Sup ( stand up paddling)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 18:04

Met het zonnetje van gisteren krijg ik alweer sup kriebels.

Nieuw supboard aanschaf moet ik even doorschuiven naar volgend jaar. Iets met druk, stress en een pittige opleiding die ik gestart ben.

Maar hoop snel even te kunnen gaan :)

tienus63

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-23 18:12

Wie nog een sup zoekt; er staat nu een gebruikte Bluefin 10’8 op marktplaats.
Regio???

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 22:47

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 07:02

Dat ziet er niet verkeerd uit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:55

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:00

Waardevolle info in dit topic, ik heb het even goed doorgenomen. Vooral de berichten van Tinus zijn handig bij het kiezen van een board.

Vorig jaar een 3delige sup clinic gevolgd en daarbij had ik wel wat moeite met trillen/balans. Toegegeven vergat ik steeds droge kleding/handdoek mee te nemen en dat beïnvloedt natuurlijk wel een beetje hoe graag je droog wilt blijven :D
In die lessen vond ik de rondgeneusde 10'6 (zowel Aqua Marina als moai) wel fijn, maar anderzijds denk ik eraan 'op de groei' te kopen en voor een tour te gaan. Maarja dan moet ik natuurlijk wel vertrouwen dat ik de stabiliteit onder de knie krijg natuurlijk :)

Ik wil graag beginnen met rondje om mijn woonplaats (kanaal errond) en wat tochtjes op kleine riviertjes en kleine meertjes.

Wat denken jullie? Ik denk eraan binnenkort even voor een uurtje een sup te pakken ergens (verhuurpunt).

Edit: ik vond in mijn notities terug dat ik de 4e van links (12'6) fijn vond in de clinic. Ik ben nu te zwaar (werk eraan) dus wilde sowieso wel voor wat lengte gaan.
Afbeelding

Dankzij eerdere berichten hier leek de stardupp me ook wel wat, nu nog type uitzoeken, vantage, of toch rondgeneusder?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 19:33

Voor de mensen met ‘valangst’ doe eens een sup les op zee! Je gaat er gegarandeerd meerdere malen af maar je gaat ook giga stappen zetten qua stabiliteit.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:34

Ik heb het ook op zee geleerd. Ergens vind ik het ook wel weer makkelijker. Je kan ook gebruik maken van de stroming. Ik vind het op vlak water met onverwachte wind en plotselinge trek in het water lastiger. Op zee is het voorspelbaarder voor mijn gevoel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 22:27

Das wel een goed idee ik moet zeggen dat ik in de 3e les even flink van je heen en weer heb gedaan en je dan merkt dat het niet zoveel voorstelt. En eigenlijk gaat het ook nergens over, dan val je toch in t water? Maar toch teveel bezig zijn met niet falen, denk ik.

De zee is wat verder weg voor me maar houd het toch in het achterhoofd. Als je met een groepje gaat kan het wel scherp, zag ik.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 23:35

6 km op de Stille oceaan gesupt. Het staan ging prima. Maar wat een golfslag, deining en stroming. Er stond stevige wind.
Wel een blessure opgelopen aan de arm door de omstandigheden.
Biceps linkerarm zwaar overbelast en dat zorgt voor peesaanhechtingsproblemen in de bij oven en onderarm. 6 maanden na dato nog steeds af en toe last van.
De instructeur vond het een walk in the park.
Die kon op zijn gemakje foto’s van ons maken.
Ik was blij dat we halverwege even op een strand konden rusten hoewel het spannend was om de branding door te komen het strand op en later weer de branding door om laatste deel te doen.
Maar een ervaring om nooit te vergeten.

Dankzij dry needling zijn de klachten wel heel sterk verminderd, maar tijdens het suppen houd ik er terdege rekening mee.

Maar het klopt tegen de stroom in is het veel gemakkelijker om te blijven staan.
Alsof je dan een steuntje/tegendruk hebt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 09:32

Haha, dat is een goede! Ik weet nog de eerste keer op zee: ging spontaan met een vriendin, we hadden helemaal niet gekeken naar de windkracht enzo. Komen we daar, waaide het écht heel hard en stonden er gigantisch hoge golven. Zeg maar hoe ik ze in die 20 jaar dat ik aan de kust woon nog nooit heb gezien. En wat hebben we een lol gehad! Beide meer onder en naast de sup gelegen en uiteindelijk maar gewoon gaan bodyboarden ermee, maar wat was het tof!

Keer daarna hadden we wel water beter gekeken en toen was het water heel rustig. Toen konden we ook gewoon op ons gemak staan. Was wel veel minder uitdagend en minder lollig, maar ook wel weer relaxed. Maar ik blijf een tour op een vaart oid het leukst vinden. Dan kom je nog ergens. Zee is en blijft zee met constant hetzelfde uitzicht.

Wij waren 2 weken geleden in de Eiffel om lekker te suppen. Maar wat een raar gedoe daar in Duitsland: mocht niet, of je moest betalen maar dat kon alleen met cash, of we werden weggestuurd dat we ergens anders heen moesten. Heel vaag. Uiteindelijk niets gesupt, veel gehiked en nu gaan we morgen maar gewoon in NL een stuk :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:16

Heerlijk gesupt vandaag! Ik had na de lessen van vorig jaar mezelf wat slecht ingeschat. Het ging zo slecht nog niet :D vond het echt heerlijk! 2u sup gehuurd aan een meertje. De terugweg wel last van behoorlijk wind en golven van motorbootjes gaven wel wat extra uitdaging. Op die stukken blies ik even hard achteruit dan vooruit, dus heb ik vooral op de knieën gedaan. Heerlijk voldaan gevoel. Er terug op klimmen vond ik nog niet perse heel makkelijk.

Jullie nog de verkoeling opgezocht?

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 23:04

Ik heb gisteravond heerlijk gesupt, gewoon op een meer in de buurt en ook veel gedobberd maar gewoon chill.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 13:20

Jazeker! Hele weekend het water op geweest :). Welke plassen/wateren hebben jullie onveilig gemaakt :D ?

Ik heb zaterdag een klein tourtje met een vriendin gedaan, was meer kleppen en dobberen, maar was erg gezellig en heerlijk. Tegen het eind moeders even gebeld of ze wilde komen met de "pup" zodat ik het na een jaar nog een keertje kon proberen. Ging heel goed, dus zondag zelf op pad geweest met hem :D.

Afbeelding

Afbeelding

Ben wel alleen zittend gegaan, want 42kg voorop is toch wel een stuk onstabieler dan een pup die je zo uit het water hengelt als die te enthousiast doet haha. We gingen 1x bijna om, toen bedacht meneer dat hij even languit wilde gaan liggen en plofte in 1 keer om :'). Verder merkte je echt dat hij het op het begin heel spannend vond en weinig oog voor de omgeving had, maar na een kwartiertje hij echt begon te ontspannen en te genieten. Gaan we vaker doen :j.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 10:10

Ik kom ook mee kletsen :D Vandaag een Mistral sup besteld bij de Lidl. Daar hoorde ik goede verhalen over, dus ik ben heel benieuwd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:01

Leuk, veel plezier ermee!
Ik vind het echt te hard waaien nu om te suppen.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:05

Ik heb er vorig jaar 1 voor mijn verjaardag gekregen. Van het weekend voor het eerst wezen suppen. Ik ben een echte mooi weer supper.

Ik vond het wel echt heel pittig. De sup is voor mijn gevoel wat smaller dan die waarmee ik van de zomer geprobeerd heb. Deze niet zelf kunnen kiezen, dus we doen het ermee. Maar ik heb wel de hoop dat ik er steeds beter in ga worden. De stroming en de wind waren afgelopen zaterdag wel echt heftig. Voor ik stond, draaide de sup al weer om de verkeerde kant op....

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 12:06

Muga schreef:
Ik heb er vorig jaar 1 voor mijn verjaardag gekregen. Van het weekend voor het eerst wezen suppen. Ik ben een echte mooi weer supper.

Ik vond het wel echt heel pittig. De sup is voor mijn gevoel wat smaller dan die waarmee ik van de zomer geprobeerd heb. Deze niet zelf kunnen kiezen, dus we doen het ermee. Maar ik heb wel de hoop dat ik er steeds beter in ga worden. De stroming en de wind waren afgelopen zaterdag wel echt heftig. Voor ik stond, draaide de sup al weer om de verkeerde kant op....

Het wil ook wel eens helpen om een les te nemen ergens :)
Ik ben ook een redelijk weer supper. Maar heb bij Iksup op de loosdrechtse Plassen al 2 of 3 jaar op rij 1-2 of 3 lessen gevolgd in het voorjaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 13:47

Ben maandagavond voor het eerst weer geweest dit jaar. Naar de Vuntus, Loosdrecht. Was weer lekker!!
Lesje zou voor mij ook niet verkeerd zijn gezien ik niet goed recht kan peddelen :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 14:27

x_Jeanine_x schreef:
Muga schreef:

Het wil ook wel eens helpen om een les te nemen ergens :)
Ik ben ook een redelijk weer supper. Maar heb bij Iksup op de loosdrechtse Plassen al 2 of 3 jaar op rij 1-2 of 3 lessen gevolgd in het voorjaar.

Oh dat is wel een goede tip. Ik stap op bij een surfschool die ook sups verhuren. Dat ga ik van de zomer eens doen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 18:04

Waar vinden jullie mooie sup routes en opstappunten? Zijn daar websites voor of ga je gewoon op goed geluk naar een plek toe?

M1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:11

Ik sup eigenlijk alleen in de omgeving maar zoek ook meer fijne opstappunten

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-23 22:12

Fb groepen volgen. Als ik iets moois langs zie komen vraag ik het gewoon. En hier staan routes: https://www.happysupper.nl/sup-routes/

En ook op kanoweb trouwens.

Goed speuren op google maps helpt ook.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 13:03

Ik heb voor het eerst gesupt vandaag, was leuk!
Had in feb een stardupp evo gekocht nu voor het eerst uit kunnen proberen

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-23 15:24

Ik kom mij ook melden, laatst een workshop suppen gevolgd met Max en was helemaal fan. En dus ook een eigen sup gekocht :D hoop dit weekend tijd te hebben om sup uit te proberen.

Afbeelding