Zij hebben me eerst liggend onderzocht en ondanks drukpijn op meerdere wervels, mocht ik rechtop komen zitten, opstaan en meelopen naar de ambulance. Daar werd mijn bloeddruk etc nagekeken en mijn buik nog. Conclusie van de ambulanceverpleegkundige: spierpijn en het advies: paracetamol en blijven bewegen.
Omdat ik echt heel veel pijn had, heb ik mijn moeder gebeld die gekomen is en die de huisartsenpost gebeld heeft. De triagiste vond het verstandig om me te laten komen voor een herbeoordeling, dus wij met de auto naar de HAP. Daar werden we opgehaald om meteen naar de SEH te gaan. Ze hebben 7 röntgenfoto's gemaakt en een CT scan en mijn urine onderzocht omdat ik zo'n buikpijn had. Omdat de paracetamol die ik al genomen had de pijn 0,0 drukte kreeg ik diclofenac erbij.
Na een paar uur wachten kregen we de uitslag: wervel L1 was ingezakt en gebroken, er was ergens een fragmentje afgebroken en er was een twijfelgeval: er was nog een breuk te zien maar niet duidelijk of dat een oude breuk was of een van nu (ik heb nooit eerder zo'n rugpijn gehad na een val dus geen idee wanneer dat eerder gebeurd moet zijn dan..). Ik moest een nacht blijven zodat ze de pijn konden bestrijden en ik zou de volgende dag een brace krijgen.
Een van de röntgenfoto's:

De nacht was niet fijn, nauwelijks geslapen. Rond 4:00 uur kreeg ik oxycodon omdat ik nog steeds heel veel pijn had, dat werkte wel en daarna heb ik ook nog wel geslapen. Daarna was het lang wachten op de fysiotherapeute die de brace aan zou komen meten. Rond 16:00 was ze er eindelijk maar ze gaf toe nog nooit zo'n brace in handen te hebben gehad.. Nou ja, zo goed en kwaad als het ging die brace afgesteld gekregen. Daarna nog even gecheckt door de neuroloog omdat ik dove vingers en tenen had, maar hij kon niks afwijkends vinden dus ik mocht naar huis.
De fysiotherapeute had wel het advies gegeven om maandag terug te bellen naar het ziekenhuis als de mensen van de orthopedische hulpmiddelen-afdeling er weer waren. Dat gedaan en voor woensdag een afspraak gekregen. Woensdag aan het begin van de afspraak uitgelegd dat de fysio me had geadviseerd nog even daar langs te gaan omdat ze het zelf niet zo goed wist, en dat was maar goed ook volgens de vrouw die me hielp want ik had totaal de verkeerde maat brace gekregen. Ik had maatje 'kort' gekregen en met mijn 178 ben ik niet bepaald kort van stuk. Dus nieuwe brace gekregen, die zat net zo oncomfortabel als de vorige maar paste wel beter. Ook krukken meegekregen voor de stabiliteit.
Nu een week verder.... Ik probeer overdag mijn ding te doen, met brace, maar lig ook veel plat zonder brace want ik kan gewoon niet lang zitten/staan/lopen. 's Ochtends uit bed komen is een hel, dan doet het zo'n verschrikkelijk pijn. Broek/sokken/schoenen aandoen wil bijna niet, vooral de rechterkant is zó pijnlijk. Ik heb 2x daags langwerkend en 4x daags kortwerkend oxycodon gekregen waarvan de kortwerkende al afgebouwd naar 2x daags, en daarnaast nog maximaal paracetamol en ibuprofen zo nodig. Omdat ik dankzij de oxycodon en ondanks elke dag movicolon obstipatie kreeg (na 10 dagen nog geen ontlasting) krijg nu ook bisacodyl.
Maar ik blijf zo'n buikpijn houden. Het neemt toe in de loop van de dag en is echt een hele nare zeurende, trekkende pijn. De kans is groot dat het gewoon de rugpijn is die uitstraalt naar mijn buik of door de obstipatie komt, maar ik ben heel bang dat door de smak die ik gemaakt heb organen of weefsels kapot of verschoven zijn. De pijn zit voornamelijk rechtsonderin, daar zit ook een bal (?) die ik kan wegdrukken kwam ik net achter. Ik kan ook moeilijk plassen. Al met al maak ik me toch wel veel zorgen om mijn buik.. Ik heb trouwens geen koorts verder en urine was ook vrij van bloed in het ziekenhuis. Morgenochtend ga ik wel opnieuw naar de huisarts voor onderzoek van mijn buik en urine inleveren.
Wat de rug betreft: ik zou binnen 5 werkdagen een brief krijgen met een uitnodiging voor de poli voor een controleafspraak voor na 4 weken, maar die heb ik niet gehad dus daar moet ik nog even achter aan bellen...
Ik heb dit topic geopend om van me af te schrijven en ervaringen van anderen met gebroken ruggenwervels te lezen: hoe lang duurde het herstel bij jullie? Hadden jullie ook zo'n buikpijn erbij? Ik merk dat ik nog veel zorgen en vragen heb, die hopelijk de huisarts morgen voor een deel kan wegnemen...