Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-19 18:10

Mag ik even een situatie aan jullie voorleggen waar ik input over kan gebruiken?

Ik heb een lat-relatie met mijn vriendin. We zijn inmiddels al 12 jr samen en blij met elkaar.
Zij heeft een dochter die volgend jaar 16 wordt en wil gaan werken.
We zijn nu om het weekend bij elkaar en in de vakanties ook wel langer.
Stel dat dochter een baan op zaterdag zoekt; hoe denken jullie het dan dat we dit voor iedereen zo prettig mogelijk kunnen oplossen? Of hoe zouden jullie dat oplossen?
Needless to say: we zijn het dus niet met elkaar eens over de oplossing. :n
Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en ideeen.

Suzanne F.

Re: Vraag voor alleenstaande moeders met een puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:12

Kan dochter niet gewoon zelf naar haar werk? Op de fiets of met het OV? En dan weer naar huis? Ik begrijp het niet zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:13

Iemand van 16 kan toch zelf bepalen of ze mee wil naar de nieuwe vlam van haar moeder of thuisblijft en kan gaan werken?

Ik zou het dus volledig aan haar overlaten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:13

Inderdaad, wat is het probleem?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:16

Ik snap t probleem ook niet??

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:17

Wat is het probleem? Met 16 jaar kun je prima alleen de weekenden thuisblijven.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:18

Toen ik 16 was kon ik prima alleen thuis blijven. Gewoon achterlaten met een volle koelkast en maaltijden die ze alleen even op hoeft te warmen. En dan zie ik verder geen problemen. Naar het werk kan ze prima op de fiets of met het ov.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:19

Wat moet er opgelost worden dan? Bij een kind van die leeftijd moet je je er gewoon niet mee bemoeien denk ik

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:20

Ojee relaties en pubers...
Ik zou een baantje bij een 16 jarige juist toejuichen (maar misschien ligt dat aan mijn oudste puber ).
Ze moeten toch over een paar jaar het allemaal zelf doen.

Maar wat ik je ten eerste zou aanraden; blijf in gesprek en accepteer elkaars mening, het is haar dochter zo te lezen... Natuurlijk bespreek je onderling je zorgen of bezwaren met elkaar.
Mijn puber wil ook niet overal meer bij zijn en ook zijn vrienden zien en afspreken, ook een baantje is zo belangrijk om zelfstandig te zijn.

Zet desnoods je voor en tegens allemaal bij elkaar op een rij (dan heb je een overzicht en kan je een goed gesprek aan), ga samen in gesprek en laat voelen dat ze (16jarige puber) een belangrijke keuze maakt in haar leven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:21

Vind het juist goed van haar dochter dat ze een baan wilt. Eigen geld verdienen en verantwoordelijkheden

Ts het lijkt mij dat ze gewoon thuis kan blijven op dat moment toch? Eventueel opgehaald na werk als dat mogelijk is om mee te gaan naar jou huis
Laatst bijgewerkt door Amber_anne op 05-06-19 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:21

verootjoo schreef:
Iemand van 16 kan toch zelf bepalen of ze mee wil naar de nieuwe vlam van haar moeder of thuisblijft en kan gaan werken?

Ik zou het dus volledig aan haar overlaten.

Nieuwe vlam? 12 jaar vind ik niet nieuw :+

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:23

Mischien eerst het probleem uit leggen dat staat er nu niet duidelijk. De meeste pubers van 16 hebben een baantje...

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:24

Ik denk dat het ook verstandig is om dit aan de moeder van het kind over te laten. Ik denk dat ik het als 16-jarige en als moeder van het kind het totaal niet leuk zou vinden als de nieuwe partner zich daarmee moeit. Toen ik 16 was (ben intussen 20) mocht ik ook geen 2 dagen alleen thuis blijven. Overbezorgd? Nee, good parenting. Ik vond het op dat moment misschien niet leuk dat ik niet alleen mocht blijven, maar nu begrijp ik waarom. Over de studentenjob; tja... Ik ging op die leeftijd met de fiets naar mijn studentenjob en dat vind ik ook maar normaal. Ook is het normaal dat je als 16-jarige een studentenjob hebt. Kan je alleen maar toejuichen denk ik.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:25

Snapt nu werkelijk niemand de TS?

Vrouwen :roll:

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:27

Ailill schreef:

Jij wel soms :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:27

Ailill schreef:

Leg jij het even uit dan als man.

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:28

Ailill schreef:

Misschien juist iets te goed

Liezel1

Ailill schreef:

Nee, sorry....

Maar TS, hoe ver wonen jullie nu uit elkaar dan?
En als jullie bij elkaar zijn, is "puber" er dan ook?

Ailill

Ik snap TS heel goed, maar ze vraagt het aan moeders, sorry dames :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:29

Ailill schreef:

Typisch een mannen antwoord. Zeg dan niks. }:0

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:30

Suzanne F. schreef:
Ailill schreef:

_O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:31

De meeste 16 jarigen boeit het toch sowieso niet echt wat de ouders vinden?
Hebben jullie samenwoon plannen of gaat het gewoon om de weekenden dat de moeder bij jou is?
Ik zou de vraag bij het kind leggen, die kan immers gewoon een paar dagen op zichzelf passen mag ik hopen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:33

ikkedus schreef:
Stel dat dochter een baan op zaterdag zoekt; hoe denken jullie het dan dat we dit voor iedereen zo prettig mogelijk kunnen oplossen? Of hoe zouden jullie dat oplossen?

Wat moet er juist opgelost worden?
Wat wil de dochter zelf?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 18:56

primera schreef:
Ojee relaties en pubers...
Ik zou een baantje bij een 16 jarige juist toejuichen (maar misschien ligt dat aan mijn oudste puber ).
Ze moeten toch over een paar jaar het allemaal zelf doen.

Maar wat ik je ten eerste zou aanraden; blijf in gesprek en accepteer elkaars mening, het is haar dochter zo te lezen... Natuurlijk bespreek je onderling je zorgen of bezwaren met elkaar.
Mijn puber wil ook niet overal meer bij zijn en ook zijn vrienden zien en afspreken, ook een baantje is zo belangrijk om zelfstandig te zijn.

Zet desnoods je voor en tegens allemaal bij elkaar op een rij (dan heb je een overzicht en kan je een goed gesprek aan), ga samen in gesprek en laat voelen dat ze (16jarige puber) een belangrijke keuze maakt in haar leven.

:j

En ook al heb ik geen kids rondrennen, zou wel een duit in het zakje willen doen. Ik herken namelijk de situatie wel omdat ik vroeger de puber in deze casus was. Mijn moeder had ook een relatie voor lange tijd met een partner zonder samen te wonen. Nu was het echter wel zo dat ze wel beide in hetzelfde dorp woonden. Wellicht dat dat anders is dan jullie situatie maar die info mist.

Op mn 16de had ik ook een baantje, maar vooral ook wel behoefte om steeds meer mn eigen keuzes te maken. Ik sliep dan ook wel eens wel thuis terwijl mn moeder met mn jongere broertje en zusje bij haar vriend was. Nu was dit voor 1 nacht, dat wel, en was ik daar overdag dan weer vaak wel als ik niet hoefde te werken. Mijn moeder gaf ieder van ons altijd zoveel vrijheid als we "verdienden". Dat betekende duidelijke afspraken waar je je aan diende te houden, en anders ging je een stapje terug en moest je het weer opnieuw verdienen. Ik vond het prettig zelf inspraak en invloed te hebben op die keuzes. Maar mijn moeder vertelde me later ook wel dat ze het soms ook erg moeilijk vond. Als moeder je kind op een gegeven moment stapsgewijs los moeten laten voelt bijna tegennatuurlijk (en dat proces start niet pas als de kids het huis uitvliegen, dat start al veel eerder).

Mijn advies voor jullie zelf, sluit ik me weer aan bij Primera, blijf inderdaad in gesprek. Soms is het ook goed om niet te focussen op de verschillende meningen, maar op het waarom erachter. Waarom wil je iets wel/niet? Waar ben je ongerust over, waar voel je je ongemakkelijk bij. Wat heeft iemand nodig om zich niet ongerust of ongemakkelijk te voelen? En wanneer het ongemak niet te vermijden is, wat heeft iemand nodig om daar op een goede manier mee om te kunnen gaan. Soms kun je door de antwoorden op die vragen naast elkaar te leggen een algeheel antwoord op het probleem zelf vinden waarbij niet 1 iemand zich hoeft te schikken aan de ander, maar beide zich gehoord voelen.

Met betrekking tot de dochter, ja, betrek haar er ook bij, ze zal inmiddels echt zelf ook wel een voorkeur hebben. En een baantje is een top idee. Uiteindelijk zal het voor iedereen en de onderlinge band ook een win-win zijn wanneer je kunt komen tot een oplossing waarin iedereen niet alleen heeft mogen meedenken, maar ook zijn behoefte in terug kan zien.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 19:00

Suzanne F. schreef:
Ailill schreef:

:') haha hier ook zo'n man op de bank.
Als ie het niet meer weet zegt ie ook altijd: jij bent een vrouw, dus jij moet het weten. :D

TS, ik zou iets meer info geven wat de kern van het probleem is. Ik kan zelf zo vier verschillende invalshoeken bedenken waarom dat baantje een probleem is, en de ene reden kan misschien voor jou heel anders zijn als voor je partner.