Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:46


elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:53

secricible schreef:
Pfizer en moderna blijkbaar, moest ff zoeken naar het artikel

https://www.cnbc.com/2020/11/23/covid-v ... park-.html

Maar zie nu dat het een stuk is van vnbc, dus uit de VS, ik weet niet of dat nog een verschil maakt in enting of vaccinatiemethode oid

Dat klinkt idd best pittig. Ik ervaarde zoiets toen ik me tegen gele koorts liet vaccineren. Hopelijk is het voor ouderen niet té pittig. Daar hebben ze natuurlijk nog niet op kunnen testen...

Wat ik me wel afvraag is of ze bij die (alle) vaccins kunnen uitsluiten dat het die cytokinestorm niet kan opwekken.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:57

Maar dan zouden die bijwerkingen toch gemeld moeten zijn?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 21:59

Als ze nu nog geen enkele verzwakte oudere hebben getest weten ze natuurlijk niet hoe die groep er op reageert. Wel goed dat ze in december al beginnen in Amerika, daar zullen ze ook wel met de verpleeghuisgroep van start gaan.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:04

Bijwerkingen worden ook gemeld maar ik ben liever een dag, want de meesten waren er een dag beroerd van, ziek dan maanden door Corona of erger. En er zijn ouderen getest want anders kunnen ze niet vermelden dat het voor de groep boven de 65 ook immuniteit oproept.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:07

Ik ben helemaal niet tegen inenten maar snap wel dat mensen kritisch willen zijn.
Ook zat mensen die bewust een griepvaccin niet nemen omdat de bijwerkingen voor hen heftig zijn. Als je daar gevoelig voor bent snap ik best dat je liever even wacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:12

pien_2010 schreef:
Frikadellen eten wij in Nederland. Dat kennen we hier niet. Ik vond het zo grappig, ik dacht mjammie. In gedachte doe ik mee!


Gezellig. Als ik je een pak moet sturen dan PB je maar. Misschien kan ik er tzt nog een vaccin bij doen. Dan blijft dat meteen lekker koud. :D

Over de bijwerkingen: ik heb dit jaar voor het eerst in mn leven (waarschijnlijk) bijwerkingen gehad van het griepvaccin. 38,9, slap en spierpijn. Eén avondje. Ben benieuwd naar de bijwerkingen van het coronavaccin, maar het moet echt wel een stuk forser zijn dan dit, wil het mij aan twijfelen brengen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:13

bigone schreef:
Bijwerkingen worden ook gemeld maar ik ben liever een dag, want de meesten waren er een dag beroerd van, ziek dan maanden door Corona of erger. En er zijn ouderen getest want anders kunnen ze niet vermelden dat het voor de groep boven de 65 ook immuniteit oproept.

Ik bedoelde echt ouderen, zeg maar 80+ met onderliggende ziektes.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:13

purny schreef:
Maar dan zouden die bijwerkingen toch gemeld moeten zijn?


Dit zijn ook gemelde bijwerkingen en eigenlijk vrij standaard bijwerkingen na een vaccinatie. Als ik naar mijn zoontje kijk van 2 die een aardig eind door het RVP is dan zie je eigenlijk na iedere vaccinatie ael even wat koorts en ziekzijn ontstaan omdat het immuumsysteem aan de gang is.

Het is uiteindelijk ook prima onschuldig, maar waar de waarschuwing op zit is dus dat mensen er op voorbereid moeten zijn en het open gecommuniceerd wordt, zodat ze niet huiverig worden om terug te komen.


bigone schreef:
Bijwerkingen worden ook gemeld maar ik ben liever een dag, want de meesten waren er een dag beroerd van, ziek dan maanden door Corona of erger. En er zijn ouderen getest want anders kunnen ze niet vermelden dat het voor de groep boven de 65 ook immuniteit oproept.

Helemaal eens hoor. Maar ik zou me zo voor kunnen stellen dat je met zulke bijwerkingen als zorginstelling bijvoorbeeld niet (zoals we wel met de griepprik doen) op 1 dag iedereen enten, maar dat je het verspreid.
En mijn man mag mooi op een andere dag die enting gaan halen dan ik als het even kan :D kunnen we mooi elkaar verzorgen :')


Ik word echt gruwelijk verrot van de griepprik, ook de reden dat ik die niet meer neem. Maar dat zou voor mij geen reden zijn om deze vaccinatie niet te nemen. Dagje ziek in bed vind ik prima opwegen tegen daarmee onze samenleving uit het slot trekken

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:15

safina schreef:
pien_2010 schreef:
Frikadellen eten wij in Nederland. Dat kennen we hier niet. Ik vond het zo grappig, ik dacht mjammie. In gedachte doe ik mee!


Gezellig. Als ik je een pak moet sturen dan PB je maar. Misschien kan ik er tzt nog een vaccin bij doen. Dan blijft dat meteen lekker koud. :D

Over de bijwerkingen: ik heb dit jaar voor het eerst in mn leven (waarschijnlijk) bijwerkingen gehad van het griepvaccin. 38,9, slap en spierpijn. Eén avondje. Ben benieuwd naar de bijwerkingen van het coronavaccin, maar het moet echt wel een stuk forser zijn dan dit, wil het mij aan twijfelen brengen.


:)F soms doet de post er weken over, donc (dus), ik zie die frikandellen uit hun zelf de oprit marcheren. Ben dus een beelddenker _O-

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:16

Ik heb de griepprik nog nooit gehad, maar m'n moeder (en voorheen ook vader) die hoor ik nooit over bijwerkingen.
Vind het ook geen enkel probleem om me een dag licht grieperig te voelen van een vaccinatie, zolang het maar geen averrechts effect kan geven (die cytokinestorm)

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:18

De meeste last heb ik gehad van het Rabiës vaccin. Dat leverde echt behoorlijk spierpijn op. Maar als dat het enigste is....

Ookal zou ik er stevige griepverschijnselen van krijgen van het corona vaccin.... Dan nog laat ik me daar niet door tegen houden.

Liever een paar dagen niet fit en daarna de "vrijheid" die je terug krijgt als je gevaccineerd bent, dan gaan lopen miepen over een paar daagjes ziek zijn.

Mocht het mogelijk zijn, dan zou ik wel de dag van vaccinatie zó inplannen, dat ik de dagen erna geen "belangrijke" dingen op de agenda heb staan. Maar waarschijnlijk kan je geen dag kiezen en moet de agenda maar even om de vaccinatie heen gepland worden.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:21

Ik werd na mijn laatste vaccinatie (hepatitis A en DTP) zo ziek dat ik 's avonds mijn ouders heb gebeld om me bij te staan :'). Had meer dan 40 graden koorts, overal pijn, had me nog nooit zo ziek gevoeld. Hele nacht niet geslapen van de pijn in mijn lijf en de koorts, ik kon niet eens meer nadenken. Was niet zo heel leuk :'). Maar het duurde gelukkig maar een nachtje.

Wel een les voor mij dat ik eigenlijk het coronavaccin alleen moet nemen als er die avond/nacht een vriend is bij wie ik mag slapen, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:21

pien_2010 schreef:
:)F soms doet de post er weken over, donc (dus), ik zie die frikandellen uit hun zelf de oprit marcheren. Ben dus een beelddenker _O-


Mocht je bijwerkingen krijgen, dan denk ik dat ze van de frikandellen komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34642
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:22

Ik wil echt wel dat die vaccins snel komen, ik heb deze week even een baalmodus wbt corona. Het kost me momenteel zoveel energie. Ben heel blij met de paarden en het mooie weer, dat geeft gelukkig afleiding en een rustmoment op de dag.

Frikadel hoef ik niet :=

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:23

Tout a fait (inderdaad) Safina.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:25

Sheran schreef:
Ik werd na mijn laatste vaccinatie (hepatitis A en DTP) zo ziek dat ik 's avonds mijn ouders heb gebeld om me bij te staan :'). Had meer dan 40 graden koorts, overal pijn, had me nog nooit zo ziek gevoeld. Hele nacht niet geslapen van de pijn in mijn lijf en de koorts, ik kon niet eens meer nadenken. Was niet zo heel leuk :'). Maar het duurde gelukkig maar een nachtje.

Wel een les voor mij dat ik eigenlijk het coronavaccin alleen moet nemen als er die avond/nacht een vriend is bij wie ik mag slapen, haha.

Oh wow, dat is wel 'n hevige reactie dan! Ik heb met regelmaat allerlei reisvaccinaties gehaald en de enige waarvan ik me een paar dagen grieperig voelde was gele koorts. Van HepA, Tyfus en DTP nooit last gehad gelukkig.

Vind een paar dagen grieperig zijn een hele kleine prijs om een ernstige besmetting inclusief IC en/of dood te voorkomen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:29

Ik vond hepB geen grapje, na 1 van die prikken heb ik echt mega maagdarm klachten gehad en flinke koorts. Niet grappig %)
En griepprik weet ik niet meer bewust, mijn ouders zijn in overleg met huisarts gestopt met de griepprikken toen ik een jaar of 7 was en ik heb ze daarna ook nooit meer genomen. Nog getwijfeld toen ik in de zorg ging werken maar gezien mijn beroep (niet heel direct aan het bed) besloten dat dat het risico niet waard was.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:36

De griepprik maakt me eigenlijk altijd ziek voor een dag of twee en een week wat gammel en een dikke warme pijnlijke arm. De enige keer dat ik er geen last van had heb ik twee keer griep gehad in dat seizoen, redelijk vooraan en bijna aan het einde. -O- . idem de hepatitis prikken, bij a aardig beroerd bij hep b niks gemerkt maar ook geen antistoffen aangemaakt. Voor mij zou beroerd worden een gunstige bijwerking moeten zijn dan.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:38

Dat is dus ook iets waar ik sinds deze pandemie over nadenk: maak ik wel antistoffen aan? Heb ik bij toeval nooit de ziektes gekregen waar ik me tegen heb laten vaccineren als ik geen bijwerking van de vaccinatie had?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:41

Bij mij is het mijn hele leven al complete willekeur. Wel of niet of de antistoffen zijn te snel weer weg. Normaal nu ik dat weet. Paar weken na enten moet er antistoffen test gedaan worden. Mijn afweersysteem is gewoon raar 8)7

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:44

Ik heb nog nooit last van de griepprik gehad, behalve een beetje dikke, gevoelige plek.
Vorig jaar, voor het eerst weer in jaren, wel weer goed ziek geweest (longontsteking).
Maar mijn dochter neemt de griepprik niet meer, die wordt altijd ziek na een paar dagen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 22:55

elnienjo schreef:
Dat is dus ook iets waar ik sinds deze pandemie over nadenk: maak ik wel antistoffen aan? Heb ik bij toeval nooit de ziektes gekregen waar ik me tegen heb laten vaccineren als ik geen bijwerking van de vaccinatie had?


De kracht van groepsvaccinatie is juist dat die mensen mee beschermd worden onder de paraplu.

Ik las afgelopen week een vergelijking met luciferhoutjes. Als je een stapel droge houtjes neemt en er 1 brandende (infectie) bij gooit, gaat de boel in de hens.
Stop je een lucifer bij doorweekte houtjes (gevaccineerden) dan gebeurt er niks. Ook als je in die stapel een paar houtjes hebt die nog droog zijn (vaccinaties die niet gewerkt hebben) dan zullen die beschermd worden door de rest.

Daarom gaat het standaard riedeltje van antivaxxers “je bent toch gevaccineerd dus wat maakt het dan uit wat ik doe, je bent toch beschermd?” Ook niet op.

Bij vaccinaties zoals hepb waar je actief besmet kan worden bij pech worden daarom wel antistoffen geprikt om te zien of de vaccinatie succesvol was.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:15

Klopt! Maar ik zou me toch net wat zekerder voelen als ik degene ben die zelf immuun wordt door die vax. Op je medemens kun je niet rekenen, dat blijkt tijdens deze pandemie eens te meer: mondkapjesweigeraars, anti-vaxxers etc.

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-20 23:22

elnienjo schreef:
Klopt! Maar ik zou me toch net wat zekerder voelen als ik degene ben die zelf immuun wordt door die vax. Op je medemens kun je niet rekenen, dat blijkt tijdens deze pandemie eens te meer: mondkapjesweigeraars, anti-vaxxers etc.



Daarom ga ik het liefst zélf zo snel mogelijk die enting voor COVID-19 halen. Dan ben ik 1 zelf beschermd en 2 bescherm ik de mensen om mij heen, die daardoor meer vrijheid terug krijgen.