Paleo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Paleo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 13:57

Zijn er hier meer mensen met interesse in de Paleo-levenswijze?
Ik volg het niet helemaal op, maar zie er zeker iets in. Door op de hoogte te zijn van deze leefstijl heb ik zelf ook het nodige aangepast in mijn voeding en bewegingspatroon. Ik heb er dus veel van geleerd en profijt van hoewel ik het niet eens 100% toepas.
Ik ken alleen verder helemaal geen mensen die weten wat het is, en hoopte deze op bokt te vinden :+

Voor verdere uitleg (lekker simpel) zie dit filmpje :D

http://www.youtube.com/watch?v=EXOXOPGD ... r_embedded

guccio

Re: Paleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:06

Ik ken het niet, het filmpje klinkt wel logisch maar helemaal 100% erachter staan doe ik niet.
Ik vraag me af hoe je dieet is als je geen brood en pasta meer eet. Dan bestaat het uit vlees/vis, groenten, rijst, aardappelen, fruit, eieren en noten?
Waarom geen zuivel?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:14

Omdat dat volgens hun ook geen voedsel is wat mensen van nature horen te eten.
Ik eet zelf wel zuivel trouwens, kan me geen dag zonder kaas voorstellen :=
Maar de manier waarop ze denken over voedsel vind ik erg leerzaam (wat niet wil zeggen dat ik dat zelf vol zou houden)
http://melchiormeijer.wordpress.com/ Ook hier veel informatie, ik vind het zelf leuk om te lezen en eruit te halen wat voor mij toegevoegde waarde heeft. :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:25

Ik snap dat soort dingen niet zo goed.. Mensen horen 'van nature' misschien geen brood en pasta te eten omdat ze dat in de prehistorie niet aten, maar de mens is gemuteerd door het eten van bijvoorbeeld brood en pasta :? Dus dat 'van nature' raakt kant nog wal, onze vertering is heel anders dan vroeger.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:27

mayniac_val schreef:
Ik snap dat soort dingen niet zo goed.. Mensen horen 'van nature' misschien geen brood en pasta te eten omdat ze dat in de prehistorie niet aten, maar de mens is gemuteerd door het eten van bijvoorbeeld brood en pasta :? Dus dat 'van nature' raakt kant nog wal, onze vertering is heel anders dan vroeger.

En dat valt dus nog tegen... We eten allerlei 'gemaakte' producten terwijl ons lijf nog lang niet zo ver is dat het daar ook wat mee kan.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:29

@mayniac_val Heb je de moeite genomen het filmpje te bekijken?
Zie jij veel gezonde mensen lopen over straat?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:32

Miryamk schreef:
Zie jij veel gezonde mensen lopen over straat?

En hoe oud werden de mensen vroeger?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:35

Heb jij het filmpje bekeken? :D

Wat jammer die reacties, ik probeer hier gewoon een stukje informatie neer te zetten.
Wat iemand er mee doet (of niet) moet ie helemaal zelf weten ;)
Maar ik hoopte hier mensen te vinden die er ook voor openstaan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:37

Ik heb er nog nooit van gehoord, maar vind het wel interessant klinken. Filmpje doet het helaas niet op mijn tablet... Dus kan er ook niet echt iets over zeggen :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:38

Ja, en ik ken de manier van leven ook.

Welk profijt heb jij ervan?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:42

Wanneer je hier op beestenboel de topics leest over honden en kattenvoer moet het wel zo natuurlijk mogelijk 'want daar is zo'n dier op ingesteld'. Waarom zou het bij mensen anders zijn?
Dieren kunnen allerlei klachten krijgen doordat ze voer krijgen wat ze gewoonweg niet goed kunnen verwerken, (+ niet natuurlijk genoeg gehouden worden qua beweging)ik hoor ook veel mensen met gezondheidsproblemen. Zou het helemaal geen verband houden met onze levensstijl? Ik denk persoonlijk van wel :j

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 14:48

@brainless zoals ik al zei pik ik er voor mezelf dingen uit die ik kan gebruiken. Ik voel me lichamelijk en geestelijk veel beter nu ik zo natuurlijk mogelijk eet (dwz biologisch, beperkte KH, geen suikers en verkeerde E-nummers) Dus voor mij levert het heel veel op :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:50

Natuurlijk zorgt verkeerd (eenzijdig) eten voor een grotere kans op falen (ziek worden).
Maar juist dat vingertje: "jullie zijn allemaal dom bezig en leven ongezond en wij gebruiken onze hersenen en worden wel gezond oud... " Daar heb ik persoonlijk een hekel aan.

Paleo loopt te wijzen naar de medici die alleen maar baat hebben bij pillen en niet naar gezond voedsel willen. Maar er wordt wel weer verwezen dat men nu ouder wordt dankzij de goede gezondheidszorg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:53

Ik snap alleen 1 ding niet van die denkwijze, waarom een dieet volgen uit het stenen tijdperk als wij zoveel jaren verder zijn? In de tijd werden ze inderdaad niet oud, leefden überhaupt te kort om aan 'welvaartziektes' ten onder te gaan. En ik kan mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ze toen geen zuivel aten, dat eten en drinken wij al zoveel jaren dat ik zuivel eerlijk gezegd wel erg belangrijk vind. Blijkbaar hadden wij dat wel nodig, ooit zijn wij wel dieren gaan melken etc.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:53

Miryamk schreef:

Ja, ergerde me dood aan het muziekje, de manier waarop het in elkaar stak en de holbewoner waarvan werd beweerd dat hij een groentetuin had :)

_Tara_: ja, E-tjes en hopen suiker in ons voedsel zijn niet goed nee. Maar in West-Europa eten we al zolang brood dat ons lichaam er naar gemuteerd is. Mutaties gaan sneller dan je denkt :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:55

vuurneon schreef:
Ik snap alleen 1 ding niet van die denkwijze, waarom een dieet volgen uit het stenen tijdperk als wij zoveel jaren verder zijn? In de tijd werden ze inderdaad niet oud, leefden überhaupt te kort om aan 'welvaartziektes' ten onder te gaan. En ik kan mij eerlijk gezegd ook niet voorstellen dat ze toen geen zuivel aten, dat eten en drinken wij al zoveel jaren dat ik zuivel eerlijk gezegd wel erg belangrijk vind. Blijkbaar hadden wij dat wel nodig, ooit zijn wij wel dieren gaan melken etc.

Dat zuivel komt eigenlijk vooral omdat we in Europa veel veeteelt hadden en het daarom maar zijn gaan drinken. Daarom zijn de meeste mensen in West-Europa lactose-tolerant, terwijl er in Azië geen melk wordt gedronken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:56

Maar niet alleen melk, wij eten ook eieren.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:57

Met eieren weet ik niet, heb alleen colleges gehad over melk drinken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:00

Maar goed, eieren zijn ook een zuivel product. Dus ik snap niet helemaal de logica erachter om zuivel volledig te schrappen. Ik zie de oermens er ook wel voor aan om een ei te bakken namelijk :=

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:01

Ehhhh eieren zijn geen zuivel.
Zuivelproducten is alles wat gemaakt wordt van/met melk.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 01-02-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:02

Och, nadenken over wat je eet en wat vaker kiezen voor eigengeteelde groenten, niet elke dag een brokje albert heijn vlees op je bord en gebruik van melk reduceren lijkt me inderdaad helemaal niet verkeerd. Het is al lang bewezen dat in de westerse wereld hart- en vaatziekten op nummer 1 staan van doodsoorzaken. Dat lijkt me echt niet voor niks.

Ik drink geen melk (lust het ook niet), eet nauwelijks vlees, mijn groente en fruit komen van de markt en probeer meer rozijntjes en andere soorten gedroogd fruit te eten dan chemische koekjes en snoepjes.

Neemt niet weg dat ik nog steeds gigantisch kan genieten van een big mac, volgens mij het meest ongezonde stuk vreten wat er bestaat. :D

Joyce_

vuurneon schreef:
Maar goed, eieren zijn ook een zuivel product. Dus ik snap niet helemaal de logica erachter om zuivel volledig te schrappen. Ik zie de oermens er ook wel voor aan om een ei te bakken namelijk :=

Eieren een zuivelproduct? Sinds wanneer?

vuurneon

Nee maar waar valt het dan wel onder? Even in theorie bij de schijf van 5 staat het toch in het zuivelvakje?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:03

Joyce_ schreef:
Och, nadenken over wat je eet en wat vaker kiezen voor eigengeteelde groenten, niet elke dag een brokje albert heijn vlees op je bord en gebruik van melk reduceren lijkt me inderdaad helemaal niet verkeerd. Het is al lang bewezen dat in de westerse wereld hart- en vaatziekten op nummer 1 staan van doodsoorzaken. Dat lijkt me echt niet voor niks.

Ik drink geen melk (lust het ook niet), eet nauwelijks vlees, mijn groente en fruit komen van de markt en probeer meer rozijntjes en andere soorten gedroogd fruit te eten dan chemische koekjes en snoepjes.

Neemt niet weg dat ik nog steeds gigantisch kan genieten van een big mac, volgens mij het meest ongezonde stuk vreten wat er bestaat. :D

Maar dat is iets anders dan eeuwenlange mutaties ontkennen en beweren dat de mens geen brood moet eten :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:04

Overigens zie ik zuivel als alles dat door dieren gemaakt worden, dus eieren vallen er voor mij onder :)
(ook omdat je eieren en melk snel in dezelfde categorie vallen in de schijf van 5)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 01-02-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt