Soa test op je 15e.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem1994

Soa test op je 15e.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 23:31

Hey,
Ik vroeg me af of er bokkers zijn die ook een soa test hebben gedaan, en dan vooral op jonge leeftijd.

Ik ben 15 jaar, en word al 12 jaar seksueel misbruikt.
Nooit had ik, op een vreselijk gevoel na, echt klachten waarneer het gebeurde.
Tot kort geleden; Ik kan niet meer normaal naar de wc van de pijn, wordt gek van de jeuk, heb plekjes in mijn mond, ben de hele dag moe en heb hoofd en spierpijn.
Ik ben bevriend met een verpleegkundige, en heb haar in vertrouwen genomen en haar alles verteld.
Zij raadde me aan om een Soa test te doen, en snel ook..
Ik ga dit zeker doen, maar ik zie er mega tegenop omdat ik niemand heb die met me mee kan gaan.

Wat houdt zo’n Soa test in?
En kan ik dit allemaal laten doen, zonder dat mijn ouders er achter komen?

Groetjes

Schaduwaccount is aangevraagd, en het mocht :)

suuzepuus

Re: Soa test op je 15e.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:33

zonder dat je ouders erachter komen???

aangifte gaan doen en ze helpen je op het politiebureau wel verder om een test te gaan doen.

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:36

Meisje toch, maak je daar alsjeblieft geen zorgen om. Zo'n test stelt echt niets voor, vergeleken met de dingen die jij hebt moeten doorstaan. Zoek alsjeblieft professionele hulp en blijf hier niet langer mee lopen, je hebt psychisch en fysiek hulp nodig! Sterkte!

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:37

Jeetje wat erg meid!!
Soa test kan je bij de dokter of bij het GGD doen. Ze hebben zwijgplicht, dus ze mogen niks aan je ouders vertellen.
Ik zou er ook zeker aangifte van doen als ik jouw was, mocht je inderdaad een soa hebben, is dat meteen een goed bewijs...
Heel veel sterkte...

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:38

Denk persoonlijk dat die SOA test nog het laatste is waar je aan moet denken,Zou je toch gaan concentreren om het misbruik te laten stoppen..
Mag ik vragen door wie je misbruikt word en of er meerdere vanaf weten?
Mag ook via pb hoor..

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:39

Wat een vreselijk verhaal. Als ik jouw was zo ik even tot 10 tellen en het gewoon doen, even knallen want dan weet je ook hoe het zit. Ik vind het altijd een griezelig idee als je er te lang mee rondloopt want voor hetzelfde geld wordt je er onvruchtbaar van. Heel erg veel succes!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:41

Specials schreef:
Denk persoonlijk dat die SOA test nog het laatste is waar je aan moet denken,Zou je toch gaan concentreren om het misbruik te laten stoppen..
Mag ik vragen door wie je misbruikt word en of er meerdere vanaf weten?
Mag ook via pb hoor..

Nou ik vind dat helemaal niet raar, je gezondheid is toch wel heel belangrijk!
het stelt weinig voor en niemand hoeft erachter te komen!

Lastige situatie zeg, zoals ik het begrijp is het nog steeds het geval?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:41

Jeetje, wat een verhaal zeg, seksueel misbruikt vanaf je 3e jaar.. Zou je, behalve een soatest, ook niet goed nadenken over aangifte (advies- en meldpunt kindermishandeling, of politie). Als het al zo lang duurt, neem ik aan dat het om een familielid of bekende van de familie gaat, dat maakt het natuurlijk wel moeilijk om dat te doen. Je wilt je familie natuurlijk niet teleurstellen. Maar denk er eens goed over na, je weet ongetwijfeld dat het van deze man ongelofelijk verkeerd is om jou dit aan te doen. Je verdient dit niet, dit moet echt stoppen. :) Als je wilt, kan je me pben, als je niet alleen durft, wil ik wel mee aangifte doen (heb er ervaring mee), of tips geven hoe je het het best kan aanpakken..

Over de soatest, waar je vraag over gaat: Als je via de GGD een soatest laat doen is dat 100% anoniem een gratis, zo komen je ouders er dus niet achter. Je moet bellen voor een afspraak, dan vragen ze de reden waarom je een test wilt laten doen en als die goed is (wat in jouw geval zeker zo is), maak je een afspraak.
Waar ze bij de GGD wel heel goed in zijn is het geven van preken en ellenlange voorlichtingsgesprekken. Ik weet niet hoe dat bij jou zal gaan, indien je eerlijk bent over de oorzaak van je (waarschijnlijke) soa.. Maargoed, dan testen ze dus. De manier waarop verschilt nogal. Vaak mag je zelf met een soort lang wattenstaafje naar de wc, om daar zelf een slijmvliesmonster te nemen die je dan in een potje moet stoppen. Maar ook plassen in een potje komt voor.. Als je je ook voor HIV/HepB wilt laten testen, kan je ook bloed laten prikken.
Je krijgt een kaartje mee en kan dan meestal na 4-5 dagen bellen voor de uitslag..

Heel veel sterkte!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:45

Ik schrik ervan dat je dit zo rustig verteld. Alsof het niks is lijkt wel :oo Volg alsjeblieft het advies op van de bokkers voor mij. Dit is echt niet normaal...
Heel veel sterkte :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:46

Jeetje wat een verhaal..... :(:) vanaf je 3e misbruikt worden is..... héél erg... praat je ook met iemand hierover? want dat kan ik je echt aanraden, die persoon zal je ook kunnen doorverwijzen naar een HA waar je een soatest en bloedonderzoek kan laten doen en waarschijnlijk ook aanraden om aangifte te doen....

:(:)

Ik heb ook eens een soatest moeten doen helaas, ze nemen wat vaginaal slijm van je, dat doen ze met een eendebek, wat best wel koud en onwennig aan kan voelen. Maar het is zo voorbij en gelukkig niet pijnlijk. Verder zal je een bloedtest moeten doen en misschien ook wat urine inleveren. Als je bang bent voor naalden kan je bij de apotheek "Emla" halen, geen idee of dat gratis is en of je het via de HA moet krijgen, maar een HA heeft een geheim houdings plicht en mag je ouders volgends mij niet inlichten. Emla verdooft de opperhuid waardoor je niks voeld :) ik gebruik het ook altijd, ben panisch voor naalden :=

veel sterkte meid!

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:50

Volgens mij kan je gewoon een plasje inleveren bij de huisarts. En hij/zij heeft absolute zwijgplicht, dus niemand kan er dan achter komen. Tenzij je dit jaar nog nooit medische hulp hebt gehad. Dan wordt er aanspraak gemaakt op je verplicht eigen risico, daar komen je ouders wel achter. Hou dat even goed in de gaten.

Verder vind ik het erg dapper dat je hulp hebt gezocht bij die verpleegkundige. En dat je dit topic hebt geopend!
Kan die bevriende verpleegkundige je misschien verder helpen/tips geven? Want het lijkt me zaak dat het misbruik per direkt een halt toegeroepen wordt. Dat is natuurlijk niet normaal!!!

Veel sterkte!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 23:54

Inderdaad, huisarts heeft wel zwijgplicht, maar alsnog zullen je ouders de rekening binnenkrijgen van een test (laboratoriumonderzoek oid) als het nog binnen je eigen risico valt. Bij de GGD loop je deze kans 100% zeker niet. :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:04

Wat afschuwelijk, jee... geen woorden voor..

Kan de verpleegkundige waarmee je bevriend bent je hier niet mee helpen en met je meegaan? En sowieso, je helpen met het stoppen van dit alles?
Heeft een huisarts trouwens ook zwijgplicht als het om een misbruikte minderjarige gaat? Moet zoiets niet verplicht gemeld worden? Ik wil je hier niet onzeker over maken hoor, maar ik dacht zoiets eens gehoord/gelezen te hebben.

Heel veel sterkte!!

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:13

Brrr, ik heb kippenvel over mijn hele lichaam! En ik heb respect voor jouw kalmte.
Ik heb geen ervaring met SOA testen maar de symptomen klinken niet echt gezond.

Meisje, dit kan zo echt niet verder hoor. Probeer asjeblief hulp te gaan zoeken want zoiets verdient echt niemand!
Veel sterkte en succes met de test.

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:13

Wat vreselijk meisje..
Ik hoop dat het allemaal stopt, dit gun je niemand. Afschuwelijk.

Zou zeker een test laten doen via de GGD. Is gratis en anoniem. Volgensmij heeft ook een huisarts zwijgplicht, weet niet precies.

Anoniem1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 00:36

Bedankt voor jullie berichtjes! :)
Ik reageer even op de vragen;

Suuzepuus; Ik denk er al langer aan om aangifte te doen, maar ik ben doodsbang en stel het elke keer weer uit..
Ik wil dat het stopt hoor, maar ik moet het goede moment nog vinden, ik kan het nog niet aan en dus kan ik het beter nog even niet doen :)

Specials; Ik wordt misbruikt door mijn buurjongen, en op de verpleegkundige na weet niemand het.. :n

Yell; Ja, ik wordt nogsteeds regelmatig misbruikt.. gelukkig ben ik overdag niet vaak thuis ivm met school, dus dan is het minder, maar in de vakantie's is 2 keer in de week niet overdreven..

Myukii; Ik weet pas sinds een paar jaar dat het fout is helaas.. juist omdat het al zo lang bezig is, dacht ik dat het normaal was ;(
Ik waardeer het erg dat je met me mee wilt, op het moment durf ik het echt nog niet, maar als het aanbod langer geldt zou ik er over een tijdje graag op terug komen!

Lifaya; Ik praat er alleen over met de verpleegkundige waar ik het eerder over had :)
Verder weet helemaal niemand er van af..

Nikkigioa; De verpleegkundige heeft iig haar telefoon nummer gegeven, zodat ik altijd kan bellen om te praten en via de mail hebben we ook veel contact, ze steunt me en geeft me ook advies alleen durf ik tot nu toe weinig anders te doen dan alles toelaten en hopen dat het stopt..

Toekie; Ze woont hier erg ver vandaan helaas, maar ik kan natuurlijk vragen of ze meewil met me :)
Ze doet veel voor me, dus wie weet wil ze ook wel mee. (aangifte nog niet..)

Ik 'praat' er heel rustig over omdat ik in al die jaren heb geleerd, dat ik wel heel veel medelijden met mezelf kan hebben maar ik daar alleen maar zwakker van wordt.
Als ik mezelf een schop onder m'n kont geef, geloof ik dat als ik hulp zoek en ik geen gekke dingen doe het allemaal (nouja allemaal zal nooit) goed komt :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:38

maar hoe oud is die buurjongen dan om jou al vanaf je derde te misbruiken? dat lijkt me geen jongen meer?

Ik zou echt naar een vertrouwenspersoon gaan en aangifte doen, want wat hij doet, mag niemand doen!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:41

Jeetje, wat een kalmte straalt er van je berichten. En wat een volwassenheid. Ontzettend knap dat je er zo helder over kunt nadenken. Maar probeer wel echt aan jezelf te denken hoor! Dit kan zo echt niet langer doorgaan. Een heeele dikke knuffel voor jou!

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:42

Lieve meid toch.. :n
Wat erg zeg,Helemaal ook omdat een buurjongen een maatje hoord tezijn, Iemand die je kan vertrouwen..
Snap best dat je sinds kort door heb dat het fout is,Als het al zolang aan de hand is weet je immers niet beter..
Hoe is de band met je ouders of een ander familie lid?
Gewoon iemand die je echt kan vertrouwen?
Of durf je het echt niet aan hun te vertellen?

Hoe oud is de "beste jongen" in kwestie eigenlijk?
Mn pb box staat altijd open voor je, En als je hulp nodig heb kan je altijd gillen, Denk dat er veel mensen zijn hier waar je ook bij terrecht kan voor hulp :(:)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:42

ga aub aangifte doen meisje.. dit is niet gezond..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 00:43

Sinds je 3e misbruikt...
Nooit eerder melding gedaan?
Niemand die iets opvalt een jouw gedrag of dat je buurjongen altijd bij je is..?
Hoe oud is hij?
Wat doet hij?
Waarom weet niemand hiervan?

Doe er wat mee met de tips die hier gegeven worden.

Anoniem1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 01:13

Mijn buurjongen is 17.. en ik weet dat het onmogelijk lijkt, ik dacht ook altijd dat het begonnen was als 'ontdekken', maar hij heeft mij gezegd dat hij al van kleins af aan geintereseerd was in blote meisjes en dat het alleen maar erger geworden is ;(
Het is dus nooit onschuldig ontdekken geweest volgens hem..

Specials; De band met met mijn ouders is slecht.. ik heb erge gedragsproblemen, waardoor er veel ruzie is tussen ons.
Verder hebben wij niet veel contact met de familie.. er is veel ruzie geweest in de familie, waardoor het cintact verbroken is toen ik jong was.

De enige die ik redelijk goed vertrouw is de verpleegkundige, tegen haar durf ik open te zijn :)

Jolliegirl; Nee, nooit eerder melding gedaan oid..
Mijn gedrag valt heel erg op bij veel mensen, maar dat wordt hier bestempeld als 'moeilijk kind'.

Hij dwingt mij hem af te trekken, hij trekt zichzelf af waarna hij zijn handen bij mij 'in m'n broek doet', hij kleed me (met geweld) uit om te kunnen voelen en hij stopt dingen bij mij tussen m'n benen...
En meer, maar ik vindt het moeilijk en beschamend om dat te typen..

Niemand (behalfe verpleegkundige) weet het, omdat ik me heel erg schaam en ik doe alsof ik een blije 15 jarige ben, en vertellen doe ik het dus ook niet... ;(

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 01:25

Om op je vraag te antwoorden: je ouders moeten niet weten dat jij een soa-test laat doen, maar afhankelijk van hoe het met de factuur van het labo zit, krijgen je ouders die wel in de bus.
Ik heb destijds met mijn huisarts afgesproken dat de factuur gewoon naar de praktijk werd opgestuurd.

Anoniem1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 03:31

Oke, dus dat moet ik absoluut niet vergeten te zeggen :)
Of kon ik beter naar GGD gaan?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 05:39

Volgens mij kun je naar de GGD gaan en kan het daar gratis en anoniem. Dat zou ik dan liever doen dan via de huisarts.