Als leven overleven wordt

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 08:43

Thijsje38 schreef:
Ik heb het gemaild de tekst gekopieerd en doorgestuurd.
+:)+
Goed gedaan!
Citaat:
Hij had mij proberen te bellen maar zelfs dat lukt mij niet dan kom ik niet uit mijn woorden.

... en als bellen niet lukt : chatten.

Ik herken wel dat ik soms tien dingen tegelijk denk en het resultaat is dan meestal zwijgen - want ik kan niet kiezen, alles is belangrijk.
Citaat:
Het lijkt ook niet te verbeteren het verdrietige gevoel heeft plaats gemaakt voor een doof en neerslachtig gevoel. Het wordt toch nooit anders mensen gaan mij toch nooit anders behandelen ik moet voor hun veranderen (...)


Dat is één van de verdrietigste kenmerken van trauma : een trauma kan je het geloof in een mooie toekomst grondig ontnemen.
'Er is geen toekomst die anders is dan nu.' |(

Citaat:
Kom ik weer op mijn levens vraag als je altijd mensen omhoog helpt blijft jij als laatste achter eenzaam en alleen.

1) Nee hoor, dat hoeft echt NIET zo te zijn.
'Wie goed doet, goed ontmoet.' Soms met kronkelwegen, soms met pauzes.
Helaas zit jij nu in zo'n pauze.

2) Ik heb veel gewerkt met de reddingsdriehoek.
En aan de reddingsdriehoek 'komt geen einde', als jij er in geduwd wordt moet jij weten hoe je uit de driehoek stapt.
Want die ander(en) heeft er belang bij, dus gaat gezellig door.
Dwz: het kan zo zijn dat je gemanipuleerd wordt 'dat jij per se dit of dat moet doen'
en als je er heel menselijk in vliegt (je denkt iemand te helpen, dus doe je iets - dat siert je)
... en die ander denkt dan 'fijn, zo kan ik Thijsje aan het werk zetten, hoef ik niets te doen'.

En met je masker en jouw omgeving die jouw ellende totaal niet serieus neemt is dit een reële optie.
Het zij herhaald: stoppen met die reddingsdriehoek is OOK een reële optie!!
... net niet altijd makkelijk, maar het kan wel en geeft veel rust.

'De reddingsdriehoek', komt uit Transactionele Analyse en heet daar de dramadriehoek.
Er zijn drie posities:
de redder die op één of andere manier denkt/ vindt/ voelt dan de ander iets echt niet kan (waar die ander doorgaans belang bij heeft!)
de zielepiet: deinend kind 'Maham, doe jij het nou....!'
(Oej, schuldgevoel! 'Ik ben geen goede moeder als ik niet...' Klopt niet, een goede moeder stelt ook grenzen en eisen. Uiteraard is het ruimer dan moeder - kind.)
... en de aanklager: het is om principele redenen nooit goed! (Dus gaat de redder 'vliegen'!)
Let wel op voor het woord slachtoffer: jij bent geen zielpiet die iedereen manipuleert met hoe zielig jij bent - jij zit gewoon in de hoek waar de klappen vallen. In termen van de reddingsdriehoek zijn dit vaak de redders...!!!
(Met de zielepieten die vinden dat jij flink aan de bak moet, en de aanklagers met de zweep er achter aan!)

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 20:01

Bedankt voor je mooie uitgebreide post Janneke ik ben zo uitgeput.
Vandaag intake gehad met alweer een instelling die mij afwijst ik snap het gewoon niet meer. Mijn PO heeft netjes alle problematiek beschreven, ze laten mij dan al die tijd wachten op een afspraak om mij vervolgens af te wijzen omdat ze zeggen geen uitgebreide hulp aan te kunnen bieden. Ook aparte hulp is niet mogelijk ik vroeg of het anders mogelijk was om alvast aan de trauma verwerking konden werken maar ik kon beter alles tegelijk behandelen dat betekend dat ik pas over een jaar hulp kan verwachten. Ze zien geen “nood” om mij eerder te helpen …

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:12

Thijsje38 schreef:
Bedankt voor je mooie uitgebreide post Janneke ik ben zo uitgeput.
Vandaag intake gehad met alweer een instelling die mij afwijst ik snap het gewoon niet meer. Mijn PO heeft netjes alle problematiek beschreven, ze laten mij dan al die tijd wachten op een afspraak om mij vervolgens af te wijzen omdat ze zeggen geen uitgebreide hulp aan te kunnen bieden. Ook aparte hulp is niet mogelijk ik vroeg of het anders mogelijk was om alvast aan de trauma verwerking konden werken maar ik kon beter alles tegelijk behandelen dat betekend dat ik pas over een jaar hulp kan verwachten. Ze zien geen “nood” om mij eerder te helpen …

Even kort door de bocht: wat een klote instanties. Hoe blind willen ze zijn dat jij geen nood bent?

Je hebt ook gewoon alles tegen je. Het is zooo oneerlijk :n
Ik gun jou alles. En jij verdient alle hulp in de wereld. Het ergste nog is dat dit jou onzekerheden alleen maar bevestigt voor jou en het je alleen maar dieper de put in stuurt. Ik ben hier bijna aan het huilen, zo sneu vind ik dit. Jij verdient zoveel meer dan dit :n

Het maakt niet uit hoe groot of klein je problemen zijn: iedereen verdient hulp.

Op dit punt zit ik te denken dat ze je alleen als nood zien als jij een poging gaat doen. Helaas is precies hetzelfde met mijn beste vriendin gebeurt. Aan alle kanten aan deuren geklopt voor hulp. Overal wachtrijen en geen hulp krijgen. En toen was het te veel voor haar. Een ziekenhuisbezoek later en ineens kreeg ze therapie. Oftewel, als het kalf is verdronken, dan pas dempt men de put. Echt verschrikkelijk :n

Je krijgt alle knuffels van de wereld hier. Wat zou ik toch graag naar je toe willen komen en alle liefde in de wereld geven die jij niet van de mensen om je heen krijgt.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 21:45

Loveglove en Janneke wat kunnen jullie goed omschrijven welke woorden goed zijn voor Thijsje, hopelijk vind je in elk van hun teksten toch weer wat steun!

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 22:22

Ik denk ook steeds vaker wat moet ik doen voor ik hulp krijg maar als ik daar heel eerlijk op antwoord wil ik geen hulp meer. Dan is het te laat… ze vragen steeds als je je hulpvraag in een zin zou kunnen omschrijven mijn antwoord “ik wil weer leven niet overleven”
Elke dag die strijd aan gaan elke dag een hoofd boven water houden terwijl je voor alles en iedereen “onzichtbaar” ben. Soms lijkt het hoe meer ik probeer aan te geven dat het niet meer gaat hoe verder ze mij het water in duwen er komt een moment dat ik niet meer zwem niet meer vecht want waar vecht ik nog voor? Als ik in de spiegel kijk zie ik een gebroken mens, ogen die verdriet en vermoeidheid uit stralen. De liefde en vechterslust is verdwenen, ik zie iemand die ik niet ken… dit ben ik niet.

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 23:39

Thijsje38 schreef:
Ik denk ook steeds vaker wat moet ik doen voor ik hulp krijg maar als ik daar heel eerlijk op antwoord wil ik geen hulp meer. Dan is het te laat… ze vragen steeds als je je hulpvraag in een zin zou kunnen omschrijven mijn antwoord “ik wil weer leven niet overleven”
Elke dag die strijd aan gaan elke dag een hoofd boven water houden terwijl je voor alles en iedereen “onzichtbaar” ben. Soms lijkt het hoe meer ik probeer aan te geven dat het niet meer gaat hoe verder ze mij het water in duwen er komt een moment dat ik niet meer zwem niet meer vecht want waar vecht ik nog voor? Als ik in de spiegel kijk zie ik een gebroken mens, ogen die verdriet en vermoeidheid uit stralen. De liefde en vechterslust is verdwenen, ik zie iemand die ik niet ken… dit ben ik niet.

Mooi omschreven _/-\o_

Dat bedoel ik dus precies. Alle afwijzingen duwen je alleen maar dieper. Ik vind het heel knap dat je tot nu toe hebt blijven proberen. Je bent een vechter :j
Kon ik het maar allemaal van je weg nemen. Het is vreselijk om je zo te moeten voelen :n

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 12:13

Vandaag gebeld door de PO en uitgelegd wat er nu speelt hij was alles behalve blij met de instantie.
Ik heb aangegeven dat ik niet meer voor de kleinere praktijken wil gaan. Ik heb nu 4 afwijzingen gehad maar bij alle 4 steeds dezelfde vragen steeds de stress gehad om het verhaal te vertellen. Me eigen slecht voelen omdat ik toe moet geven dat ik gedachtes heb om uit het leven te stappen en mijzelf daarmee confronteer om dat moment. Ik wil het niet meer. Ik sta nu op de wachtlijst bij degene die een jaar wachttijd hebben omdat dit blijkbaar de enige is die mij echt zouden kunnen helpen. Hopelijk hou ik het nog een jaar vol ik weet alleen nog niet hoe. De PO blijft knokken voor mij dus ik doe mijn best maar moet er niet aan denken dat er ooit een moment komt dat hij bij het praktijk weg gaat want dan sta ik er echt alleen voor.
Momenteel ben ik leeg het is een beter gevoel dan paniek en verdriet maar ook erg vermoeiend.

Kaatastrof

Berichten: 6260
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 13:13

Dikke knuffel Thijsje.

Ik hoop van harte dat de wachtlijst snel vordert voor je. Weet dat ze vooral richtlijnen zijn - het kan soms erg snel gaan. In mijn geval ging het ook sneller dan verwacht uiteindelijk. En ik blijf erbij dat als het echt niet gaat, je je desnoods laat opnemen in de psychiatrische afdeling van een regulier ZKH. Het is niet de beste plek om te zijn, maar wel een plek waar je wat rust gegund krijgt en even uit je omgeving bent. Het garandeert bovendien ook je veiligheid meer.

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-22 22:47

Ik heb afgelopen week een aantal keren de topic geopend om iets te plaatsen en toch steeds mezelf tegengehouden waarom? Geen idee toch een beetje bang om de confrontatie aan te gaan met mijzelf? Mijn lichaam is uitgeput van het omhooghouden van mijn masker. Het was niet zozeer dat ik het voor mijn omgeving moest maar van mijzelf. Ik wilde mijzelf een figuurlijke schop onder mijn kont geven om de boel de boel te laten en doorgaan. Nu begint de paniek weer in te slaan, het gevoel van je weet dat er iets aan komt en het gaat niet leuk zijn.
Morgen vroeg heb ik een gesprek met “een” huisarts 1 van de 20 die ik niet ken maar mijn PO een hartig woordje mee heeft gesproken en nu wilt ze mij zien. Ik weet dat hij dit echt voor mij doet en super lief maar ik ben er weer doods bang voor. Weer alles oprakelen weer mezelf verdedigen terwijl ik het gevoel dat er iemand tegenover mij zit die denkt ach stel je niet aan wordt harder.
Ik hoop zo dat dat snel gebeurd is. Daarna nog een afspraak bij de poh om meteen over het gesprek te praten.
Ik ben de laatste dagen wel weer veel bezig met ik wil niet meer op deze aardbol zijn. Ik leef zoveel mogelijk in mijn bubbel alleen de radio of nieuws kan mij zo van slag maken want het veranderd en veranderingen zijn niet ok. Ik heb bijna altijd mijn oortjes in serie aan en mij af schermen van de rest.
Verder spookt nu vaker door mijn hoofd wat zou ik zeggen tegen mensen als ik echt zou besluiten te stoppen met overleven.

Siers83

Berichten: 7348
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:21

Jeetje ts, wat schrik ik van je laatste zinnen. Als je vandaag naar die ha gaat, geef dit ajb heel goed aan. Wie weet kan deze ha wel iets voor je betekenen

Ik wil je wel nog even een dikke knuffel geven. Helpt niks maar mss geeft het je even een beter gevoel

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 13:44

Hoi Thijsje,
ik hoop dat het gesprek goed is gegaan - en als je nog 'moet' : toitoitoi!

Naar dat je zo vreselijk moe bent...!!!

En begrijpelijk maar ook heel akelig dat in je angst een onbekende arts meteen iemand wordt die jou niet gelooft. :(:)

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-22 15:58

Probeer vol te houden Thijsje!
Het gevoel dat er iets aan zit te komen wat enorm zwaar en moeilijk zal zijn herken ik, maar je weet niet precies wat het is, wanneer het komt en hoe het eruit zal zien.
Alles oprakelen wat er gebeurd is, is ontzettend moeilijk, maar het probleem is dat je door de pijn heen moet om er aan de andere kant beter weer uit te komen.
Hoe moeilijk het ook is, weet in ieder geval dat er hier in dit topic in ieder geval mensen zijn die je alleen het allerbeste gunnen.
Je bent niet alleen.

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 22:32

Hopelijk is je gesprek toch een beetje fijn gegaan!!

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:37

Hoe gaat het met je Thijsje?

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 20:52

Heb je het gesprek met de huisarts al gehad inmiddels?

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 21:02

Lief dat je het vraagt maras…
Op het moment zo

Afbeelding

Ik heb weinig woorden zoveel gevoelens die door mijn hoofd spoken. Gevoelens waar ik niet over kan praten omdat er mensen zijn die hun oordeel klaar hebben. Als ik ergens eerlijk over ben wordt ik uitgelachen of ik krijg opmerkingen dat het overdreven is. Zal ik ooit geaccepteerd worden zoals ik ben of moet ik altijd maar doen alsof?

Het gesprek met de huisarts heeft weinig opgeleverd morgen weer een gesprek met de PO ergens wil ik die afbellen maar ik weet dat ik dat echt niet moet doen. Ik had gehoopt jullie een beter bericht te kunnen geven …

Rocamor

Berichten: 10866
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:06

Thijsje, ik reageer niet veel, maar lees nog steeds mee.

Ik lees liever de waarheid van je, dan de photoshop-versie van je verhaal.

Waarbij ik wel wil zeggen dat ik je alle geluk van de wereld toewens hè

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:17

Hoi Thijsje,
:(:) rot hoor!
Enne : niet om het één of ander: je belt de PO niet af, hè!!
:(:)
Ik snap het contrast wel.
En dat het contrast pijnlijk is.
... en dat een contrast mensen kan verlammen.

Want ik vind het zo pijnlijk, dat er een aantal mensen om jou heen zijn, die op de één of andere manier 'alles' bepalen. :(:)
"Hullie" vinden jouw gevoel 'maar niets' - heel pijnlijk.
En die mensen maken het jou zo zwaar, dat je het contrast nauwelijks aankan. :(:)

En wat mij betreft hoef je niet te presteren.
Als jij je rot voelt, voel je je rot. Dat vind ik heel naar voor je - ik gun je alle erkenning en geluk.
Maar voel je niet verplicht om ook hier het masker op te zetten.
In tegendeel!!

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:47

Ik vind het juist fijn dat je hier niet je fake smile gebruikt.

En ik vind het ook fijn om gewoon iets van je te lezen, goed of niet goed.

Zeg de PO niet af, maak er desnoods een bel afspraak van, of misschien dat je een keer een wandel afspraak kunt maken (geen idee of dat een optie is)? Bewegend heb ik meestal andere gesprekken dan iemand moeten aankijken die aan de andere kant van een bureau zit.

Het gaat met mij op dit moment ook niet goed, dus ik deel je gevoel maar hoop ook dat we samen toch weer dat stapje vooruit of in ieder geval zijwaarts kunnen zetten.

:knuffel:

maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:54

Wat is een PO eigenlijk?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 21:58

Praktijk ondersteuner.

Een psycholoog in dienst van de huisarts.

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 10:05

Dankjulliewel wel ik ga zeker niet afbellen ik weet dat dit belangrijk is om mij enigzins weer wat ander perspectief te geven.

Ik vind het erg fijn om gewoon te kunnen schrijven wat ik voel want dat is het probleem wat ik met andere heb. Mijn gevoel is niet juist volgens hun. Als ik zeg dat ik mij gekwetst voel om een opmerking die gemaakt is wordt er gezegd ja dat is jou probleem dat jij dat ervaart. Ik moet dat harder worden. Ik druip dan vaak af met het gevoel zie je het nou ze snappen het niet dus laat maar. Alleen stapelt alles zich op weer, ik krijg paniek om naar buiten te gaan zelf de hond uitlaten knijpt mijn keel dicht laten we het niet eens over mijn paaard hebben hoeveel angst daar nu weer zit. Ipv dat er dan gevraagd wordt gaat het wel (ze weten van aanvallen en angsten) lukt het wel of zal ik je helpen of meegaan nee krijg ik ben je nog niet geweest met een toon wat mij meteen een rot gevoel geeft. Daarna heb ik een uur in de gang zitten huilen omdat ik niet durfde.
Ik denk dat ik nooit verder ga komen en steeds weer in dezelfde cirkel kom.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:11

:(:)
Vreselijk hoor, als je je al rot voelt, mensen om je heen die het nog erger maken...!
:brr:

Of misschien wel _-:(

xPabloBokt

Berichten: 9399
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 10:32

Ik word er plaatsvervangend boos en gefrustreerd van als ik over het onbegrip uit jouw omgeving lees. Ze zouden jou moeten steunen!

Het ligt niet aan jou :(:)

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 11:00

Is je partner wel eens mee geweest naar de PO?