wie ervaring met extreme vroeggeboorte + operatie baby?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

wie ervaring met extreme vroeggeboorte + operatie baby?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:29

mijn zus was zwanger en was 20 februari uitgeteld.
in de 20ste week zwangerschap kwamen ze erachter dat haar zoontje een gat in zijn middenrif had waardoor zijn darmen in de borstholte zitten.
daardoor ligt het hart nu op de verkeerde plaats en waren de longen heel erg onderontwikkelt en weggedrukt.

mijn zus kreeg toen medicijnen om te zorgen dat de longen sneller zouden rijpen.
enkele weken later kreeg ze voorweeen en heeft ze anderhalve week in het ziekenhuis gelegen.

ongeveer een week geleden (denk vorige week woensdag) hebben we haar weer naar het ziekenhuis gestuurd omdat ze vocht lekte (om het zo maar even te noemen)
bleek in het ziekenhuis dat de vliezen waren gebroken en ze mocht niet meer weg.
afgelopen zondag is ze maar liefst 7 weken te vroeg op 33 weken zwangerschap bevallen van haar zoontje.

hij is meteen aan de beademing gegaan en heeft meteen morfine gekregen.
mijn zus heeft hem pas na 2 uur gezien en mag hem gewoon nog steeds niet vasthouden.

nu gaat het eigenlijk alweer heel goed met hem,morfine word afgebouwd en hij ademt bijna helemaal zelf.
krijgt alleen hulp van de machine wanneer het hem even niet lukt.

maar nu,tja hij moet nog geopereerd worden om zijn organen weer op de juiste plaats te leggen en het gat te dichten.

nu was ik wel heel benieuwd naar ervaringen hier op bokt.

mijn neefje op 2 dagen oud...hij woog bij geboorte 2170 gram
Afbeelding

Afbeelding

Brainless

Re: wie ervaring met extreme vroeggeboorte + operatie baby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:32

Jeeeh wat een kleintje zeg.
Heel veel sterkte voor je zus en de rest van de familie.

Als vergelijk... mijn zoontje is met 34 weken geboren en woog 5800 gram.
Maar die mankeerde voor de rest lichamelijk niets.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:32

hier 23 weken toen de spontane bevalling begon....beide jongens na de bevalling verloren
mocht je er over willen praten, via pb ;)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:36

Brainless schreef:
Jeeeh wat een kleintje zeg.
Heel veel sterkte voor je zus en de rest van de familie.

dat is ook wel erg zwaar!!
geloof dat ze gemiddeld 3,5 kilo zijn bij een voldragen zwangerschap? (ff gokje,heb zelf geen ervaringen haha)

rayen blijft de artsen verassen,ze hadden weinig hoop eigenlijk maar meteen bij de geboorte huilde hij al dus zijn longen doen het goed.

af en toe opent hij ook zijn ogen...

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:39

Mijn dochter was met 37 weken 2340 en mocht na 5 dagen mee naar huis als hij al bijna zelf ademt en de artsen verbaasd dan is het best een vechtertje zo te horen en komt het vast allemaal wel goed. strerkte.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:40

Jiss_ca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:42

Ik ben zelf ruim 2 maanden te vroeg geboren, mijn moeder had zwangerschapvergifteging dus ik moest met spoed gehaald worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:46

het is dat we hem 24 uur per dag 7 dagen per week op de webcam kunnen volgen...ben vandaag bij hem geweest maar zou er zo weer heen gaan.

rayen ligt overigens nog steeds niet in een couveuze,is dat raar?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:47

Brainless schreef:

Goeie genade! Gelukkig heb je die niet uit hoeven dragen.

OT: Gefeliciteerd hoor! Lijkt me best moeilijk voor de nieuwe ouders... :(:)
Heel veel succes de komende periode.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 22:51

is idd wel moeilijk ja,vooral omdat hij onder minimal handling staat,wil dus zeggen dat hij alleen aangeraakt mag worden indien nodig.
oppakken mag dus ook niet.

ach het komt wel goed maar was benieuwd naar ervaringen van de operatie om het gat te dichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:56

ik denk wel dat het allemaal goed zal gaan
mijn neef je is geboren met een open rug en die is ook binnen een bepaalde tijd na de geboorte geopereerd
om dat gat te dichten op zijn rug en die blaas te verwijderen wat uit dat gat kwam zeg maar

nu was die wel gewoon met 40 weken geboren als ik me niet vergis (na 3 dagen weeën en pijn gehaald met spoed met een keizersneede)

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:59

Jeetje, wat apart dat hij zo min mogelijk aangeraakt mag worden. Mijn zoontje is met 30 weken (1425 gram) geboren in het AMC, hij heeft uiteindelijk 6,5 week in het ziekenhuis gelegen. Daar was het beleid juist zoveel mogelijk vasthouden in de couveuse en contact hebben. Tijdens handelingen werkten ze ook zoveel mogelijk om me heen zeg maar, ik moest vooral blijven zitten en hem met mijn handen een soort van cocon maken voor hem. Zodra het kon na een dag of 3 mocht ik ook kangeroen met hem (met zijn blote bast op mijn blote buik onder een dekentje). Daar werd hij juist heel rustig van en was heel goed voor zijn ademhaling.
Uiteindelijk is het met hem supergoed gegaan, hij is nu een blakend jongetje van 5 jaar en met een jaar had hij zijn achterstand zo goed als ingehaald. Gelukkig heeft hij geen operatie hoeven ondergaan ook al scheelde dat niks. Ik wens jullie in ieder geval heel veel sterkte!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:03

ja ik zag het vandaag toen ik er ging kijken,hing een rode plakaat met de tekst '' minimal handling''

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:04

Maar dit kindje heeft nog het nodige aan complicaties, was dat met jouw zoontje ook zo Canter?

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:06

@Canter: Het is inderdaad over het algemeen zo dat er wordt gestimuleerd om het kind zoveel mogelijk aan te raken door te kangeroen en bij verzorging af te bakenen. Ik denk dat het in dit geval niet mag vanwege de hernia diafragmatica waardoor de organen in de buikholte niet allemaal op de juiste plek liggen.

@TS: Heftig hoor voor je zus en de familie. Eerst schrikken door het nieuws van de echo en dan ook nog eens te vroeg bevallen. Ik heb geen ervaring met operaties bij pasgeborenen, maar wel vrouwen meegemaakt die te vroeg zijn bevallen. Het is altijd iets wat heel veel impact heeft. Kent je zus de VOC (Vereniging van ouders van couveusekinderen) al? Voor het geval ze behoefte heeft aan verhalen van lotgenoten of met hen te praten. Maar zei je nou dat het kindje niet in een couveuse lag? Waar ligt het dan wel? Veel sterkte in ieder geval.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:08

Sterkte met de kleine!
Ik kan je geen advies geven, want ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee..
Maar wel een ontzettend mooi baby'tje!

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:08

Kan dat niet ook betekenen dat hij zo min mogelijk behandelingen moet ondergaan? Bij het AMC letten ze heel erg op de gemoedstoestand van de baby aan de hand van de saturatie en de hartslag. Op het moment dat een baby even wat minder in zijn vel zit proberen ze dan zo min mogelijk (medische) handelingen uit te voeren, maar dan is het nog steeds wel goed om ze gewoon rustig tussen 2 handen "vast" te laten houden door de moeder.

@Jollyjoy, dat zou natuurlijk ook kunnen. Het lijkt me alleen vreselijk als je zo'n hummeltje niet eens even een hand op zijn hoofdje mag leggen, ik heb echt uren aan de couveuse gezeten.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:11

Moeilijk hoor. Ik heb zelf 10 weken met weeën gezeten, ook longrijping en de eerste weken weeremmers gehad. Maar op een gegeven moment besloten dat ze mocht komen als dat gebeuren ging.
Lag dus ook in een ziekenhuis met een NICU en heb rondleidingen en gesprekken daar gekregen. Echt wat ik daar gezien heb komt mijn hoofd nooit meer uit denk ik. Erg heftig en vooral erg kleine kindjes...
Maar het zijn vechtertjes en dat is zo mooi. Wij mochten kennismaken met een meisje geboren met 28 weken zwangerschap en verschillende complicaties. 1200 gram. Net zo zwaar als onze dochter geschat werd op dat moment.
Maar ze kunnen zoveel tegenwoordig en de meeste kindjes zijn zó sterk!
Hopelijk komt het kindje van je zus er goed doorheen. Heel veel sterkte!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:11

ik heb wel ervaring met extreme vroeggeboorte,
mijn broertje is ruime 4 maand te vroeg geboren.
mega veel ziekenhuizen gezien, van zwolle, naar groningen, naar zwolle, weer naar groningen, weer naar zwolle, naar enschede, naar hengelo uiteindelijk thuis toen weer een tijdje naar hengelo.
uiteindelijk heeft hij het wel gered, is 3 keer ernstig gevreest voor zijn leven, heeft ook verschillende dingen met zijn buik gehad. Thuis heeft hij last van een liesbreukje gehad laatst, dus konden ze weer naar Groningen. Daarna dachten ze dat hij het RS- virus had dus weer naar hengelo, bleek toch dat hij het rhino virus is dus nu uiteindelijk thuis en gaat het goed..

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:12

Canter schreef:
Kan dat niet ook betekenen dat hij zo min mogelijk behandelingen moet ondergaan? Bij het AMC letten ze heel erg op de gemoedstoestand van de baby aan de hand van de saturatie en de hartslag. Op het moment dat een baby even wat minder in zijn vel zit proberen ze dan zo min mogelijk (medische) handelingen uit te voeren, maar dan is het nog steeds wel goed om ze gewoon rustig tussen 2 handen "vast" te laten houden door de moeder.

@Jollyjoy, dat zou natuurlijk ook kunnen. Het lijkt me alleen vreselijk als je zo'n hummeltje niet eens even een hand op zijn hoofdje mag leggen, ik heb echt uren aan de couveuse gezeten.

Daar heb je helemaal gelijk Canter. Het is juist zo fijn als je je kleintje tenminste een beetje mag troosten en aanraken. Je ziet ook dat ze er zo goed op reageren. Niet alleen aan gedrag, ook op de monitor. Saturatie stijgt/stabiliseert, rustigere en regelmatigere hartslag. En voor de ouders is het ook heel fijn. Het AMC is een fijn ziekenhuis volgens mij, hoor altijd goede verhalen over de zorg op de couveuseafdeling daar.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:13

collega van mij is laatst ook 6 weken te vroeg bevallen, kindje moest in de couveuse en woog ook 2100gram maar verder was alles in orde.

Ik hoop dat je neefje er gauw bovenop komt en je zus er eindelijk over kan moederen, zal vreselijk zijn om je kleintje zo te zien en er niets aan te kunnen doen.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:13

Gefeliciteerd met de geboorte van je neefje!

Mijn zus is 4 jaar geleden bevallen met 29w6d van een zoon 1015 gram en 34cm. Hij heeft 9 wk in het zkh gelegen, vandaag is hij 4 geworden en al een hele vent.
Hij had alleen een valse start omdat hij vroeg was, maar geen complicaties zoals jouw neefje. Ik hoop dat het snel goed komt met hem, veel sterkte voor jullie :(:)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 23:13

hij ligt idd niet in een couveuze,hij ligt helemaal vooraan op een tafel met verwarming erboven.
hij ligt aan de beademing,infuus,hartmachine en iets met bloeddruk nog.
en er hangt voor ons een webcam boven.
krijgt echt fulltime zorg en controle...mijn zus is echt 24 uur per dag welkom,ze mag ten alle tijden komen en mag zolang als ze wilt blijven.
ze helpt bij de controle,s en verzorging.

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:14

Een neefje van mij is ook 9 weken te vroeg geboren.

Intussen is hij al iets van 8 en alles gaat hartstikke goed

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 23:17

Ik ben zelf een 29weken kindje. Misschien niet helemaal geworden als gepland maar al met al heb ik het er prima van afgebracht! ;)
Het enige wat ik heb overgehouden is een spastische hemiplegie wat inhoudt dat m'n linkerhelft iets minder goed functioneert dan m'n rechter en m'n linkerbeen is ook 2 cm te kort. Daarnaast wat gevoelige longetjes. Maar mij hoor je niet klagen. Als je ziet hoe sommige te vroeg geboren kinderen het er van af brengen heb ik heel veel geluk gehad :j