Ziek van eten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Ziek van eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 06:46

Pfff naast courgette kan ik nu pesto op de verboden lijst zetten. Ik was even vergeten hoe ziek je van eten kan worden. :=

Hebben meer mensen zo een verboden lijst? En wat zijn de tips en tricks als het toch verkeerd gaat?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:13

:(:)

Mijn lijst is nogal lang. -O- En afhankelijk van wat het is varieren de klachten ook. Maar het enige dat ik kan doen is uitzieken eventueel medicijnen nemen en nog voorzichtiger zijn met eten.

JorineV
Berichten: 1091
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Ziek van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:30

Sterke kazen zoals camembert staan bij mij op de zwarte lijst. Lust ik gelukkig niet, dus eigenlijk heel makkelijk om er vanaf te blijven.

Rauwe kool en rauwe ui vermijd ik ook. Daar word ik niet ziek van, maar ik krijg wel buikpijn.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Ziek van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:34

Kaki. Ooit 1 gegeten waarbij het voelde alsof mijn hele mond verdoofde. Waarschijnlijk was hij niet rijp of overrijp. Geen idee.

Voor de rest geen eten op mijn zwarte lijst.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:35

Diverse soorten vis. En helaas geen tips en tricks voor je. Meestal is het na een nachtje rond het toilet doorbrengen wel over.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:36

Vis, tempeh, tahoe en hoe heet die witte vleesvervanger…? Daar ga ik allemaal echt niet goed op, dat eet ik dus pertinent niet. Nu zijn dat ook producten die ik nóóit at (want niet lustte) en toen ik het eens at want ja, je wordt volwassen en je wil wel eens wat proberen werd ik er echt ziek van.

Dan heb je nog paprika, daar reageer ik ook niet altijd even goed op maar vind ik wel heel erg lekker dus soms heb ik het ervoor over zeg maar…

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-21 07:37

Fitzroy schreef:
Diverse soorten vis. En helaas geen tips en tricks voor je. Meestal is het na een nachtje rond het toilet doorbrengen wel over.


Ja pfff zit ondertussen al als een zombie aan de thee. Nog te misselijk om slaap in te halen (sinds 3 uur al wakker).


Kookaburra schreef:
Kaki. Ooit 1 gegeten waarbij het voelde alsof mijn hele mond verdoofde. Waarschijnlijk was hij niet rijp of overrijp. Geen idee.

Voor de rest geen eten op mijn zwarte lijst.


Dat herken ik! Sinds dien wantrouw ik ze ook inderdaad. Echt zo een absurd gevoel is dat.


karuna schreef:
:(:)

Mijn lijst is nogal lang. -O- En afhankelijk van wat het is varieren de klachten ook. Maar het enige dat ik kan doen is uitzieken eventueel medicijnen nemen en nog voorzichtiger zijn met eten.


Oooh welke medicijnen heb je?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:38

Mijn lijst is vrij kort maar zit in heel veel dingen, ik kan niet tegen geraffineerde suiker in alle mogelijke vormen. Kort gezegd riet en bietsuiker, dextrose, glucose-fructosestroop etc. Heb er inmiddels een soort zesde zintuig voor ontwikkeld dus het gaat zelden fout. Mijn tip is gewoon ondergaan. Veel is er niet aan te doen op het moment dat je het per ongeluk toch binnen hebt gekregen. Soms wil iets ondersteunends als iberogast nog helpen, als je vooral last van je darmen krijgt.

De grootste uitdaging zit hem wat mij betreft in ergens anders dan thuis eten. Heel veel mensen snappen namelijk niet hoe ze etiketten op voedingswaren en drinken moeten lezen. En heel veel restaurants werken met standaard menu's. Ik vraag bijvoorbeeld nooit een toetje meer als ik uit eten ga. Valt het ook niet tegen wat ik wel krijg (meestal gewoon fruit met niks er bij).

Jannie79
Berichten: 307
Geregistreerd: 23-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:41

Hier staan schaal en schelpdieren op de zwarte lijst. Als ik ze eet kan ik binnen 2 uur beginnen met toiletpot knuffelen.

Vind het wel jammer, zie hier thuis mijn man en zoontjes zo genieten van garnalen maar helaas. Zelfs een kus van een van hen na het eten van garnalen is zelfs te veel.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:42

Chinees. En dan zelfs ook geheel vegetarische chinees van Soy in Utrecht. Terwijl ik al die ingrediënten apart prima kan hebben. Maar het schijnt een vaker voorkomend ding te zijn, een bepaald soort e-nummer of vet.

De eerste keer dat het er allemaal weer heel snel uit ging dacht ik dat het kwam omdat het een restjes was van de dag ervoor.
Maar daarna weer regelrecht na het gegeten te hebben, sindsdien kan ik de lucht van chinees eten echt niet meer verdragen.
Jaren later Soy een kans gegeven, omdat dat geen standaard chinees is. Maar helaas. :Y)

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ziek van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:46

O ja, Chinees. Dat heb ik ook. Dat komt door de ve-tsin, een smaakversterker die erin zit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:52

Susanh dat is ook een lastige om te hebben. En soms moeilijk vermijdbaar. De neus voor is wel handig.

Hier lactose en koemelk kan ik zeker op mijn neus vertrouwen. Een aantal andere dingen is ruiken vrij betrouwbaar reageer ik al op de geur blijf ik er af. Alleen bij sommige nieuwere dingen merk ik pas na eten dat het er kennelijk inzit. Van die niet standaard allergenen die er niet opmvermeld staan maar verstopt als bv natuurlijk aroma (kurkuma, paprika, carotheen(wortel kleurstof) of rode biet kleurstof of kunstmatige zoetstoffen en stevia ruik ik niet -O- en helaas zitten die in heel veel producten in kader van "gezond". Of gebruiken ze glucose fructose van berk zonder het berk stuk te vermelden. Of sojalecitine waar alleen lecitine vermeld staat. :list:

Lijst is nog langer en bv brood is een lastige om te vinden niet zelf gemaakt. Daar zit heel vaak melk, soja, veldbonen, lupine, acerolen, pompoenpit of andere meuk in. -O-

Ik heb standaard al dagelijks allergiemedicatie. Maar bij teveel en te lang maag en darmklachten zijn diarree remmers en iets tegn misselijkheid zoals primperan wel nodig. Als die binnen blijven tenminste. :r

Bij erge jeuk en galbulten moet ik er nog prednison bovenop gooien en corticozalf gaan smeren. Bij huidontstekingen (oa varken, gelatine van varken (laatst bijgekomen en nog aan wennen) en soja (peulvrucht) en lupine en verborgen koemelk geven dit) ben ik langer zoet helaas en met hibiscrub bezig

Kortom mijn eten is nogal een gepuzzel en boodschappen doen steeds frustrerender door de gezondheidhype en geen suikers en de kurkuma voorkeur en de goedkope vulstoffen. Het lijstje wordt steeds korter. Uit eten heel weinig en alleen bij heel goed doorvragen bij de kok.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:58

Fitzroy schreef:
O ja, Chinees. Dat heb ik ook. Dat komt door de ve-tsin, een smaakversterker die erin zit.

Ben altijd heel voorzichtig met Chinees.
Degene waar we altijd gaan, gaat het altijd goed.
Maar met onbekende zaken ben ik altijd voorzichtig.

Ik ga heftig aan de race van sommige smaakversterkers.

Ik moet ook niet de goedkope nasi/bami kruiden in de winkel kopen, maar gewoon de duurdere van Magi of Knor. Anders is een avondje WC verzekerd.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 07:59

Van verse ananas krijg ik een jeukende mond en opgezwollen keel.
Maar ik vind het onwijs lekker en eet het dus wel. En achteraf vraag ik me elke keer af waarom ik dit eet :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:01

Ik word op paprika na niet echt ziek van eten, maar.. ik heb me nog nooit zo gezond en slank gevoeld dan toen ik een zeer strikt lactosevrij dieet volgende.

De kilo's vlogen eraf, mn buik was plat. Pfff. Ik vind melkproducten zo vreselijk lekker. Tis niet eerlijk.

Kookaburra

Berichten: 5390
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:02

verootjoo schreef:
Van verse ananas krijg ik een jeukende mond en opgezwollen keel.
Maar ik vind het onwijs lekker en eet het dus wel. En achteraf vraag ik me elke keer af waarom ik dit eet :')

Ook van de stukjes net achter de schil?
Een andere optie is verwarmen. Maar als mede-ananas-liefhebber snap ik dat je verse ananas een pak lekkerder vindt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:03

Brood, pasta en alles met te veel zetmeel of gist.
Daar zijn mijn darmen absoluut niet van gecharmeerd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34634
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:09

verootjoo schreef:
Van verse ananas krijg ik een jeukende mond en opgezwollen keel.
Maar ik vind het onwijs lekker en eet het dus wel. En achteraf vraag ik me elke keer af waarom ik dit eet :')


Wel uitkijken, je bouwt een steeds lagere drempel op deze manier. Uiteindelijk heb je nog maar een heel klein beetje ananas nodig om al een reactie te krijgen. Maar dat weet je misschien zelf ook al wel.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:09

ja helaas....omdat ik anders altijd buikpijn heb

sausjes, pepers, paprika, schimmel, kazen, ongepasteuriseerde kazen , kool, tomaten, courgette, zoetstoffen, conserveer middelen. en vast nog een paar die ik vergeet! :o
vervelend maar het is niet anders...toen ik alleen was was het minder probleem maar met een gezin is het wel eens lastig.... en ja dan achteraf heb ik spijt en buikpijn, diaree of jeuk! :oo

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:43

Alles met gluten
Maar ook me teveel lactose moet ik oppassen

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Ziek van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:46

Sla, daar raken mijn darmen door van slag.
Appels en aspartaam krijg ik migraine van.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:50

Ik heb helaas ook een aardige lijst intoleranties, maar als ik er een beetje op let is er wel goed mee te leven. Ik verdraag van de meeste dingen wel een beetje, dus als ik bijv. een keer een ei eet bij de lunch is het geen probleem, maar dat moet ik niet 2 dagen achter elkaar doen. Als ik er wel teveel van eet (en die grens wisselt met de dag) word ik eerst een half uur extreem moe en dan krijg ik daarna enorme buikkrampen. Tips en tricks voor al het verkeerd gaat heb ik niet; gewoon op de wc gaan zitten en wachten tot het over gaat :=

Op mijn lijst staat oa; lactose, ei, ui, knoflook, prei, rood vlees, sla, avocado, groene appel, koolzuur en vet

Edit; wat 'grappig' dat jij ook last krijgt van sla DuoPenotti, ik word altijd voor gek verklaard als ik dat zeg want 'het is toch eigenlijk alleen maar water'.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:54

Het blijkt het nitraat te zijn dat er in zit meen ik.

jeetje77

Berichten: 3457
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:01

Lactose. Alles waar maar een klein beetje melk/melkpoeder oid in zit. Veel etiquetten lezen dus. En balen als een stekker, want ik was altijd gek op kaas. Daarnaast ben ik ook al ruim 25 jaar vegetariër. Dat werd de laatste jaren steeds makkelijk met vleesvervangers in de supermarkten enz. Nu een no go, want vaak op basis van melkproduct. Maar goed scheelt dat die er "vroeger" ook niet waren en had ik ook nooit te korten.

En soms weet ik niet wat ik verkeerd heb gegeten. Zoals dinsdagavond. En heb ik een dagje wc hangen.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Ziek van eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 09:10

Hier inderdaad ook lactose, denk je een lekker chocolaatje te eten, ik zal het resultaat maar niet delen :+

Daarnaast krijg ik een vreselijk gevoel in mijn mond en krijg ik het heel heet als ik fruitsoorten als kiwi (green, gold gaat wel goed) en ananas eet. Ook van rabarber krijg ik opvliegers :+