Partner spermadonor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:12

Als de donor overlijdt,gaan de donorkinderen dan ook erven?

Marije112

Berichten: 3396
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:28


Noblesse_

Berichten: 1839
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:31

Vind het een beetje gek dat iedereen er hier vanuit gaat dat de man van TS stiekem misschien toch een kinderwens heeft en daarom zijn genen veilig wil stellen oid.

Hij kan toch ook gewoon oprecht een gezin willen helpen bij iets wat ze zelf niet kunnen en hij toevallig wel?

Wij willen zelf 300% geen kinderen. En als ik mijn eicellen zou kunnen doneren om daar iemand anders mee gelukkig te maken, waarom niet? (Indien partner akkoord etc)
Dat zou puur zijn om n ander gelukkig te maken en al helemaal niet omdat ik stiekem zelf kinderen wil :+ .

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:34

Noblesse niemand stelt dat. Er wordt geopperd dat dit zou kunnen meespelen en dus goed om even over te hebben.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 16:51

Marije112 schreef:
anjali schreef:
Als de donor overlijdt,gaan de donorkinderen dan ook erven?



http://www.notariswouw.nl/columns/erven ... zaaddonor/

Helemaal pluis is het dus niet (zie de laatste zin van dat artikel!) Ook stond er een geval op internet dat een spermadonor tot alimentatie werd gedwongen nadat het lesbische koppel waaraan hij gedoneerd had uit elkaar ging.Heel vroeger waren spermadonoren echt anoniem maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Ik zou het maar niet doen want je kunt ermee in de problemen komen.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:08

Anjali dat lees je niet goed. Ze kunnen niet voor de erfenis in aanmerking komen.

Deze arts heeft enorm gesjoemeld en ipv donorzaad op grote schaal zijn eigen zaad onder het mom van anoniem donorzaad gedoneerd tegen alle wettelijke regels en ethiek in. Dat kan betekenen dat via juridische procedures daarvoor schade vergoeding gevraagd gaat worden. Dat kan weer , als dat al gaat gebeuren, dat dit betaald moet gaan worden uit de erfenis. Zo zit het verhaal in elkaar.

Dus TS haar partner kan gewoon donor worden, want zijn erfenis is veilig gesteld bij wet.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:20

Ik vind het heel Nobel dat er mannen en vrouwen zijn die geen kinderen willen maar wel anderen kinderen gunnen. Zolang het echt voortkomt uit een ander helpen bij hun diepste wens en je als donor daarna weer je plek in de schaduw opzoekt en de eventuele partner er mee akkoord gaat is het toch een win-win situatie?

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:26

Ik zou mijn eicellen ook doneren als ik niet belast was met depressies die in de familie zitten.
Ik hoef geen kinderen, betekend niet dat anderen er niet van kunnen genieten.
En als ik dan iemands onmogelijke droom kan waarmaken, dan vind ik dat een mooi iets

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:41

Ik heb ook echt 0 kinderwens (er zit echt geen enkele rationele overweging achter, het gevoel is gewoon compleet afwezig). Mocht eiceldonatie niet zo ingrijpend zijn zou ik het zo doen.
Mocht ik een man zijn zou ik wrs zeker doneren.

Edit: ik zou contact dan ook niet afweren maar zeker niet actief opzoeken. Graag wel eens heel af en toe iets weten/horen en mogelijks op latere leeftijd meer contact maar zeker niet de eerste jaren.
Laatst bijgewerkt door poes op 07-12-21 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36657
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:44

Lastige materie is dit.

Ik wil absoluut geen kinderen. Maar kan me zo goed inleven bij stellen die heel graag kinderen willen en waarbij het niet kan. Dit is ongelooflijk oneerlijk. Ik gebruik mijn vrouwelijke apparaten niet waarvoor ze bedoeld zouden zijn en bij een ander die zooooo graag wil, doet het apparaat het niet.

Ik heb me daarom een tijd geleden verdiept in eiceldonatie maar besloten dit ook echt niet te willen. Als ik een eicel doneer verwacht ik niet dat 18 jaar later een mens op de stoep staat. Ik doneer een eicel voor mijn gevoel, geen koter. Hoewel ik begrijp dat mensen hun dna willen onderzoeken was dit voor mij echt een dikke no go. Daarom besloten om niet eens verder te verdiepen.

Ik ben het trouwens eens met Noblesse, vind het ook vreemd dat er zomaar vermoed wordt dat er toch een kinderwens zou zijn bij de partner van TS.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:46

bigone schreef:
Ik vind het heel Nobel dat er mannen en vrouwen zijn die geen kinderen willen maar wel anderen kinderen gunnen. Zolang het echt voortkomt uit een ander helpen bij hun diepste wens en je als donor daarna weer je plek in de schaduw opzoekt en de eventuele partner er mee akkoord gaat is het toch een win-win situatie?


Dat vind ik dus ook. Als belanghebbende voel ik zoveel dankbaarheid als ik het enorme geluk bij mijn dochter zie, die prachtige mannetjes en het enorme geluk bij mijzelf ervaar dat ik oma mag zijn door die onbekende man. Geweldig gewoon!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:49

Heel eerlijk: ik zou er niet blij van worden als mijn man dit zou willen. Wij zijn ook kindervrij, en ik begrijp niet zo goed waar dan die behoefte vandaan komt om sperma te doneren, blijkbaar toch een soort oerbehoefte om de genen door te geven ofzo? Ik zou dus heel graag willen weten waarom mijn partner dit wil.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:55

Achterom schreef:
Heel eerlijk: ik zou er niet blij van worden als mijn man dit zou willen. Wij zijn ook kindervrij, en ik begrijp niet zo goed waar dan die behoefte vandaan komt om sperma te doneren, blijkbaar toch een soort oerbehoefte om de genen door te geven ofzo? Ik zou dus heel graag willen weten waarom mijn partner dit wil.


Het kan ook gewoon goed willen doen zijn toch? Dat zou het voor mij wel zijn, zou niets met genen te maken hebben. Kan je niet zomaar zeggen vind ik.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:57

poes schreef:
Achterom schreef:
Heel eerlijk: ik zou er niet blij van worden als mijn man dit zou willen. Wij zijn ook kindervrij, en ik begrijp niet zo goed waar dan die behoefte vandaan komt om sperma te doneren, blijkbaar toch een soort oerbehoefte om de genen door te geven ofzo? Ik zou dus heel graag willen weten waarom mijn partner dit wil.


Het kan ook gewoon goed willen doen zijn toch? Dat zou het voor mij wel zijn, zou niets met genen te maken hebben. Kan je niet zomaar zeggen vind ik.

Daarom ook die laatste zin: ik wil graag weten waarom.
Goed willen doen kan ook op andere manieren waarbij mogelijk minder verstrekkende consequenties zijn.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:19

Ik zou liever goed doen door een weeskind te adopteren.Die anders weinig kansen zou hebben.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:24

anjali schreef:
Ik zou liever goed doen door een weeskind te adopteren.Die anders weinig kansen zou hebben.


Deze mensen vallen af want willen geen kinderen. Je opmerking is totaal off topic want gaat over wel of niet sperma gaan doneren en de in en outs van zo'n keuze.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:34

pien_2010 schreef:
anjali schreef:
Ik zou liever goed doen door een weeskind te adopteren.Die anders weinig kansen zou hebben.


Deze mensen vallen af want willen geen kinderen. Je opmerking is totaal off topic want gaat over wel of niet sperma gaan doneren en de in en outs van zo'n keuze.

Ik snap wat je bedoelt,maar ik haakte in op de voorgaande post over "goed doen".En dat gedoneerde sperma dient dan toch om ergens kinderen te gaan verwekken? Terwijl er al kinderen zijn die in feite een plek nodig hebben?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:49

Anjali dat is een andere discussie!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:53

pien_2010 schreef:
Anjali dat is een andere discussie!

Nee, dat is het niet.
Ik snap dat dit je persoonlijk raakt vanwege je kleinkinderen, maar het haakt wel aan bij mijn opmerking dat ik graag zou willen weten waarom mijn partner zijn sperma zou doneren als hij zelf geen kinderen zou willen.
Ik snap dat dit jou persoonlijk raakt, maar dat is geen reden om zo te reageren op anjali die een heel normale suggestie doet.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:57

Een vriend van mij heeft gedoneerd aan andere vrienden van ons.
Dit kind groeit nu op en weet wie de vader is.
Echter, moest mijn partner bvb dit willen zou ik er toch ook wel even over nadenken en het wrs niet zo fijn vinden (ondanks het mss niet zo een heel gek iets is).
Ik was ook de enige die het verhaal van de vrienden zo gek vond .. de donor is overigens ook peter van hun andere 2 kinderen. Koppel inmiddels gescheiden en nu wil de vriendin dus kindergeld van de donor vriend :x
Maarbon dit is wel offtopic.

De vraag is vooral, hoe staat je vriend hier tegenover en wat wil hij precies? Anoniem doneren is nog altijd wat anders dan aan een bekend? Lesbisch koppel zoals jij aangeeft. En dan zou ik alsnog wel altijd via een kliniek gaan zodat alles goed op papier staat ivm rechten en plichten.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:05

Anoniem doneren is in Nederland niet meer mogelijk. En terecht, kind heeft recht om te weten wie zijn biologische ouders zijn, of dat kind nu wel of geen contact wil, de mogelijkheid hoort er te zijn. Naast alle overige problemen die er achter anoniem doneren kunnen zitten.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Partner spermadonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:16

Ik zou het niet accepteren.

Waarom zou ie het willen….geen kinderen is geen kinderen en iemand helpen vind ik zo vaag.

Sorry zou er niet mee kunnen leven en zou dus ook niet willlen.
Maar dit is mijn gevoel

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:22

Noblesse_ schreef:
Vind het een beetje gek dat iedereen er hier vanuit gaat dat de man van TS stiekem misschien toch een kinderwens heeft en daarom zijn genen veilig wil stellen oid.

Hij kan toch ook gewoon oprecht een gezin willen helpen bij iets wat ze zelf niet kunnen en hij toevallig wel?

Wij willen zelf 300% geen kinderen. En als ik mijn eicellen zou kunnen doneren om daar iemand anders mee gelukkig te maken, waarom niet? (Indien partner akkoord etc)
Dat zou puur zijn om n ander gelukkig te maken en al helemaal niet omdat ik stiekem zelf kinderen wil :+ .


Nou ja, ik lees in de OP dat hij zelf op zoek is gegaan, want hij zit in een FB groep en heeft min of meer zichzelf aangeboden bij een vreemd koppel. Het is niet dat een bevriend stel het aan hem heeft gevraagd.
En omdat hij zelf actie neemt denk ik toch dat hij een latente kinderwens heeft of bang is dat hij die krijgt.
Want anders zou je niet zelf actie ondernemen lijkt me. Dat vind ik dus vaag.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:24

Achterom schreef:
pien_2010 schreef:
Anjali dat is een andere discussie!

Nee, dat is het niet.
Ik snap dat dit je persoonlijk raakt vanwege je kleinkinderen, maar het haakt wel aan bij mijn opmerking dat ik graag zou willen weten waarom mijn partner zijn sperma zou doneren als hij zelf geen kinderen zou willen.
Ik snap dat dit jou persoonlijk raakt, maar dat is geen reden om zo te reageren op anjali die een heel normale suggestie doet.


Dit is wel degelijk een hele andere discussie. De partner van de TS wil stelletjes helpen die geen kinderen kunnen krijgen. Hij kan sperma doneren, maar hij heeft geen weeskinderen klaar staan om aan te bieden (mag ik hopen :') ).

Die discussie is voor mensen die hulp wensen bij een kindje krijgen en niet voor de partner van de TS. Adopteren is voor de TS en partner toch helemaal niet van toepassing? Waarom dan toch per se die opmerking erin willen gooien? Die discussie is voor de toekomstige ouders en volgens mij weten we allemaal dat er genoeg stelletjes zijn die biologisch gezien een (50%) eigen kindje willen, het proces van zwangerschap en geboorte samen willen doorlopen of de adoptieprocedure niet zien zitten/niet door kunnen komen. Een kinderwens of het gebrek daar aan is een vreselijk persoonlijk iets.

Het lijkt me daarin wel belangrijk dat de TS kan achterhalen wat precies de behoefte is van de partner. Als dat echt mensen helpen is dan is dat natuurlijk een onwijs mooie gedachte. Als er toch een wens is om wat genen achter te laten op de wereld, dan moeten TS en partner het daar wellicht nog over hebben. Het kan namelijk zomaar zijn dat het resultaat een flinke tijd later toch voor de deur staat. Kan/wil je daarmee omgaan?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 21:12

Precies Shae.

En achterom deze discussie raakt mij totaal niet persoonlijk. Het is niet mijn man die sperma wil doneren.

Hij (de partner van TS) moet vooral doen wat past in de relatie van TS en hem. TS wil over diT onderwerp sparren met ons, heeft terechte zorgen en vragen want kan te maken krijgen met toekomstige kinderen die hem willen ontmoeten (dat ziet ze goed). Dus sparren we met haar.

Mijn dochter staat ook niet op de wachtlijst. Dus het maakt niets uit voor haar en indirectvoor mij.

Mijn persoonlijk ervarings aandeel in de discussie is dat ik laat weten dat mannen die sperma doneren mensen heel gelukkig kunnen maken, waaronder ik, en dat ik het positief vindt.