Hoewel ik bij de gelukkigen ben die naast het leeglopen niet te veel andere lichamelijke ongemakken heeft (en ik wil nog even het woord "lichamelijk" benadrukken), ben ik het gedoe met maandverband en/of tampons beu. Maandverband heb ik jaren geleden al afgezworen, en sinds enkele cycli begin ik meer en meer op te zien tegen het tampon-wisselmoment, vooral op een ander. Ik heb het idee dat ik een fobie aan het ontwikkelen ben voor WC-vuilnisbakken (en dan zeker die van bij mij op het werk). Het is al jaren zo dat ik mijn wisselmomenten een beetje regel in functie van mijn dagindeling (wanneer ben ik thuis?), maar sinds ik gestopt ben met de pil en de bloedingen weer heviger werden, pas ik in de mate van het mogelijke mijn dagindeling aan aan mijn wisselmomenten. Toen dat besef tot me doordrong wist ik dat ik er toch eens een oplossing voor moest vinden.
Enkele jaren geleden had ik er al eens iets over opgevangen, en onlangs zag ik er plots weer een advertentie over: de herbruikbare menstruatiecup.

Om de cup in te brengen moet je het een beetje vouwen. Eens het op de goede hoogte zit (wat lager dan een tampon) moet je ervoor zorgen dat hij zich helemaal ontplooit en dat de wanden zich vastzuigen aan de vaginawand. Na enige tijd haal je het er weer uit door het vacuüm te verbreken. Naar wat ik lees is dit het moeilijkste, zeker omdat je de cup recht moet houden wil je je omgeving en je kledij een beetje proper houden. Volgens de instructies mag je het maximaal 8u laten zitten, maar als ik de gebruikerservaringen lees halen velen hem er enkel 's morgens en 's avonds uit. Het ding heeft een capaciteit van ongeveer 5 tampons las ik, en TSS werd nog niet vastgesteld bij cup-gebruiksters.
Zijn er bokkers die ervaring hebben met een menstruatiecup? Of geen denken aan dat jullie zo'n groot lomp ding jarenlang hergebruiken?
Ik zie er in ieder geval de voordelen wel van in. Ik ben momenteel een Mooncup aan het uittesten, en tot nu toe verloopt het vlot. Het gevreesde uithaal-moment is voor straks