redbull / energydrink verslaving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

redbull / energydrink verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 13:50

Naar aanleiding van een topic dat ik hier las over redbull bij zwangerschap, besloot ik om dit topic te openen. Ongeveer 7 jaar geleden opende ik mijn eerste blikje redbull, in mijn afstudeerperiode. Ik kan me nog herinneren dat ik het niet eens lekker vond, maar omdat ik wel wat extra energie kon gebruiken (moest 20 verslagen afronden in 4 weken tijd), toch maar een tray gekocht van dat spul.

Ik haat de dag nog steeds dat ik het lekker ben gaan vinden, want dat is wat er wel is gebeurd. Van dat traytje werden er steeds meer en sinds een paar jaren is het mij wel duidelijk.. Ik ben verslaafd aan redbull (ook de nep-varianten).

Mijn dag begint met een kop groene thee, maar daarna is het eigenlijk alleen maar redbull totdat ik naar bed ga. Iets anders lust ik helemaal niet meer. Koffie kun je me sowieso mee wegjagen, maar ook fruitdrankjes, ander frisdrinken enz raak je aan mij niet kwijt. Ik tel de blikjes niet meer, maar ik denk snel rond de 8-12 per dag.

Gevolg, ik ben 20 kg zwaarder dan voordat ik eraan begon en als ik een halve dag geen redbull drink, ga ik door de grond van de hoofdpijn (en geen pijnstiller die daartegen helpt).

Ik heb al geprobeerd om er cold turkey mee te stoppen, want ik heb het helemaal gehad ermee en ik weet gewoon dat het slecht voor me is, maar door de gigantische hoofdpijnen kan ik niet functioneren en pak ik uiteindelijk toch maar weer een blikje.

Het doel van mijn topic? Ik zou graag willen weten of er meer mensen hier op bokt zijn die ermee te kampen hebben en misschien hebben mensen tips over hoe ik dit kan aanpakken :o.

Het klinkt misschien als een kinderachtige verslaving ofzo, maar dat is helaas echt niet zo. Kan alleen maar zeggen, begin er nooit aan!

_Dingetje_

Re: redbull / energydrink verslaving

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:51

Hier zie ik net ook al een topic over voorbij komen, misschien handig om dit samen te voegen??
Ga het ff zoeken :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 13:52

Nee dat gaat over zwangerschap en dit is wel heel iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:52

De hoofdpijn als je een periode niet neemt is een afkickverschijnsel. Dat zal vanzelf wegtrekken. :j

Beste is toch afbouwen in jou geval. Dan zal de hoofdpijn steeds minder worden.

Sherlock1

Ik ken het zelf niet, maar mijn broer heeft er ook een verslaving aan..Krijgt hiervoor ook hulp maar wil nog niet goed gaan.

Het is net als roken of alcohol..

Chernique

Jeetje wat vervelend voor je!
Cold tukey stoppen zou ik wel aanraden, je lichaam geeft dan gewoon afkickverschijnselen af waar je waarschijnlijk 'gewoon' doorheen moet.
Het zal heel moeilijk zijn, maar het is denk ik wel mogelijk!

Misschien toch eens langs de huisarts? Ik weet ook niet of het kwaad kan op opeens je lichaam zoveel suiker te ontzeggen omdat die dat niet gewend is

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:53

Citaat:
Ik heb al geprobeerd om er cold turkey mee te stoppen, want ik heb het helemaal gehad ermee en ik weet gewoon dat het slecht voor me is, maar door de gigantische hoofdpijnen kan ik niet functioneren en pak ik uiteindelijk toch maar weer een blikje.

Heb je ook al geprobeerd af te bouwen?

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:54

....ff langs de huisarts....denk wel dat je begeleiding kunt gebruiken....

Stefannnnie

Idd wel cold turkey doen, misschien eens naar de dokter en dan kan hij medicijnen voorschrijven waardoor de hoofdpijnen wegblijven? Of iemand zoeken die je onder begeleiding kan helpen?

Jolienfortun

Een vriendin van mij heeft dit ook. Zonder energydrank kan ze niet functioneren. Zij heeft ook geprobeerd te stoppen maar krijgt koppijn en kan zich nergens op concentreren..

_Dingetje_

Excuse me niet goed gelezen :o

Zou het ook afbouwen.....ipv abrupt te stoppen.....volgens mij zijn er veel mensen aan verslaafd....

Yessy

Cold turkey stoppen ga je inderdaad veel last van krijgen, want je lichaam draait nu op de stoffen uit de redbull en als je daar mee stopt, krijg je een tekort en daarom die hoofdpijn. Dat zul je misschien zelfs al hebben als je in het weekend laat uit bed komt waardoor je je eerste blikje als het ware gemist hebt.

Ik zou proberen af te bouwen maar als je klachten krijgt, contact opnemen met de huisarts. Hoeveel blikjes drink je per dag? Start eens met een blikje per dag minder en hou dat een week vol. Lukt dat? Dan nog een blikje minder.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:56

Inderdaad. Afbouwen. Eerst de blikjes tellen en dat over de dag verdelen.

Eerst een blikje per dag minder na een week 2 minder etc etc.

En, er is ook een light versie...dat helpt ook alvast met de calorien

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:56

Ik zou in een vakantie cold turkey ermee beginnen. Het nare van een verslaving is namelijk dat maat houden bijna niet te doen is. Als ik jou was, zou ik de groene thee heel de dag blijven drinken of andere thee/water. Persoonlijk zou ik niet naar frisdranken/fruitsappen grijpen. Dat zijn alsnog dranken die heel hoog in suikers zijn.
En denk maar zo, die energydrank vond je eerst ook niet lekker.

Yessy, dat wat jij beschrijft van een blikje per week minder is heel erg moeilijk voor echte verslaafden. Als TS dit aandurft, ga je gang. Maar het vergt wel heel veel discipline.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:59

Dat gewicht wat je bent aangekomen, ongelooflijk,..
Dat zou voor mij al de reden zijn om te stoppen, en daarnaast te gaan afvallen..

Verschrikkelijk balen zo'n verslaving.
De huisarts kan je hierbij helpen!

Succes!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:59

Ik sta voor de klas en vind het eng hoeveel van mijn leerlingen dat spul in de pauze drinken. Er zijn zo 2 blikjes per leerling doorheen, in een tempo waarvan je je afvraagt of ze het wel lekker vinden. Vervolgens zijn ze in de les na de pauze bijna niet te hanteren en stuiteren letterlijk door het lokaal heen. Ik denk dan vaker of ouders dit weten en of die er wel eens over nadenken om het te verbieden (net zoals ik vroeger alleen maar cola/sinas etc mocht op feestjes, niet dagelijks, omdat het slecht zou zijn voor je tanden).

Als ik jouw verhaal lees, dan denk ik dit helemaal. Dit spul is een stuk slechter nog dan cola en sinas, wat ontzettend naar dat je zo verslaafd bent aan de caffeine en suiker die er in zit. Net als bij een andere verslaving denk ik dat het goed is om hulp te zoeken bij het stoppen, omdat je lichaam zo sterk reageert op de afwezigheid ervan. Een bezoekje aan de huisarts kan ik je zeker aanraden, die kan je verwijzen als het nodig is of anders zelf ondersteunen. Ik vind het goed van je dat je erkent dat dit echt een verslaving is, en hoop dat het je lukt te stoppen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:00

Ik heb wel al geprobeerd om het af te bouwen, maar zie het net als bij een andere verslaving.. heb je een keer stress of iets anders, dan gaat dat al heel snel fout en pak ik toch weer dat blikje.

De laatste keer dat ik cold turkey wou stoppen heeft mijn vriend om 3 uur s middags uit nood toch maar bij de winkel een blikje gehaald. Ik kon wel bij de muren omhoog springen, die hoofdpijn is gewoon niet te harden zo erg.

Idioot eigenlijk toch, hoe kun je nou zo afhankelijk zijn van een blikje frisdrinken :(

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:00

Van zonnatura heb je van die groene thee met guarana.....dit geeft toch energie, maar zonder suikers, misschien dit is proberen?
Schiet me ineens te binnen, omdat ik daar hard van ging en het niet meer mocht drinken vanwege slapeloze nachten.....misschien is dit iets als tijdelijke vervanging, zodat je eerst van de suikers afkomt?! Suc6 hoop dat er iemand met de goude tip komt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:01

Leorah schreef:
Ik heb wel al geprobeerd om het af te bouwen, maar zie het net als bij een andere verslaving.. heb je een keer stress of iets anders, dan gaat dat al heel snel fout en pak ik toch weer dat blikje.

De laatste keer dat ik cold turkey wou stoppen heeft mijn vriend om 3 uur s middags uit nood toch maar bij de winkel een blikje gehaald. Ik kon wel bij de muren omhoog springen, die hoofdpijn is gewoon niet te harden zo erg.

Idioot eigenlijk toch, hoe kun je nou zo afhankelijk zijn van een blikje frisdrinken :(

Dat dacht ik al inderdaad :j Ik denk echt dat cold turkey dan het beste is als je er echt van af wilt. En misschien dan na een bezoek aan de huisarts. Ik had er nooit bij stil gestaan dat dit zo erg kon zijn -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:04

Ook ik vind red bull errug lekker maar doe het met mate want dat spul maakt meer kapot dan je lief hebt.
Ook ik had een periode dat ik heel veel op een dag dronk tot dat ik maag krampen kreeg, hartkloppingen en het werd zelfs soms zwart voor me ogen.... De dokter heeft me er voor gewaarschuwd om per direct te stoppen omdat ik anders zelfs een hartaanval zou kunnen krijgen en je je maag naar de knoppen helpt.
Ik ben hier heel erg van geschrokken, las later ook een verhaal in een blad over een meisje dat dus echt een hartaanval had gehad en heel lang herstel heeft gehad omdat dr maagwand gescheurd was... door red bull.
Dus ik hoop ook dat jij hier een beetje van schrikt als je dit leest, ik vind het nog steeds heel lekker en een enkele keer neem ik ook nog wel een blikje hoor maar wel met mate.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:07

Redbull is inderdaad verslavend, en niet zomaar een onschuldige verslaving. Het kan nl echt schade gaan aanrichten net zoals alcohol.

Ik zou idd proberen af te bouwen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:07

Ik schrik er ook wel van. Ik neem s'middags wel eens zo'n blikje om effe lekker wakker te worden......maar dat laat ik nu voortaan wel achterwegen. Neem wel een bakkie leut dan.

TS, welke pijnstillers en in welke dosering heb je geprobeerd?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 14:09

Ik heb vanaf 27 oktober 2 weken vakantie van mijn werk.... Misschien is het een idee om dat een goeie poging te gaan ondernemen. Ik wil er echt verandering in brengen, dit is gewoon niet goed zo.

Ik heb gewoon de huis-tuin en keukenmiddeltjes gehad. Ibuprofen (2 per keer a 600 mg) en paracetamol (2 per keer).

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:12

denk dat je er toch doorheen moet...even flink zijn ern volhouden en afkicken maar...
sorry klinkt niet echt aardig :') maar denk wel dat je streng moet zijn voor jezelf en je lichaam....

20kilo ervan aankomen, jeetje... wat zonde
Ik drink het nooit dus ik heb opzich makkelijk praten. Maar succes :) ik hoop dat je een manier vind om ervanaf te komen :)

Ik at paracatamol als snoepjes, bij beetje hoofdpijn begon ik al te slikken...maar ik heb gelezen dat je hierdoor juist meer hoofdpijn kan krijgen en ik probeer nu geen paracetamol meer te slikken maar het gewoon zonder uit te houden, voor zover het gaat :')
ik denk dat dit bij jou nu ook zoiets is, alleen dan met redbull

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:13

Het afbouwen is misschien gemakkelijker door jezelf toch die 8 of 10 drankjes te gunnen, maar om dan de hoeveelheid te minderen.

Dus i.p.v. het volle blikje leeg te lurken gewoon 's morgens 6 blikjes overgieten in 10 kleine flesjes van bv 150 ml en voor jezelf klaar te zetten , dat scheelt al een liter per dag :)

Misschien schrik je dan al van de hoeveelheid en houd je zelfs aan het eind van de dag nog een flesje over !

(Edit: omschrijving duidelijker gemaakt)
Laatst bijgewerkt door Shirley op 11-10-12 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt