Wel of geen afscheid nemen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Wel of geen afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 11:39

Tja, beetje lastige situatie.
De vrouw van mijn neef ( midden 50), dus beste jong gaat binnen aantal weken overlijden aan ALS.

Verschrikkelijke situatie binnen het gezin.
Mijn neef was vroeger altijd kind aan huis bij mijn ouders, had zelfs eigen slaapkamer. Hij werkte dan op het bedrijf en reed de paarden van ons mam.

Ik zelf heb amper geen contact met hem gehad laatste 15 jaar en ook daar geen behoefte aan, ik heb hem nooit niet zo gemogen.

Nu komt mijn moeder,dat ze het schandalig vindt dat ik niet meer op bezoek ben gegaan nadat bekend is geworden dat ze ongeneeslijk ziek is.
Ik heb daar discussies met ons mam over, ze wil niet inzien dat er al 15 jaar geen contact is, en ik het vreemd vind om nu dan ineens, een laatste groet ofzo moet gaan brengen.
Ik weet niet eens wat ik daar moet zeggen.

Uiteraard zie ik er tegenop om iemand te bezoeken die zo afgetakeld is, ik heb zelf liever het beeld zoals ik me haar herinner, we hebben nog voor die 15 jaar best wel leuke familie weekenden gehad. Met haar was het altijd wel leuk maar mijn neef mag ik gewoon niet.
Mijn moeder zegt nu " je moet het voor hem doen, hij blijft dadelijk achter.

Nee, ik wil geen contact verder met hem, alleen nu zou ik het voor haar doen..

Maar ja, ik kan me zo voorstellen dat ze genoeg ellende heeft en niet op bezoek van 15 jaar geleden zit te wachten.

Ik heb overigens wel al een keer bloemen en twee keer een kaart gestuurd.En ik denk er best vaak aan, hoe erg ik het voor haar vind.

Tijd dringt, maar ik zit zo in dubio.

Wat moet ik in hemelsnaam zeggen tegen iemand in de laatste fase na 15 jaar geen contact. " Ik wilde je nog een keer zien", sterkte met komende weken", ik noem zo maar wat dingen op. Ze kan ook al niet meer praten heb ik gehoord.

Ik zat te denken aan een video boodschap, hoeft ze alleen te kijken, en kan ik het ook uitleggen waarom ik niet persoonlijk ben gekomen, of is dat raar zo in coronatijd?
Laatst bijgewerkt door Jillz1 op 14-06-20 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:42

Ik vind dat je gelijk hebt om niet te gaan. Je hebt bloemen en kaarten gestuurd en daardoor laten weten dat ze in je gedachten zijn.
In mijn ogen is dat genoeg voor mensen waar je geen band mee hebt verder. Ik vraag me af of zij er wel zo op zitten te wachten?
Het langsgaan zou ik overlaten aan de mensen die dichtbij hen staan.

Maflinger_S

Re: Wel of geen afscheid nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:46

Je hebt een keer bloemen en twee keer een kaart gestuurd dus het is niet zo dat er al 15 jaar geen contact is geweest. Dat contact was er wel, maar niet face to face.

Blijf bij jezelf en doe wat voor jou goed voelt. Zo te lezen weet je dat al.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:46

Persoonlijk zou ik opnieuw een kaart sturen als je dat eerder ook gedaan hebt. Verder vooral bij jezelf blijven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:47

Jij wilt het niet, je moeder wil het wel. Ik schat zo in dat je inmiddels volwassen bent :D en je eigen beslissingen maakt.
Beslis wat jij wilt. Niet wat je moeder wil.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:48

Volg je eigen gevoel... je hebt zo je redenen om geen contact met je neef te hebben... dus voor hem hoef je het niet te doen...

Persoonlijk denk ik niet dat ik zou zitten te wachten op iemand die ik al 15 jaar niet gezien heb. Lijkt me al helemaal niet het geval als ik dan ook nog eens zo afgetakeld ben en niet eens meer kan spreken... lijkt me dat je dan meer behoeften hebt aan afscheid van de mensen die dicht bij je staan... al zal dat voor iedereen anders zijn.

Wellicht dat je in een video boodschap kunt aangeven dat je haar veel sterkte wenst en dat je daarin aan haar vraagt of ze het fijn zou vinden als je nog een keer langs komt? Kans lijkt me heel groot dat ze nee zegt.. Uiteraard alleen maar doen als je dat voor haar over hebt om te gaan mocht ze dat toch willen... Dan heb je in ieder geval nog iets laten horen en laat je haar aangeven of ze het uberhaupt wel wil... en anders stuur je nog een kaartje?

Jouw leven... jouw beslissing... niet die van je moeder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 11:57

Gezien je twijfel en het feit dat je wel met haar overweg kunt, zou ik gaan. Wat je zegt, of niet zegt, moet je niet over nadenken, dat zie je dan wel. :) Je gaat in eerste instantie voor haar, niet voor je neef. Dat hij er wel steun uit kan putten, is secundair.

Ik heb een aantal jaar geleden in een semi-vergelijkbare situatie gezeten. Ik was op stage praktisch aan de andere kant van de wereld en een van m'n tantes lag op sterven. M'n ouders hadden aangeboden om een "tussendoor" ticket te betalen zodat ik nog afscheid kon komen nemen, maar alles overviel me zo erg dat ik in eerste instantie besloot niet te gaan, ook deels door wat jij zegt: ik wilde me haar herinneren zoals ze was, en ook al was ze mijn favoriete tante, mijn familie is niet zo heel hecht, dus inderdaad ook de vraag of ze me daar wel wilde etc. etc. Mijn moeder heeft toen het nummer van het hospice gegeven, zodat ik kon bellen, maar dat zat me ook niet lekker, want wat zeg je aan de telefoon tegen iemand die binnen afzienbare tijd komt te overlijden? Dus toch de knoop doorgehakt de volgende dag, ticket geboekt en drie uur later stond ik op het vliegveld. Het afscheid heeft maar 10 minuten geduurd en ik ben dezelfde avond weer teruggevlogen, maar echt, ik ben zó ontzettend blij dat ik ben gegaan.

Niet helemaal één-op-één vergelijkbaar, want ik kon wel goed met mijn tante, oom en neven overweg, maar ik had dus ook wel enige twijfel, en in dit geval zeg ik: bij twijfel, doen! Als ze straks echt komt te overlijden en je krijgt spijt, is er niets meer wat je kunt doen om het "goed te maken" en echt afscheid te nemen. Doordat ik in het buitenland woon en niet altijd op stel en sprong terug naar Nederland kan, heb ik het mijn prioriteit gemaakt om, indien mogelijk/gewenst, afscheid te nemen van de persoon zelf. De uitvaart sla ik dan eventueel wel over als ik niet in de gelegenheid ben om naar Nederland te gaan, en ik merk dat dat mij de meeste rust en "closure" geeft. :)

Succes met je keuze!

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 12:03

TheWelsh schreef:
Ik vind dat je gelijk hebt om niet te gaan. Je hebt bloemen en kaarten gestuurd en daardoor laten weten dat ze in je gedachten zijn.
In mijn ogen is dat genoeg voor mensen waar je geen band mee hebt verder. Ik vraag me af of zij er wel zo op zitten te wachten?
Het langsgaan zou ik overlaten aan de mensen die dichtbij hen staan.

Zo voelt het dus ook bij mij.

En ik heb ze wel regelmatig op verjaardag van me moeder gezien dus helemaal uit beeld is ze niet geweest. Maar verder geen eigen initiatieven. Hoefde van mij ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:04

@Mkango "niet helemaal een op een vergelijkbaar" zeg je.
In niets zijn deze situaties te vergelijken.
TS wil niet afscheid nemen, jij wilde het wel.
TS heeft al 15 jaar geen contact met deze mensen, jij had wel (en goed) contact.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 12:05

rien10 schreef:
Jij wilt het niet, je moeder wil het wel. Ik schat zo in dat je inmiddels volwassen bent :D en je eigen beslissingen maakt.
Beslis wat jij wilt. Niet wat je moeder wil.

Eh ja, ik heb zelfs al twee volwassenen kinderen maar mijn moeder meent heel de familie te moeten regelen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:07

Jij hebt weinig contact met deze mensen meer gehad. En zo te horen vonden die mensen dat ook wel prima want zo te lezen hebben ze ook geen moeite ondernomen dat contact wel te onderhouden.

Je hebt nog laten weten dat je aan ze denkt en dat lijkt me prima. Maar daar heen gaan, jij zit daar niet op te wachten, maar verwacht andersom dan ook niet perse.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:07

Ze kan wel zoveel willen. Jij leeft jouw leven.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 12:07

We wonen maar 5 km van elkaar vandaan en toch zijn we in die 15 jaar nooit bij elkaar op visite geweest, dat zegt toch wel genoeg over hoe de " band" is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:09

Precies. Diep in je hart heb je de beslissing al genomen denk ik. Ik heb de indruk dat je gewoon nog ff de moed moet verzamelen om het tegen je moeder te zeggen, dat je niet gaat.
Moeder zal jou toch echt een keertje moeten loslaten. Je bent een volwassen vrouw, zelf moeder. Zij leeft haar leven, jij het jouwe.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:12

Hoe kun je afscheid nemen van iemand waarvan je 15 jaar geleden al afscheid hebt genomen (verwaterd)?

Ik heb een erg kleine familie. Slechts 2 nichten die ik al 30 jaar niet gezien heb, ik zou hen op straat niet eens herkennen. Dan voel ik me echt niet geroepen om naar hun begrafenis te gaan hoor.

Ik zou in jouw geval dus niet gaan. Stuur nogmaals een kaart of bloemetje, vermeld daarbij dat je vaak aan haar moet denken en dat je haar/hen alle sterkte wenst. Daarmee heb je in mijn ogen ruimschoots aan de familieverplichtingen voldaan!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:13

Jillz1 schreef:
We wonen maar 5 km van elkaar vandaan en toch zijn we in die 15 jaar nooit bij elkaar op visite geweest, dat zegt toch wel genoeg over hoe de " band" is.

Ik denk dat je voor jezelf de beslissing wel al genomen hebt.

Wat Rien zegt, daar ben ik het ook wel mee eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:13

Dit is echt iets waar je zelf achter moet staan.
Ik ben destijds ook niet meer bij mijn demente oma geweest. Mijn ouders vonden dat waarschijnlijk ook niet tof, maar ik hem mijn oma nooit gemogen en ze wist nu toch niet meer wie ik was.
Als een partner van een neef of nicht overlijdt denk ik dat ik ook niet zo snel langs zal gaan, van vele weet ik amper hoe de partner heet :o
Mijn moeder zit echter ook steeds te pushen dat „we“ het contact beter moeten houden terwijl niemand daar behoefte aan heeft. Ik denk ook dat het gevoelsmatig anders is omdat je als neefje en nichtje gewoon toevallig familie bent, maar voor de ouders is het natuurlijk van grotere betekenis omdat het de kinderen van je broer/zus zijn. Ik krijg dus ook vaak foto‘s doorgestuurd van willekeurige kinderen van nichtjes waarvan ik amper wist dat ze bestonden. Dat vind mijn moeder dan heel raar dat het me niet interesseert. Echter is het niet het leven van mijn moeder dat ik leef, maar mijn leven.
Sterkte met je beslissing, is niet makkelijk :(:)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:14

Wat een rot situatie. :(:)

Ik zou in deze situatie niet gaan. 15 jaar geen contact hebben, is niet alsof jullie elkaar een jaartje niet hebt gesproken, omdat jullie het druk hadden. Er is vanuit beide kanten kennelijk geen behoefte geweest aan contact in al die jaren, dus ik zou dan nu ook niet langsgaan. De bloemen en kaartjes zijn een hartstikke lief gebaar en komen uit je hart, dat is het belangrijkst.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:17

Als ik dood lig te gaan hoef ik geen mensen te zien die ik maar sporadisch heb gezien.

Een kaart, bloemetje etc is leuk want dat kost mij verder geen energie maar voor mij hoeft die persoon niet langs te komen die energie besteed ik liever aan de personen die er altijd zijn geweest.

Dus ts, netjes dat je een kaart etc hebt gestuurd maar ik zou een kaarsje branden en verder niks.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:20

Aan de ene kant klinkt heel duidelijk door dat je niet wilt gaan, aan de andere kant zeg je dat je er vaak aan denkt hoe erg je dit voor haar vindt.
Je zit er dus vaak mee in je hoofd, hebt zelfs al driemaal tekens van affectie gegeven en eigenlijk wil je ergens misschien toch gaan, maar vrees je dat je raar aangekeken wordt omdat je 15 jaar niet langskomt en als iemand op zijn sterfbed ligt, ben je ineens daar. Nu kom je op Bokt om toch bevestiging te zoeken dat het oké is als je niet gaat.

Als ik met mijn verhaaltje dicht bij de waarheid kom: ga gewoon!
Kan ik niet verder van de waarheid af zitten: het is oké om niet te gaan.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 12:30

Omdat ze toch niet kan praten zat ik te denken om bloemen met een brief te sturen. Daarin wil ik medeleven uiten en ik kan ook aangeven dat ik ze niet na al die jaren lastig wil vallen met bezoek en dat ik de mooie momenten me liever herinner. Dan " dring" ik me niet tussen de laatste weken in de familie( wat ik dus niet wil)

Of nog andere suggesties?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:36

Persoonlijk zou ik er dan niet in zetten dat ik me de mooie momenten liever herinner.
Maar gewoon denk aan jullie.
Zo uitgebreid hoeft het niet te zijn vind ik altijd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:39

Ja, iets liefs hoeft niet een A-4 tje lang te zijn. Mooie bloemen, een kaartje erbij.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:43

Ik zou niet gaan.
Ik zou zelf trouwens ook geen trek hebben in bezoek van neven/nichten of hun aanhang als ik zelf op sterven lag. Alleen mensen met wie ik een hechte band heb zijn welkom. Jij hebt al jaren geen contact meer met de neef dus ik neem aan ook niet met zijn vrouw. Heeft dus weinig betekenis om nu opeens contact op te nemen. Als je het al overweegt kun je ook een sterkte kaartje sturen.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:45

Je hebt niet voor niets al zo lang geen contact en zou het zelf best hypocriet vinden om dan nu ineens wel contact te zoeken.