Beugel - Tanden weer scheef

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Beugel - Tanden weer scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 15:38

Hoi allemaal. :)

2.5 jaar lang heb ik een slotjesbeugel gehad. Een deel van die tijd heb ik ook 's nachts nog een buitenboord beugel gedragen. Ik heb altijd onwijs veel last van mijn beugel gehad omdat 90% van de tijd mijn hele mond er door open lag. Toen ik net 14 was ging hij er eindelijk uit. *\o/* Ik was natuurlijk onwijs blij, eindelijk van dat rotding af! Beneden kreeg ik een draadje achter mijn tanden, boven kreeg ik niets want "Dat kon niet want dan hap je hem er af". Nou oke prima, die man is orthodontist. Die weet dat vast goed! :j

Tot een jaar later... mijn hoektanden weer scheef begonnen te staan. Ze gingen helemaal naar voren staan. Dusja, terug naar de orthodontist. Waar ik te horen kreeg dat ik dan maar weer een jaar een slotjesbeugel moet. Nou, dat moet je tegen een 15 jarig meisje met net dr eerste serieuze vriendje zeggen. Dat ding kwam dus mooi niet in mijn mond! Ik kreeg toen een 'hoesje' voor over mijn tanden zodat ze niet meer scheef gingen staan.

Een jaar dat ding gedragen, maar ja.. Dat blijf ik niet mijn hele leven doen en mijn tanden stonden nog steeds scheef. Toen maar naar mijn eigen tandarts. Volgens hem kon er wel degelijk een draadje achter, maar dan moest alles natuurlijk eerst weer recht staan. Daarom kreeg ik een 'nachtbeugel' dat ding zit in je gehemelte en er zit een draadje voor je tanden. Met dat ding kan je niet praten, eten of slikken. Overdag kan hij dus niet in. En 's nachts... dus ook niet! Ik trok hem in mijn slaap uit. Wanneer ik in slaap viel en 5 minuten later wakker werd was hij verdwenen.

Dit ben ik nu dus al een jaar lang aan het proberen, maar het werkt niet. Ik zou dus graag nog voor een maar maanden dan tóch maar een vaste beugel willen zodat mijn tanden weer recht staan en er een draadje achter kan.

Maar het probleem is: Ik word over 1.5 week 18 en dan wordt een beugel niet meer vergoed. No way dat mijn ouders dat nu gaan betalen. Ik vroeg me af: Heb ik hier nog enige rechten? Want in mijn opinie heeft de orthodontist verkeerd gehandeld. Hij heeft geen draadje achter mn tanden gezet (Wat volgens de tandarts wel kan) en daardoor staan mijn tanden binnen 4 jaar weer scheef. Het lijkt mij dat dit niet MAG kunnen. Is er enige mogelijkheid dat ik dit toch nog vergoed krijg? Iemand hier verstand van?

Anoniem

Re: Beugel - Tanden weer scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:56

Ik heb precies hetzelfde gehad en je hebt geen poot om op te staan.. Ik had dan wel geluk dat mijn tanden zo erg naar voren gingen dat ik ruim 1 cm overbeet had, dus was het medisch noodzakelijk en werd het wel 100% vergoed. Maar als het wederom cosmetisch is, vergoeden ze niks.. Ook ik vond dat mijn ortho had gefaald, hij heeft bij mij geen kiezen getrokken om ruimte te maken. Nu is dit wel gebeurd.. Ik heb nu ook boven en onder slotjes gehad met elastiekjes. Toen had ik alleen boven, buitenboord en later slotjes en uiteindelijk nog zo'n losse..

Ik ben dus bang dat je niks vergoed gaat krijgen.. :n

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:01

Ik heb precies hetzelfde gehad! Een van mijn voortanden stond tijdens het eruit halen van mijn beugel nog een klein beetje scheef, maar ik was allang blij dat de beugel eruit mocht dus ik zei er niks van.
Nu, dik 4 jaar later, is die tand steeds schever gaan staan. Je moet nog steeds wel eventjes goed kijken voordat je het echt goed kunt zien, maar hij is wel degelijk schever gaan staan. Daarnaast is het enorm zonde van die 2 jaar met beugel lopen en de kosten natuurlijk...

Ook ik had (heb) een nachtbeugel, niet praktisch want ik haal dat ding er 's nachts automatisch uit. Volgens mijn tandarts moeten je tanden idd helemaal recht staan wil je een draadje willen, maar ik kan er niks aan doen dat ik dat ding er 's nachts uithaal.......

Bah!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:08

Ik heb een beugel gehad voor mijn boventanden, kreeg daarachter wel een draadje.
Ondertanden was niet nodig (letterlijke woorden orthodontist), terwijl die ook scheef stonden. 10 jaar later staan mn ondertanden schots en scheef en toen ik laatst een nieuw stukje draad moest laten plaatsen, zei diezelfde ortho dat mijn ondertanden scheef staan en ik een beugel moet. Ben student, betaal mn studio, paard, opleing helemaal zelf, en heb gewoon geen geld voor een beugel.

Echt, een gore smeerlap is die vent... Ben ook aan het uitzoeken hoe ik dit kan oplossen, want HIJ is fout / nalatig geweest.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:12

Hier precies hetzelfde...
Ruim 3 jaar met een beugel gelopen, waarvan 1 jaar met buitenboord.
Inmiddels staan me tanden weer net zo als het ooit was :n Ook ik heb geen draadje er achter gekregen, wat volgens de tandarts wel had moeten gebeuren.
De tandarts zei ook doodleuk: je hebt toch een beugel gehad? Het is wel weer nodig >;)
Ik ben bijna 21 krijg dus ook niks meer vergoed en ik heb echt geen geld voor een beugel :n
Plus dat het gewoon ontzettend zonde is van het geld tijd en pijn al die jaren :+

Ook ik vind dat de ortho ontzettend gefaald heeft!!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 01:52

[NM] > [MW]

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 11:46

Ook hier hetzelfde, na een tijdje draadje eruit nieuwe was niet nodig, en ortho vond het ook niet nodig kiezen te trekken. Gevolg was dat ik 4 jaar gebeugeld heb, en toen ik 17 was stond alles weer net zo als daarvoor :( . En dan wil je echt even geen beugel meer. Ik dacht ook dat het nooit meer goed kon komen, dus heb er tot ik een jaar of 21 was mee door gelopen. Toen kreeg ik een nieuwe tandarts, die heeft me naar een speciaal spreekuur gestuurd, van kaakchirurgen en ortho's. Die hebben in samenspraak een behandelplan opgesteld, de 1,5 jaar die ik toen nog met een beugel heb gelopen heb ik wel een deel vergoed gehad omdat ik de meest uitgebreide verzekering had. Maar dat is al meer dan 10 jaar geleden, helaas is er inmiddels heel veel veranderd qua vergoedingen. Toch zou ik het wel doen als ik jou was, ook al moet je het zelf betalen. Het is het echt wel waard en je moet er nog je hele leven mee verder. Tanden die scheef staan zijn moeilijker schoon te houden dus heb je sneller kans op gebitsproblemen, en dat is uiteindelijk ook niet goedkoop.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 20:24

Na mijn slotjesbeugel kreeg ik een spalkje en die raakte los. Volgens mijn toenmalige tandarts was dat niet zo en pas toen mijn tanden weer scheef stonden erkende hij inderdaad dat het los was en zei: 'met 6 maanden slotjes is het weer opgelost'. Omdat ik ook de 18 was gepasseerd kreeg ik niets meer vergoed, maar godzijdank bestaan er facings :D
Vorig jaar heb ik mijn tanden laten bleken en heeft mijn huidige tandarts de boel zo opgevuld dat alles weer recht stond en gelijkmatig in elkaar over liep, ik ben er erg blij mee :)