Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 07:56

Verhaal halen en meteen een andere tandarts zoeken.

Dit is toch gewoon medische gegevens delen met derden zonder toestemming?

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:00

Het klinkt wel bijzonder inderdaad, als iets dat gewoon-echt-niet-mag-gebeuren.

Zit er niet 1 of ander schoolmeisje op assistenten-stage dat goedbedoeld iets doms heeft gedaan ofzo....?

Amber_anne

Berichten: 6921
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:24

Ik heb ts al een bericht gestuurd maar kan uit ervaring spreken dat dit wel echt bij de tandarts vandaan kan komen

Kookaburra

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:31

Ik zou inderdaad vragen hoe het komt dat zijn moeder een recent deel van het medische dossier weet... Terwijl je vriend geen contact met haar heeft.

En aan de hand daarvan verdere stappen ondernemen. Het dossier mag niet doorgespeeld worden naar anderen. No go.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:44

Frummels schreef:
Ik zou dit absoluut even met de tandarts zelf bespreken. Juridische stappen en tucht klachten kunnen enorme gevolgen hebben voor de carrière van een arts en dat kan heel verdrietig aflopen :n dus eerst even bij de bron informeren: de tandarts zelf dus.


Dit.
Ok, het had niet mogen gebeuren en ik begrijp dat vriend er kwaad om is. Dus zeer begrijpelijk om naar de tandarts te bellen en die op zijn vingers te tikken.

MAAR: het vertellen dat je bezorgd bent om gaatjes aan iemands moeder is imo nu ook geen reden om iemand de duivel aan de hand te doen met klachten, inspecties, boetes, schorsing, ed. Tot gevolg.

Dieuwke_
Berichten: 4545
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:50

Ik zou ook echt eerst even verhaal halen hoe de vork precies in de steel zit voordat je iemands carrière naar de bliksem helpt. Ik neem aan dat je vent inmiddels al naar de praktijk gebeld heeft?

zonnebloem18

Berichten: 24841
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 08:51

Als zijn moeder ook nog bij dezelfde praktijk zit zou ik sowieso overstappen. Mochten ze niet bij dezelfde praktijk zitten dan vind ik het helemaal bizar.

Kidde
Berichten: 3449
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:11

Marjo schreef:
Kidde schreef:
Nou ja, als de situatie echt heel zorgelijk zou zijn heeft een arts het recht om zijn beroepsgeheim te doorbreken op grond van een conflict der plichten. Nu zal dit in deze situatie absoluut niet zo zijn, maar om gelijk een tuchtrecht in te dienen vindt ver gaan. Maar goed dat ben ik


Citaat:
Er zijn drie situaties waarin je als arts het beroepsgeheim mag doorbreken:

1. Als de patiënt daarvoor toestemming geeft.
2. Als je wettelijk verplicht bent om bepaalde informatie naar buiten te brengen (bijvoorbeeld als de patiënt een besmettelijke ziekte heeft).
3. Als je te maken hebt met een conflict van plichten die je als arts hebt. . Dit speelt bijvoorbeeld bij sommige situaties van kindermishandeling. In een dergelijk geval mag je het beroepsgeheim alleen doorbreken bij uiterste noodzaak en als er geen andere mogelijkheden zijn om het gevaar af te wenden. Bij zo’n conflict van plichten moet je als arts dus je eigen ethische afweging maken.

Bron: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... geheim.htm


In welk universum zijn gaatjes reden tot het doorbreken van je beroepsgeheim? En waarom heeft de arts dat dan niet direct met de patiënt overlegd ipv gelijk met zijn moeder te doen?

Wat jij zegt is heel nobel hoor, om dit eerst met de arts zelf te bespreken. Maar dat had de arts andersom ook kunnen doen he ;)


Ik reageerde meer op de opmerking dat het beroepsgeheim nooit doorbroken mag worden. Ik zeg zelf al dat dit hier niet zo is. Binnenkort studeer ik af als gezondheidsrechtjurist, dus ik ben verder niet helemaal achterlijk :+ We horen het verhaal hier maar van een kant en dan ook nog via via. Als ik de vriend van TS was zou ik gewoon even contact opnemen met de tandarts hoe dit nu precies gegaan is.

pmarena

Berichten: 48153
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 09:38

Misschien weet de tandarts zelf wel van niks en biedt spontaan als diepe door het stof excuses aan om de gaatjes voor niks te vullen.... O:)

superpony
Berichten: 25402
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:06

Maar jullie weten nog steeds niet zeker of de moeder echt gebeld is? Jullie kunnen en willen de moeder niet zelf bellen, wat ik goed begrijp. Maar er is een kleine kans, dat ze helemaal niks van dit weet......

En wat heeft zij er voor belang bij om te weten dat er iets aan het gebit van haar zoon gedaan moet worden, als ze geen contact hebben? Dan weet ze dat hij 4 ongevulde gaatjes heeft vanwege financiele problemen.
Ze heeft niet de telefoon opgepakt om jullie daarop aan te spreken. Dus wat moet ze met die info?

Wodamen
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:09

Kan het niet zo zijn dat de tandarts zijn moeder tegen kwam op straat en dat ze een gesprek aanknoopte. En moeders zoonlief aanhaalde en zo het gesprek over hem kwam ? Van oh ja je zoon zou laatst komen om gaatjes te vullen maar is niet geweest ? Roep maar wat hoor ?

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:19

Heel eerlijk... natuurlijk mag het (waarschijnlijk) niet, maar moeten er nou tegenwoordig overal direct stappen op ondernomen worden. Nu weet zijn moeder dat hij een gaatje heeft, ik zou zeggen 'so what', haal je schouders op en ga door met je leven. Is voor mij echt niet meteen iets om een (tand)arts voor de tuchtraad te slepen.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:26

Toevallig belde mijn huisarts vorige week naar mijn man (voor mij), omdat ze mij niet te pakken kreeg en mijn man vroeg of hij iets door kon geven aan mij. Maar die zei echt netjes dat ze dat niet mocht doen vanwege beroepsgeheim. Zolang je als tandarts/huisarts niet weet hoe een situatie tussen familieleden in elkaar steekt moet je daar zeker niet over praten, is gewoon erg onprofessioneel. Zou dus zeker contact opnemen met deze tandarts en het bespreken. En een andere zoeken natuurlijk, een die zijn moeder niet kent. ;)

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:30

Nee het mag niet. En vind het ook heel gek om van iemand van 30 zijn moeder te bellen. Ik zou zeker de tandarts bellen om te vragen wat er gezegd is. Maar zou geen verdere stappen ondernemen.

BigOne
Berichten: 38288
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:35

Dat mag zeker niet, feit is dat gegevens van iemand bekend zijn bij iemand anders dan de zorgverlener betekend dat de zorgverlener uit de school is geklapt. En dat is fout.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57960
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:39

Kidde schreef:
Roosch schreef:
Die zou bij mij echt even een probleem hebben. Is ie nou helemaal?

Hoe zorgelijk zijn situatie is, dit is gewoon echt niet toestaan. Al zou de jongeman met een rottend gebit en een kreupele poot én een zwangere buik binnen zijn gekomen, tandarts hoort dit niet door te geven aan zijn moeder.

Ik zou sowieso een andere tandarts zoeken, maar denk dat ik geen passend advies kan geven over wat voor stappen er genomen kunnen worden. Ik ben gewoon plaatsvervangend boos. :+


Nou ja, als de situatie echt heel zorgelijk zou zijn heeft een arts het recht om zijn beroepsgeheim te doorbreken op grond van een conflict der plichten. Nu zal dit in deze situatie absoluut niet zo zijn, maar om gelijk een tuchtrecht in te dienen vindt ver gaan. Maar goed dat ben ik

Wellicht, maar dan wél naar een hulpverlener/instantie die in zo'n geval hulp kan bieden. Niet aan zijn moeder. En dan nog mogen dit soort zaken vrijwel alleen indien er een sterk vermoeden is dat de patiënt een gevaar voor zichzelf of anderen is. Een slecht gebit is niet bepaalt een gevaar voor je eigen leven zijn... Dus neen. Hier is geen goede reden voor en ik zou wél met de tandarts bellen om te vragen hoe dit verlopen is om het "echte" verhaal te weten te komen. Maar er zou ook sowieso een klacht gaan naar de raad die dergelijke dingen behandeld. Ik ben normaal echt niet iemand die snel klachten doet over dingen en spreek het liefst gewoon uit met de betrokkene. Maar een geval als dit zou ik dus niet gewoon voorbij laten gaan. Hier is geen goede reden voor. Een tandarts behoort te weten wat ie mag en niet mag. Op straat een gesprekje met moeder is prima maar niet over de patiënten. Ook niet als dat haar zoon is.Dat dit gevolgen kan hebben voor diens carrière wist ie toen ie zijn of haar beroepsgeheim schond. We hebben het hier niet over een kind of puber die per ongeluk iets verklapt heeft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-04-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Berichten: 5977
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 13:45

Tallie1979 schreef:
Verhaal halen en meteen een andere tandarts zoeken.

Dit is toch gewoon medische gegevens delen met derden zonder toestemming?


Dit :j. Aangeven bij Autoriteit Persoonsgegevens. Die weten wel wat ermee te doen. Mits de tandarts inderdaad de fout is ingegaan natuurlijk, dus ik zou eerst verhaal halen.
Ongeacht hoe 'groot' dit is is, dit is principieel fout. Hij zou ook in de kleine dingen betrouwbaar moeten zijn.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:04

Century schreef:
Tallie1979 schreef:
Verhaal halen en meteen een andere tandarts zoeken.

Dit is toch gewoon medische gegevens delen met derden zonder toestemming?


Dit :j. Aangeven bij Autoriteit Persoonsgegevens. Die weten wel wat ermee te doen. Mits de tandarts inderdaad de fout is ingegaan natuurlijk, dus ik zou eerst verhaal halen.
Ongeacht hoe 'groot' dit is is, dit is principieel fout. Hij zou ook in de kleine dingen betrouwbaar moeten zijn.


Besef jij wel wat voor gevolgen dit voor iemand kan hebben, tot schorsing aan toe?
Dat mensen zo ver willen gaan voor wat nutteloze info over een gaatje aan een naast familielid kan ik met mijn hoofd niet bij, bah.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:04

superpony schreef:
Maar jullie weten nog steeds niet zeker of de moeder echt gebeld is? Jullie kunnen en willen de moeder niet zelf bellen, wat ik goed begrijp. Maar er is een kleine kans, dat ze helemaal niks van dit weet......

En wat heeft zij er voor belang bij om te weten dat er iets aan het gebit van haar zoon gedaan moet worden, als ze geen contact hebben? Dan weet ze dat hij 4 ongevulde gaatjes heeft vanwege financiele problemen.
Ze heeft niet de telefoon opgepakt om jullie daarop aan te spreken. Dus wat moet ze met die info?


Het gaat erom dat mensen die bewust geen contact met hun directe familie hebben, daar vaak heel bewust voor gekozen hebben en daar hele goede redenen voor hebben. Dan wil je niet dat die mensen iets van je weten, nog geen strohalm.

En afgezien daarvan is het als volwassene je eigen keuze wie er iets over jou mag weten of niet, daar heeft de tandarts niets van te vinden.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:07

Poekkie schreef:
Besef jij wel wat voor gevolgen dit voor iemand kan hebben, tot schorsing aan toe?
Dat mensen zo ver willen gaan voor wat nutteloze info over een gaatje aan een naast familielid kan ik met mijn hoofd niet bij, bah.


Een naast familielid waar geen enkel contact mee is. Besef jij je wel dat mensen over t algemeen geen afstand nemen van hun familie omdat ze zo'n leuke, goede band hebben?

Die tandarts(assistent) heeft gewoon z'n mond te houden, klaar. Kiest hij ervoor om dat niet te doen dan kiest hij ook voor het risico om geschorst te worden.

pillow
Berichten: 7816
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Tandarts speelt persoonlijke informatie door

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:14

Laat die vriend van je de tandarts eerst maar eens vragen hoe of wat. Lijkt mij de meest logische eerste stap.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:17

Vjestagirl schreef:
Poekkie schreef:
Besef jij wel wat voor gevolgen dit voor iemand kan hebben, tot schorsing aan toe?
Dat mensen zo ver willen gaan voor wat nutteloze info over een gaatje aan een naast familielid kan ik met mijn hoofd niet bij, bah.


Een naast familielid waar geen enkel contact mee is. Besef jij je wel dat mensen over t algemeen geen afstand nemen van hun familie omdat ze zo'n leuke, goede band hebben?

Die tandarts(assistent) heeft gewoon z'n mond te houden, klaar. Kiest hij ervoor om dat niet te doen dan kiest hij ook voor het risico om geschorst te worden.


Wow ja want dat staat echt in verhouding.
Vroeger was de wereld toch heel wat toleranter naar elkaar, fijner om in te leven denk ik :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57960
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:20

Het heeft geen fluit te maken met verdraagzaamheid. Tandarts heeft beroepsgeheim en heeft zich daar aan te houden. Doet ie dat niet zijn er consequenties en hij/zij kent die consequenties. Het zou mooi zijn als er geen consequenties aan zaten. Dan zou elke psycholoog dus mogen gaan vertellen over welke problemen je daar bespreekt. :j want ja: verdraagzaamheid en iedereen gelijk voor de wet. Als de tandarts het mag dan de psycholoog en huisdokters ook.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-04-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Berichten: 36672
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:21

Voor sommigen is het slechts een kleinigheid.

Voor iemand die geen contact heeft met zijn familie is dit juist iets groots. Iemand die bewust het contact verbreekt wil niet dat er ook maar enige informatie bij die persoon landt. Niet welke kleur nagellak men draagt of hoe men hun haarstijl nu heeft, maar ook niet hoe het met het gebit staat.

Tandarts is grof in overtreding geweest. Ga het nou niet bagatelliseren.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-21 14:23

Het bespreken van iemands psychologische problemen of echte medische info vind ik andere koek dan iets banaals als gaatjes. Dat zie jij toch ook? Daarbij heeft die mens misschien geen idee of er nog contact is of niet.

Dat de tandarts fout zit ben ik 100% mee akkoord. Maar bel toch naar die mens, laat hem het uitleggen en zijn excuses aanbieden. En dan is het toch klaar?
Ok, gedraagt ie zich als een hork en moet je niet zeuren, dan kan je nog verder gaan natuurlijk. Maar geef mensen de kans om hun fouten in te zien en recht te zetten zonder ze meteen open te willen rijten.