Nog mensen met emetofobie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:30

;) ...please join the club : angst voor controleverlies is net zo normaal en gezond als angst om te vallen.

Mbt tot vallen kan enige valtraining geen kwaad en wordt het bedenkelijk als je er echt de bevers van gaat krijgen.

Controle willen hebben is op zichzelf genomen goed, zij het dat dingen als overgeven reflexmatig zijn: je lichaam neemt de regie over, buiten jouw wil om.

Bo_Y

Berichten: 4564
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 20:30

Ik heb het al 22 jaar... wel eens gestart met therapie maar steeds gestopt als het even beter ging..
Nu 3 weken geleden buikgriep gehad en sindsdien is het super mis. Dus nu een verwijzing gevraagd en gekregen voor therapie. Vind het super eng, maar hoop dat mijn leven er uiteindelijk beter van gaat worden

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 21:52

Heb je ook zelf moeten overgeven?

Hier werkt de therapie tot nu toe nog niet echt -O-

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 19:29

Hi Allemaal,

Na even wat gegoogled te hebben kwam ik dit topic hier op bokt tegen, en heb ik het even doorgelezen.
Ik ben (helaas) ook onwijs bang voor zelf overgeven, en als andere over moeten geven.
Laatst was voor mij eigenlijk echt de druppel, maar naar de huisarts bellen durf ik niet.

Hebben jullie tips/tricks om toch naar de huisarts te gaan? ik wil een afspraak maken, maar weet het niet goed te omschrijven...

Vind het fijn om te lezen dat er veel mensen in therapie zijn gegaan, en dat dat helpt!

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:19

Er zit maar een ding op: gewoon doen. Vertellen dat deze angst je leven beheerst en je er iets aan wilt doen. Dit was voor mij genoeg voor een verwijzing, geen verdere poespas. Het was voor mijn huisarts direct duidelijk.
En vergeet niet, naar de huisarts gaan is al deel van je proces! Je maakt al 10 stappen door te gaan :) Succes!

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 20:49

Macs schreef:
Er zit maar een ding op: gewoon doen. Vertellen dat deze angst je leven beheerst en je er iets aan wilt doen. Dit was voor mij genoeg voor een verwijzing, geen verdere poespas. Het was voor mijn huisarts direct duidelijk.
En vergeet niet, naar de huisarts gaan is al deel van je proces! Je maakt al 10 stappen door te gaan :) Succes!


Bedankt voor je antwoord!
ik zag dat iemand hier een site had gelinkt, daar heb ik even op gekeken, en de doorverwijskaart (als dat zo heet, want ik ben het alweer vergeten), heb je die meegenomen naar je huisarts? Of heb je gewoon uitgelegd hoe/wat?

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:00

Ik heb het gewoon uitgelegd. Heb verteld hoe lang ik er mee zit, dat ik er paniekaanvallen van kreeg en er vanaf wil. Stond in 2 minuten weer buiten met een verwijsbrief.

En het klinkt nu heel stoer hoor, maar heb er jaren mee gewacht omdat ik het wilde wegstoppen :')

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:48

Het is inderdaad al een hele stap om naar de huisarts te gaan.

Maar wat Macs zegt is een hele goeie. Zeg gewoon wat ver aan de hand is.
Als je het vervelend vind om tegen de doktersassistente te zeggen, kun je die altijd nog afschepen onder de kom van: dat bespreek ik liever met de huisarts. Of: ik wil ben de huisarts over mijn angst praten. Welke angst zou voor haar niet uit moeten maken.

Heel veel succes. Je kunt het!!

Ruby1995

Berichten: 4164
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:08

Ben ff opzoek naar tips.

Begin dit jaar therapie gehad ivm de emetofobie, ik leek er beter mee om te kunnen gaan met de gedachte maar (gelukkig) nooit geconfronteerd ermee.
Nu het norovirus weer wat op gaat spelen merk ik toch dat ik mij weer drukker erom maak en weer terug bij af ben... hebben jullie tips hoe ik er beter mee om kan gaan. (Mag ook via pb hoor)

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 22:32

Probeer voor jezelf in je hoofd nog te herhalen wat je geleerd hebt op therapie. En probeer te voorkomen dat je weer in je oude patroon valt.

Merk je toch dat het moeilijker os dan verwacht, neem dan contact op met je therapeut en wacht niet af tot je weer terug ben bij 0.

En als het je lukt, zie dit als een leermoment. Je weet hoe je je gedachten kunt omzetten, dit Is het moment om het in de praktijk te brengen. Je kunt het!

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:46

Mijn grote tip: ga niet om met angst ("er is zoveel fijner gezelschap...!").

Angst is geen gedachte, maar eerder zoiets als je overlevingsinstinct.
En dat kun je met technieken zoals emdr goed beïnvloeden zodat de angst verdwijnt.

Met 'de goede gedachten denken' loop je per definitie achter de feiten aan.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 11:58

Maar Janneke, overal waar je emdr krijgt vertellen ze dat je nooit 100% van je angstgedachten af komt. Ik waardeer je input hoor, in meerdere topics over emdr, maar ik vraag me vooral af waar je het vandaan hebt dat je angst (en angstgedachten) helemaal kan verdwijnen?

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:27

Mijn hypnose sessie heeft onwijs goed geholpen :j

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:08

Macs schreef:
Maar Janneke, overal waar je emdr krijgt vertellen ze dat je nooit 100% van je angstgedachten af komt.

Oh....?
Mij is dat nooit verteld,
het staat niet in de emdr literatuur
en als cliënt vind ik het ook niet waar.
Citaat:
ik vraag me vooral af waar je het vandaan hebt dat je angst (en angstgedachten) helemaal kan verdwijnen?

Angstgedachten zijn secundaire reacties op je overlevingsinstinct dat om haar moverende redenen 'aanslaat' op een bepaalde prikkel.

Uiteraard zou je er voor kunnen kiezen om je angstgedachten flink te voeden ("veel naar Hitchcock films kijken", of wat voor ellende dan ook op YT).
Dat kan - maar als iemand daar echt behoefte aan heeft, kan het zin hebben om 'emdr te doen op' die behoefte.

De uitkomst van een goede (serie) emdr sessie(s) is, dat omdat de angst in alle aspecten weg is (inclusief angst voor angst, het fascinerende van angst en wat al niet)
gewoon 'weg', dat de dingen gewoon neutraal voelen. Geldt voor spinnen, tandartsen, hoogtes, overgeven, bloed zien en wat al niet.

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:26

Ik weet niet meer wat ik kan doen. Heb emdr, hypnoses en online therapie gedaan en niks helpt.. Ook zie ik wekelijks een psycholoog maar ik blijf bang. Vooral nu de 'r' weer in de maand zit

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:20

Geen goede resultaten met EMDR én hypnose? Dat is bijzonder..
Hoeveel EMDR sessies heb je gehad?

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:19

Emdr stuk of 4/5keer. Hypnose 2keer volgens mij.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 16:41

...er kunnen allerlei redenen zijn waarom emdr niet werkt.
Het kan mogelijk een gebrek aan vertrouwen in de therapeut zijn, ook bij emdr kun je op blokkades stuiten waarbij het zoeken geblazen is 'waarom het niet werkt'.

(Wel is het zo dat emdr zich leent voor meerdere 'ingangen', als het niet lukt met oogbewegingen en nare herinnering 1, dan wellicht geluid en nare herinnering 2, of duwtjes op je knieën waarbij de nare gedachte over jezelf centraal staat, of eerst met 'links rechts links werk' een fijne herinnering nog fijner maken, totdat je er volledig in kunt ontspannen....)

dalena

Berichten: 3124
Geregistreerd: 28-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 18:12

Ik vertrouw mijn therapeut volledig gelukkig. Ik ken hem al een paar jaar. Misschien binnenkort nog maar eens proberen dan

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:37

Ik heb ook emdr therapie ondergaan. Voor mijn angst voor spuiten en naalden heeft het wwl geholpen. Voor de emetofobie niet. Daar heb ik jaren later exposure therapie voor gevolgd bij de andere therapeut en dat hielp wél.

Gewoon verder zoeken Dalena, voor jou is er ook iets dat past.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:53

Macs schreef:
Maar Janneke, overal waar je emdr krijgt vertellen ze dat je nooit 100% van je angstgedachten af komt. Ik waardeer je input hoor, in meerdere topics over emdr, maar ik vraag me vooral af waar je het vandaan hebt dat je angst (en angstgedachten) helemaal kan verdwijnen?

Kom dit topic net pas tegen en ik geef zelf ook EMDR al heb ik nog nooit iemand met emetofobie behandeld.

Wat ik een goede quote vind om EMDR uit te leggen "We don't change what happened, we change the way it lives in us. M.a.w. je kunt met EMDR een gebeurtenis niet ongedaan maken maar je kunt wel de emoties erover neutraliseren.

En de mate waarin de angst verdwijnt hangt, naar mijn idee, ook een beetje samen met de ernst van het trauma dat je (al dan niet) meegemaakt hebt en in hoeverre je iets weer gaat doen.

Als voorbeeld: ik heb laatste iemand behandeld die na een bepaalde gebeurtenis al een paniekaanval kreeg bij het idee de telefoon op te moeten nemen. Na de EMDR is die angst voor een paniekaanval verdwenen maar er bleef nog wel even "een gezonde spanning" over om dan dat voor het eerst na 2 jaar toch ook daadwerkelijk weer te gaan doen. En de eerste tijd zal telefoneren ook best een beetje spannend blijven ...

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:30

Eh, Jet: dan doe je je werk half. :o

Tuurlijk 'kan het gebeuren' dat het de eerste keer spannend is. Die spanning hoor je in een volgende sessie op te ruimen!
Emdr kent drie fasen: eerst het verleden 'schoonmaken', daarna in het 'hier en nu' goed functioneren en tenslotte de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. (Dus niet fase 1 onaf laten en dan verwachten dat het zich wel oplost. Vaak gaat het zo, dat wel - mensen zijn heel veerkrachtig. Maar dat er vaak veel veerkracht is is van een andere orde dan half werk.)

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:40

Janneke2 schreef:
Eh, Jet: dan doe je je werk half. :o

Tuurlijk 'kan het gebeuren' dat het de eerste keer spannend is. Die spanning hoor je in een volgende sessie op te ruimen!
Emdr kent drie fasen: eerst het verleden 'schoonmaken', daarna in het 'hier en nu' goed functioneren en tenslotte de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. (Dus niet fase 1 onaf laten en dan verwachten dat het zich wel oplost. Vaak gaat het zo, dat wel - mensen zijn heel veerkrachtig. Maar dat er vaak veel veerkracht is is van een andere orde dan half werk.)

Eh Janneke, de volgende sessie komt nog maar ze wilde heel graag al gaan bellen :)
Maar misschien als voorbeeld idd wat onduidelijk.

Wel gebruik ik vaak EMDR bij angst met paardrijden. En dan kan de angst in je hoofd helemaal over zijn maar je moet nog steeds op je paard stappen. En in sommige gevallen is EMDR dan niet de enige oplossing maar onderdeel van een groter geheel waarbij ook training van het paard kan horen.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Nog mensen met emetofobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 19:50

Okee, sorry - te snel geoordeeld!
:o :o :o

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:10

Janneke2 schreef:
Okee, sorry - te snel geoordeeld!
:o :o :o

Mijn voorbeeld was ook niet helemaal duidelijk :)

Maar aan de andere kant, ik geloof dat er ook situaties zijn waarbij EMDR alleen het probleem niet 100% op kan lossen, zoals bv soms bij paardrijangst. Al is dat hier een beetje off topic.

Zelf blijf ik het wel een hele mooie methode vinden die vaak (vast ook bij emetofobie) heel goed kan werken.
Maar iedere situatie en mens is anders.