Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Urbanus schreef:Ik vind vooral dat je mensen moet nemen zoals ze zijn en als dat niet lukt omdat ze niet aan jouw eisen of maatstaf voldoen kun je de vriendschap dood laten bloeden of beëindigen.
Ineke2 schreef:Century schreef:Het is niet perse 'hoge' verwachting, maar het is wel een verwachting die niet voor iedereen even logisch of duidelijk hoeft te zijn, ook al vind jij dat wel! Jij vindt het normaal, maar dat hoeft niet zo te zijn voor een ander.
In mijn ogen heeft dat zelfs gewoon te maken met bepaalde normen en waarden die je als mens mee krijgt.
Of dus duidelijk niet mee krijgt.
Coentjuh schreef:Ben ik het niet mee eens Charley. Als iemand jarig is, feliciteer je diegene toch. Als iemand een belangrijk examen heeft, wens je hem of haar succes. Als iemand naar het ziekenhuis moet voor een spannende uitslag, sterkte. Zeker als je vriendinnen bent of dichtbij elkaar staat.
Coentjuh schreef:Ben ik het niet mee eens Charley. Als iemand jarig is, feliciteer je diegene toch. Als iemand een belangrijk examen heeft, wens je hem of haar succes. Als iemand naar het ziekenhuis moet voor een spannende uitslag, sterkte. Zeker als je vriendinnen bent of dichtbij elkaar staat.
Ineke2 schreef:Geheel “ vrijuit” gaat ts ook niet, dat klopt.
Als je nadien in gesprek bent en je schrijft tijdens dat gesprek dat je geliefde dier is overleden en er komt dan niet eens sterkte met het verlies oid uit, ja dat vind ik raar. Hoe je dan ook op de hoogte bent gesteld ervan.
Voor de rest informeren ofzo dat hoeft niet perse. Dat kan ook rot vervelend worden / zijn.
Citaat:Op zondag, 17 september heb ik haar een berichtje gestuurd met de vraag of ze al terug is van haar vakantie om maar een gesprek te beginnen. Vervolgens geef ik aan dat mijn paard is overleden. Haar reactie is enkel dat ze het gelezen heeft en dat het dus ineens zo slecht ging. Ik heb dat beaaamd en verder weer radiostilte. Een paar uur later vraagt ze of ik -net als anders- zin heb om een rondje te wandelen?
pmarena schreef:Tja.... te horen krijgen "sterkte met het verlies" kan door andere mensen ook weer ervaren worden als "wat een afstandelijke, tenenkrommende nikszeggende slappe hap reactie". Ze reageerde toch met iets dat klinkt als een potentiële opening / uitnodiging tot gesprek.... ik vind dat eigenlijk een stuk meer betrokken en respectvol overkomen dan zo'n soort zouteloze verplichte dooddoener van "sterkte ermee".
Wat uiteraard ook goed bedoeld is door mensenMaar ik merk zelf ook dat wanneer ik iemand wel graag een hart onder de riem zou willen steken, ik dat "sterkte ermee" dat best wel nikszeggend vind om tegen iemand te zeggen.
Citaat:Op zondag, 17 september heb ik haar een berichtje gestuurd met de vraag of ze al terug is van haar vakantie om maar een gesprek te beginnen. Vervolgens geef ik aan dat mijn paard is overleden. Haar reactie is enkel dat ze het gelezen heeft en dat het dus ineens zo slecht ging. Ik heb dat beaaamd en verder weer radiostilte. Een paar uur later vraagt ze of ik -net als anders- zin heb om een rondje te wandelen?
Ilse_123 schreef:Nature93 schreef:@Ilse. Maar wat verwacht jij dan van een vriendschap? Dat het enkel gezellig en lol maken is?
Deels.
Ik verwerk mijn verdriet zelf liever alleen, dus ik vind het lastig om in te schatten wat vrienden van mij verwachten in zo’n situatie. Ik heb er zelf bijvoorbeeld een hekel aan als een zwaar onderwerp (van mij), terug blijft komen, ik heb vanuit m’n vrienden dan liever afleiding en lol.
Andersom geef ik het tegenwoordig meestal aan, dat ik daarin oppervlakkig ben vanwege mijn eigen manier met omgaan met moeilijke periodes, maar dat ik absoluut wel meeleef en er voor ze wil zijn.
Overigens zou ik in jouw geval wel uitgebreider geappt hebben, of waarschijnlijk een kaartje gestuurd hebben aangezien appen ook zo afstandelijk voelt ofzo.
Nature93 schreef:Dank jullie wel voor de eerlijke reacties. Erg verschillend ook zie ik.
Ik heb hierdoor wel een inzicht gekregen dat er geen goed of fout is. Maar dat er een verschil zit in emotioneel kaliber/karakter. Ik had in deze situatie anders gereageerd. Maar ik ben ik en zij is zij. Neemt niet weg dat ik dit wel vervelend of jammer kan vinden natuurlijk.
Ik moet toegeven ik heb er ook niet bij stil gestaan om haar te berichten. Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Ik heb dit dan wel weer gedeeld met andere close vriendinnen,(ook paard gerelateerd) waarmee gesprekken soms wat meer de diepte in gaan. Dus dat zegt misschien ook al weer genoeg. Dat deze vriendschap toch meer gebaseerd is op gezelligheid, leuke dingen doen en wat oppervlakkiger. Wat ook niet verkeerd is natuurlijk. Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat hier z'n groot verschil in zit. Maar door alle situaties wordt je een stukje wijzer!
Dank jullie wel voor de feedback.
Achterom schreef:Nature93 schreef:Dank jullie wel voor de eerlijke reacties. Erg verschillend ook zie ik.
Ik heb hierdoor wel een inzicht gekregen dat er geen goed of fout is. Maar dat er een verschil zit in emotioneel kaliber/karakter. Ik had in deze situatie anders gereageerd. Maar ik ben ik en zij is zij. Neemt niet weg dat ik dit wel vervelend of jammer kan vinden natuurlijk.
Ik moet toegeven ik heb er ook niet bij stil gestaan om haar te berichten. Dat had ik inderdaad beter kunnen doen. Ik heb dit dan wel weer gedeeld met andere close vriendinnen,(ook paard gerelateerd) waarmee gesprekken soms wat meer de diepte in gaan. Dus dat zegt misschien ook al weer genoeg. Dat deze vriendschap toch meer gebaseerd is op gezelligheid, leuke dingen doen en wat oppervlakkiger. Wat ook niet verkeerd is natuurlijk. Ik heb hier eigenlijk nooit echt bij stil gestaan dat hier z'n groot verschil in zit. Maar door alle situaties wordt je een stukje wijzer!
Als je mijn vriendin was, dan was ik nu wel klaar met je. Verschil in emotioneel kaliber? En dan schaar jij jezelf vast boven je vriendin of niet?
Ik merk dat ik wat moeite heb met jouw gebrek aan zelfreflectie. Je hebt geen enkele moeite om iemand niet-empathisch te noemen, maar hebt je geen seconde afgevraagd of jouw verwachtingen wel terecht zijn blijkbaar. Gebrek aan levenservaring aan jouw kant wellicht.
Janneke2 schreef:Nature93 schreef:Dank jullie wel voor de eerlijke reacties. Erg verschillend ook zie ik.
Als je mijn vriendin was, dan was ik nu wel klaar met je. Verschil in emotioneel kaliber? En dan schaar jij jezelf vast boven je vriendin of niet?
Ik merk dat ik wat moeite heb met jouw gebrek aan zelfreflectie. Je hebt geen enkele moeite om iemand niet-empathisch te noemen, maar hebt je geen seconde afgevraagd of jouw verwachtingen wel terecht zijn blijkbaar. Gebrek aan levenservaring aan jouw kant wellicht.