Mensa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 22:40

Zijn er bokkers lid van Mensa? of hebben hun IQ test gedaan? (dus niet alleen de online test, maar echt op locatie)

Ik heb in november een test. Ben benieuwd! (ik heb al een aantal keer een onofficiele test gedaan.. hoe oud ik ook was, het was altijd belachelijk hoog.. nu gaan we het eens zien!)

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 23:00

Al een wat ouder topic, maar heb je de test al gedaan?

Ik ben lid van Mensa en binnen de vereniging zijn ook meer paardenliefhebbers. We gaan af en toe met elkaar op stap en dat is altijd reuzegezellig. Kletsen met elkaar op eigen snelheid :D

Anoniem

Re: Mensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:41

Ik had er nog nooit van gehoord, maar uit de test op de website blijkt dat ik waarschijnlijk in aanmerking kom om lid te worden. Alleen vraag ik me ten zeerste af wat de voordelen van het lidmaatschap zijn? Ik vind het een beetje overkomen als zo'n "high society" maar dat zal wel niet zo zijn toch? :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 21:54

Ik ben ook lid

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:28

Bizzybijtje schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord, maar uit de test op de website blijkt dat ik waarschijnlijk in aanmerking kom om lid te worden. Alleen vraag ik me ten zeerste af wat de voordelen van het lidmaatschap zijn? Ik vind het een beetje overkomen als zo'n "high society" maar dat zal wel niet zo zijn toch? :')

Vooral contact met mensen die je begrijpen/jouw "taal spreken" :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:30

Mensa? Ik ken het alleen als een soort kantine voor studenten waar voor een klein bedrag een warme hap wordt geserveerd :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:31

Geen lid van de Mensa ( heb daar om principiële redenen wat moeite mee), wel erkend hoogbegaafd..
Laatst bijgewerkt door Punz op 11-07-14 23:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:31

vuurneon schreef:
Mensa? Ik ken het alleen als een soort kantine voor studenten waar voor een klein bedrag een warme hap wordt geserveerd :=

Mensa is de "High IQ society" (http://www.mensa.nl/), die als een van de doelstellingen heeft om het contact tussen mensen met een hoge algemene intelligentie te bevorderen.
Andere zijn het behartigen van de belangen van mensen met een hoge algemene intelligentie, onder de leden levende ideeën en interesses een ruimere ontplooiingsmogelijkheid geven en medewerking verlenen aan algemeen onderzoek naar hoge algemene intelligentie.

Oftewel: een vereniging die alles doet voor hoogbegaafde mensen.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-07-14 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:33

:') wat een onzin zeg...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:37

O vandaar, nee. Ben ik geen lid van, ik ben slechts bovengemiddeld intelligent. Lijkt mij zelf ook helemaal niets, maar dat komt omdat ik sowieso al tegen een intelligentietest ben voor een toelating (en dat kost je nog geld ook). Ik ga liever om met een divers gezelschap, want ik vind het juist nuttig om te leren omgaan die aan de andere kant van de schaal zitten (of beter; de mensen die vanuit emotie reageren ipv ratio). Want ik weet van mijzelf dat dat een knelpunt is :o
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-07-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:39

vuurneon schreef:
O vandaar, nee. Ben ik geen lid van, ik ben slechts bovengemiddeld intelligent. Lijkt mij zelf ook helemaal niets, maar dat komt omdat ik sowieso al tegen een intelligentietest ben voor een toelating (en dat kost je nog geld ook).

*grin* hoe kun je nou tegen een intelligentietest zijn als toelatingstest voor een vereniging waar het enige vereiste is dat je een bepaald IQ hebt?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-07-14 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:41

unihorses schreef:

Mwoah, daar denken ze in veel landen anders over. Dat het in Nederland niet heel gebruikelijk is betekent niet dat het overal als onzin bestempeld wordt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:41

Daarom vind ik het ook geen geschikte vereniging voor mij haha, ik ben sowieso geen fan van iq testen :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:42

Bizzybijtje schreef:
unihorses schreef:

Mwoah, daar denken ze in veel landen anders over. Dat het in Nederland niet heel gebruikelijk is betekent niet dat het overal als onzin bestempeld wordt.

In de VS en de UK word het echt gezien als een soort van 'status symbool', betekent het echt iets. In Nederland word je gezien als aansteller, maar dat heb je hier al snel als je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt. Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:44

Precies, daar doelde ik op. Eigenlijk te belachelijk voor woorden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:45

Bizzybijtje schreef:

Waarom? Je hebt ook ruiterverenigingen, clubs voor mensen met autisme, waarom dan geen vereniging voor hoogbegaafden?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:46

Vereniging is prima, een statussymbool vind ik persoonlijk niet zo zinnig. Je bent wie je bent, waarom zou je je meer voelen? Maar dat vind ik van heel veel status dingen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:46

vuurneon schreef:
Bizzybijtje schreef:

Waarom? Je hebt ook ruiterverenigingen, clubs voor mensen met autisme, waarom dan geen vereniging voor hoogbegaafden?

Ik denk dat ze het te belachelijk voor woorden vindt dat je in Nederland als aansteller gezien wordt als je mensa lid bent en daarvoor uitkomt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:47

Het is ook niet hun doelstelling om hoogbegaafdheid als statussymbool te zien hoor :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:48

ik vind het raar dat mensen zich blijkbaar moeten afscheiden van de minderbegaafden en boven anderen moeten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:49

Ik vind het te belachelijk voor woorden dat je als aansteller gezien wordt als je ervoor uitkomt dat je lid bent van Mensa inderdaad. Maar goed dat is de gang van zaken in de maatschappij. Voldoe je niet aan de standaardnorm dan word je wel onderuit gehaald.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:50

unihorses schreef:
ik vind het raar dat mensen zich blijkbaar moeten afscheiden van de minderbegaafden en boven anderen moeten staan.

Dan begrijp jij de mensa verkeerd :)

Dat is echt niet hun doelstelling.

Van hun site:
Binnen Mensa kunnen ze los gaan! In eigen tempo en op eigen niveau vinden leden activiteiten die hen stimuleren en gelegenheid geven tot het verdiepen van ideeën en interesses. Meer informatie vind je op deze site onder de koppen Activiteiten en MensAcademie.

Waarin verschillen ze van een ruitervereniging? Die wil toch ook hun leden op enige tempo laten verder groeien?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-07-14 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 23:51

vuurneon schreef:
unihorses schreef:

Dan begrijp jij de mensa verkeerd :)

Dat is echt niet hun doelstelling.

wat dan? het klinkt echt als het "daten met hoger opgeleiden... "

Anoniem

unihorses schreef:

Hoogbegaafden hebben vaak een andere manier van denken en andere interesses. Daarom is het fijn om "gelijke mensen" te ontmoeten. Te vergelijken met een ruitervereniging waar je andere paardenliefhebbers ontmoet... Dat heeft niets met boven anderen staan te maken. Dat maak jij er van.

Vjestagirl

unihorses schreef:

Als ik talent had voor tennissen zou niemand het vreemd vinden als ik bij een vereniging ging met andere mensen die hetzelfde talent hadden om daarover te praten en samen te tennissen. Toch?
Hetzelfde geldt voor zwemmen, of voetbal of welke andere sport dan ook.

Maar nu ik een talent heb voor op een bepaalde manier nadenken (want daar komt het op neer) is het ineens vreemd dat ik me 'afscheid'? Hoogbegaafden scheiden zich niet af, we zitten in de hele samenleving en doen gewoon mee met iedereen. Maar het is wel fijn om soms met andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten en tegen dezelfde problemen aan lopen te kunnen praten en leuke dingen te kunnen doen.