Voedingschema 8 maanden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:17

Hoi bokkers!

Mijn (2e) zoontje is op een paar dagen na 8 maanden (hij is van 6 maart). Hij is 2 weken geleden gemeten op 71 cm en 8 kilo.

Hij heeft een kleine voorgeschiedenis met een "vals geboortegewicht" door vocht wat bij mij is toegediend voor de geplande keizersnede, dus hij heeft waarschijnlijk eigenlijk niet meer dan 3100 gewogen bij geboorte. Terwijl hij in ziekenhuis 3670 op de teller had staan. Hierdoor is die n de kraamweek opgenomen geweest in ziekenhuis, ivm extreem veel afvallen.

Zijn eetschema zag er als volgt uit:

6;30/7.00 Fles 180 + 6 scheppen.
9:30/10.00 Fruit 120 gram.
11.30 Fles 150+5 scheppen
14:30 heel broodje met boter/pindakaas (babyvariant) of stroop+ beetje water.
17:30/18.00 Avondeten 120 gram
18:30 Fles 180+6 scheppen.

Nu kreeg ik van het CB te horen dat fles en broodje samen mogen en hij van fruit/groente meer mag.

Dus heb ik het volgende gedaan:

6;30/7.00 Fles 180 + 6 scheppen.
9:30/10.00 Fruit 150 gram.
11:30 heel broodje met boter/pindakaas + flesje 90 +3 scheppen (gecombineerd dus).
14:30 yoghurt 100 gram.
17:30/18.00 Avondeten 150 gram
18:30 Fles 180+6 scheppen


Klinkt dit logisch? Ik vind brood met fles erbij echt rare combi, kan mij ook niet herinneren dat ik dat ooit gedaan heb bij mijn oudste zoontje.

Hij slaapt al heel lang prima door van 7 tot 7, met een speentje om 6 uur die we dan even geven. Hij slaapt ook overdag goed, alleen de laatste dagen niet, ik weet dus niet of dat nou door de verandering komt in het schema of dat het wat anders is.

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden.

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:23

Maakt toch niet uit wat een ander er van vindt? Als je zoontje er maar blij mee is. Wat maakt dat je twijfelt aan je voedingsschema?

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:24

Ik kan alleen maar zeggsn, volg je eigen gevoel. Schema's zijn maar schema's, richtlijnen. Die hoef je niet precies te volgen.
Ik heb me daar echt nooit aan gehouden, werd er alleen onzeker van, die adviezen van het cb :=

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:25

Omdat die onrustig is overdag. Het is een heel meegaand/rustig/jongetje en nu opeens laat die van zich horen. Hij is mopperig/huilt opeens (voor de eerste keren tranen gezien)/slaapt slechter overdag/niks lijkt goed..

Dus weet niet of het nou aan eten ligt of dat er wat anders pseelt. Dus dacht ga eens informeren of andere mensen ook zo'n schema ongeveer hebben en of het normaal is wat ik doe.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:30

Probeer dan enkele dagen wat uit? Misschien helpt het om meer te eten (ik weeg trouwens zelfden, ze is van 10/03/20). Er zit weinig regelmaat in, de ene dag drinkt ze 3x 200ml en 250gr groenten en 200gr fruit en nog 2 sneden brood terwijl ze de dag erna 3x150 drinkt en de helft eet. Ach ja, wij hebben soms ook meer of minder honger :) Ik weeg niet omdat ik potjes maak van 300gr en ze eet maar tot ze er klaar mee is (en toch heeft ze 2u30 later terug grote honger hihi).

Mijn dochter heeft allergieën en na 7 pediaters en andere medische instanties, kan ik je verzekeren dat ze enorm weinig kennis hebben qua voeding. Volg je gevoel!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:32

Als dat hier speelde gaf ik tussendoor gerust een halve of hele fles extra, als ik het idee had dat het honger was. Verder heb je natuurlijk ook sprongetjes waarvan ze wat onrustiger kunnen worden.
Soms is het gewoon wat proberen. Ik heb de ene dag ook meer honger dan de andere.

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:33

Ik gok dat je groente en fruit uit potjes geeft, maar ik zou gewoon kijken wat hij op kan. Eventueel bij de yoghurt nog een maiswafel of soepstengel aanbieden. Mijn regel was bij elke maaltijd eerst kijken wat ze op kon en daarnaast nog de borst/fles aanbieden.

Is de groei verder wel op schema of begint hij af te zakken?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:39

zonnebloem18 schreef:
Ik gok dat je groente en fruit uit potjes geeft, maar ik zou gewoon kijken wat hij op kan. Eventueel bij de yoghurt nog een maiswafel of soepstengel aanbieden. Mijn regel was bij elke maaltijd eerst kijken wat ze op kon en daarnaast nog de borst/fles aanbieden.

Is de groei verder wel op schema of begint hij af te zakken?


Ik maak alles zelf, zowel fruit als groentehappen. Fruit is in grovere stukjes gesneden of gepureerd en groente word gemengd met vlees/pasta en aardappel/gehakt.

Ik maak wel alles van te voren en vries het in in maaltijdjes. Ik sta 1 middag in de keuken en weeg dan alle hapjes af, vandaar dat ik precies weet wat de hoeveelheden zijn.
Fruit maak ik wel ter plekke.

Hij was 2 weken geleden precies op het gemiddelde lijntje, maar mocht niet verder zakken zeiden ze. Vandaar dat ze ook zeiden dat ik meer eten moest aanbieden. En die 2,5 fles mocht naar 2 toe in de ochtend/avond.
Dus dat vond ik nogal tegenstrijdig.

Dus dat ben ik gaan proberen. Maar vooralsnog dus met dit als resultaat. Moet het dan nog verder omhoog? Doe ik te zuinig?

En zag ook een opmerking over sprongetje, dat kan natuurlijk ook. Dan moet ik dat eerst even aankijken en dan zien of die het nieuwe schema dan wel oppakt.

crazygirl1

Berichten: 1582
Geregistreerd: 04-12-08
Woonplaats: Hoeilaart (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:42

Elke baby is trouwens apart, daar bestaan echt geen schema's voor.
Hier kreeg ik toen ze 4m was als advies 'minder melk en meer groenten' want gewicht te laag. Voor zover ik weet zitten er veel meer kcal in melk en gezien alle maag/darmproblemen had IK beslist dat ze nog lekker 2m melk ging drinken. Mijn baby = mijn keuze!

Hier hebben we een heel drukke baby, die nooit heeft willen kruipen maar sinds dit weekend zich de hele dag rechttrekt en rechtstaat (en springt.. ja echt waar ik denk dat er springveren werden geïnstalleerd). Ze slaapt 12/13u per nacht want is gewoon doodmoe gesprongen en dus eet ze elke 2u30 om in te halen. En ja ze eet en drinkt meer dan haar leeftijdsgenootje dat de hele dag rustig rondkijkt. En zo heb ik 2 vriendinnen die hun zoontjes bijna dubbele flesjes gaven, en ja ze waren ver boven 'hun gewicht' als baby maar eenmaal ze zijn gaan lopen kwam ook dat gewicht perfect in orde :)

Maak je geen zorgen, je kent je baby :)
En ja soms begrijp je hem ook helemaal niet. :+

zonnebloem18

Berichten: 24857
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:43

Wat de groeicurve betreft zou ik niet te veel aannemen van het CB, kinderen schommelen nou eenmaal. Onze dochter is nu al een jaar lang hetzelfde gewicht, maar wel flink in lengte gegroeid, terwijl ze daarvoor in gewicht flink was aangekomen en bijna niet in lengte was gegroeid.

Kijk naar je zoontje, met een beetje gezond verstand kan je wel zien of het goed gaat, dat hangt niet af van een curve.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-20 23:51

crazygirl1 schreef:
Elke baby is trouwens apart, daar bestaan echt geen schema's voor.
Hier kreeg ik toen ze 4m was als advies 'minder melk en meer groenten' want gewicht te laag. Voor zover ik weet zitten er veel meer kcal in melk en gezien alle maag/darmproblemen had IK beslist dat ze nog lekker 2m melk ging drinken. Mijn baby = mijn keuze!

Hier hebben we een heel drukke baby, die nooit heeft willen kruipen maar sinds dit weekend zich de hele dag rechttrekt en rechtstaat (en springt.. ja echt waar ik denk dat er springveren werden geïnstalleerd). Ze slaapt 12/13u per nacht want is gewoon doodmoe gesprongen en dus eet ze elke 2u30 om in te halen. En ja ze eet en drinkt meer dan haar leeftijdsgenootje dat de hele dag rustig rondkijkt. En zo heb ik 2 vriendinnen die hun zoontjes bijna dubbele flesjes gaven, en ja ze waren ver boven 'hun gewicht' als baby maar eenmaal ze zijn gaan lopen kwam ook dat gewicht perfect in orde :)

Maak je geen zorgen, je kent je baby :)
En ja soms begrijp je hem ook helemaal niet. :+



Ze zijn zeker allemaal apart en uniek.

I is "laat" volgens CB met bewegen. Hij ligt wel lekker op zijn rug. Nu hadden ze het advies om laagdrempelig een fysio te laten komen om te kijken of die misschien ergens vast zit in het lijf/oefeningen voor hem in beweging te krijgen.

En jawel; zij kwam en vond hem doodnormaal en heeft ons wat kleine oefeningen gegeven om hem een beetje op weg te helpen en nu 2 weken later rolt die wel.
Oke, alleen heen, terug wil nog niet. Maar het is al meer beweging dan die ooit gedaan heeft!

Dus tja; het was niet echt nodig dat ze kwam, maar liever uitsluiten dat die ergens pijn heeft, dan hem kwellen als die wel zou willen rollen.
En stiekem weet ik dat dan ook wel, maar laat ik mij toch "opnaaien" door het CB.

Het is mijn 2e maar ben in deze zin veel onzekerder bij hem dan bij mijn eerste. Waarom en hoe begrijp ik zelf niet, maar ik twijfel overal over.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 00:04

:(:)
Moeders weten het altijd, naar mijn mening is juist zoiets als cb soms lastig, zoveel schema's en je kind moet dit kunnen, je kind loopt achter of voor op schema...
Juist al die verschillen maken een gemiddelde denk ik dan.
Gewoon je gevoel volgen hoor, die klopt altijd!

verootjoo
Berichten: 35661
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 07:56

Judith_H schreef:
Omdat die onrustig is overdag. Het is een heel meegaand/rustig/jongetje en nu opeens laat die van zich horen. Hij is mopperig/huilt opeens (voor de eerste keren tranen gezien)/slaapt slechter overdag/niks lijkt goed..

Dus weet niet of het nou aan eten ligt of dat er wat anders pseelt. Dus dacht ga eens informeren of andere mensen ook zo'n schema ongeveer hebben en of het normaal is wat ik doe.


Ah ok.
Weeg je echt de hoeveelheid fruit en groente af? Ik maakte altijd een bordje en dan pakten ze zelf hoeveel ze wilden eten :)
Ms kan je zo proberen of ie wel vindt dat hij genoeg krijgt of eigenlijk meer wil?

Maar met 8mnd wat onrustiger is wel normaal :j hadden ze hier allebei.

Anoniem

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:32

Mijn kindje is een maand jonger en eet zo goed als niets. Toevallig vanmorgen ongeveer 15 gram fruitpap op en daarna steekt hij nog net zijn middelvinger niet op.

We bieden het thuis en op de crèche elke dag op verschillende manieren aan. Ook op de crèche geven ze zolang hij mooi afhapt en stoppen zodra hij weigert. De ene keer is dat 'wel' 45 gram, de andere keer eet hij niets. Thuis krijgt hij ook met regelmaat een stukje om zelf te eten. Dat wisselt ook.

Het zij zo.

Verder drinkt hij, ook op de crèche, borstvoeding op verzoek. Ze bieden ook daar aan als hij honger heeft en er ligt daar in de diepvries voor als hij meer wil. Alleen in de avond drinkt hij 1 fles KV omdat ik lates werk en blijkbaar net niet voldoende kan kolven voor een hele dag voeding.

Volgens kind en gezin moest ik met vier maanden stoppen met bv en groenten met water geven. Met zes maanden moest ik niet met mijn voeten laten spelen en als hij honger had alleen de groenten aanbieden en anders niet. Top.

Volg je gevoel. Moeders weten het toch vaker echt wel beter. Je kunt hem altijd een paar dagen wat meer/andere momenten aanbieden. Maar kijk vooral wat voor jullie werkt.

Kirstenn
Berichten: 1578
Geregistreerd: 23-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Re: Voedingschema 8 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:41

Volgens mij ben je goed op weg! Ik zou me ook niet te druk maken om t advies van t CB...

Wat je nog zou kunnen doen als je 'meer' wilt geven is kijken naar de voedzaamheid van dingen. Bijv een stuk avocado door het avondeten prakken of mango als fruit. Dat zijn gezonde caloriebommen.

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 08:42

verootjoo schreef:
Judith_H schreef:
Omdat die onrustig is overdag. Het is een heel meegaand/rustig/jongetje en nu opeens laat die van zich horen. Hij is mopperig/huilt opeens (voor de eerste keren tranen gezien)/slaapt slechter overdag/niks lijkt goed..

Dus weet niet of het nou aan eten ligt of dat er wat anders pseelt. Dus dacht ga eens informeren of andere mensen ook zo'n schema ongeveer hebben en of het normaal is wat ik doe.


Ah ok.
Weeg je echt de hoeveelheid fruit en groente af? Ik maakte altijd een bordje en dan pakten ze zelf hoeveel ze wilden eten :)
Ms kan je zo proberen of ie wel vindt dat hij genoeg krijgt of eigenlijk meer wil?

Maar met 8mnd wat onrustiger is wel normaal :j hadden ze hier allebei.



Ik weeg inderdaad echt alles af. Dan weet ik namelijk precies wat erin gaat, vind ik erg prettig om te weten. Heb ook nooit borstvoeding gegeven omdat ik dan heel onzeker zou worden dat je niet weet of ze genoeg drinken.

Ik zal gewoon eens wat dingen uitproberen, zal eens een bordje maken zonder te wegen, kijken wat die dan eet. Ben beetje bang dat er geen rem op zit :') als het meer blijkt te zijn als ik denk...

Denk eerder dat ik mijzelf in de weg zit...

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 08:44

Kirstenn schreef:
Volgens mij ben je goed op weg! Ik zou me ook niet te druk maken om t advies van t CB...

Wat je nog zou kunnen doen als je 'meer' wilt geven is kijken naar de voedzaamheid van dingen. Bijv een stuk avocado door het avondeten prakken of mango als fruit. Dat zijn gezonde caloriebommen.


Oja avocado, die hebben we nog niet geprobeerd nee! Mango wist ik niet dat dat een calorie bom is, heeft die toevallig gisteren op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:46

Zo'n kleintje stopt wel als hij genoeg heeft. De ene keer zal het veel zijn voor jouw gevoel, de andere keer een stuk minder. Zolang je niet dwingt en forceert zal hij nooit meer eten dan hij aan kan. En als hij het zelf mag doen zal er ook genoeg op de grond komen. :+

VogeltjeM

Berichten: 3759
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:58

Mijn zoontje van 15 maanden eet nog steeds geen avondeten. Ik krijg er een klein beetje groente in door het te blenderen met fruit en in een knijpzakje aan te bieden. Maar ook dierlijke producten, ei of vleesvervangers blieft hij niet (hij eet wel veel fruit en volkorenbrood en ik maak "gezonde koekjes" met oa havermout, ei en pindakaas). Ik maakte me best zorgen. Geef hem nu ook een extra fles ivm de vitaminen die hij daar nog uithaalt. Gelukkig heb ik hier best een relaxed cb die vinden dat ik mijn best doe en die totaal niet op protocollen hameren. Hij groeit en ontwikkelt goed en is vrolijk, dus dan zien we wel weer...

(Ik ben zelf trouwens echt een control freak dus deze houding kostte mij best wat moeite :Y) )
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 05-11-20 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 08:59

Het was weer krijsen vanaf 7 uur (fles 200ml), dus nu proberen we een half broodje, gaat erin als zoete koek.

Dus denk dat fles in de ochtend niet meer voldoet.
Weet niet of ik dan om half 12 ook weer broodje moet doen... en dan die fles bijvoorbeeld weg laten?

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 09:01

VogeltjeM schreef:
Mijn zoontje van 15 maanden eet nog steeds geen avondeten. Ik krijg er een klein beetje groente in door het te blenderen met fruit en in een knijpzakje aan te bieden. Maar ook dierlijke producten, ei of vleesvervangers blieft hij niet (hij eet wel veel fruit en volkorenbrood en ik maak "gezonde koekjes" met oa havermout, ei en pindakaas). Ik maakte me best zorgen. Geef hem nu ook een extra fles ivm de vitaminen die hij daar nog uithaalt. Gelukkig heb ik hier best een relaxed cb die vinden dat ik mijn best doe en die totaal niet op protocollen hameren. Hij groeit en ontwikkelt goed en is vrolijk, dus dan zien we wel weer...

(Ik ben zelf trouwens echt een control freak dus deze houding kostte mij best wat moeite :Y) )


Oh ik ben ook echt zo’n controlefreak, echt knap dat je dat kon ombuigen!

Judith_H

Berichten: 1083
Geregistreerd: 05-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 09:03

Judith_ schreef:
Zo'n kleintje stopt wel als hij genoeg heeft. De ene keer zal het veel zijn voor jouw gevoel, de andere keer een stuk minder. Zolang je niet dwingt en forceert zal hij nooit meer eten dan hij aan kan. En als hij het zelf mag doen zal er ook genoeg op de grond komen. :+


Zelf doen, ook nog een idee! Hij wilde al vanaf heel vroeg zelf zijn fles vasthouden (bij 4 mnd lukte dat ook helemaal), dus wie weet is zelf eten wel wat voor hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:36

Bereid je voor op een hoop rotzooi. Maar hij vermaakt zich er hier goed mee. Er gaat meer in en hij ontdekt meer als hij zelf ergens op mag sabbelen en kauwen.

En de wasmachine draait toch wel. :')

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:37

Ik lees even mee, vind het ook zo lastig :Y)
Hier een meisje van 28 maart, dus 3 weken jonger dan jouw zoontje. Ik geef nog borstvoeding. We zijn vanaf 6 maand begonnen met vast voedsel, en dan volgens de Rapley-methode (dus grote stukken geven en zelf laten eten). Vorige week op het consultatiebureau bleek ze net zoveel te wegen als de maand ervoor, maakte verder niks uit 'want ze pakken hun eigen curve na 6 maand' zeggen ze dan. Maar we mochten wel veel meer vast voedsel aanbieden in de vorm van pap, brood, aardappel, groente, etc. Ook zat ik nog op 4 voedingen, wilde onderhand wel eentje afbouwen overdag.

Wij doen het nu zo:
7u: borstvoeding
11u/ 11:30u: pap (met 200ml kunstmelk)
12:30u: broodje met pindakaas of stroop
15:30u: borstvoeding, daarna fruit
18u: avondeten, aardappel met 1 of 2 soorten groente (gaat veel op de grond :Y) ) en wat yoghurt
20u: borstvoeding

Op zich lijken onze schema's wel redelijk op elkaar, dus hopelijk zitten we dan allebei een soortvan goed :') Kan me wel voorstellen dat je zoontje wat moet wennen nu je hem meer te eten geeft.

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:40

Judith_H schreef:
Ik zal gewoon eens wat dingen uitproberen, zal eens een bordje maken zonder te wegen, kijken wat die dan eet. Ben beetje bang dat er geen rem op zit :') als het meer blijkt te zijn als ik denk...

Denk eerder dat ik mijzelf in de weg zit...


Dit is misschien wel een beetje zo ja. Volgens mij eten baby's gewoon zoveel ze zelf nodig hebben, en als ze te weinig hebben melden ze zich wel weer. Teveel eten is volgens mij nu echt nog niet een ding.