Ik ben transgender

Moderators: EvelijnS, Dani, ynskek, Mondy, Polly, Ladybird, Hanmar, Princesj, Shanna

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-19 15:18

julhan99 schreef:
Is de alientolk nu vergeten af te rekenen? Jazeker! En ik hield mijn kaken stijf op elkaar. Voor het fantastische bedrag van € 0,00 heeft mijn kuiken een nieuw naam en is hij officieel een jongen. Hoezee!! Nou even proberen of de attractie van het aanvragen van een nieuw paspoort in onze eigen gemeente net zo'n belevenis is als deze.

_O-

Wat fijn dat je er weer bent! :D

Mondy schreef:
Gilles ik ben je een beetje uit het oog verloren na het weerwolven spel topic en was benieuwd hoe het gaat met je.
Ik heb jou en je 4 baardharen zojuist gevolgd op insta. En wauw wat zie je er knap uit. Dat was je al...dat ben je al en kun je nagaan hoe dat straks gaat zijn <3 Je bent in die paar keren dat we eens pbde altijd al overgekomen als iemand waar je graag bij wilt zijn en je topic bevestigd het. Heerlijk die humor :j

<3
Ik ben knapper op instagram dan in 3D, hoor. _O- Maar gelukkig maakt mijn charmante persoonlijkheid veel goed. O:)

DJZ schreef:
Maar hebben jullie dan ook, dat je anders naar je lijf bent gaan kijken en/of anders in je lichaam bent gaan zitten?

Tot op zekere hoogte wel, ja. Ik heb nooit echt enorm grote dysforie gehad zoals julius_juut het beschrijft, maar ik ben me wel altijd bewust geweest van de vormen die ik niet wil(de) hebben. Het is voor mij een beetje als een steentje in je schoen: ik kan wel doorlopen, maar in m'n achterhoofd blijft het altijd rondspoken en het kost altijd onbewust wat energie.

Nu ik bezig ben met 'de verbouwing' (om het even bij metaforen en dergelijke te houden) merk ik dat mijn houding al veranderd is. Ik heb nu de euforie van mijn kinharen en andere veranderingen die mijn ongemak verzachten. Daarnaast is het een comfort om te weten dat je onderweg bent.

@ Whale: Wat een vervelende maar toch herkenbare situatie. Ik was zelf ook enorm bang dus voor m'n coming out, ondanks dat mijn familie misschien wel de liefste familie is die je je kunt wensen. Mijn moeder is achteraf nog steeds boos om het feit dat ik mijn eerste binder 'illegaal' het huis in heb gesmokkeld, want ze had zonder problemen er wel één voor me willen kopen.

Qua het schrijven van een brief: aan de ene kant is het super handig om zo je gedachten allemaal op een rijtje te kunnen zetten en alles duidelijk te maken, maar in mijn ervaring is het eigenlijk beter om 'gewoon' face to face het te vertellen. Ik zou het eigenlijk een keer noemen tijdens een lange autorit oid. Ik weet niet wat voor een magie er schuilt in het ijzer en kunststof van een auto, maar het is altijd een heerlijke plek om je ei even kwijt te raken.

De vragen en achtergrond die je eventueel zou adresseren in een brief komen vanzelf wel aan bod. :j

- - - - -

Even weer een levensupdate! Dit moet vroeg of laat ook even op instagram vermeld worden, maar dat komt wel. Uiteindelijk zijn jullie wel de OG volgers, dus jullie mogen ook wel eens eerst aan bod komen. :D

Vorige week ben ik dus weer naar het UMCG geweest. Ik stond de twaalfde al op de stoep, maar toen kreeg ik aan de balie te horen dat mijn afspraak pas volgende week was. Het erge is: ik had meerdere keren in m'n agenda gekeken en heb het meerdere keren gewoonweg verkeerd onthouden. _O- Ik heb gelukkig studentenov en genoeg te doen in Groningen qua alternatief, dus zo erg was het ook weer niet. :D

Hoe dan ook: ik ben nu dus net als het kuiken van Julhan bezig met de naams- en geslachtswijziging. In mijn geval gaat dat als volgt: ik sta nu op de wachtlijst bij twee psychologen. Eén daarvan neemt vroeg of laat contact met mij op voor een afspraak. Dit kan zowel telefonisch als face to face zijn. Daar wordt even alles besproken en daarna krijg ik als het goed is een document waarmee ik gewoon aan de balie terecht kan bij de gemeente. Ik heb dan zes maanden de tijd om alles te veranderen, dus ik moet even kijken wat het handigste uitkomt. Ik zit de komende maanden nogal overal en nergens en qua vluchten boeken kan ik niet ineens met een andere naam en geslachtsvermelding aankomen op mijn paspoort. :')

Daarnaast ga ik binnenkort de wachtlijst op voor de borstverwijderende operatie. Het enige nadeel is dat ik van mijn dokter eerst mentaal alles weer op een rijtje moet hebben voordat ik die operatie mag laten uitvoeren, dus ik moet terwijl ik op de wachtlijst sta even flink aan de bak met therapie. :o Nouja: een betere stok achter de deur kun je niet hebben. :D

Overigens: een goed 2020 gewenst aan jullie allemaal. Wat heb ik onwijs genoten van jullie in het afgelopen jaar. <3

En nog een laatste toevoeging: ik ben nu druk bezig met Deens leren en ik ga eind januari een paar dagen weer naar Kopenhagen. Ik ben dus heel geneigd om het lot een beetje te helpen en daar minstens één avond naar een gay bar te gaan, maar iets houdt me toch tegen om dat te doen. Ik merk nog steeds dat ik niet mannelijk genoeg men om homoseksueel te zijn. -O- Kan iemand me even wat moed inpraten? (Of een kratje pils aanschaffen voor me, dan drink ik de moed wel in. :') )

“The really important thing to be was yourself, just as hard as you could.”
― Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-19 16:05

Mijn brein heeft gewoon zo nu en dan nog even last van een identiteitscrisis. _O-

― Terry Pratchett & Neil Gaiman, Good Omens: The Nice and Accurate Prophecies of Agnes Nutter, Witch

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-20 18:21

Paardennamen schreef:
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... =586087929

Ik kwam dit tegen op feestboek en ik moest direct aan dit topic denken. Denkt deze mevrouw nu niet veel te ver door? Of ben ik te naief? En hoe zit dat met die nieuwe wet?

Tja, dit is dus een typisch geval van een TERF. Ik kom ze online zo veel tegen dat ze om eerlijk te zijn bij mij gewoon het ene oor in gaan en het andere weer uit. :o

-

Ik werd dus dinsdag gebeld met resultaten van de zoveelste bloedtest. Mijn testosteron is nog steeds te hoog. Zoals eerder genoemd kan een te hoog testosteron het volgende doen:
- Je wordt wat driftiger in het verkeer want testosteronbom!11!!!
- Het wordt omgezet in oestrogeen, wat je dus niet wilt.
Nu is het zo dat het bij mij allemaal wel stabiel is en dat mijn ongesteldheid al sinds juli weg is. Dat is een gewenst resultaat, dus lijkt het mijn dokter eigenlijk voorlopig wel prima. Het kan nou eenmaal dat mijn testosteronwaarde iets hoger is dan normaal.

Nu kreeg ik bij dat telefoontje ook de vraag of ik doorverwezen wilde worden naar de afdeling plastische chirurgie (ik typte dat woord echt een schaamtelijke hoeveelheid verkeerd) voor mijn borstverwijderende operatie aka mastectomie. Ze zei al dat het "best wel snel kan gaan", maar dat ik vandaag al een brief met een datum voor mijn intakegesprek in de brievenbus zou krijgen was wel héél snel. :+ Eind januari heb ik die afspraak dus. Ik verwacht vooral heel veel gebabbel, maar mocht er iets interessants gezegd worden geef ik het natuurlijk door. :D

Hiraeth

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-20 18:29

Het staat voor trans-exclusionary radical feminist. Vaak pakken ze hun statement in met mooie woorden en lijkt het allemaal heel vriendelijk en progressief, maar vervolgens is er best makkelijk doorheen te prikken dat ze transvrouwen eigenlijk gewoon 'mannen in jurken' vinden.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-20 19:18

Loretta schreef:
Hiraeth schreef:
Het staat voor trans-exclusionary radical feminist. Vaak pakken ze hun statement in met mooie woorden en lijkt het allemaal heel vriendelijk en progressief, maar vervolgens is er best makkelijk doorheen te prikken dat ze transvrouwen eigenlijk gewoon 'mannen in jurken' vinden.

Als ik verder las op haar twitter vond ik sommige statements bijna rechts extremistisch.

Nouja, laat ik even een voorbeeld geven:

JK Rowling tweette een tijdje geleden dit:
Citaat:
Dress however you please.
Call yourself whatever you like.
Sleep with any consenting adult who’ll have you.
Live your best life in peace and security.
But force women out of their jobs for stating that sex is real?
#IStandWithMaya #ThisIsNotADrill

Je zou in eerste instantie denken: "Ah, wat een lieve tweet! Helemaal gelijk!" Met dat idee retweette bijvoorbeeld Mark Hamill ook haar tweet.

Nu is het zo dat JKR al tijden 'TERFs' volgt op twitter en dat de hashtag #IStandWithMaya op twitter ook een broedplaats is voor mensen met deze 'ideologie'. De laatste regel en de hashtags geven dus ineens een hele nare bijsmaak aan haar tweet, waardoor ze ook best wel veel backlash heeft gekregen.

Ik spendeer heel veel tijd op twitter dus voor mij zijn dit soort termen gewoon 'normaal' geworden intussen, maar ik snap dat jullie echt even de draad kwijt zijn. _O-

(Overigens is twitter een hele leuke plaats om te ontdekken wie er transfobisch zijn. Zelfs Boy George (out of all people!) poste begin deze maand wat tweets waarvan mijn haren overeind gingen staan.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 21:20

Één van mijn favoriete YouTubers is net uit de kast gekomen als transgender. Normaal zou ik het niet zo snel delen, maar omdat ik haar al jaren volg, het een Nederlander is én ik emotioneel zat te sniffelen in de Eurostar moet ik 'm even delen.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 21:38

Nee. En daarnaast vind ik opmerkingen zoals "oh, maar dat kon ik wel zien" en dergelijke eigenlijk ook heel ongepast. Alsof er een 'look' gebonden is aan transgender zijn.

(Laatste opmerking is overigens grotendeels gericht tegen mensen die reageren op FB, niet per se een reactie op jullie hier)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 21:49

Jeetje Tica, wat schiet je snel in een verdedigende, belerende en vooral vervelende houding. -O-

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 22:00

Haha, laat ik maar niet teveel gaan uitleggen wat voor een videos ze maakt Maflinger. Dan gaat mijn waardigheid heel snel naar beneden als transman. :D

Ik vind het echt een prachtige video en de manier hoe ze dingen verwoord ook heel treffend. En eigenlijk vind ik het 'fijn' dat ik het nooit geweten of geraden heb, want dat bewijst voor mijn onzekere brein maar weer dat je transgender zijn echt niet aan de buitenkant kunt opmaken.

(Overigens was dat stukje van mijn ego wel goed al gezien ik dit weekend in London alleen maar 'sir' genoemd ben, zelfs na lange gesprekken met iemand. Voor de verandering was de grootste belediging dat ik een Zweed werd genoemd. :P)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 22:12

Nee! Ik kwam gisteren aan en ben gelijk doorgegaan richting de bioscoop. Van 12 tot 19u een marathon van de serie Spaced gekeken met Q&A. Gezien m'n slaaptekort ben ik daarna gelijk als een oud opatje naar bed gegaan en vandaag heb ik eigenlijk alleen eekhoorns gevoerd (net als een opatje, again).

Over het Zweeds: ik ben druk bezig met Deens leren en verliefd op de Deense cultuur. Het voelt dus een beetje alsof je een Duitser wordt genoemd terwijl je Nederlands bent. :P Buiten de plagerijen om vind ik Zweden overigens een prachtig land. Hoewel ze het daar verrassend genoeg wel iets poedersuiker hebben geregeld voor transmensen. Had ik niet verwacht, maar ik heb onlangs een Zweedse transman leren kennen die z'n beklag heeft gedaan. Vooral het wachten overal op schijnt echt een lange tijd te duren... en ik vond Nederland al lang haha.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 22:19

Blijkbaar klink ik Zweeds als ik Engels praat. Hoewel ik ook al Iers, Schots, 'Ergens uit Engeland' en eigenlijk alles wel heb gehad. :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-20 22:36

Dat is leuk nieuws Vikawiek! :D Natuurlijk mag dat ook gewoon gedeeld worden, helemaal als er een leuk bruggetje te maken valt. :P

Overigens, net schiet me nog wat te binnen. In 'Spaced' zit dus in seizoen één een scène waarin de hoofdpersonage het woord 'tranny' gebruikt en waarbij transgender zijn eigenlijk de grap is. Tijdens de Q&A kwam Simon Pegg (schrijver en tevens degene die de rol speelde) daar op terug en verontschuldigde hij zich er nog een keer voor. Ik weet dat hij intussen een heel ander wereldbeeld heeft en veel geleerd heb, maar alsnog voelde het goed dat hij zonder dat het 'moest' even het punt wilde maken. <3 Ook viel het me op dat het publiek niet zo hard lachte tijdens die scène. Ik ben dol op de show, maar ik vreesde bij voorbaat al een beetje voor het opnieuw dat stuk moeten kijken.

Nu ik het type klinkt het heel kneuzig, maar het is gewoon fijn om voor de verandering een favoriete acteur te hebben die ik gewoon kan 'vertrouwen' met dit soort onderwerpen. :o

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-20 00:19

Ik vind het ook heel erg knap hoe ze een situatie waarin ze eigenlijk in het nauw werd gezet zo heeft kunnen omvormen dat het nu een krachtig gebaar is geworden. Ze laat niet met zich sollen. :j

Oh, en ik vind het ook super lief dat heel veel van jullie hier heel zoet zeggen dat jullie haar niet kenden en toch de video gekeken hebben. :o Ik hou zelf van make-up als kunstvorm en ik word altijd heerlijk relaxed als ik iemand zich zie opmaken. Ik had ook op de bruiloft van mijn ex zijn zus ook echt dat ik bijna weggeslagen moest worden bij de tafel waar de bruid haarzelf aan het opmaken was... Ik vond het gewoon zo interessant. :') Maar goed: ik ken Nikkie dus al wel een tijdje. :Y)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 09:54

Ik heb sinds ik begon met testosteron al best een ruim overschot en ik leef nog steeds. :D Als het vanaf de volgende keer gewoon goed gaat qua dosering dan trekt het vanzelf wel bij.

Wat een heerlijke post trouwens. Ik wilde eigenlijk m'n favoriete stukken quoten, maar ik ben echt zo slecht met mijn telefoon gebruiken op Bokt. :') Ga er dus maar vanuit dat ik gewoon heel erg gelachen heb. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 12:30

Ik kan m'n bericht niet meer aanpassen maar dat maakt me niet uit want dit mag wel z'n eigen post hebben:

Ik mag officieel m'n naam en geslacht aanpassen!

Even alles op het rijtje:
- Ik krijg een verklaring waarmee ik naar de gemeente kan
- Het veranderen van mijn naam (+ eventueel een tweede naam, want ik heb aangeven dat ik m'n opa's naam wil gebruiken als tweede naam) is kosteloos. Ik moet natuurlijk wel betalen voor een nieuw rijbewijs en paspoort.
- Rijbewijs heeft niet zichtbaar een V, maar wel onzichtbaar. Als ik deze dus niet opnieuw aanvraag ben ik illegaal bezig en krijg ik een boete.
- Iedereen met een directe connectie met mij krijgt een brief, denk daarbij aan ouders/kinderen/partner. Zij mogen bepalen of ze in hun relatie met mij willen behouden dat ik een vrouw was of dat ze willen overgaan op man. Dit heeft niks te maken met mijn proces, maar gaat puur over hun administratie.
- Mocht ik ooit een vrouw krijgen die zwanger raakt, moet ik het kind officieel adopteren om de titel vader te krijgen. Anders heb ik die niet. Mocht ik zelf zwanger raken, ben ik automatisch in het systeem moeder.
- Ik heb nu het recht om alle tekens van vrouwelijkheid uit mijn medische geschiedenis te wissen. Dit ga ik natuurlijk niet doen ivm bepaalde complicaties die kunnen plaatsvinden in de vrouwelijke organen.

Even een snelle post want ik wil vol van m'n dag im Kopenhagen gebruik maken, maar ik wilde jullie even op de hoogte stellen!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 18:23

Uh... even denken hoe ik het andere kan uitleggen.

Mijn ouders krijgen een brief, want zij zijn bij de gemeente bekend als mensen met een directe, officiële connectie. Zij kunnen vervolgens besluiten of ze in hun administratie willen aanpassen dat ze nu een zoon hebben en dergelijke, of dat ze er 100% in mee gaan.

Voor mij maakt het niet uit want het gebeurt nu eenmaal, het gaat echt puur over het gedeelte van hun administratie.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-20 18:47

Klopt. :j Voor mij maakt het zelf niet uit. Hun beslissing kan bij mij geen roet in het eten gooien in dit geval.

Overigens, nog een punt dat ik vergeten was te delen: Mocht je dus van vrouw naar man gegaan zijn, heb je daarna slechts nog één gelegenheid om weer terug te wisselen in dit geval. Bij twijfel kun je dus terug, maar de hele tijd heen en weer dus niet. :P

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-20 10:06

De wijziging die nu gaat plaasvinden is ook de geboorteakte, vanuit daaruit worden de nieuwe identiteitsbewijzen aangevraagd.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-20 23:39

Yes, Whale!! Je moeder is van harte welkom in de toffe mama's club. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-20 14:58

*\o/*
Afbeelding
Vrouw bij de balie: "Ik werk hier al dertig jaar, maar dit is de eerste keer dat ik dit doe." :')

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-20 16:39

Ik ga er maar vanuit dat ze m'n naam goed gaan spellen bij het gemeentehuis, want ik moet nu dus al wel een vlucht boeken met deze gegevens. _O-

En de baliemevrouw was zo zoet. <3 Ze leek het echt leuk te vinden om een keer wat nieuws te doen. _O-

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 18:35

Hey Autumn, van harte welkom! :D
Autumnn schreef:
Ik ben wel heel benieuwd of je alles *downstairs* dan ook laat veranderen en hoe dat in zijn werk gaat. Het lijkt me namelijk echt super raar om dan "opeens" een heel ander geslachtsdeel te hebben :D _O-

Volgens mij heb ik deze vraag al ergens in de krotten van het topic beantwoord, maar gezien dit vraagstuk continue blijft terugkomen wil ik het best nog een keer meepakken. :j

Vooropgesteld heb ik eigenlijk niet enorm veel dysforie als het gaat om 'downstairs'. Om het even subtiel uit te drukken heb ik op bijvoorbeeld seksueel vlak ook niet het soort rol waarbij ik het 'mis'. :o :D

Nu heb ik er vandaag toevallig dus wel over nagedacht in de auto (je moet toch wat :') ), gedeeltelijk omdat het onderwerp van verplichte sterilisatie bijvoorbeeld ter sprake kwam op het nieuws en me dat deed nadenken over verdere operaties en transgender zijn in het algemeen. Voorlopig neem ik genoegen met de operatie waar mijn borsten verwijderd worden. Daarnaast begin ik steeds meer te denken aan een operatie om mijn baarmoeder te laten verwijderen, maar dat is nogal een groot vraagstuk. Stel dat ik écht mijn droomman tegenkom die mijn hart sneller doet kloppen en waarbij ik ineens een kinderwens krijg dan zou het ergens wel mooi zijn als dat biologisch je eigen kind kan zijn, maar ik heb de laatste tijd echt bijzonder veel nachtmerries gehad over zwanger zijn en een kind baren. Ik merk dat het (... sinds ik seksueel actief ben :') ) toch ergens onderliggend wat spanning geeft. Maar goed, die operatie komt sowieso pas later aan bod en zou ik alleen doen als ik het dus écht zeker weet. Want ja, dat weet ik dus nu nog niet.

Daarna zou ik pas gaan nadenken over verdere operaties aan de 'downstairs' regionen. Zoals ik al noemde: ik mis het eigenlijk niet. Tuurlijk had ik er dolgraag mee geboren willen worden, maar ik heb eigenlijk wel vrede gesloten met hoe de situatie daaronder op dit moment is. Het verandert niks aan het beeld wat ik van mezelf heb, het verandert niet hoe andere mensen me zien én met de juiste partner hoeft het ook helemaal niets uit te maken wat je hebt.

Enne.. zoals iemand ooit op een feestje zei: "Als je niks hebt kun je mooi alle maten kiezen in de vorm van een strap-on." _O-

piendumaitre schreef:
Autumn als Gilles die al zo vreselijk open is dit wil delen, doet hij dat echt wel.
Je vraagt toch ook niet aan mij wat mijn bh cup is of hoe mijn schaamlippen eruit zien?
Of anders gezegd vind ik dit vragen die te privé antwoorden verlangen. Gaat ons dus niets aan.
Maar dat is mijn mening.

Heel lief van je Pien! Ik vind het op zich in dit topic wel passen en ik maak me er ook niet zo heel druk over. Mensen zijn nou eenmaal onwijs nieuwsgierig naar dit onderdeel van het proces en ook bij 'Hij is een zij' en in vlogs komt het wel ter sprake om die reden.

Ik heb vandaag trouwens mijn nieuwe paspoort en rijbewijs aangevraagd. Volgende week kan ik dan eindelijk voor het eerst mijn nieuwe naam en geslacht zien op officiële documenten. :):) Ik zou bijna om het te vieren een weekendje flixbussen plannen. _O-

Om nog even terug te komen op het eerdere onderwerp aan de hand wat tiwi1969 zegt:
Het is inderdaad per persoon zó verschillend. Mijn verhaal en mijn reis hoeft niet te zijn wat andere mensen doormaken. Daarom vind ik het zo fijn dat er nu meerdere mensen in dit topic zijn die stukjes van hun verhaal willen delen. :j

EDIT: Sorry jongens, sinds ik Deens aan het leren ben gaat mijn Nederlands echt hard achteruit. Vergeef me voor wat spel- en grammaticafouten.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 20:09

Dankjewel voor de aanvullende informatie vikawiek! Ik ben eigenlijk zelf niet de beste transman om te spreken over transgender zijn, want negen van de tien keer moet ik zelf nog dingen googlen voor ik ergens antwoord op geef. Ik doe gewoon m'n ding en denk overal een beetje over na, maar vooral dus in stapjes. Alle terminologie rondom operaties gaat bij mij eigenlijk bijna het ene oor in en het andere weer uit, helemaal als het een 'ver van m'n bed' show is.

Daarnaast kan ik me nu dus wel helemaal gaan inlezen, maar het blijft telkens doorontwikkelen en tegen de tijd dat ik wél wensen heb kan het wel heel anders zijn.

Ik wil daarmee trouwens niet zeggen dat ik geheel een leek ben, maar net als op politiek vlak doe ik zeg maar net genoeg om bewuste keuzes te maken. :D

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-20 20:46

Julhan. |( :(:)

Wat kan jij práchtig schrijven. De manier hoe jij zoveel liefde in woorden om weet te zetten is echt een zeldzaam talent. <3

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-20 13:31

capopjekop schreef:
Even aanhakend op dit onderwerp. Dient de testosteron dan ook meteen als een soort 'anticonceptie' als iemand besluit de baarmoeder te laten zitten? Want een condoom is nooit 100% betrouwbaar normaliter.

Nee. Ik heb dankzij de testosteron nu geen ongesteldheid meer dus ongetwijfeld is er op het gebied van vruchtbaarheid iets veranderd, maar het UMCG heeft er heel duidelijk bijverteld dat je nog wel goed moet uitkijken.

Niet om trouwens een discussie over draagmoederschap uit te lokken, maar persoonlijk voel ik me (op dit moment) niet lekker bij het idee. Je verstoort iemands mobiliteit voor en tijd, geeft iemand kans op complicaties en vervolgens nog de pijn van een bevalling. Ik snap dat een draagmoeder daar voor kiest, maar het voelt raar om iemand anders het leed en ongemak aan te doen alleen omdat ik zelf al nachtmerries krijg bij het idee.

Daarmee veroordeel ik niet stellen en draagmoeders die deze keuze maken, want het is natuurlijk een prima oplossing. Ik wil alleen ven aangeven waarom ik er zelf nog wat vraagtekens bij heb staan.