De (on)zin van edelstenen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

De (on)zin van edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:52

Tja, daar heb je zo'n onderwerp.
Sommige mensen zijn er lyrisch over en wijzen, voor het helen van 1001 kwalen, naar de helende kracht van edelstenen. En sommigen vinden het gebakken lucht.
Bij ons in het dorp is het een levendig gespreksonderwerp aan het schoolplein. Voor- en tegenstanders van het edelsteen-mysterie discussiëren wat met elkaar af.

Zelf heb ik niets mét edelstenen en ook niets tégen.
Maar goed, ik heb mezelf er ook nooit echt in verdiept.
Toen ik gisteren op de lokale braderie was, stond daar een kraam met edelstenen, waar ook gratis gependeld werd om te kijken welke steen bij je zou passen.
Omdat mijn zoontje graag een steen wilde hebben en ik dus toch bij de kraam stond, heb ik mezelf laten pendelen en bij mij hing de pendel stil op carneool.
Ik kreeg een papiertje in mijn handen gedrukt waarop stond waar deze steen helende werking voor zou hebben. Kaboem: Helpt tegen nachtmerries. Dat was het eerste wat ik zag.
Al jaren slaap ik niet of slecht door de meest vreselijke en gewelddadige nachtmerries die je maar kan bedenken. Waren ze eerst alleen beperkt tot mijn eigen lijden, nu droom ik ook over mijn gezin en mijn familie en word ik badend in het zweet of gillend wakker.

Daar sta je op de jaarmarkt, hupsakee gependeld.
En wat doe je dan? Je koopt een steen, stopt m in de grond om m te reinigen, spoelt hem daarna goed af en legt hem 2 uur in de zon (jaja, alles volgens het boekje) en nu hangt hij om mijn nek.
Ik heb geen idee of hij tussendoor nog gereinigd moet worden, of hij mee onder de douche mag en wat ik er nog meer mee moet/kan doen.

Zou het de kracht van het placebo-effect hebben, zal het niets doen of slaap ik vannacht als een roos?
Ik vraag het me af. Vraag me ook af welke Bokkers er (niet zweverige) ervaringen mee hebben en in hoeverre het edelstenenverhaal op facts of fictie berust.
Graag hoor ik jullie ervaringen met de (on)zin van edelstenen!

JustLizz

Re: De (on)zin van edelstenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:55

Persoonlijk geen ervaringen met edelstenen.
Ik heb er niets mee, maar heb er ook niets tegen, beetje hetzelfde als jij.

Wel apart dat hij dan precies bij een steen stopt die helpt tegen klachten waar jij echt last van hebt. Vaak zijn het wel klachten waar iedereen weleens last van heeft, maar dit klinkt wel redelijk specifiek en als een heftige "klacht" voor jou.

Ik ben heel benieuwd hoe je vannacht slaapt ;)!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:57

Ik heb er geen ervaring mee en vind het grotendeels erg zweverig klinken. Maar ook al zou het alleen het placebo effect zijn; als het werkt, dan werkt het toch? :D
Ook hier erg benieuwd naar je nachtrust komende nacht!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:58

Ik ben ook wel benieuwd, ik heb ze wel eens gekocht omdat ik het idee wel leuk vind en ik edelstenen ook mooi vind, maar nooit echt iets gemerkt van de kracht.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:02

Al vele jaren geef ik bij de eindevaluatie van mijn supervisanten een klein edelsteentje mee, gekozen uit mijn verzameling, die ik bij ze vind passen.
Als ik daarna ga opschrijven waar ze voor werken of wat ze stimuleren, herkennen de studenten dat bijna altijd. ik weet niet wat ik er zelf van vind, maar vind het wel heel mooi om te ervaren. Dat is voor mij de waarde van deze stenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:07

Heb zelf 2 stenen, waaronder1 aan een ketting. Die van mij helpt tegen negatieve energieën, daar ben ik nogal gevoelig voor. Ik heb hem altijd om, douche er ook gewoon mee, dat kan geen kwaad. Je moet zon steen geloof ik soms wel opladen. Maar hoe dat moet weet ik zo niet. Ik geloof er zelf wel in, denk dat het ook maar net is of je er voor open staat of niet. Als je er niet voor open staat gaat het ook niet werken denk ik.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:12

Mijn mening is dat je het net zo zweverig kan maken als je zelf wilt.

Ooit ik heb eens een edelsteen uitgezocht die aantrekkingskracht op mij had.
En deze steen zijn werking had ook weer connecties met waar ik als persoon mee bezig was.
De steen vind zijn mens.......is dan zo een geijkte kreet.

Ook heb ik wel eens een bergkristal om mijn nek gedragen omdat dat goed zou zijn tegen keelklachten ( zijn bij mij chronisch )
Deze glasheldere steen werd naar mate van tijd steeds troebeler en uiteindelijk is hij in honderd duizend stukjes uit elkaar geklapt.
"zie je......hij heeft zijn werk gedaan "zegt men dan.......en inderdaad ben ik een tijd klachtenvrij geweest.
Maar mogelijk is het ding ook tijdens de productie beschadigd geraakt waardoor er een lek dus mogelijk erosie in kon komen, wat hem uiteindelijk liet klappen.

Doe gewoon lekker met je steen wat jij wilt, draag hem bij je, geniet er van en bewonder hem, heb je er baat bij dan is dat meegenomen, maar niet te lang over nadenken, en anders heb je een mooi persoonlijk sieraad.

Ervaar het gewoon en geniet er ondertussen van, zou ik zeggen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:13

Ik heb een toermalijn en die laad ik op als het volle maan is.
Eerst wassen onder de koude kraan en dan buiten leggen.
Of het werkt, als je er voor open staat wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:15

Ik heb een paarse steen onder het kussen van mijn zoontje gelegd. Ik geloofde er eerlijk gezegd zelf ook niet in. Sindsdien sliep mijn kleine druktemaker door in plaats van tig keer wakker te worden. Tja, of het daar aan lag? Wie zal het zeggen? Het was wel frappant dat hij precies op dat moment ook besloot door te slapen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:19

Leuk! Ik zou ook wel gependeld willen worden (heet dat zo? :') ).
Ik heb een tijd een Obsidiaan gedragen in een hele zware periode. Ik ben er veel sterker uitgekomen maar geen idee of het door de steen kwam. Je kan nooit meer checken of dat zonder steen ook zo was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:20

Ik geloof er niet in maar spaar ze wel haha :D Heb het idee dat het meer een placebo effect is. Maar ach....maakt dat uit? :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:22

Sting schreef:
Ik heb er geen ervaring mee en vind het grotendeels erg zweverig klinken. Maar ook al zou het alleen het placebo effect zijn; als het werkt, dan werkt het toch? :D
Ook hier erg benieuwd naar je nachtrust komende nacht!

Dat dus :D
Al is het maar een placebo-effect, zolang jij maar beter slaapt!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:26

RaafSmits, dat zei de man die me pendelde ook: hij kan troebel worden, glans verliezen, breken of kwijtraken. "dan heeft de steen zijn werk gedaan".... Daarvan wist ik ook niet wat ik ermee moest.
Maar we zullen zien of de steen doet waarvoor hij is gekocht: mij van mijn nachtmerries verlossen.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:32

Ik heb een stukje zeepsteen ofzo, dus geen edelsteen, maar gewoon een "lelijk" stukje grijze steen. Ik kreeg hem van een vriend toen ik mijn houvast kwijt was en voor mijn gevoel mijn hele leven op zijn kop lag.
Ik heb die steen best een tijd bij me gedragen, in mijn broekzak gewoon (hij is te groot voor een kettinkje, maar perfect voor een broekzak) Als ik het dan moeilijk had, was dat stukje steen mijn houvast. Zat een beetje de filosofie in dat het een rots is, die zich niet laat verplaatsen, waar ik altijd mijn houvast bij kon zoeken.
Mij heeft die gedachte heel vaak geholpen. Beetje placebo idd, maar ik voelde me er heel goed bij. Zeker op dagen waar ik tegenop zag, lette ik erop dat ik mijn steentje altijd bij me heb.

Tegenwoordig heb ik de steen minder nodig en ligt hij op mijn kamer. Als ik het moeilijk heb zoek ik hem wel eens op, of denk ik eraan en voelt het weer even als een steuntje in de rug.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:52

Tja, edelstenen...bij mij gaf het totaal niets. Had ook niet het gevoel het nodig te hebben in mijn handen. Mijn oudste zoon heeft wel 4 stenen nu die ik eerst had;)Hij heeft ze in zijn bed onder zijn kussen en raakt ook echt in paniek als hij ze niet heeft gevonden. Sinds hij die heeft slaapt hij zelden meer onrustig. Afentoe stop ik ze even een nachtje in het water om te reinigen en leg ze te drogen in zonlicht.
]
hij heeft 1 Toermalijn, 2 AMETHISTen en 1 ROOKKWARTS. Of het echt wat doet?? Of dat hij het mooi vind gewoon geen idee. HIj wilde ze allemaal voelen in zijn hand en daarna in zijn bed onder het kussen. Sinds dien slaapt hij vast en diep nachten lang. Soms nog wel dromen, maar dat is verwerking van de dag.

Als ik datzelfde doe bij de jongste zoon wordt hij helemaal onrustig als hij moet slapen. Zelfs 1 Toermalijn wordt hij onrustig. Dus daar geen stenen nodig. Hij slaapt liever zo.

Ik heb alleen nog 1 bergkristal in mijn nachtkasje maar doe er nooit iets mee.

Tja doet het iets/? Geen idee..ik had het voor mijn gevoel helemaal niet nodig ondanks de uitleg van iemand. En die zei ook als je wel kiest was het stiekem toch nodig.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:25

Nou, de jongste ligt met zijn bergkristal om in bed. Ik ben benieuwd hoe hij het vannacht doet.
En natuurlijk hoe ik vanavond slaap. Morgen verslag :Z !

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:53

Mijn eerste ervaring met een steen was na mijn operatie (lis excisie)... Thuis had ik zeer heftige krampen... Deed een rode jaspis in mij. Broekzak en binnen 3 kwartier was de pijn wegen heb geen napijn meer gehad :)

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:57

slaap lekker :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:57

Ik geloof er absoluut niet in. De stenen zijn prachtig, maar hebben niet meer of minder geneeskrachtige werking dan een kiezel. Placebo effect doet n hoop met n mens, dat is ook waarom ze alleen maar 'werken' als je erin gelooft. :)

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:58

Ik zelf denk dat als je erin gelooft dat het werkt, geloof je er niet in, dan werkt het niet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:01

Ik ben benieuwd. :j
Vind de stenen meestal wel heel mooi maar geloof niet zo in een bepaalde werking van een steen. Denk dat je er zelf voor open moet staan wil het iets van effect hebben.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:04

Ik geloof niet in de werkende kracht van edelstenen. Ze zijn mooi en de verhalen achter de edelstenen vind ik erg interessant (inmiddels wat minder interesse) . Vroeger heb ik veel stenen gespaard en was dol op de griekse mythologie en alles wat ook maar een beetje met magie enzo te maken had. Maar ik geloof echt niet dat een steen je kan genezen van bepaalde dingen.

Wel geloof ik in pendelen. Mijn vader pendelt ook. Zo kan hij met de pandel zien voor welke bomen, grassen en bloemen ik allergisch ben. (hooikoorts) tot nu toe klopt het altijd met de resultaten van het ziekenhuis

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:05

Banjer schreef:
Mijn eerste ervaring met een steen was na mijn operatie (lis excisie)... Thuis had ik zeer heftige krampen... Deed een rode jaspis in mij. Broekzak en binnen 3 kwartier was de pijn wegen heb geen napijn meer gehad :)

Maar ja, hoe weet je dat dat niet zo was als je geen steen in je broekzak had gedaan :P

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:06

Pieteritus1 schreef:
Nou, de jongste ligt met zijn bergkristal om in bed. Ik ben benieuwd hoe hij het vannacht doet.
En natuurlijk hoe ik vanavond slaap. Morgen verslag :Z !

Heeft ie 'm om z'n nek dan? Want dat lijkt mij sowieso niet veilig, of 't nou werkt of niet... Toch?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:07

Ik hoor morgen graag hoe het vannacht is gegaan , ik ben erg benieuwd

zelf heb ik altijd iets van eerst zien dan geloven