Een menstruatiecup: do or don't?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

singa

Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:56

Hier is het weer zover. De rode vlag hangt buiten, de Russen zijn in't land, tante Roza is op bezoek, ik heb mijn klodden, ik zit met een bloedserieus k*tprobleem ofte ik ben ongesteld. Grrrrr. (Gebruiken jullie trouwens dezelfde uitdrukkingen in Nederland?)

Hoewel ik bij de gelukkigen ben die naast het leeglopen niet te veel andere lichamelijke ongemakken heeft (en ik wil nog even het woord "lichamelijk" benadrukken), ben ik het gedoe met maandverband en/of tampons beu. Maandverband heb ik jaren geleden al afgezworen, en sinds enkele cycli begin ik meer en meer op te zien tegen het tampon-wisselmoment, vooral op een ander. Ik heb het idee dat ik een fobie aan het ontwikkelen ben voor WC-vuilnisbakken (en dan zeker die van bij mij op het werk). Het is al jaren zo dat ik mijn wisselmomenten een beetje regel in functie van mijn dagindeling (wanneer ben ik thuis?), maar sinds ik gestopt ben met de pil en de bloedingen weer heviger werden, pas ik in de mate van het mogelijke mijn dagindeling aan aan mijn wisselmomenten. Toen dat besef tot me doordrong wist ik dat ik er toch eens een oplossing voor moest vinden.

Enkele jaren geleden had ik er al eens iets over opgevangen, en onlangs zag ik er plots weer een advertentie over: de herbruikbare menstruatiecup.

Afbeelding

Om de cup in te brengen moet je het een beetje vouwen. Eens het op de goede hoogte zit (wat lager dan een tampon) moet je ervoor zorgen dat hij zich helemaal ontplooit en dat de wanden zich vastzuigen aan de vaginawand. Na enige tijd haal je het er weer uit door het vacuüm te verbreken. Naar wat ik lees is dit het moeilijkste, zeker omdat je de cup recht moet houden wil je je omgeving en je kledij een beetje proper houden. Volgens de instructies mag je het maximaal 8u laten zitten, maar als ik de gebruikerservaringen lees halen velen hem er enkel 's morgens en 's avonds uit. Het ding heeft een capaciteit van ongeveer 5 tampons las ik, en TSS werd nog niet vastgesteld bij cup-gebruiksters.

Zijn er bokkers die ervaring hebben met een menstruatiecup? Of geen denken aan dat jullie zo'n groot lomp ding jarenlang hergebruiken?

Ik zie er in ieder geval de voordelen wel van in. Ik ben momenteel een Mooncup aan het uittesten, en tot nu toe verloopt het vlot. Het gevreesde uithaal-moment is voor straks :)
Laatst bijgewerkt door singa op 25-05-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:58

Bleh het lijkt me echt ontzettend smerig. Niks voor mij iig.. :+
Je zal 'm maar net wat schuin houden. Succes. :')

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:58

Het lijkt me niet ideaal... Maar hé.. altijd te proberen! :D

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:59

nee nooit gebruik, ik heb wel in een drogisterij gewerkt waar we ze verkocht hebben.. Ik hoorde er niet zoveel positieve verhalen over, met name met uithalen niet. Maar is per persoon natuurlijk verschillend ;) Het lijkt mij niet comfortabel...

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:11

Ik heb zo'n ding en ik ben er heel tevreden over :j Inbrengen en met name uithalen is even oefenen, maar ik heb nog geen knoeimomenten gehad :+ Ik vind het schoner, milieuvriendelijker en het is op de lange termijn nog goedkoper ook.

Nu vloei ik ook nooit zo heel hevig dus echt helemaal vol is het ding bij mij nog nooit geweest, maar als je nagaat dat een vrouw gemiddeld 50 ml bloed verliest tijdens haar menstruatie die gemiddeld een dag of 5 duurt en de inhoud van de cup volgens mij 20 ml is moet je wel heel zwaar vloeien wil je 'm in één dag vol krijgen. Als je van jezelf weet dat je veel bloed verliest zou ik hem gewoon een keertje extra legen. Dat knoeirisico valt echt wel mee :j

Ik verwissel inderdaad alleen 's ochtends en 's avonds, geen gedoe op openbare toiletten en met ranzige vuilnisbakken :+ Volgens de gebruiksaanwijzing van de mijne mag je 'm overigens 12 uur laten zitten. Ik heb 'm besteld via De Kangoeroe. Als hij je niet bevalt dan mag je 'm binnen 2 of 3 maanden retour sturen en dan krijg je je geld terug (en dan neem ik aan dat ze het ding omsmelten en niet direct naar iemand anders opsturen :+ ).

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:14

goh nog nooit van gehoord z,n ding wist niet dat dat bestond maar denk ook niet dat ik het echt wat vind

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:14

Mocht hij niet fijn zijn kan je hem nog altijd in de keuken gebruiken.. :')

Nee gadver, niks voor mij !

singa

Re: Een menstruatiecup: do or don't?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:39

Haha Bleu9. Als je ooit in de buurt van Brussel bent en je wil een borrel komen drinken, laat iets weten he :)

Justy: jouw reactie strookt helemaal met andere reacties die ik las. De vrouwen die zo'n menstruatiecup een kans gaven en er eventjes mee konden oefenen zijn heel enthousiast. Bedankt voor je reactie! Hopelijk kan ik me binnenkort aansluiten :) Rij je er ook mee paard? Momenteel voel ik echt niets zitten, dus ik denk wel dat dat moet lukken. Morgen eens proberen :)

marise83, oei. Ik ga het toch enkele knoeibeurten krediet geven alvorens ik hem weggooi. We zien wel hoe ik het er van afbreng.

Smerig kan het inderdaad wel lijken, maar een vuilnisbak vol wegwerpdingen vind ik ook smerig. Ik heb véél respect voor de poetsvrouwen die de zak verwisselen. Dat kleine vuilbakje naast mijn toilet is al zo'n opgave.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:54

Nu je het zegt, ik heb er nog nooit mee paardgereden... Ik heb geen eigen paard dus rij niet dagelijks en het is sinds ik het ding heb (maand of 8 of zo?) niet meer voorgekomen dat ik reed als ik ongesteld was... Maar ik denk niet dat je er iets van zult merken hoor! Ik voel hem verder ook nooit zitten :)

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:14

Ik ken het niet, moet zeggen dat het mij ook niet echt betrouwbaar lijkt!
Heb je 'moment supreme' al gehad?!?

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:20

Wat ik me afvraag: als je nu hevig bloedt en je moet hem wisselen... Je bent in een ruimte waar GEEN wastafel op het toilet is... Wat dan??? Met vol cupje in je handen je broek opheisen en door de mensenmassa heen je cupje gaan uitspoelen??

singa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 08:57

Haha, die optie ga ik toch niet uitproberen denk ik :) Je kan ook een flesje water meenemen of hem gewoon afkuisen met wat toiletpapier en opnieuw inbrengen. Maar ik hoop dus echt dat ik dat enkel thuis zal moeten doen.

Ondertussen al 2 moments suprêmes gehad, en phew, het is toch wel vissen hoor. Vooral het verbreken van het vacuüm is lastig. Gisterenavond viel het nog wel mee, maar vanmorgen was het prutsen. Vriendlief die in de gang loopt te zingen en een keer of 3 de badkamer binnenstormt als ik daar gehurkt zit heeft ook niet echt een ontspannend effect. Hem verjagen was gelukkig niet zo moeilijk: "ja, ja, bijna, jaaa, ik heb het" gevolgd door een gooibeweging in zijn richting :)

Wat het vacuüm betreft heb ik ontdekt dat ik moet blijven keuteren tot je hoort dat het gelukt is. Azo slurpen :) Wie weet kan ik binnen enkele maanden een duet met mezelf fluiten.

Die cup is inderdaad wel groot genoeg. Gisteren moet normaal gezien mijn zwaarste dag geweest zijn, en hij was nog maar voor een kwart gevuld op 7u tijd. Hem 12u inhouden moet dus zeker lukken.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 18:32

hmz lijkt mij niks,gewoon tampon erin,en als je ergens heen gaat eerst even thuis verschonen.
moet je dat ding afspoelen onder de kraan?,hoeveel bacterien zitten er wel niet op de kraan dan??

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:20

Op de kraan? Je houdt het ding toch gewoon onder stromend water? Daar was je toch ook je handen mee en de rest van je... alles?

Monia: verbreken van het vacuum is ff oefenen ja :D Maar het gaat steeds makkelijker :j Ik merk wel dat het makkelijker gaat als ik 's ochtends al even rondloop voor ik hem eruit haal, dan is hij precies al wat naar onder gezakt en kan ik hem makkelijker pakken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:25

Hmm, ik geloof dat ik ook maar zoiets ga halen, het oefenstadium door moet, en dan hier terug kom om mijn ervaring te vertellen. Het klinkt wel fijn.

Edit; fijn, fijn.... Niet helemaal het goede woord :') Straks noem ik het nog leuk, mijn nieuwe hobby!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:36

Gebruik dit ding al zeker 2 jaar en ben er tevreden over. Ik ben ermee begonnen juist omdat ik weinig vloeide en tampons uithalen dan pijnlijk is. Dit uithalen is even prutsen, maar niet pijnlijk (schuurt niet).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:42

wow ik heb er eens van gehoort. Maar het leek me zo onwijs raar, vies en eng.

Misschien een walgelijk vraagje. Maar hier ff de situati.

Ik zit met een cuppie op de plee op school. En hij MOET uit.
Dan haal ik hem er uit giet ik hem leeg in de plee en dan???
Dan met bebloede handen weer inbrengen?

Ik ben nu nog Tampon fan (ooit aan gedacht diegene hulde te brengen die het uitgevonden heeft want het is echt een oplossing. Denk aan 40 jaar geleden toen je nog ombind doekjes had (A) )

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:45

Heb het even geprobeerd maar ben te klunzig met verschonen :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:48

Het is echt een super uitvindingen.
kan langer inblijven dan een tampon.
Zeker weten lekvrij.
EN je kan er gewoon seks mee hebben.
Blokje op school hoeft hij niet savonds voor het slapen gaan legen en smorgens voor het naar school gaan is voldoende dus je kunt het gewoon thuis doen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:51

Hoe je er seks mee zou kunnen hebben mag je me even uitleggen, want bij mij past er niet echt nog iets bij als dat ding erin zit := En gezien het tuutje dat aan de onderkant net niet uitsteekt lijkt het me voor een man ook niet heel erg aangenaam :+ Of ben jij misschien in de war met zo'n sponsje?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:53

Jenny21 schreef:
Wat ik me afvraag: als je nu hevig bloedt en je moet hem wisselen... Je bent in een ruimte waar GEEN wastafel op het toilet is... Wat dan??? Met vol cupje in je handen je broek opheisen en door de mensenmassa heen je cupje gaan uitspoelen??

:D :D :D Zie dit al helemaal voor me!!! En dat dan in een restaurant al roepend...waar kan ik mijn menstruatie cupje legen!!Maar dan ook...al is er een wastafel en je kliedert over de rand en er zijn geen schoonmaak doekjes...moet je met wc papier aan de slag.....nee ik zou het niet moeten

( heb het ook niet meer nodig gelukkig!)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:54

Justy schreef:
En gezien het tuutje dat aan de onderkant net niet uitsteekt lijkt het me voor een man ook niet heel erg aangenaam :+ Of ben jij misschien in de war met zo'n sponsje?

Ik kreeg ook al plaatsverstande pijn inlevingen :+

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:54

Wow! Dat moet ik hebben! :D Voel je 'm zitten of niet? Als je 'm niet voelt zitten ga ik 'm meteen kopen! Wat moet dat kosten?

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:55

Je voelt hem niet zitten, ik heb alleen het idee dat ik iets sneller moet plassen dan normaal. Maar dat kan ook met de menstruatie an sich te maken hebben.

Ik geloof dat ik er zo'n 30 euro voor betaald heb.

klijnliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 20:57

en als je moet plassen?