(Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Welke bijwerkingen heb jij ervaren van het AstraZeneca vaccin?

Zere arm
126 (19%)
Hoofdpijn
103 (15%)
Koorts
74 (11%)
Verhoging
64 (9%)
Vermoeidheid
99 (15%)
Spierpijn
93 (14%)
Bult op de prikplek
34 (5%)
Roodheid op de prikplek
27 (4%)
Geen bijwerkingen
38 (5%)

Totaal aantal stemmen: 658


Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:04

Gelukkig inderdaad wordt niet iedereen ernstig ziek door Corona, maar ook dat weet je per individu niet zeker.

Ik zie oude mensen die er zelfs aan zijn overleden en ik zie jonge, sportieve mensen die er zo vreselijk ziek van geworden zijn dan ze bijna een jaar na dato nog de gevolgen er van ondervinden.

Dus je weet gewoonweg niet hoe het virus jou persoonlijk te pakken gaat nemen.

BigOne
Berichten: 38267
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:13

Het is wel zo dat vaccinatie bij jongere mensen vaak heftigere reacties oproept, logisch want hun immuunsysteem is gewoon beter en vooral actiever. Dus AZ icm met een overijverig immuunsysteem is misschien wel de aanleiding van de problemen die zeer zelden opduiken. Hetzelfde wat je op de ic bij enkelen ziet.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:23

Gelukkig worden de afwegingen gemaakt op het hele plaatje aan de hand van de volledige data en niet door publieke opinie.
Als er met de andere vaccins nog geen vergelijkbare bijwerkingen waren dan is het volledig terrecht om dan niet tegen de gezonde 20er te zeggen: jôh who cares of jij een hersentrombose kan krijgen en dood kan gaan, de kans is zo klein en je doet het bovendien ter bescherming voor mijn opa en oma.
Immers is die kans dat die 20er echt zwaar beperkt raakt of dood gaat door corona ook echt heel klein.

Ik wacht liever geduldig het officiele advies af.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 12:32

madeliefw schreef:
Het punt is dat niet iedereen (ernstig) ziek wordt door corona. Ik schat die kans bij mijzelf erg klein. En ook al is er een piepkleine kans op trombose, ik krijg dan liever corona dan trombose. Daarnaast is het vaccin maar voor 60 procent effectief. Dan wacht ik liever tot iedereen pfizer ofzo krijgt, dat is wel 90 procent effectief en zijn dit soort dodelijke bijwerkingen niet bekend.


Madelief, AZ blijkt net zo effectief als Pfizer . Ik begrijp je niet willen. Ik ben 60++, het is deze of achteraan sluiten.

Covid kan zeer zeker ook trombose problemen geven. Dus zo simpel is het niet.

PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:15

Pien, op welke data / cijfers baseer jij de uitspraak dat AZ net zo effectief is als Pfizer? Ik weet niet beter dan dat Pfizer voor ruim 90% tot zelf 97% beschermt, waar dat bij AZ rond de 67% ligt?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:22

knabbelgirl schreef:
Ik vraag me wel af of er een verband ligt tussen de leeftijden waar ze nu mee stoppen, de pil en trombose. Misschien heel raar gedacht hoor, maar uit de leeftijden waar ze nu mee stoppen zou je kunnen denken dat dit de leeftijden zijn die de meeste kans hebben op die bijwerking. Dit is een groep die vaak de pil gebruikt, hetzij als anticonceptie, hetzij als hulpmiddel bij de overgang. Zou het dan kunnen dat de pil de kans op deze bijwerking vergroot? Het kan een hele rare gedachtenspinsel zijn hoor, maar dit is iets waar ik wel heel benieuwd naar ben.

Overigens zou ik hem nog steeds wel nemen, mijn 2e prik. Maar ik denk dat het vaccin wel ernstige reputatieschade heeft opgelopen zo. Ze moeten denk ik wel met een goed verhaal komen om weer op te starten en weer wat vertrouwen terug te krijgen helaas.

Ze hadden al reputatieschade voor ze uberhaupt door de goedkeuring kwamen. Ik zal m'n 2e prik ook gewoon halen als die uberhaupt door gaat, maar voor latere boostershots wil ik ook gewoon pfizer/moderna/soortgelijk.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:24

Is bekend welke bloedgroep(en) de mensen hebben die trombose kregen?
Is daar iets uit af te leiden?
Meen me te herinneren dat er maanden geleden een artikel was waarin mensen met bloedgroep A hogere kans op cytokinestorm hadden bij covid.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:32

AZ zou nu sinds de laatste studie ook ineens op 95% liggen of zoiets. Er is onzettend veel inconsistente data voor AZ en dat bevalt me nog het minste. In de fase 2 zou 0% van de mensen boven de 59 boven de 38oC koorts krijgen. Dat vond ik al behoorlijk bijzonder destijds.
Bij alle andere is de data juist heel consistent met de studies. Het is ook de enige die in fase 2 niet tegen placebo getest heeft maar vergeleken heeft met een ander vaccin.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:40

Ik denk dat ze vooral blijven prikken met az omdat het het goedkoopste is. 3 euro per prik. Pfizer 17 en moderna 28 euro.

En ze hebben het natuurlijk al gekocht dus zonde om te verspillen. En tuurlijk werkt het. Maar ik persoonlijk vind het risico voor mij persoonlijk te groot. Ik hoef niet het landsbelang te dienen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:42

madeliefw schreef:
Ik denk dat ze vooral blijven prikken met az omdat het het goedkoopste is. 3 euro per prik. Pfizer 17 en moderna 28 euro.

En ze hebben het natuurlijk al gekocht dus zonde om te verspillen. En tuurlijk werkt het. Maar ik persoonlijk vind het risico voor mij persoonlijk te groot. Ik hoef niet het landsbelang te dienen.

Ze moeten toch bijdragen aan dat internationale programma dus dan zou ik AZ daar aan doneren en meer pfizers inkopen.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 04-04-21 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:43

PlukenKrul schreef:
Pien, op welke data / cijfers baseer jij de uitspraak dat AZ net zo effectief is als Pfizer? Ik weet niet beter dan dat Pfizer voor ruim 90% tot zelf 97% beschermt, waar dat bij AZ rond de 67% ligt?

In ieder geval tegen ernstig ziek en dood door corona 100%.

Dus je kan nog ziek worden maar niet ernstig. Dus wat dat betreft vind ik het oké.. maar die enge bijwerking is ellende natuurlijk..

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:45

Ik wil juist mijn tweede prik absoluut niet met een ander vaccin en ook daarna niet. Je weet de wisselwerking niet. Tuurlijk in 2022 zou ik er wel weer voor open staan, als het een jaar geleden is dat AZ gezet is. Volgens mij is AZ na de tweede prik voor 95% beschermd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:48

Jorex schreef:
Ik wil juist mijn tweede prik absoluut niet met een ander vaccin en ook daarna niet. Je weet de wisselwerking niet. Tuurlijk in 2022 zou ik er wel weer voor open staan, als het een jaar geleden is dat AZ gezet is. Volgens mij is AZ na de tweede prik voor 95% beschermd.

Er zijn tijden geweest dat ik jaarlijks een HepA shot ging halen (reisvaccinatie) en heb me toen absoluut niet bezig gehouden met welke merken dat gebeurd is. Een aantal jaar later was er 'n nieuwe ontwikkeld die met 2 shots binnen x maanden zo goed als levenslang geldig is. Zal vast ook wel weer 'n ander merk/type zijn geweest.
Ik verwacht in mei idd ook gewoon mijn 2e AZ te krijgen, maar als het een jaarlijks terugkerend shot wordt dan hoop ik wel zelf te kunnen kiezen voor pfizer/soortgelijk.

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 13:49

elnienjo schreef:
madeliefw schreef:
Ik denk dat ze vooral blijven prikken met az omdat het het goedkoopste is. 3 euro per prik. Pfizer 17 en moderna 28 euro.

En ze hebben het natuurlijk al gekocht dus zonde om te verspillen. En tuurlijk werkt het. Maar ik persoonlijk vind het risico voor mij persoonlijk te groot. Ik hoef niet het landsbelang te dienen.

Ze moeten toch bijdragen aan dat internationale programma dus dan zou ik AZ daar aan doneren en meer pfizers inkopen.


Want in arme landen is het niet erg dat er mensen doodgaan aan een vaccin... ethisch niet zo sterk.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:01

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/03/br ... 9-a4034054

PlukenKrul schreef:
Pien, op welke data / cijfers baseer jij de uitspraak dat AZ net zo effectief is als Pfizer? Ik weet niet beter dan dat Pfizer voor ruim 90% tot zelf 97% beschermt, waar dat bij AZ rond de 67% ligt?


Zie hierboven maar ik heb het vaker gelezen. Men dacht 60%, maar na grootschalig enten id UK, zijn de cijfers omhoog geschoten.

PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:37

Dank, helaas is dat artikel zonder abonnement niet te lezen. Ik heb inderdaad ook die cijfers wel voorbij zien komen dat AZ blijkbaar 100% beschermd tegen ziekenhuisopname / dood. Maar wat Sizzle ook al aangaf, ik vind het bij AZ maar een hoop gesjoemel met cijfers. Zo komt het op mij over, ook samen met alle andere praktijken die daar gebeuren zoals niet of veel kleinere leveringen. Ik vind het daardoor absoluut niet betrouwbaar meer overkomen en de dan opeens veel hogere percentages dan tijdens de echte toetsperiode vind ik op z'n minst opmerkelijk te noemen.

Daarnaast heb je dus alsnog wel een veel grotere kans om alsnog ziek te worden van Covid, en lijkt het mij dat je dus ook nog steeds een stuk besmettelijker zal zijn, ten opzichte van de vaccins van Moderna of Pfizer. Met al deze gegevens samen heb ik geen zin meer in een AZ prik. Ik hoop dan ook van harte dat ze meer Pfizer / Moderna inkopen en AZ links laten liggen. En ik betaal met veel liefde m'n eigen vaccinatie.

Ter aanvulling, ik ben 33 jaar, vrouw, geen overgewicht, dus de kans dat ik in het ziekenhuis terecht kom door covid is procentueel ook onwijs laag, dus een vaccin van AZ helpt mij in dat opzicht dan dus ook nog eens (bijna / praktisch) niks.

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:43

Plukenkrul ik begrijp je keuze. Maar begrijp je mij ook? 62 jaar, het is dit of achter aan sluiten, want mijn leeftijdsgroep komt alleen in aanmerking voor AZ.

PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:47

Pien, ik snap je helemaal. Want jij zit in exact dezelfde situatie als mijn moeder. Ook 62, ook (zoals het nu lijkt) verplicht AZ of achteraan sluiten. Zij voelt zich alsof zij er niet toe doet... Niemand "mag" meer AZ, maar voor 60-64 geen probleem? Ook al was de hoogste leeftijd van de trombose gevallen 63 jaar? Waar wordt dat op gebaseerd? Ik snap jullie frustratie helemaal en vind het dan ook belachelijk dat jullie verplicht AZ moeten kiezen en anders achteraan moeten sluiten, dat is niet terecht. Juist de 60+ groep moet zo snel mogelijk worden gevaccineerd, omdat jullie het meeste risico lopen. En dan met het beste en veiligste vaccin, wat in mijn optiek nu Pfizer of Moderna lijkt te zijn. Ik heb dan liever dat mijn moeder nog 1 maand langer wacht en dan Pfizer krijgt, dan deze week een AZ prik. Maar die keuze hoor je dus gewoon te moeten krijgen, helemaal voor deze groep, want daar draait het juist om!

Ik snap dan ook helemaal niets van het huidige beleid en dat maakt mij gefrustreerd en verdrietig!

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:52

Precies, ik heb dezelfde frustratie als je moeder. Ik troost me met de gedachte, dat in de UK, mijn familie met AZ 1x is gevaccineerd en daar heel positief over is. In de UK speelt absoluut niet de discussie die in Nl en Frankrijk speelt. Integendeel, daar is een enorme verlaging te zien van covid gevallen zowel buiten als in het ziekenhuis. Terwijl de meeste mensen pas 1x zijn gevaccineerd. Dus daar trek ik me aan op. Mijn broer woont id UK.
Dit kun je dus je moeder vertellen!

Je antwoord doet me goed by the way. Bedankt!

PlukenKrul

Berichten: 799
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Grunn

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 14:55

Dat vind ik ook fijn om te weten en zal ik zeker aan mijn moeder vertellen. En ik houd de hoop dat zij bij de oproep toch te horen krijgt dat het Pfizer wordt (en dat hoop ik voor iedereen van deze groep, ook voor jou!). Jij ook bedankt (voor altijd je prettige inbreng)!

pien_2010

Berichten: 43324
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 17:58

Mijn broer uit de UK geschreven wat hij vindt van enten met AZ. Mijn broer is huisarts in ruste, schrijft zelden of nooit meer in het NL want woont al bijna 50 jaar buiten Nl.

Hij antwoordde:

" Astra Z heel weinig rare thrombosis want thrombocieten nummer laag. Minder thrombosis dan in placebo groep. Geen vaccinatie vergeliiken met kans op overlijden door covid. Ik had Pfizer. J. (Zijn vrouw) Astra en 2 dagen grieperig. Mijn mening : prikken. Goed voor J. (mijn man), vrienden, maatschappij. Risico niet doen veels te groot. Aan alles medisch zit een risico "

Mijn broer is een man van weinig woorden. <3 Mijn besluit is genomen. Ik ga me laten enten en even alle topics over vaccinatie ontstippen. Is beter voor mijn gemoedsrust!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:56

Nou dat he pien. Ik ben dus vorige week gevaccineerd. Bij alles wat ik lees en vooral voel word ik onrustig...

BigOne
Berichten: 38267
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 19:57

IMJ schreef:
Nou dat he pien. Ik ben dus vorige week gevaccineerd. Bij alles wat ik lees en vooral voel word ik onrustig...

Gewoon jezelf goed in de gaten houden, er is duidelijk aangegeven waar je op moet letten. Wanneer je vanaf dag vier tot ongeveer veertien verschijnselen krijgt die je niet normaal vind je huisarts bellen.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:02

Ja maar ja.. wat is niet normaal. We hebben allemaal wel eens hoofdpijn oid..

Ik had van de week 1 avond zeurende koppijn. Heb ik wel vaker. Neem ik paracetamol en ga naar bed. Nu werd ik er toch onrustig van snap je?
Was toch blij dat het weer weg was de dag erna..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34645
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 20:05

Ik heb echt nooit hoofdpijn. Zelfs niet toen ik corona had (ik dacht, nu ga ik het meemaken, maar niks). Dus voor mij zou het wel een rode vlag zijn.