Corrigerende tik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Corrigerende tik

Poll eindigt op

1. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind agressief word
59 (13%)
2. Een corrigerende tik zo nu en dan kan best, als het kind brutaal word
133 (31%)
3. Een corrigerende tik kan niet.
233 (54%)

Totaal aantal stemmen: 425


Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 18:17

Haii,

Omdat ik benieuwd was en het,in mijn zicht, onder mensenwelzijn valt, deze 'discussie'

Vanaf 2007 is de corrigerende tik verboden in Nederland. Wat vinden jullie daarvan? Kan het niet of als het kind niet luistert moet het maar voelen? En als het kind gewoon brutaal is?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:20

Ik sla mijn kinderen niet. Of een corrigerende tik bij dé wet verboden moet worden weet ik niet, maar ik zelf kan het prima af zonder.
Laatst bijgewerkt door Sjong op 01-10-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:28

Ik heb, net als mijn zusje, een tik van mijn moeder gekregen omdat we beten. Het was meer schrik waarop we reageerden. We wisten dat we fout zaten en hebben het ook nooit meer gedaan. Ook hebben we er absoluut geen trauma aan overgehouden.

Ik denk dat een corrigerende tik opzich niet schadelijk is, mits het op de goede manier toegepast wordt, maar goed, helaas kan niet iedereen goed inschatten en verantwoordelijk ermee omgaan.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 01-10-20 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:30

Een kind even wat steviger bij de arm pakken oid, prima. Maar een tik, nee. Dan laat je als ouder alleen maar zien dat je de situatie niet de baas kunt en incapabel bent.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:33

Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:34

Ik heb vroeger ook best een tik gehad van mijn moeder, maar altijd omdat ik (verbaal) ver over de lijn ging. Tijdens agressie lijkt het me juist averechts te werken. Ik heb er trouwens nooit last van gehad, omdat ik zelf wel wist dat het op dat moment 'terecht' was.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:35

Ik vind het een teken van onmacht, dus ik vind het te allen tijde onnodig.
Schreeuwen, gillen en schelden tegen je kinderen vind ik overigens net zo'n teken van onmacht.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:43

purny schreef:
Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.


Ik nomineer deze reactie voor slechtste kort door de bocht reactie van 2020.

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:44

Als ik vroeger beet, beet mijn moeder terug. Of het opvoedtechnisch het beste is geen idee, maar ik heb geen trauma en bijt ook niet meer :+

Ik vind een tik voor te laat thuiskomen oid wel een heel andere kwestie dan een tik(je) terugkrijgen op het moment dat ik op mijn ouder in aan het timmeren ben.
Laatst bijgewerkt door pumpina op 01-10-20 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:45

Doubtless schreef:
purny schreef:
Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.


Ik nomineer deze reactie voor slechtste kort door de bocht reactie van 2020.

Bedankt. Waar kan ik de award ophalen? :+
Ik bedoel een corrigerende tik is niks mis mee.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:46

purny schreef:
Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.

Nou heb ook wel eens een corrigerende schop onder mijn hol gehad. Het enige wat ik er van gekregen heb is discipline :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:47

Kunnen we wel even vaststellen wat een corrigerende tik is?
Is het over de knie en pets op de billen?
Of een tik op de handen?
Klap in het gezicht?

Een corrigerende tik is imo zeker gerechtvaardigd als een kind anders serieus gevaar loopt.
Ik mocht altijd bij mijn vader kijken in de garage als ie aan het klussen was, en hoe vaak hij ook zei dat ik van de mesjes af moest blijven heb ik het toch wel eens geprobeerd... nou dan kreeg ik een tik op m'n vingers. Of als ik na 30x waarschuwen nog steeds de weg op probeerde te lopen zonder te kijken.

Tik of kind zonder vingers / onder de auto, makkelijke keuze :=

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:54

Ik vind dat tegenwoordig alles echt te overtrokken word, alles is meten zielig of niet verantwoord.
Er lijkt nergens meer nuance te zijn.
Een corrigerende tik word gezien als een kind dat zo ongeveer met blauwe plekken komt. iets tussenin is verdwenen.
Die tik is een keer een schrikreactie en niet meer, mag zeker ook geen pijn doen.
Stevig vastpakken is ook prima, maar niet minder in de beleving lijkt me dan een tikje, is misschien nog wel vervelender, want dan zit het kind "vast" .

Ik zie er dus geen probleem in.

voor mij is het een tik op de vingers als het na herhaling weernaar de thee wil pakken.
Of een tik tegen de dikke pamper.

Niet over de knie, niet tegen de oren.

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 18:55

daantjuhhh schreef:
purny schreef:
Degene die een corrigerende tik hebben gehad zijn er vast niet slechter van geworden.

Nou heb ook wel eens een corrigerende schop onder mijn hol gehad. Het enige wat ik er van gekregen heb is discipline :j

Maar in welke situatie en met welke reden was dat dan? En werd dat herhaalijk gedaan?

Zoals ik heb het ook gehad en ik heb er wel degelijk schade aan over gehouden. Daarom was ik benieuwd naar jullie mening.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Corrigerende tik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:56

Dan zou ik graag willen weten wat er bij jou is gebeurt :j :knuffel:

Lunapower
Berichten: 63
Geregistreerd: 08-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 19:03

_Penotti schreef:
Dan zou ik graag willen weten wat er bij jou is gebeurt :j :knuffel:

Even voorbeeldje, ik was brutaal. Ik maakte een sacartische opmerking, omdat mijn moeder zei dat er iets zou gebeuren wat ik ten zeerste betwijfelde. Nou, toen had ik zo een paar keer een flinke tik op mijn bovenarm te pakken. Daarna werd ik naar boven gestuurd, maar ik durfde amper langs mijn moeder.

Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen. Ik vergelijk mezelf nog steeds heel erg met anderen en vind dat hun werk beter is en het mijne niks waard is (bijvoorbeeld qua cijfer). Omdat ze mijn school erg belangrijk vinden, heb ik ook heel veel prestatiedruk en ik ben 1x echt helemaal gek geworden van mezelf omdat ik 1 antwoord niet wist en ik er van overtuigd was dat ik de rest ook niet zou weten/ niet zou kunnen. Ik heb hier nog steeds bijna dagelijks last van, dus in mijn geval kan het zeker wel kwaad.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:03

Er zit verschil tussen een corrigerende tik (op je vingers bijvoorbeeld) en echt schoppen en slaan. Ik ben van mening dat er op een begeven moment best een keer iets duidelijk gemaakt mag worden. Ik ben ook niet van mening dat iemand slechter wordt van een corrigerende tik.

Zoals gezegd, een corrigerende tik is iets anders dan schoppen, slaan, gooien, dreigen en dergelijke dat je kind bang van je wordt. Iets waar ik over mee kan praten, al heb ik op dat moment altijd gedacht dat het zo in ieder huishouden ging (ik was 4-9jr). Maar tot op de dag van vandaag durf ik geen confrontatie met mijn biologische vader aan te gaan & wanneer een mannelijk persoon uit zijn stekker gaat ben ik in mijn bovenkamer ook gewoon even weg.

Het zal best onmacht zijn, een corrigerende tik. Maar ik kan me best voorstellen dat sommige ouders even met hun handen in het haar zitten bij het gedrag van tegenwoordig en ouders zijn ook mensen. Maar zoals mijn biologische vader; dat is niet goed te praten.

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:08

Lunapower schreef:
_Penotti schreef:
Dan zou ik graag willen weten wat er bij jou is gebeurt :j :knuffel:

Even voorbeeldje, ik was brutaal. Ik maakte een sacartische opmerking, omdat mijn moeder zei dat er iets zou gebeuren wat ik ten zeerste betwijfelde. Nou, toen had ik zo een paar keer een flinke tik op mijn bovenarm te pakken. Daarna werd ik naar boven gestuurd, maar ik durfde amper langs mijn moeder.

Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen. Ik vergelijk mezelf nog steeds heel erg met anderen en vind dat hun werk beter is en het mijne niks waard is (bijvoorbeeld qua cijfer). Omdat ze mijn school erg belangrijk vinden, heb ik ook heel veel prestatiedruk en ik ben 1x echt helemaal gek geworden van mezelf omdat ik 1 antwoord niet wist en ik er van overtuigd was dat ik de rest ook niet zou weten/ niet zou kunnen. Ik heb hier nog steeds bijna dagelijks last van, dus in mijn geval kan het zeker wel kwaad.


Dat is naar om te horen :knuffel:

In dat geval is een corrigerende tik geen corrigerende tik meer. Die hoort je namelijk niet bang te maken. In dit geval is het onterecht, of als het al terecht was, overmatig gebruikt. Zoals ik al zei, met de tik opzich is niets mis, maar niet iedereen kan ermee omgaan, en helaas is dat laatste in jouw geval van toepassing.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:08

Lunapower schreef:
_Penotti schreef:
Dan zou ik graag willen weten wat er bij jou is gebeurt :j :knuffel:

Even voorbeeldje, ik was brutaal. Ik maakte een sacartische opmerking, omdat mijn moeder zei dat er iets zou gebeuren wat ik ten zeerste betwijfelde. Nou, toen had ik zo een paar keer een flinke tik op mijn bovenarm te pakken. Daarna werd ik naar boven gestuurd, maar ik durfde amper langs mijn moeder.

Omdat het regelmatiger gebeurde, telkens als ik over hun streep ging en ik wist nooit precies waar die lag, heb ik faalangst ontwikkeld en een extreem laag zelfbeeld gekregen. Ik vergelijk mezelf nog steeds heel erg met anderen en vind dat hun werk beter is en het mijne niks waard is (bijvoorbeeld qua cijfer). Omdat ze mijn school erg belangrijk vinden, heb ik ook heel veel prestatiedruk en ik ben 1x echt helemaal gek geworden van mezelf omdat ik 1 antwoord niet wist en ik er van overtuigd was dat ik de rest ook niet zou weten/ niet zou kunnen. Ik heb hier nog steeds bijna dagelijks last van, dus in mijn geval kan het zeker wel kwaad.


Ik vind die corrigerende tik meer voor kindjes waar uitleg nog niet echt goed gaat.
Dus 3 keer nee als ze naar de thee grijpen en het vervolgens nog eens doen.

Niet bij kinderen die dus sarcastische opmerkingen kunnen maken, die zijn verbaal sterk genoeg om ook verbaal aan te kunnen.


Nu vraag ik bij jou af stel je moeder stuurde ja alleen maar naar boven, zou je dan niet nu met hetzelfde probleem zitten?

Telpeva

Berichten: 14718
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:12

Goof schreef:
Ik vind het een teken van onmacht, dus ik vind het te allen tijde onnodig.
Schreeuwen, gillen en schelden tegen je kinderen vind ik overigens net zo'n teken van onmacht.

Dit :)

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:13

Ik snap vooral ook niet wat je ermee zou willen bereiken. Als je het 'goed' in zou willen zetten kun je het net zo goed (of meestal beter) anders oplossen, en als het in ongeduld gebruikt wordt is het meestal vooral heel inconsequent.

Zo kon ik meeluisteren met de buurjongetjes die eerst een tijd bezig waren met klieren, en waar dan heel onduidelijk op gereageerd werd, tot het uiteindelijk uitliep op schreeuwen en huilen, "EN NU NAAR BINNEN!" (en, waarschijnlijk, die 'corrigerende' tik, maar dat was binnen, dat heb ik nooit gezien of gehoord.)
Bijna al die situaties waren vermoedelijk niet geescaleerd als er aan het begin wat meer consequent was gestuurd...

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:14

Lunapower schreef:
Knip

Ik was echt wel een lastig kind hoor.
Ontzettend eigen mening, scheit aan alles en iedereen. Ik deed echt mijn eigen ding.

Ik was mijn ouders ook altijd te slim af.

Mijn ouders hebben altijd 100% hun best gedaan, geprobeerd om met mij te praten.

En tja, mijn vader is een beetje van de oude stempel. Wie niet luisteren wil moet maar voelen.

Naast de corrigerende tik of schop stonden mijn ouders altijd klaar met een luisterend oor. Ik kon alles vertellen. Ze zullen nooit oordelen.

Ik zou zelf niet snel kiezen voor de aanpak corrigerende tik. Maar ik besef mij wel dat je meerdere wegen naar Rome hebt. En omdat een ander een andere weg kiest betekent dat niet dat dat verkeerd is.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:15

Heb de nodige schoppen onder de kont gehad. Als ik die niet had gehad dan had ik nu waarschijnlijk geen mooie baan, huis, man en ruimte voor hobby's, maar ergens onder een brug geslapen. :+

chanicha

Berichten: 12153
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:17

Ik heb mijn jongste, inmiddels 32, weleens een tik op haar kont verkocht en ze heeft er geen trauma aan overgehouden.
Op haar kamer zetten of in de gang werkte niet bij haar.
Ik zie tegenwoordig regelmatig kinderen die maar doordrammen en brutaal zijn en moeders die oeverloos discuseren met hun kinderen.
Zeg gewoon eens nee, is nog nooit iemand van dood gegaan.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:17

Shadow0 schreef:
Ik snap vooral ook niet wat je ermee zou willen bereiken. Als je het 'goed' in zou willen zetten kun je het net zo goed (of meestal beter) anders oplossen, en als het in ongeduld gebruikt wordt is het meestal vooral heel inconsequent.

Zo kon ik meeluisteren met de buurjongetjes die eerst een tijd bezig waren met klieren, en waar dan heel onduidelijk op gereageerd werd, tot het uiteindelijk uitliep op schreeuwen en huilen, "EN NU NAAR BINNEN!" (en, waarschijnlijk, die 'corrigerende' tik, maar dat was binnen, dat heb ik nooit gezien of gehoord.)
Bijna al die situaties waren vermoedelijk niet geescaleerd als er aan het begin wat meer consequent was gestuurd...

Nou mijn ouders waren echt wel consequent hoor. 100%

Nogmaals ik zou er zelf niet voor kiezen. En ja het is een teken van onmacht. Maar ook dat betekent niet dat je het dan moet laten gebeuren.

Ik ben ook niet van het schreeuwen. Hoe harder een ander schreeuwt hoe zachter ik ga praten. En dat werkt echt. Ze moeten goed luisteren omdat ze het anders niet horen.