Ik moet naar de kaakchirurg...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 02:44

Omg wat een ellende!
Op gegeven moment had ik ook het idee dat het bij mij ging ontsteken. Ik had nog niet naar de wonden durven kijken in de spiegel maar werd wakker met een warm gevoel in mn mond, tandvlees stond strak, wonden voelden niet goed aan en een vreselijke smaak in mijn mond. Toen ging ik toch kijken en had ik zwarte gapende gaten in mn kaken. En daar was allemaal voedsel in gekomen. Heb dat direct uitgespoten met een injectiespuitje en gespoelt met chloorhexidine. Hell no dat ik een ontsteking ga kweken in dat bekkie van me. Gelukkig nam die pijn en smaak af na 1 dag. Pfff bet optijd erbij geweest denk ik.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 03:50

Pffff...wat een ellende
Ik heb ooit de 2 bovenste laten trekken omdat die erg slecht waren
Die waren wel gewoon doorgekomen en heb daar weinig last van gehad
De onderste zitten nog..die zaten scheef en ik zou daar heel veel last van krijgen volgens de tandarts..
Dit is nu 30 jaar ...help ik word oud...geleden
De kiezen zijn in de loop van de jaren doorgekomen en rechtop gaan staan..
Heb er 1 of 2 keer een flinke ontsteking bij gehad maar dat ging weer over
Zolang ik er geen last van heb laat ik ze zitten waar ze zitten..alle bang maak verhalen van de tandarts wat voor vreselijke pijn ik er aan zou krijgen neem ik inmiddels na 30 jaar met een korreltje zout.
Zijn laatste opmerking erover was...tja..je hoeft er natuurlijk geen last van te krijgen....
Ik hoop dat je je gauw wat beter voelt :(:)

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:23

Ik mag eind juli/begin augustus onder narcose om alle 4 de verstandskiezen te laten verwijderen...

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:36

Pepperrr schreef:
Ik mag eind juli/begin augustus onder narcose om alle 4 de verstandskiezen te laten verwijderen...

Geloof me, dit is echt de snelste en 'prettigste' manier!!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:46

Hutcherson schreef:
Pepperrr schreef:
Ik mag eind juli/begin augustus onder narcose om alle 4 de verstandskiezen te laten verwijderen...

Geloof me, dit is echt de snelste en 'prettigste' manier!!


Heb er ook zelf voor gekozen omdat ik het doodeng vind en dus niet wakker wil zijn. Maar narcose is duur dus halen ze meteen alles eruit. Maar liever dit en dus alles in een keer, dan dalijk met een trauma van 1 kies terugkomen en daarna nog een keer moeten haha

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:57

@pepper,met een week ben je echt al heel ver hersteld. Narcose kost idd iets van 550€. Bij mij werd het vergoed. Bewust voor gekozen voor aanvullende verzekering.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 17:54

Sterkte en succes Pepper. Je bent er dan gelukkig wel in 1x vanaf!
Ik moet wel zeggen, ik had een muziekje op (1 oordopje want je moet de arts kunnen verstaan) en op sommige momenten zette ik hem wat harder als hij begon te boren ofzo. Vond ikzelf wat prettiger, beetje afleiding aan de linkerkant terwijl hij rechts aan het boren was haha. Behandeling viel me echt reuze mee en ik ben een mega angsthaas...

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:50

Ik moest laatst mijn allereerste gat laten vullen in mijn goede achterste kies. Dit was een gevolg van die verstandskies die van erg slechte kwaliteit was en mijn goede kies heeft aangetast.
Ik ben een maand vreselijk zenuwachtig geweest gewoon puur omdat ik in onzekerheid zat hoe het zou gaan. Zou het zonder verdoving kunnen. Kan ik dat wel aan, is dat wel verstandig. Hoe pijn doet de verdoving, voel ik dan echt niks, vind ik die spuit eng. Ik had werkelijk een hartslag van 126 bpm.
Ze hebben me nog 45 minuten laten wachten en ik was zo nerveus.
Terwijl bij de narcose van mn verstandskiezen ging ik er vrij chill naartoe ondat ik wist dat ik een infuus kreeg waar ik erg tegenop keek. En zodra ik wakker werd was het gedaan.
Binnen twee minuten na binnenkomst was ik onder zijl.
Echt heel fijn!

Dyphusion
Berichten: 1027
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 22:58

Levitate schreef:
Iris82 schreef:
Door de soort plaatselijke verdoving die ze geven in NL is het niet mogelijk om ze alle 4 in een keer te doen. Ze worden 2 bij 2 gedaan. Tenzij je dus voor algehele narcose gaat, maar dat wordt dus niet in alle gevallen vergoed.

Eh, jawel dit doen ze in Nederland dus wel. Ik had gewoon alleen plaatselijke verdoving, 2 verstandskiezen (onder) waren nog niet eens door en ze zijn er alle 4 tegelijk uit gegaan. 6 verdovingsprikken kreeg ik ;)

Jaloers. Ik heb ze ook alle 4 tegelijk laten trekken maar kreeg 10 prikken. |(

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 23:04

Hadden jullie dan niet dat je je eigen tong ging inslikken? Ik geloof dat ze het daarom niet doen. Lijkt me ook heel vreemd om de hele onderkaak verdoofd te hebben... ik vond het al zo gek toen ik na de behandeling wat lipgloss op deed en dat ergens onder mijn lip belandde

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:53

xSCWx schreef:
Hadden jullie dan niet dat je je eigen tong ging inslikken? Ik geloof dat ze het daarom niet doen. Lijkt me ook heel vreemd om de hele onderkaak verdoofd te hebben... ik vond het al zo gek toen ik na de behandeling wat lipgloss op deed en dat ergens onder mijn lip belandde



Hier alle 4 er in 1x uit. Maar geen probleem gehad met de verdoving. Was echt lokaal verdooft en niet de hele boven en onderkaak.

Alleen beneden een ontsteking gehad maar na antibiotica knapte ik al heel snel op. Napijn was ook weinig. Boven helemaal geen pijn alleen onder door de ontsteking.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 12:43

xSCWx schreef:
Hadden jullie dan niet dat je je eigen tong ging inslikken? Ik geloof dat ze het daarom niet doen. Lijkt me ook heel vreemd om de hele onderkaak verdoofd te hebben... ik vond het al zo gek toen ik na de behandeling wat lipgloss op deed en dat ergens onder mijn lip belandde

Nee. Mijn tong tintelde hooguit aan de zijkanten (maar dan echt de randen, 20% aan elke kant oid. 60% van mijn tong voelde dus normaal en de delen die tintelde kon ik gewoon bewegen) en mijn kaak was ook wel verdoofd qua gevoel maar ik kon hem nog wel bewegen. Net zoals mijn lippen.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 14:20

Jeetje, nou dan baal ik stiekem wel een beetje dat ze bij mij niet ook gelijk maar allebei de kanten tegelijk hebben gedaan, de pijn heb je dan maar in 1x gehad :P
Ik heb nu net de kliniek gemaild (praten gaat nog lastig) met de vraag of ze de huidige situatie nog willen beoordelen (vandaag of morgen), en of het echt nodig is dat links verwijdert wordt.
Wel jammer, de nood tandarts zou de foto naar mijn mail sturen maar dat hebben ze gewoon niet gedaan :( Ik hoop maar dat ze hem wel hebben doorgestuurd naar mijn eigen tandarts. Edit: gelijk ook maar even een mailtje gestuurd naar de nood tandarts of ze die foto nog kunnen sturen.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 13:10

Om het verhaal nog mooier te maken; er zit nu ineens een barst in mijn onderste voortand (die er dus nooit gezeten heeft). Door mijn krappe kaak staat de (gebarsten) tand een beetje schuin en waar de andere tand er tegenaan zit, zit er een scheur in ineens. Geen last van maar 1+1=2 dus daar zal ook wel wat aan moeten gaan gebeuren ooit.
Echt, ik ga zonder problemen naar de kaakchirurg en kom met ellende terug. Dubbele ellende is dat de linker er ook gewoon uit moet, ik heb net contact gehad met de kaakchirurg. Ik ga zo nog even naar mijn eigen tandarts (die ook goede vrienden zijn) maar jeetje mensen wat een ellende -O-

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 20:13

Ik ging ook zonder problemen naar de tandarts voor die rot verstandskiezen en daarna kreeg ik ook prpblemen met mn gewone tanden. Nu alles gefixt maar echt peentjes gezweet.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 01:08

Hutcherson schreef:
Ik ging ook zonder problemen naar de tandarts voor die rot verstandskiezen en daarna kreeg ik ook prpblemen met mn gewone tanden. Nu alles gefixt maar echt peentjes gezweet.

Wat voor problemen kreeg je precies?

Hutcherson

Berichten: 7383
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 01:47

Mijn verstandskies was 1 grote gatenkaas bleek op de fotos vlak voordat ze eruit gingen. Die kwam half door en lag overdwars. Uiteindelijk bij de laatste halfjaarse controle (toen waren de kiezen er al uit) bleek dat die rotte verstandskies mijn gezonde kies had aangetast. Doordat dat ding scheef lag kon ik niet goed bij de achterkant/onderkant van mijn laatste goede tand en is daar een gat ontstaan. Dit hebben ze natuurlijk gefixt maar gat zat precies onder het tandvlees op de hoek aan de achterkant. Echt een rotplek. En nu is mn bekkie gevoelig voor warm en koud.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 18:38

Hutcherson, ja dat is waar ze voor waarschuwen als je de verstandskiezen niet laat verwijderen inderdaad (gaatjes ed.). Vervelend dat het zoveel effect heeft op de rest van het gebit.

Ik durf hier haast niet meer te posten maar waar ik gisteren super blij was omdat alles goed leek te gaan, heb ik nu het idee weer terug naar af te gaan. Mijn wang wordt weer dik, warm en gaat kloppen. Ik ben bang dat de ontsteking terug komt. Ik wacht morgenochtend even af, als het dan nog niet goed is ga ik naar de kaakchirurg. Ik heb het idee alsof ik in een slechte soap ben beland met die kies :') 1 voordeel: ik mis in mijn bovenkaak 4 elementen dus die hoeven niet getrokken te worden _O-
Wel een hele coole foto van mijn gebit (maar dan nu minus de liggende tand)

Afbeelding

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:59

O pff heb je niet de tip gekregen dan om te gaan spoelen met waterstofperoxide half om half met water?

Ik ben vanochtend geweest en tot nu toe valt de pijn me mee. De onstekingspijn die ik vorige maand had aan die kies was vele malen erger. Maar goed misschien juich ik ook te vroeg, durf door jullie verhalen niet meer positief te kijken. :')
Ik ga in elk geval vanaf morgen preventief spoelen met waterstofperoxide. Heb ze er boven en onder uit dus wil dat niet ontstoken haha.

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 09:40

Sterkte Inney! Hoe is het nu met de pijn? Ik kan me voorstellen dat de pijn je nu meevalt in vergelijking met de ontstoken kies. Op een schaal van 1 tot 10 zou ik die pijn een 9 geven. Zodra je met je hoofd tegen een muur wil slaan weet je dat het serieuze pijn is.
Ik ben gisteren op controle geweest, ze hebben de hechtingen verwijdert en gespoeld. Waarschijnlijk had ik last van de hechtingen omdat die wat strak waren gezet en ook vreemd gezet; ver naar voren en zelfs tussen 2 tanden door. Dus ik ga de volgende keer even vragen wat daar de gedachte achter was. Er zat geen ontsteking meer en ook niet al teveel etensresten. Het geheel voelt nog wat beurs en strak aan, ik praat ook nog steeds scheef maar het voelt al beter nu de hechting eruit is. Al zit die tussen de 2 tanden er nog wel in want dat wilde hij me niet aandoen om eruit te halen (lost vanzelf op). Ik heb een spuitje mee gekregen om te spoelen met zout water.

Iris82

Berichten: 39855
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 09:50

Ik vind het zo bizar dat mensen niet standaard een kaakspuit mee krijgen na het verwijderen van een verstandskies in de onderkaak.

Echt, er blijven zoveel etensresten in dat gat zitten.... Na bijvoorbeeld rijst eten, spoelde ik er gewoon drie rijstkorrels uit. :+

Voor iedereen die dit leest en "nog moet": je kunt ook een kaakspuit van te voren bij de apotheek halen. (had ik ook gedaan, mijne was 75 cent)

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 09:56

Goede tip Iris!

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:09

De pijn valt me echt enorm mee!! Volgens mij ben ik 1 van de lucky ones. Mijn vorige verstandskies was hel na de tijd, maar het gaat nu echt nog goed.
Vrijdag ochtend geholpen en gisteren gewoon geholpen op concours en zelfs in de avond wezen stappen, bizar haha.

Wel nog een iets dikke wang. Ik gebruik ook inderdaad een spuit om alles schoon te spoelen meerdere keren per dag. Had deze spuit nog van mijn onsteking. Ik spoel ook meerdere malen met een waterstofperoxide/water mengsel. Preventief, want ben als de dood voor weer een onsteking. En ik koel nog veel.

Ontstekingspijn is inderdaad verschrikkelijk. Ik wist van gekkigheid niet wat ik moest doen. Pijnstilling op de max en werkte niet. Daarom nu ook zo bang voor een nieuwe onsteking.

Hoe is het met jullie?
Fijn dat alles er bij de controle goed uit zag!

xSCWx
Berichten: 7062
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 22:34

Inney wat super dat het meevalt!! Klinkt goed dat je gelijk eigenlijk alles weer kan.
Ik kan mijn kaken nog niet goed openen, ik kan bv. niet gapen en geen pistoletje eten (ik moet ze eerst plat drukken). 1,5 week geleden nu. Eind november gaat nummer 2 eruit...

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Re: Ik moet naar de kaakchirurg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:23

Doet het pijn als je ze opent of voel je alleen weerstand?

O eind november, dat duurt nog even. Ik moet tegen die tijd ook voor de laatste. Nu er 2 laten uithalen, de volgende keer hoeft er maar 1 gelukkig. Wel onder, dat blijkt nog wel de pijnlijkste te zijn?

Ik heb toch helaas de laatste 2 dagen veel pijn. Zie een hechting onder mijn kies zitten en denk dat het daar nu gewoon trekt en irriteert. Hechtingen moeten zelf oplossen dus ik wacht nog even af. Het is echt een nare zenuwpijn/botpijn. Kan de achterste kies ook bijna niet aanraken, zo gevoelig.
Pijnstilling werkt helaas niet zo hiertegen. Even doorzetten dus. Gelukkig geen onsteking tot nu toe! :D