is. Maar dat er een verschil zit in emotioneel kaliber/karakter. Ik had in deze situatie anders gereageerd. Maar ik ben ik en zij is zij. Neemt niet weg dat ik dit wel vervelend of jammer kan vinden natuurlijk.

Ik moet toegeven ik heb er ook niet bij stil gestaan om haar te berichten. Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Ik heb dit dan wel weer gedeeld met andere close vriendinnen,(ook paard gerelateerd) waarmee gesprekken soms wat meer de diepte in gaan. Dus dat zegt misschien ook al weer genoeg. Dat deze vriendschap toch meer gebaseerd is op gezelligheid, leuke dingen doen en wat oppervlakkiger. Wat ook niet verkeerd is natuurlijk. Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat hier z'n groot verschil in zit. Maar door alle situaties wordt je een stukje wijzer!

Dank jullie wel voor de feedback.

Als je mijn vriendin was, dan was ik nu wel klaar met je. Verschil in emotioneel kaliber? En dan schaar jij jezelf vast boven je vriendin of niet?
Ik merk dat ik wat moeite heb met jouw gebrek aan zelfreflectie. Je hebt geen enkele moeite om iemand niet-empathisch te noemen, maar hebt je geen seconde afgevraagd of jouw verwachtingen wel terecht zijn blijkbaar. Gebrek aan levenservaring aan jouw kant wellicht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 22:50

Achterom schreef:
Nature93 schreef:

Ik heb hierdoor wel een inzicht gekregen dat er geen goed of fout is. Maar dat er een verschil zit in emotioneel kaliber/karakter. Ik had in deze situatie anders gereageerd. Maar ik ben ik en zij is zij. Neemt niet weg dat ik dit wel vervelend of jammer kan vinden natuurlijk.

Ik moet toegeven ik heb er ook niet bij stil gestaan om haar te berichten. Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Ik heb dit dan wel weer gedeeld met andere close vriendinnen,(ook paard gerelateerd) waarmee gesprekken soms wat meer de diepte in gaan. Dus dat zegt misschien ook al weer genoeg. Dat deze vriendschap toch meer gebaseerd is op gezelligheid, leuke dingen doen en wat oppervlakkiger. Wat ook niet verkeerd is natuurlijk. Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat hier z'n groot verschil in zit. Maar door alle situaties wordt je een stukje wijzer!

Als je mijn vriendin was, dan was ik nu wel klaar met je. Verschil in emotioneel kaliber? En dan schaar jij jezelf vast boven je vriendin of niet?
Ik merk dat ik wat moeite heb met jouw gebrek aan zelfreflectie. Je hebt geen enkele moeite om iemand niet-empathisch te noemen, maar hebt je geen seconde afgevraagd of jouw verwachtingen wel terecht zijn blijkbaar. Gebrek aan levenservaring aan jouw kant wellicht.

Verschil in emotioneel kaliber was mijn uitdrukking.
Dus misschien ben je nu ook klaar met mij...? ;)
Ik heb ooit een vriendin gehad die aan de ene kant vreselijk gezellig was, maar gewoon niets voelde voor 'diepgang' (whatever dat dan weer precies is).
Als je je daar op instelt is het prima.
(In mijn ervaring: in een week met verdrietige, nare dingen was een uurtje bij haar gezellig kletsen en lachen.)(Daar kun je van opknappen, als je je tenminste niet instelt op steun krijgen mbt je verdriet.)

Wat mij betreft is dat geen kwestie van 'hoog of laag, beter of slechter', maar gewoon anders.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 06:38

Coentjuh schreef:

Tja, ik ben ook absoluut niet zo. Als ik iemand van tevoren zie en als ik eraan denk dan zeg ik er zeker wat over. Maar ik app echt niet iedereen voor elke gebeurtenis hoor. Iedereen die ik om me heen heb weet ook dat ik zo ben en maken er nooit een probleem van. Soms vergeet ik het simpelweg, soms is het in mijn hoofd niet belangrijk genoeg om succes te wensen oid, daarnaast heb ik zelf ook liever niet voor elk klein dingetje een appje of iets dus dan denk ik dat diegene dat misschien ook niet wilt. Sommige mensen zijn gewoon niet zo, dat is toch ook prima?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 07:34

Janneke2 schreef:
Nature93 schreef:

Verschil in emotioneel kaliber was mijn uitdrukking.
Dus misschien ben je nu ook klaar met mij...? ;)
Ik heb ooit een vriendin gehad die aan de ene kant vreselijk gezellig was, maar gewoon niets voelde voor 'diepgang' (whatever dat dan weer precies is).
Als je je daar op instelt is het prima.
(In mijn ervaring: in een week met verdrietige, nare dingen was een uurtje bij haar gezellig kletsen en lachen.)(Daar kun je van opknappen, als je je tenminste niet instelt op steun krijgen mbt je verdriet.)

Wat mij betreft is dat geen kwestie van 'hoog of laag, beter of slechter', maar gewoon anders.[/quote]

Dit is inderdaad precies wat ik bedoel met mijn vorige post. Juist dat ik het anders inzag en nu tot inzichten ben gekomen. Inzicht dat ik dus niet dezelfde verwachtingen kan hebben van iedereen of de zelfde verwachting als ik heb en dat een vriendschap dan ook goed kan zijn. Ik praat daarin niet over goed of fout. Maar inderdaad anders.

Maar ik heb van iedereen verschillende input gehad en dank jullie wel daarvoor. Stof om na te denken dus! :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:43

Er is ook helemaal niets mis met verwachtingen hebben. Iedereen heeft die en het zegt iets over wat jij belangrijk vindt.
Aan de andere kant: de ander kan niet weten wat jou verwachtingen zijn als je die niet kenbaar maakt en soms kan de ander ook gewoon niet tegemoet komen aan die verwachtingen. Ook daar is niets goed of fout aan.

Je hebt nu dus een paar opties:
- je geeft aan je vriendin aan wat de situatie met jou gedaan heeft en jullie bekijken samen of en hoe het in de toekomst anders kan
- je zegt niets tegen je vriendin en gaat verder als voorheen. Bij deze optie bestaat de kans dat het onderhuids blijft doorwerken
- je zegt niets tegen je vriendin en laat de vriendschap doodbloeden
- je accepteert dat dit een vriendschap is om leuke gezellige dingen te doen. Voor struin etc ga je naar andere vrienden.

Ik heb ook vrienden van wie ik weet dat ik geen diepgaande gesprekken of steun etc moet verwachten. Niet omdat ze dat niet willen maar wel omdat ze gewoon vaak niet weten hoe ze moeten reageren. En dat is ook ok. Ik zie hen weinig en als we afspreken is het vooral voor de gezelligheid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 08:54

Ik denk dat het ook wel fijn is om mensen te hebben waarbij je even niet zwelgt en paneert in verdriet en (zelf) medelijden maar er weer even een beetje lucht in de situatie komt voor "normaligheid" zeg maar.

Het lijkt me wel goed om het met deze vriendin tijdens de volgende wandeling een beetje ter sprake te brengen op een organische, niet te confronterende manier. Zodat je een wat beter beeld krijgt bij haar kant van het verhaal zeg maar en een beetje kan peilen hoe je toekomstige situaties zou kunnen aanpakken.

Dat je gewoon vertelt dat je er behoorlijk doorheen zat / zit en dat je merkte dat je het toch wel heel fijn vond dat mensen zo mee leven. Dat je wel gezien hebt dat verschillende mensen heel verschillend reageren en je dat wel interessant vindt. En zo dan een beetje achterhalen hoe zij dat ziet voor haarzelf, al is het maar met de insteek van wat zou jij fijn vinden in mijn reactie als jij een keer een verlies te verwerken hebt? Dan kan je best wat leren van haar gevoelens hier omtrent :)