Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 17:18

Hallo allemaal,

Ik heb kort geleden bloed laten prikken omdat ik mezelf graag eens extra wilde checken. Ik voelde me regelmatig moe en had snel hoofdpijn. Ik werk achter een laptop, het is winter, eventuele corona-nasleep.. genoeg redenen waar het aan zou kunnen liggen, maar eventuele tekorten in het bloed wilde ik even uitsluiten.

In de resultaten komt naar voren dat mijn ijzergehalte goed is (22.0), maar mijn ferritinegehalte laag (16.0, terwijl 15.0 het minimum is en 250.0 het maximum). Google bracht mij geen antwoord: die zegt namelijk constant dat als het ferritinegehalte laag is, het ijzergehalte ook laag moet zijn. Maar dat is dus niet zo in mijn geval.

Weet één van jullie meer-medisch-onderlegde Bokkers toevallig of dit schadelijk is, of het klachten kan veroorzaken, en wat ik kan doen om de waarde te verbeteren? Thanks in advance _/-\o_

FYI: ik ben vegetariër maar eet wel vis af en toe (pescetariër noemt men dat volgens mij) en ik ben bloeddonor, weet niet of dat relevant is maar vermeldt het er maar even bij.

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:26


Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:31

Ik heb dit ook gehad en heb toen Sanquin gebeld voor uitleg. Zij gaven aan dat je ferritine is wat je HB op peil houdt. Het kan dus best dat je HB nog prima is omdat je wel een voorraadje hebt. Maar zodra je dus meer en meer gaat doneren kan je vanwege je lage ferritine gehalte de HB aanmaak niet meer bijpoten.

Overigens had ik een ferritinegehalte van 7.0 en een HB van 9.5. Dat kan dus prima.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:31

Ik heb hetzelfde gehad, heb een paar maanden ijzertabletten geslikt en toen was het weer ok. Ferritine is meer je lange termijn ijzervoorraad. Had overigens geen klachten, maar was bloeddonor en kreeg een brief na een donatie.

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 17:38

Hier idd ook een lage Ferritine 14.3 ijzer 9.6 en HB 8.4 dit is gemeente op 31 decmeber. HB was in september 8. Ook heb ik een te lagen vitamine D.

Ik heb van de huisarts ijzertabletten gekregen 2 keer per week 1 tablet. En 1 keer per week hoge dosis vitamine D.

Bedoel je idd de ijzer of de HB? Want bij mij zijn bijde dus gemeten.

Hier laten meten omdat zwangerschap niet wil lukken en ik wou weten of alles goed is. Is nog meer gemeente maar was gelukkig wel goed allemaal.
En idd vermoeidheid klachten.

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 17:48

Toch best wat mensen die hetzelfde hebben! Bedankt voor al jullie reacties. Zowel hb als ijzergehalte waren goed, ze hebben beide gemeten. Alleen ferritine dus aan de lage kant (nog niet te laag). Bedankt voor de links ook, handig.

Ik denk dat ik conejo even na ga doen met ijzertabletten en een dosis vitamine D en dan even afwachten of het ook iets doet met mijn klachten.

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 21:37

Is er ook vitamine d en b12 geprikt? Zeker gezien je vegetariër bent iets om in de gaten te houden. Al lees ik dat je wel eens vis eet.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 22:07

Heeft je huisarts verder geen toelichting gegeven bij de uitslag?
Als je niet te laag bent zou ik er niet in het wilde weg ijzer in stoppen. Ijzer tabletten zijn niet bepaald gezond, daar is het zeker geen baad het niet dan schaad het niet, die schaden wel.
Liever gewoon na een paar weken nog een keer testen, het kan ook een moment opname zijn.
En inderdaad B12 meenemen in de test.

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 01:40

Bij mij is ferritine vaak veel te laag (onder de tien, hij is eens 4 geweest :+ ) HB is goed, maar ik heb een (behandeld) b12 tekort. (grijs gebied maar wel klachten).

Ik slik 3 keer per week ferrofumaraat. Je kunt zelf eventueel aanvullen met Floradix. Maar doe dit nooit zonder je ferritinewaarde in de gaten te houden, je wilt namelijk geen ijzerstapeling krijgen.

Narita

Berichten: 883
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: Mars

Re: Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 11:11

Ah oké bedankt voor de info, dan ga ik toch eens terug naar de huisarts en ook een keer vitamine D en B12 laten prikken. Heb inderdaad geen toelichting gehad, omdat ik dus nét niet onder het extreem lage gehalte zat (dat was 15, ik had 16, maar scheelt erg weinig dus).

MissBambi

Berichten: 4279
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 08:54

Als je meer over B12 wil weten licht jezelf dan even in op de facebookpagina 'B12 tekort de vergeten ziekte'. Daar staat heel veel info die helaas huisartsen nog niet gebruiken waardoor grijs gebied of een tekort door de huisarts niet altijd als zodanig gezien wordt. Eveneens met vitamine D :j

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Ferritinegehalte laag, ijzergehalte hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-22 09:27

Even iets heel anders, is je foliumzuur ook geprikt? Wordt net als b12 vaak ‘vergeten’ maar een foliumtekort kan je ook moe van worden (verder geen eetlust o.a. Terwijl je dat dan juíst nodig hebt).

Het ijzer prikken is eigenlijk niet zo nuttig zegt mijn eigen huisarts, dan meten ze dus het ijzer in het bloed nog aanwezig (nog niet opgeslagen ijzer), dit is eigenlijk bijna altijd goed, bijvoorbeeld na een hongerstaking of groot bloedverlies niet meer.

Het HB icm ferritine en mcv is vooral het belangrijkste om een ijzertekort en begin oorzaak op te sporen.

Zijn je uitslagen vergeleken met eerdere uitslagen indien aanwezig? Ik voel me bijvoorbeeld prima bij een hb van 6,4 zolang mijn foliumzuur en mn ijzervoorraad (ferritine) op pijl zijn. Gaat mijn hb verder naar beneden, ligt dat bij mij vaak aan een combi van de folium en ijzergebrek :Y)