Wachttijd mammografie 6 weken! *update pag 5*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Wachttijd mammografie 6 weken! *update pag 5*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:55

Is toch belachelijk? Ik weet dat er in NL lange wachttijden zijn, maar het nooit zelf aan de hand gehad.
Vanmorgen bij de HA geweest van wege een bultje in mijn borst. Waarschijnlijk is het niks, maar hij wil dat ik voor de zekerheid toch een Mammografie en daarna eventueel een echo laat maken.
Nou prima, verwijs brief mee, en vanmorgen bellen. Krijg ik eerst al iemand aan de lijn die matig nederlands spreekt, iets waar ik al niet van hou... Vervolgens, ja hoor mevrouw, u kunt op 12 JULI komen!!!!!

Nu is er bij mij hoogst waarschijnlijk niks aan de hand, maar hoe zit dit bij mensen die mogelijk WEL borstkanker hebben? Dan heeft de tumor nog 6 weken om lekker door te groeien en uit te zaaien. Ik kan er met mijn pet gewoon niet bij, dit is toch ronduit belachelijk?

Ik twijfel nog om wachtlijstbemiddeling in te schakelen, aan de andere kant heb ik zoiets van: Ze kunnen vrijgekomen plekken beter vullen met mensen die het écht nodig hebben....

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:57

Niet wachten, actie ondernemen en op je strepen staan. We betalen genoeg en voor hetzelfde geld is het wel levensbedreigend en agressief, dan is elke dag er een...

Je bek open trekken en je poot stijf houden. Anders informeren naar behandeling in buitenland, mogelijkheden. Je gezondheid is onbetaalbaar. Sterkte!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:57

Waarom zou jij de plek niet écht nodig hebben?

6 weken vind ik echt heeeeel lang, schrik ervan.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:58

Ik denk dat als de huisarts het niet vertrouwde (en zeker was dat het niet goed was) hij zelf gelijk belde voor een afspraak.

LadyMadonna

Re: Wachttijd mammografie 6 weken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 12:59

Rhodos, omdat het bij mij voor 99,999999999 om een fybrio gaat (soort van vetbult)

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:59

Ja die wacht tijden zijn soms echt belachelijk. Daarbij vind ik dat je jezelf niet moet weg cyferen omdat het waarschijnlijk niets is. Er zit een bultje en je wilt toch zekerheid.. mocht het wel zo zijn, heb je toch liever ook niet dat het nog 6 weken de kans krijgt om te groeien?!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:00

itske schreef:
Ik denk dat als de huisarts het niet vertrouwde (en zeker was dat het niet goed was) hij zelf gelijk belde voor een afspraak.

maar een huisarts is ook maar een mens en kan ook fouten maken.
ik vind het heel erg raar...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:00

Maar een huisarts heeft géén röntgenogen dus ik zou, ook al zegt zo'n kerel dat het "vast wel meevalt", zoiets direct inschakelen!
Ik ben blij dat ze hier niet zulke idiote wachttijden hebben met zulke zaken. Hier kun je standaard binnen een week terecht, mocht huisarts het nodig vinden dezelfde dag nog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:04

Waarom maakt de huisarts zelf geen afspraak, onze arts belt zelf als hij vind dat het snel moet gaan en dan ben je zo aan de beurt, ik vind dit echt belachelijk, er worden echt geen zes weken aan een stuk door mammografien gemaakt. Het zal eerder iets met personeelstekort dan volle agenda te maken hebben.
Waarom bel je niet naar een ander ziekenhuis, niet geschoten is altijd mis ondanks dat het voor 9999999 % wat anders is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:05

grootste verschil is dat mijn bultje los zit en een kwaadaardige tumor vast zit, daar begin je al mee, maar goed, mijn HA wil zowiezo elk bultje wat ie in een borst vind op de foto hebben

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:06

6 weken is wel heel erg lang!
Toevallig geen ander geen ziekenhuis in de buurt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:07

Zelf weten dan, als jij je geen zorgen maakt.
Maar 6 weken is in zo'n situatie echt te lang, in 6 weken kan een kleine, beginnende tumor dat nog succesvol te behandelen is uitgroeien tot een monsterziekte, verspreid, dat dodelijk afloopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:09

Daarom mijn opmerking dus ook. Stel je gaat naar de huisarts, die voelt wat en denkt oh mevrouw, dit is echt niet goed... Hoe kan je zo iemand nou 6 weken laten wachten?

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:10

Heb je zelf gebeld? En heb je gezegt dat er een bultje in je borst zit?
Met zoiets kan/mag je gewoon geen zes weken wachten!
Wie bepaald het of het wel of niet kwaadaardig is?? Dat kan alleen via een mammografie.

Mijn moeder had ook zo'n bultje, zal wel niks zijn. Toch naar de huisarts. Direct door voor een mammo..
Twee weken later is ze geopereert aan borstkanker. Had ze langer moeten wachten....moet er niet aan denken.

Sterkte meid! :(:)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:12

Ik weet niet of het hetzelfde is, maar toen ik een echo van mijn borst moest maken moest ik 3 weken wachten.
Wel raadde mijn huisarts aan dat als ik me zorgen maakte ik dat tegen het ziekenhuis moest zeggen en dan moest eisen dat het eerder zou kunnen.
Volgens mijn huisarts moet het ziekenhuis je dan eerder helpen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:14

ik heb idd zelf gebeld en aangegeven dat ik een afspraak moest maken voor een mammo. Ik kreeg toen in gebrekkig nederlands de vraag of het voor controle was of voor iets nieuws, dus aangegeven iets nieuws, en toen was het 12 juli... (beatrix ziekenhuis Gorinchem trouwens).
Ik zou eventueel nog in dordrecht kunnen kijken, en oosterhout heeft vast ook wel een ziekenhuis (gok ik)

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:15

bij mij heeft de huisarts zelf gebeld en ik kon de volgende dag al komen ..
anders bel je je huisarts even en zeg je dat je zolang moet wachten en dat je dat niet ziet zitten, met andere woorden of hij even wil bellen voor je :D

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:15

ik moest naar roosendaal en daar was ik zo klaar .

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:25

vwmissy schreef:
bij mij heeft de huisarts zelf gebeld en ik kon de volgende dag al komen ..
anders bel je je huisarts even en zeg je dat je zolang moet wachten en dat je dat niet ziet zitten, met andere woorden of hij even wil bellen voor je :D

Maar het gaat er niet om dat ze zelf sneller wil. Het gaat om mensen waarvan het er slecht uitziet (of slecht zou kunnen zijn) die dan dus óók zo'n wachttijd krijgen.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:27

stef schreef:
Daarom mijn opmerking dus ook. Stel je gaat naar de huisarts, die voelt wat en denkt oh mevrouw, dit is echt niet goed... Hoe kan je zo iemand nou 6 weken laten wachten?

De mensen waarbij wordt vermoed dat er echt iets ernstigs speelt kunnen op kortere termijn terecht op een zogeheten 'spoedplek', vaak al binnen enkele dagen. Als de verdenking laag is, wordt je op de normale wachtlijst gezet. Je zou zeker even bij ziekenhuizen in de buurt kunnen informeren of de wachtlijst daar toevallig korter is.

En voor de mensen die vinden dat je op kortere termijn een mammografie moet eisen: als iedereen dat gaat doen loopt de hele gezondheidszorg in de soep. Het is niet meer dan logisch dat de mensen met een hoge verdenking eerder worden geholpen dan mensen met een lage verdenking. Precies hetzelfde principe als bij de wachtlijst voor donororganen.
En daarnaast heeft mammografie geen 100% sensitiviteit en specificiteit, dus ook op een mammografie kan een kwaadaardig gezwel gemist worden, zeker naarmate je jonger bent.
Laatst bijgewerkt door patos op 01-06-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-11 13:29

Maar Patos, er is helemaal nergens naar gevraagt :n Hoe weten hun nou dat het bij mij hoogstwaarschijnlijk om een fybro gaat?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:31

Dat kunnen zij ook niet weten. Maar als het een spoedgeval is neemt de huisarts (of de assistente) persoonlijk contact op met de röntgenafdeling om je in te plannen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:32

itske schreef:

Absoluut waar, toen onze huisarts het niet vertrouwde bij mn moeder, heeft hij zelf direct naar het ziekenhuis gebeld en kon mn moeder met 2 dagen terecht. Gelukkig maar want daaruit bleek dat ze de agressieve vorm van borstkanker heeft/had...

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:40

Ik kon met mijn verdenking goedaardige tumor binnen 6 uur !!! in het ziekenhuis terecht voor de echo en diezelfde middag bij oncologie verpleegkundige, chirurg en anesthesist terecht. Mijn HA zei duidelijk erbij dat als ik binnen een week geen echo kreeg hij er zelf achteraan ging bellen. 2 weken na het ontdekken was het al verwijderd (en gelukkig goedaardig).

Huisarts dus bellen, uitleggen dat het zo lang moet duren en of hij/zij er iets mee kan en anders verzekering bellen. In het ergste geval moet je naar een ziekenhuis verder weg van huis.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:27

6 weken is echt niet normaal hoor! Zijn er geen andere ziekenhuizen in de buurt?
En al is het een fybro dan is 6 weken wachten nog veel te lang.