Haar wassen zonder shampoo!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:09

Aangezien ik op internet niet helemaal de antwoorden kon vinden die ik zocht en Bokt toch mijn thuisforum is :') besloten hier maar eens een topicje te openen!

Mijn vraag is: zijn hier ook (langharige) Bokkers die hun haar niet wassen met shampoo? Dus echt met helemaal niets?

Ik heb vrij stijl, dik haar tot een eindje over mijn schouders en ik was het nu al ongeveer anderhalve week zonder shampoo. Dit omdat mijn haar steeds te zacht en slap was en ik er helemaal niets meer mee kon, er op dat ene douchemoment geen shampoo voorhanden was :') en omdat ik me niet voor kon stellen dat het NIET zou kunnen.
Ik was mij normaal gesproken onder de douche ook nooit met zeep maar schrob gewoon grondig en ik verbaasde me er dan ook even over dat het shampoo-loos wassen nog nooit in me op was gekomen :Y)

Ik merk wel dat mijn haar steeds vetter word, maar ik geloof dat dit een kwestie van wennen is? Een soort omschakelen van je haar?

Ben benieuwd naar ervaringen :-) brand los!

_Alarm_wlkp

Re: Haar wassen zonder shampoo!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:11

Hmm ik weet niet ... ik zou het gevoel hebben dat mn haar nog steeds vettig of plakkerig blijft als ik zonder shampoo was.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:12

Ja duhh, in het begin is dat normaal maar daar went het wel aan :)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:13

Nee ik doe het absoluut niet, zelf heb ik ook ontzettend dik haar, maar als ik het 1 of 2 dagen niet was (gebeurt heel af en toe) word het toch wat vettig en futloos, bovendien ruikt het ook niet zo fris haha. Dus nee, ik doe het niet :)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:16

Klinkt een beetje raar als ik eerlijk ben. Ik zou het niet doen, maar kan me ook niet voorstellen dat je je ook lekker schoon voelt zonder shampoo. :+ Maar dat is mijn idee! (no offense)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:18

Ik ken wel het conditioner Only wassen, dat heb ik ook een tijdje gedaan en dat werkt wel goed :). Je moet dan wel een conditioner zonder siliconen gebruiken.

Het klinkt trouwens alsof je gewoon de verkeerde shampoo gebruikte :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:19

krijg je het dan nog wel uit de knup? Als ik geen shampoo en cremespoeling zou gebruiken dan zou het echt onhandelbaar worden ben ik bang :') Plus ik vind pas gewassen haar lekker ruiken. Lijkt me dat dat zonder shampoo niet is?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:19

Is wel informatie over geloof ik en uiteindelijk word het echt minder vet. Ik was het hoogstens 2 keer per week en dat scheelt al een hoop in vet worden.
Sorry dat ik het zeg maar vind douchen zonder zeep dan echt niet fris.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:21

Je kan het gerust dagelijks wassen hoor, maar je moet dan geen conditioner gebruiken, daar wordt het slap en futloos van bij jouw type haar.

En vooral geen shampoo waarin siliconen in zit.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:22

Sorry maar dagelijks wassen is echt niet goed voor je haar hoor.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:23

Tsjah ik denk dat het douchen met zeep/shampoo echt typisch iets is wat wij gewoon en noodzakelijk vinden omdat we eraan gewend zijn. Wat kun je niet van je afwassen met schoon water? Ik denk juist dat, om je huid gezond te houden, het zaak is om zo min mogelijk chemische middelen te gebruiken (en dat geldt trouwens voor je hele lijf, dus ook qua eten e.d.!)
Ik waste mijn haar sowieso al niet vaker dan 1 a 2 keer in de week, douchen doe ik wel eventjes iedere ochtend. En nee, ik draag geen rare geurtjes bij me en ook mijn haar is nu veel beter handelbaar hoor :-)

edit: Douchen zonder zeep doe ik al jáááááren trouwens :-)
Laatst bijgewerkt door Maeve op 01-12-12 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:23

Je kunt ook voor een tussenweg gaan en een shampoo uit een natuurwinkel halen, zonder agressieve zeep, parabenen etc. erin, maar wel iets dat licht reinigend werkt. Veel shampoos irriteren je hoofdhuid, waardoor je haar steeds sneller vet wordt, maar met alleen maar water spoel je vet helemaal niet weg. Dan heb je na langere tijd ineens dreadlocks.

hoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:29

Het is ook een kwestie van je haar goed uitspoelen, anders blijven de resten schampoo in je haar plakken.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:30

Nou ik was mijn haar wel meerdere malen pet week. Vind het dan ook niet fris om je haren niet met shampoo te wassen en je lichaam zonder zeep.

Hierboven heb je het over chemische middelen, maar dan zou je ook geen shampoo en deodorant mogen gebruiken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:31

ik wste het met anti klit dacht ik... alleen dat wast het helemaal niet werd alleen maar vet!

was al gauw weer over op eerst shampoo!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:34

Ik lette er altijd op goed uit te spoelen maar mijn haar werd gewoon té zacht, ik kon er echt helemaal niks mee!

justahorse: dat probeer ik dan ook zo min mogelijk te doen. Het heeft niet zoveel met ''mogen'' te maken, ik beweer hier toch niet dat ik dat helemaal niet mag doen? Ik vind het alleen een goed streven om zo min mogelijk chemische middelen op je lijf te gebruiken :-)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:38

Ik ben begonnen met mijn haar te wassen met "only conditioner" gewoon omdat ik jeuk krijg van mijn huidige shampoo en op de moment geen geld heb om nieuwe te kopen :P Maar ik probeer mijn haar maar twee keer per week te wassen zodat mijn kleuring niet zo snel uitwast en ik het haat om met nat haar rond te lopen aangezien drogen slecht is voor je haar. Ik douche trouwens ook niet elke keer met zeep... elke dag je helemaal inzepen kan toch echt niet gezond zijn voor je lichaam?

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:54

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:57

No poo heet dat ook geloof ik, volgens mij is daar via Google wel wat over te vinden.. Heb veel positiefs daarover gehoord maar durf het zelf nog niet aan. Heb wel een natuurlijke shampoo en dat scheelt al heel veel! Uiteindelijk word je haar er veel mooier van.

Zie onderandere; http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/lif ... ampoo.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:11

Dan ben ik wel benieuwd wat voor shampoo jij gebruikte, want mijn haar wordt van shampoo echt niet zacht en slap, eerder droog en ruw :P Ik moet altijd best veel conditioner gebruiken.

Verder lijkt het me een beetje onhygiënisch eigenlijk :o Dan krijg je toch nooit je haar helemaal goed schoon?
Dat je minder vaak je haar wast dat snap ik, dat doe ik ook, maar echt nooit shampoo/conditioner gebruiken? Je moet toch af en toe die vettigheid enzo eruit wassen, dat lukt mij iig niet met alleen water.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:15

Zwartsnoepje, als je geinteresseerd bent kijk dan maar eens naar die link die ik net plaatste. Heb bijna de hele site doorgelezen en daar kun je lezen waarom het totaal niet onhygienisch is :-) je lichaam kan zichzelf prima redden als je het wast met alleen water, dat het vet wordt komt juist omdat je lichaam eraan gewend is dat je regelmatig de beschermlaag eraf schrobt met zeep en shampoo. Na een gewenningsperiode is dat weer gestabiliseerd en zal je haar/huid niet meer vet worden van alleen wassen met water!

edit: de laatste tijd heb ik verschillende shampoos geprobeerd, van Palmolive en die paarse flessen (o.a. perfecte krul enzo), maar het bleef steeds slap. Toen herinnerde ik me ook mijn vakantie waar ik ook mijn haar nauwelijks gewassen heb, terwijl het wel de hele vakantie van zichzelf goed heeft gezeten. En geen rare geurtjes, ik informeer regelmatig :+
Laatst bijgewerkt door Maeve op 01-12-12 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:16

Mijn man heeft heel droog haar en wast ook niet met shampoo (dan krijgt hij een rasta kapsel). Soms met conditioner en soms met niks. Werkt voor hem heel goed. Ik heb vrij vet haar en was het dagelijks met shampoo omdat het anders direct slierterig wordt.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:39

Je kan je haar in principe zonder shampoo wassen, het duurt een paar weken tot maanden tot je hoofdhuid eraan gewend is. Mij is het niet gelukt, na een paar weken werd de jeuk te erg. Maar proberen kan altijd!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:26

Hmm klinkt allemaal heel leuk en aardig, maar dan loop je dus eerst nog weken met een slaolie hoofd :') zou mijn keus niet zijn.. je kan ook voor een zo natuurlijk mogelijke shampoo gaan? Of maar 1x per week wassen oid. :)

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:32

Mm ik weet niet wat ik hier van moet denken eigenlijk, als ik paard heb gereden dan zweet het behoorlijk onder mn cap, daarnaast sport ik nog 2 a 3 x pw en dan heb ik ook wel echt zweet hoor!
Ik betwijfel of het alleen spoelen met water echt effectief is. Wassen doe ik vrijwel elke dag, om voorgaande sporten.. Begrijp ook niet dat mensen met 2x pw zich kunnen redden! Of rijden jullie dan zonder cap?