Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foaly

Berichten: 5028
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 10:50

- Hoi! Ik ben Foaly en ik moet jullie iets vertellen :wave:

(Hoi Foaly!)

- Ik identificeer mezelf namelijk niet als meisje of jongetje, maar ergens tussenin :D

(Verward gemompel, een enkele juichkreet) >;) *\o/*

OK, dus.

Met de hele toestand van de afgelopen maanden heb ik meer dan genoeg tijd gehad om mezelf eens flink onder de loep te nemen. En dan met name op gendergebied.

En ik ben er langzaam maar zeker uit. Na een paar fases

- I’m not like other girls™ :(:)
- Misschien ben ik gewoon een tomboy }>
- *Trekt een jurk aan voor een bruiloft* *Reflections van Mulan speelt op de achtergrond* :)ddd
- OK special snowflake, doe normaal :roll:
- Nonbinawattes? >;)
- Ooooooooh :)*
- OK ja dat klinkt eigenlijk wel correct :j
- *Hijst voorzichtig de geel-wit-paars-zwarte vlag :)F


Ben ik erachter dat de term ‘vrouw’ niet bij mij past. En de term ‘man’ al helemaal niet. Blijft over: het grijze gebied ertussenin. Nonbinary dus. Iemand die wel blij is met het ‘Beste reizigers’ van de NS, en met het afschaffen van het M/V op je OV-kaart. Iemand die NIET blij is als een random webshop de vraag ‘geslacht’ verplicht maakt, en maar twee mogelijke antwoordopties geeft. Iemand die shopt op zowel de vrouwen- als de mannenafdeling en iemand die voorzichtig aan het nadenken is over een nieuwe (minder vrouwelijke) roepnaam.

(Ook iemand die zich voorlopig nergens aan laat opereren, voordat die vraag gesteld wordt. Ik lees stilletjes mee in het ‘ik ben transgender topic’, maar dat is voor mij op dit moment niet aan de orde. Een goede sport-bh doet wonderen en is bovendien nog comfortabeler ook.)

En toen vroeg ik me af: zouden er meer mensen op Bokt zijn zoals ik? Het lijkt hierboven namelijk alsof ik best een special snowflake ben, en misschien is dat ook zo… maar het zou zo leuk zijn om ervaringen van anderen te horen/te delen.

Daarbij wil ik wel vriendelijk doch dringend verzoeken om hier GEEN topic over genderneutraliteit in de samenleving van te maken. Daar zijn al meerdere topics over (geweest), dit topic is in de eerste plaats bedoeld voor het delen van persoonlijke ervaringen.

Dan nog even een inkopper wellicht, maar toch: ook opmerkingen als ‘hoezo nonbinary, je bent toch gewoon wat er tussen je benen zit’, doe dat ook maar liever niet. Vragen uit oprechte interesse, van harte welkom – denigrerende opmerkingen spuien doe je maar ergens anders. :+

Dusss… nog meer genderloze wezens hier op Bokt? :D

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 10:58

Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je niet in de hokjes past die als 'normaal' mannelijk of vrouwelijk worden bestempelt?
Waarom zou je een tomboy, een meisje-meisje, een jongen, of wat dan ook moeten zijn? IK denk dat heel veel mensen daar niet in passen.

Ik ben zelf een doodgewone hetero, maar ken verschillende mensen die zich duidelijk niet voelen wat ze door geboorte zijn; m.a.w. waargeest en lichaam niet lijken te kloppen. Nu dus transgenders. Bedoel je dat? Of bedoel je nog iets heel anders?

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:02

Hevonen schreef:
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je niet in de hokjes past die als 'normaal' mannelijk of vrouwelijk worden bestempelt?
Waarom zou je een tomboy, een meisje-meisje, een jongen, of wat dan ook moeten zijn? IK denk dat heel veel mensen daar niet in passen.

Ik ben zelf een doodgewone hetero, maar ken verschillende mensen die zich duidelijk niet voelen wat ze door geboorte zijn; m.a.w. waargeest en lichaam niet lijken te kloppen. Nu dus transgenders. Bedoel je dat? Of bedoel je nog iets heel anders?


Ik denk dat TS bedoelt dat zij zichzelf niet identificeert als man noch vrouw. Dus er tussen in, geen gender.

Suzanne F.

Berichten: 49653
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:08

Hevonen schreef:
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je niet in de hokjes past die als 'normaal' mannelijk of vrouwelijk worden bestempelt?
Waarom zou je een tomboy, een meisje-meisje, een jongen, of wat dan ook moeten zijn? IK denk dat heel veel mensen daar niet in passen.

Ik ben zelf een doodgewone hetero, maar ken verschillende mensen die zich duidelijk niet voelen wat ze door geboorte zijn; m.a.w. waargeest en lichaam niet lijken te kloppen. Nu dus transgenders. Bedoel je dat? Of bedoel je nog iets heel anders?


Hetero, homo of zoiets staat hier weer helemaal los van. En transgender is iemand die zich het andere geslacht voelt. TS voelt zich geen geslacht dus eigenlijk genderloos/non gender. Geen man en geen vrouw.
Persoonlijk ken ik niemand in mijn omgeving die zich zo voelt. Maar dat maakt niet uit toch? Als jij je maar gelukkig voelt. Lijkt me we lastig want je loopt tegen best wat problemen aan. Niet alleen in winkels maar ook in je sociale leven. Met daten ook denk ik. Is jouw voorkeurssekse wel duidelijk? Of ben je daarin nog zoekende?

Anoniem

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:17

Stoer van je ts! En fijn dat je nu wat duidelijkheid hebt na al die fases. Ik hoop dat je mensen leert kennen die hetzelfde voelen :)

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:37

Ik snap het wel een beetje...

Ben zelf "vrouw", maar draag als sinds jongs aan vaak "mannen kleding", deed studies voor 'jongens' en zit nu qua beroep ook al jaren in echte 'mannenwerelden'.
Heb alleen 'mannen' vrienden, vind alles wat mannen leuk vinden ook leuk en 'vrouwendingen' vaak echt niet _O-

Ben wel gewoon hetero en .. maar voel mij vaak ook niet echt bepaald een vrouw. Ben in de vriendengroep en werkgroep ook echt "one of the guys" :=
Ik lach er ook vaak om. Dat het leven makkelijker was geweest voor me met een piemel haha, maar alsnog wel gewoon blij dat ik toch maar ben wie ik ben :+

Bij mij gaat het dan wel niet zo ver als bij jou misschien. Maar ik snap wel heel goed dat je je zo kan voelen dat je niet in de 2 vastgestelde genders past.

Ik hoop dat je je beter gaat voelen nu je toch wat dingen voor jezelf op een rijtje hebt.
Wees vooral jezelf!! +:)+

Niobe

Berichten: 8029
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:53

Ik voel me ook niet per se een vrouw en ook al helemaal geen man, ik voel me voornamelijk Lonneke en heb niet per se behoefte aan een hokje. Ik vul "vrouw" in als daar naar gevraagd wordt en denk daar verder niet zo over na.

Waarom vind jij het wel belangrijk om in een "hokje" te kunnen vallen? Is helemaal goed natuurlijk, alleen maar heel fijn als je je daar fijn bij voelt! Ik heb me dat alleen altijd afgevraagd, waarom mensen dat zo belangrijk vinden, dus vandaar dat ik de vraag hier stel :D

_karin_

Berichten: 3926
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:00

Joejoe ik juich voor je dat je dit plaatst en voor jezelf meer duidelijkheid hebt! Ik ben cisgender maar actief voor werk rondom gender en wilde even een virtuele knuffel geven en ik hoop dat er hier meer mensen zijn die in jouw schuitje zitten.

Foaly

Berichten: 5028
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 12:02

Hevonen schreef:
Ik begrijp denk ik niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je dat je niet in de hokjes past die als 'normaal' mannelijk of vrouwelijk worden bestempelt?
Waarom zou je een tomboy, een meisje-meisje, een jongen, of wat dan ook moeten zijn? IK denk dat heel veel mensen daar niet in passen.

Ik ben zelf een doodgewone hetero, maar ken verschillende mensen die zich duidelijk niet voelen wat ze door geboorte zijn; m.a.w. waargeest en lichaam niet lijken te kloppen. Nu dus transgenders. Bedoel je dat? Of bedoel je nog iets heel anders?



Het gaat inderdaad niet alleen om het 'niet in de hokjes passen', maar er is ook een disconnect tussen lichaam en geest inderdaad. Nu is bij mij niet echt sprake van dysforie, zoals mensen die transgender zijn dat kunnen hebben. Maar wanneer mensen mij aanspreken met 'mevrouw', dan 'klopt' dat voor mijn gevoel niet. Het is een beetje lastig uit te leggen. In feite kun je inderdaad zeggen dat ik transgender ben, maar dan als iemand die geen volledige ommezwaai maakt, maar ergens tussenin is blijven hangen :+


Bralindy schreef:
Ik denk dat TS bedoelt dat zij zichzelf niet identificeert als man noch vrouw. Dus er tussen in, geen gender.


Klopt helemaal :j


Suzanne F. schreef:
Hetero, homo of zoiets staat hier weer helemaal los van. En transgender is iemand die zich het andere geslacht voelt. TS voelt zich geen geslacht dus eigenlijk genderloos/non gender. Geen man en geen vrouw.
Persoonlijk ken ik niemand in mijn omgeving die zich zo voelt. Maar dat maakt niet uit toch? Als jij je maar gelukkig voelt. Lijkt me we lastig want je loopt tegen best wat problemen aan. Niet alleen in winkels maar ook in je sociale leven. Met daten ook denk ik. Is jouw voorkeurssekse wel duidelijk? Of ben je daarin nog zoekende?


De tegenovergestelde term is inderdaad niet hetero, maar cisgender (cisgender = jezelf identificeren met het geslacht dat je lichamelijk hebt).

Het soms wel lastig inderdaad, vooral nu ik op het punt ben dat ik eigenlijk ook niet meer tevreden ben met mijn (redelijk vrouwelijke) naam. In winkels enzo red ik me nog wel, ik draag vooral spijkerbroeken met een t-shirt en losse blouse eroverheen, en die vind je overal wel. Qua daten... ik heb tot nu toe welgeteld één vriendje gehad en dat was gelijk zo'n drama dat ik voorlopig wel genezen ben :') Maar ik sta zeker open voor beide (alle :') ) opties :j

Wat ik al noemde in mijn OP, het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop, is onnodige genderaanduidingen. In webshops, op klantenkaarten, dat soort dingen. Ik zou daar het liefst 'dat zeg ik liever niet' of een andere derde optie aanvinken, maar die is er lang niet altijd.

brokjes schreef:
Stoer van je ts! En fijn dat je nu wat duidelijkheid hebt na al die fases. Ik hoop dat je mensen leert kennen die hetzelfde voelen :)


Thanks, ik zweette lichtelijk peentjes met het openen van dit topic, maar ben blij met de reacties tot nu toe :D


BillyJ schreef:
Ik snap het wel een beetje...

Ben zelf "vrouw", maar draag als sinds jongs aan vaak "mannen kleding", deed studies voor 'jongens' en zit nu qua beroep ook al jaren in echte 'mannenwerelden'.
Heb alleen 'mannen' vrienden, vind alles wat mannen leuk vinden ook leuk en 'vrouwendingen' vaak echt niet _O-

Ben wel gewoon hetero en .. maar voel mij vaak ook niet echt bepaald een vrouw. Ben in de vriendengroep en werkgroep ook echt "one of the guys" :=
Ik lach er ook vaak om. Dat het leven makkelijker was geweest voor me met een piemel haha, maar alsnog wel gewoon blij dat ik toch maar ben wie ik ben :+

Bij mij gaat het dan wel niet zo ver als bij jou misschien. Maar ik snap wel heel goed dat je je zo kan voelen dat je niet in de 2 vastgestelde genders past.

Ik hoop dat je je beter gaat voelen nu je toch wat dingen voor jezelf op een rijtje hebt.
Wees vooral jezelf!! +:)+


Dat heb ik ook heel lang gehad inderdaad :j . 'Gewoon' niet zo vrouwelijk als andere mensen, en daar is ook helemaal niets mis mee! Maar ik ben er dus langzaam achtergekomen dat het bij mij nog een stapje verdergaat :Y)


Niobe schreef:
Ik voel me ook niet per se een vrouw en ook al helemaal geen man, ik voel me voornamelijk Lonneke en heb niet per se behoefte aan een hokje. Ik vul "vrouw" in als daar naar gevraagd wordt en denk daar verder niet zo over na.

Waarom vind jij het wel belangrijk om in een "hokje" te kunnen vallen? Is helemaal goed natuurlijk, alleen maar heel fijn als je je daar fijn bij voelt! Ik heb me dat alleen altijd afgevraagd, waarom mensen dat zo belangrijk vinden, dus vandaar dat ik de vraag hier stel :D


Tja, waarom willen mensen een hokje... Dat is op zich wel een goede vraag. Ik denk dat het gewoon fijn is om jezelf goed te kennen. Jij bent toch degene met wie je het meest opgescheept zit, dus dan kun je maar beter weten met wie je nou precies te maken hebt. Als je snapt wat ik bedoel :')

En als je liever zonder hokje bent, is dat jouw keuze en dat is ook helemaal prima. Maar sommige mensen vinden de 'veiligheid' van een hokje fijner. En het maakt het makkelijker om te connecten met mensen in hetzelfde hokje, dat is denk ik ook wel een reden :j

_karin_ schreef:
Joejoe ik juich voor je dat je dit plaatst en voor jezelf meer duidelijkheid hebt! Ik ben cisgender maar actief voor werk rondom gender en wilde even een virtuele knuffel geven en ik hoop dat er hier meer mensen zijn die in jouw schuitje zitten.


Lief, dankjewel <3

Earth

Berichten: 8024
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: Ergens oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:08

Hoi Foaly :wave:

Wat een verheldering of niet? Het lijkt me ook wel fijn om je er bewust van te zijn.
Zelf ben ik vrouw, maar ik heb heel veel mannelijke interesses en ik gedraag me ook wel vaak mannelijk. Ik loop zelfs mannelijk :') Maar ik voel me wel vrouw, ik vind het ook leuk om me vrouwelijk te kleden. Maar ik kan me ook tomboy kleden. Dus ja ik voel me ook niet 100% vrouw en niet 100% man. Ik identificeer me niet als non-binair, maar ik snap het wel :)

Niobe

Berichten: 8029
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:10

Foaly schreef:
Niobe schreef:
Ik voel me ook niet per se een vrouw en ook al helemaal geen man, ik voel me voornamelijk Lonneke en heb niet per se behoefte aan een hokje. Ik vul "vrouw" in als daar naar gevraagd wordt en denk daar verder niet zo over na.

Waarom vind jij het wel belangrijk om in een "hokje" te kunnen vallen? Is helemaal goed natuurlijk, alleen maar heel fijn als je je daar fijn bij voelt! Ik heb me dat alleen altijd afgevraagd, waarom mensen dat zo belangrijk vinden, dus vandaar dat ik de vraag hier stel :D


Tja, waarom willen mensen een hokje... Dat is op zich wel een goede vraag. Ik denk dat het gewoon fijn is om jezelf goed te kennen. Jij bent toch degene met wie je het meest opgescheept zit, dus dan kun je maar beter weten met wie je nou precies te maken hebt. Als je snapt wat ik bedoel :')

En als je liever zonder hokje bent, is dat jouw keuze en dat is ook helemaal prima. Maar sommige mensen vinden de 'veiligheid' van een hokje fijner. En het maakt het makkelijker om te connecten met mensen in hetzelfde hokje, dat is denk ik ook wel een reden :j



Ah interessant! Dankjewel, dat klinkt wel heel logisch eigenlijk.

En ook dat je zegt dat het bij jou "een stapje verder gaat" dan enkel niet helemaal vrouwelijk voelen. Waarschijnlijk is het bij mij gewoon niet zo van toepassing ook. En ik accepteer alle hokjes hoor, begrijp me niet verkeerd, maar heb er zelf niet zoveel mee.

En hoe wil jij dan aangesproken worden? Stel je leert een nieuw iemand kennen, deel je dat dan gelijk mee?
Laatst bijgewerkt door Niobe op 17-06-20 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Berichten: 2920
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:10

Wat leuk dat je hier een topic over maakt, TS! Ik heb twee goede vrienden die ook non-binary zijn. We spreken altijd in het Engels dus weet niet 100% zeker hoe het zit met pronouns in het Nederlands, maar eentje heeft haar/hun(?) bijnaam gekozen als naam, wat dus heel makkelijk was voor iedereen, en de ander heeft al een unisex naam dus dat is ook simpel!

Beide vinden het prima als goede vrienden de oude pronouns gebruiken, maar voor nieuwe mensen of onbekenden hebben ze liever neutrale pronouns. Ken ze beide al jaaaaren, dus voor mij als bijstander was het een hele geleidelijke en makkelijke shift (nou ben ik ook erg begaan/aanwezig (? :') ) in/met LGBTQ+ cirkels dus voor mij was dit sowieso niets nieuws)

Als ik vragen mag, hoe heb je het bespreekbaar gemaakt in je directe omgeving? Was er een beetje fijne acceptatie?

Verder ben ik zelf cisgender, dus kan naast ervaringen van naasten niet veel bijdragen, maar klets/lees graag mee!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 12:21

Wat heb je een leuke manier van schrijven.

Ik ben geen op en top vrouw. Heb geen make-up, geen jurkjes geen schoenen met hak en werk in een mannenberoep. En nog wel het belangrijkste nooit een kinderwens gehad.
Maar voel me zeker geen man.
Maar ik denk daar niet zo ver over na. Ik vul zonder morren vrouw in en ga ook zonder problemen naar een vrouwen toilet.
Ik vind dat tegenwoordig alles te ver door gedacht word en in nieuwe soort hokjes gestopt word.
Van mij hoeft dat niet zo. Iemand is zoals die is en dat is goed zo, zonder extra naamkaartje/labeltje.

Maar als dat voor jou fijn voelt dan ook wel doen natuurlijk :)

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 14:52

Ik volg met veel interesse even mee. :D Ik ben ook wel benieuwd naar welke pronouns je gebruikt in het Nederlands. Engels en Zweeds hebben bijvoorbeeld de ruimte voor neutrale aansprekingen, maar in het Nederlands is dat er nog niet echt ingesleten. Kan ik het gelijk alvast een beetje leren. :D

Ook heel dapper dat je dit topic opent, want non-binary zijn is misschien nóg wel meer onbegrepen dan transgender zijn. Respect!

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:07

Leuk dat je dit deelt hier! Ik vind het altijd heel interessant om hier dingen over te lezen en horen etc. Vroeger voelde ik me totaal geen vrouw/meisje, maar dacht er verder nooit wat achter. Ik deed gewoon mijn ding.
Nu wel 'gewoon' trotse vrouw en bi/pan.

WithinYuuri
Berichten: 969
Geregistreerd: 02-01-13

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:31

Wat fijn dat ik dit topic tegenkom! Ik ben zelf namelijk de laatste tijd best aan het twijfelen over mijn gender. Ik ben afab, maar ik voel me gewoon heel ongemakkelijk als er naar me gerefereerd wordt met vrouw, of met zij/haar pronouns. Mijn vriendin noemt me nu ook afwisselend haar vriendin of haar partner, en ik moet zeggen dat ik nog niet zeker weet wat ik van partner vind, maar vriendin voelt zeker niet beter haha. Anyways, ik twijfel dus over nonbinary zijn, dus ben blij dat ik dit topic nu tegenkom! Ik ben ook inderdaad wel benieuwd welke pronouns jij nu gebruikt in het Nederlands, want in lijn met they/them zou je iets van zij/hen verwachten, maar ik weet nog niet hoe goed dat werkt in het Nederlands. In het Engels is singular they natuurlijk een ding, maar in het Nederlands naar mijn weten niet. Oh, nog wel een ding (en wil niet overkomen als zeur nu maargoed), maar zeggen dat hokjes en labels niet zo nodig zijn wanneer je zelf cishet bent, vind ik persoonlijk niet helemaal op zn plaats. Voor mij (en andere lgbt+-mensen die ik spreek) zijn al die labels een soort bewijs dat we mogen bestaan, een stukje (h)erkenning. En vooral nonbinary is in mijn ervaring ook niet echt een hokje, want er zijn zoveel verschillende invullingen aan te geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:35

Mooi Topic TS. Ik ben wel iemand die de 'enkele juichkreet' uit je inleiding doet :D Ik ben ook zo iemand die webshops en enquetemakers er op aanspreekt als 'man' of 'vrouw' de enige opties zijn want ik voel me ook niet altijd zo. Meestal voel ik me vrouw, maar ik neig soms behoorlijk naar androgyn. Mijn vriend overigens ook, maar dan net andersom :)

Voor degenen die niet bekend zijn met wat 'agender' precies inhoud; in deze uitzending van het tv-programma 'hij is een zij' legt Mik (die agender is) hier meer over uit --> https://www.npostart.nl/hij-is-een-zij/ ... KN_1688554

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:41

Wat ik me dan af vraag. Je hebt er weinig mee als men vraagt of je man of vrouw bent. En ook als men je aan spreekt met "mevrouw."

Maar hoe wens je dan wel aan gesproken te worden?
En denk je dat het realistisch is om daar een nieuwe maatschappelijke norm van te maken? Hoe weet iemand of de andere partij graag met jouw gewenste term aangesproken wordt of met die van "mevrouw"?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:42

Citaat:
maar zeggen dat hokjes en labels niet zo nodig zijn wanneer je zelf cishet bent, vind ik persoonlijk niet helemaal op zn plaats. Voor mij (en andere lgbt+-mensen die ik spreek) zijn al die labels een soort bewijs dat we mogen bestaan, een stukje (h)erkenning. En vooral nonbinary is in mijn ervaring ook niet echt een hokje, want er zijn zoveel verschillende invullingen aan te geven

Die moest ik dus even opzoeken, juist omdat ik niet van de labeltjes ben :D

bewijs dat jullie (iedereen op deze wereld) mogen bestaan zit voor mij juist niet in in het labeltje.
Ik zie dat juist compleet andersom. Ik vind labeltjes naar.
Ik ben juist bang door labeltjes dat mensen niet gewenst zijn of als raar aangekeken worden of wat ook.
Terwijl iedereen er mag zijn, iedereen is waardevol <3

Niobe

Berichten: 8029
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:45

_Penotti schreef:
Citaat:
maar zeggen dat hokjes en labels niet zo nodig zijn wanneer je zelf cishet bent, vind ik persoonlijk niet helemaal op zn plaats. Voor mij (en andere lgbt+-mensen die ik spreek) zijn al die labels een soort bewijs dat we mogen bestaan, een stukje (h)erkenning. En vooral nonbinary is in mijn ervaring ook niet echt een hokje, want er zijn zoveel verschillende invullingen aan te geven

Die moest ik dus even opzoeken, juist omdat ik niet van de labeltjes ben :D

bewijs dat jullie (iedereen op deze wereld) mogen bestaan zit voor mij juist niet in in het labeltje.
Ik zie dat juist compleet andersom. Ik vind labeltjes naar.
Ik ben juist bang door labeltjes dat mensen niet gewenst zijn of als raar aangekeken worden of wat ook.
Terwijl iedereen er mag zijn, iedereen is waardevol <3



Zo denk ik er ook over!

Wennii

Berichten: 2313
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 15:49

Ik ben zelf gewoon helemaal tevreden met vrouw, dus ik zit niet in hetzelfde schuitje en ken persoonlijk ook niemand die zich voelt zoals jij, maar wat ENORM stoer dat je dat hier zo even deelt!

Ik volg al een hele tijd Jonathan van Ness (mee begonnen door Queer Eye op Netflix *\o/* ) dus ik vind het wel heel interessant om te zien/lezen dat dat ook is hoe je je kunt voelen. Ik had er voorheen eigenlijk helemaal nooit bij stilgestaan! Sindsdien vind ik het ook echt bewust tof dat je bijvoorbeeld bij een willekeurig pannekoekenhuis op texel gewoon een genderneutrale wc binnenkomt!

Hoop voor jou dat je mensen leert kennen waarmee je ervaringen kunt delen!

Foaly

Berichten: 5028
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 16:02

Ik zie een paar keer de vraag over voornaamwoorden voorbij komen, en dat is inderdaad een lastige. In het Nederlands is er nu eenmaal niet zo'n leuke 'singular they' zoals in het Engels. Voorlopig laat ik het dus bij 'haar', al mag 'hun' ook.

WithinYuuri schreef:
Oh, nog wel een ding (en wil niet overkomen als zeur nu maargoed), maar zeggen dat hokjes en labels niet zo nodig zijn wanneer je zelf cishet bent, vind ik persoonlijk niet helemaal op zn plaats. Voor mij (en andere lgbt+-mensen die ik spreek) zijn al die labels een soort bewijs dat we mogen bestaan, een stukje (h)erkenning. En vooral nonbinary is in mijn ervaring ook niet echt een hokje, want er zijn zoveel verschillende invullingen aan te geven :)


Over het wel/niet van hokjes: jij verwoordt het inderdaad heel goed. Voor iemand die 'gewoon' cishet is, is het vrij makkelijk om te zeggen dat hokjes niet belangrijk zijn. En dat is het in jouw geval dan ook niet. Er is immers niet iets 'anders' aan jou, waar je een naampje aan wilt/moet geven voordat je verder kunt. Je weet al wie je bent, dus waarom zou je dan op zoek gaan naar een hokje? Dat wordt anders als je bijv. LGBT bent, en dus andere ervaringen hebt. Dan kan zo'n hokje juist heel fijn en ook bevrijdend zijn, al klinkt dat tegenstrijdig.

Ayasha schreef:
Wat ik me dan af vraag. Je hebt er weinig mee als men vraagt of je man of vrouw bent. En ook als men je aan spreekt met "mevrouw."

Maar hoe wens je dan wel aan gesproken te worden?
En denk je dat het realistisch is om daar een nieuwe maatschappelijke norm van te maken? Hoe weet iemand of de andere partij graag met jouw gewenste term aangesproken wordt of met die van "mevrouw"?


Een nieuwe maatschappelijke norm... dat zou het ideaalbeeld zijn, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat we daar nog lang niet zijn :') Dus voorlopig stel ik me erop in dat ik soms als mevrouw word aan gesproken, en zolang het door een 'onbekende' (kassameisjes die je twee tellen ziet en daarna nooit meer) gebeurt, kan ik het ook wel van me af laten glijden. Als ik het echt niet wil: ik heb kort haar en een vrij kleine boezem, dus ik kan me ook redelijk makkelijk androgyn of zelfs mannelijk kleden, als ik wil :D

Oh en Jonathan van Ness <3 Heerlijk persoon is dat <3

Dannon

Berichten: 389
Geregistreerd: 12-07-13
Woonplaats: Julianadorp (bij Den Helder)

Re: Agender/nonbinary mensen op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:21

Het grijze gebied is herkenbaar; hier voorzichtig vanuit de andere richting.

LuffB

Berichten: 1306
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 16:46

Wauw wat super fijn voor je dat je meer duidelijk hebt gekregen en ervoor durft en kan uitkomen. Echt super tof.

Wat betreft de labels, ik denk dat er vier dingen belangrijk uitgelicht moeten worden
1) labels zijn fijn voor de mensen die niet weten wat/ hoe/ wie ze zijn. Als je in een zoektocht naar jezelf telkens nergens bij past/ hoort, blijf je telkens naar antwoorden zoeken en heb je nooit rust. Ik denk dat daar het “bevrijdende” aspect bij komt kijken. Ook het feit dat er dus meer mensen zijn zoals jij (zonder labels zou je niet weten hoe een ander zich zou identificeren, die denkt immers ook gewoon dat het “anders dan anders is”) geeft een soort verbondenheid in een wereld die mensen die zich anders voelen niet altijd even goed begrijpt
2) ik denk dat het voor cigenders handig is om deze labels te hebben, wat het inhoud en welke protocollen het inhoud. Daarmee bedoel ik bijv; hoe verkiest een agender genoemd te worden, dat het niet sociaal acceptabel is om een transgender te vragen of die zich al helemaal heeft om laten bouwen en als we van genders afstappen en naar sexualiteit kijken dat een relatie hebben met iemand van hetzelfde geslacht niet altijd betekend dat je homo bent (maar bijv panseksueel). Labels helpen met educatie
3) er zijn mensen die niet in labels of hokjes denken omdat ze iedereen accepteren en hoewel ik de acceptatie daarvan geweldig vind, is het slim om erop te letten dat je wel bewust bent van wat een label in kan houden zodat je iemand niet onbewust kwetst door ze op de verkeerde manier aan te spreken
4) helaas heb je ook mensen die misbruik maken van de labels om daardoor hele doelgroepen verkeerd te behandelen. Neem de homo haat, maar in andere vorm ook het onbegrip van transgender/ Agender. Met behulp van labels kwetsen ze bewust de mensen en daardoor heeft het gebruik van labels weer een negatief beeld bij andere mensen gegeven.

Een label op jezelf plakken is kwetsbaar, een label op een ander plakken is kwetsend.


Nogmaals super stoer ts! Ik hoop dat ik het zo een beetje goed verwoord heb.

Niobe

Berichten: 8029
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:22

Helder hoor LuffB! Bedankt voor de uitleg!

1. Snap ik volledig! Herkenning is altijd fijn en een soort van opluchting ook.
2. Ja oké, maar er zijn inmiddels zoveel labels dat ik het niet meer zo bij kan houden.. Al heb je wel gelijk natuurlijk dat het qua educatie handig is om er een naam aan te geven. En op die manier zou ik het zelf ook weer op kunnen zoeken.
Ik ben mijn hele leven al bezig met het aanleren van sociaal acceptabel gedrag, omdat het bij mij niet natuurlijk komt (vorm van autisme schijnt, maar ik ben niet doorgegaan met het onderzoek omdat ik die label niet nodig heb en wil), maar volgens mij is het sowieso niet sociaal acceptabel om zomaar te vragen naar iemands geslachtsdelen.
3. Ja, die begrijp ik ook! Al denk ik dat je daar niet heel makkelijk vanaf komt, er zullen altijd lompe mensen zijn die per ongeluk iets kwetsends kunnen zeggen, dat is vaak ook niet met opzet.
En bijvoorbeeld een nonbinary iemand heeft dat niet op het voorhoofd gedrukt staan over het algemeen, dus die fout is snel gemaakt..
4. Deze begrijp ik denk ik niet helemaal, hoe maakt iemand bijvoorbeeld misbruik van een label?