Shampoo bij psoriasis/eczeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Shampoo bij psoriasis/eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 08:26

Al heel lang heeft mijn dochter lang van snel jeuk op haar, en schilfers. In het begin dachten we dat ze haar enorme bos haar niet goed uitspoelde. Maar daar bleek toch niet het probleem te zitten.
Het probleem leek bij heel veel shampoo's te zitten. Vele geprobeerd totdat uiteindelijk 1 van Neutral hielp. Jeuk werd minder. Doordat ze minder jeuk kreeg ook minder schilfers (schilfers ontstonden achteraf door haar krabben, met name in haar slaap).

Als klein kindje heeft ze een tijdje eczeem gehad wat een tijd duurde voordat het onder controle was. Daarna op haar lijf geen last meer gehad.
Nu opperde iemand dat het wellicht ook wel eens psoriasis kan zijn. Degene opperde dit omdat haar vader dit ook heeft. Die heeft het voornamelijk op zijn knieën en een paar plekjes soms op zijn handen, maar niet op zijn hoofd. De ha vond het er wel veel op lijken maar niet typisch.

Helaas maakt het wassen met de Neutral geen verschil meer.
Nu zijn er heel wat shampoo's voor eczeem en psoriasis op de markt. Maar welke werkt echt goed en verlicht bij jeuk (zonder parfum).
Combi artikelen als 2 in 1 kan ze sws niet tegen. Zou fijn zijn als haar haar geen stropakkentouw ervan wordt (kan ook niet tegen creme spoeling etc)

Enkel regelmatig haar/hoofdhuid spoelen geeft geen verlichting, echt wassen wel.

Suzanne F.

Re: Shampoo bij psoriasis/eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:29

Denorex shampoo. Is teershampoo dacht ik met menthol. Is op recept.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:31

Jup. Ik doe eerst de denorex en dan andere shampoo en conditioner. Weg jeuk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:32

Shampoo bars! Liefs zo natuurlijk mogelijk. Metolijf.nl heeft ze bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:40

Grahams!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:01

Ik gebruik voor mijn zoontje Dermolin om mee te wassen, dit gaat erg goed.
Hij heeft eczeem.

Anoniem

Shapmoo op teer basis inderdaad :j _/-\o_

Als ik echt hele erge last heb dan gebruik ik denorex. Maar in mildere tijden kom ik ook prima weg met een vrij verkrijgbare teershampoo. Worden verkocht bij de reformwinkel, H&B, de tuinen enz.

ual_95

Ik heb er zelf ook veel last van. Ontzettend veel shampoo's geprobeerd. Het enige dat bij mij werkt is de anti-roos shampoo van Guhl. Nooit meer last gehad van jeuk! Zodra ik een andere shampoo gebruik, heb ik binnen een dag weer jeuk en krijg ik korstjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:06

een vriend van mij heeft dit ook.
bij hem komt het ook erg door stress.
hij gebruikt de head and shoulders menthol.
elke andere shampo krijgt hij nog meer jeuk.

is even uitproberen.
ik heb zelf allergie voor bepaalde parfums, maar bij mij helpt sulfaatvrije shampoo dan weer.

eventueel toch even naar een dermatoloog om te kijken wat het nou precies is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:07

Dit probleem ken ik maar al te goed. Gebruik al jaren head&shoulders en dan de klassieke. Heb een periode wat anders(medicinaal) geprobeerd en dan Nizoral en dat gaf alleen maar problemen.
Overigens zit ik te wachten tot Gladskin met een shampoo komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:03

Morganlefay schreef:
Dit probleem ken ik maar al te goed. Gebruik al jaren head&shoulders en dan de klassieke. Heb een periode wat anders(medicinaal) geprobeerd en dan Nizoral en dat gaf alleen maar problemen.
Overigens zit ik te wachten tot Gladskin met een shampoo komt.

Grahams is een natuurlijke shampoo speciaal voor eczeem en psoriasis. Ik zou denken vergelijkbaar met Gladskin wellicht?
Ik heb echt jaren jeuk gehad. En echt alles geprobeerd; de head & shoulders met en zonder mint, de shampoo van de huisarts (maar die wil je ook niet te pas en onpas gebruiken), Selsun en zelfs geprobeerd eea te bereiken met appelazijn. Niets hielp. Alleen de Grahams. Grahams heeft enkel producten toegespitst op eczeem en psoriasis. Denk aan shampoo, conditioner, cremes etc.

Overigens hoeft het zeker geen psoriasis te zijn. Dit beeld past ook bij seborroïsch eczeem.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-20 10:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:05

ual_95 schreef:
Ik heb er zelf ook veel last van. Ontzettend veel shampoo's geprobeerd. Het enige dat bij mij werkt is de anti-roos shampoo van Guhl. Nooit meer last gehad van jeuk! Zodra ik een andere shampoo gebruik, heb ik binnen een dag weer jeuk en krijg ik korstjes.

Zelfde hier. Ik heb ook lichte psoriasis en snel jeuk. Deze shampoo werkt voor mij heel goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:08

Selsun shampoo?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:15

Maria Nila shampoo werkt hier heel goed ( is zonder allerlei chemische troep erin ). In combinatie met vitamine D slikken. Zeker als in de zomer de klachten minder zijn ( wat erop duidt dat vitamine D een rol zou kunnen spelen. Immers meer zon = meer vitamine D = minder klachten ).

Juhldal heeft ook een shampoo en nog een ander middel mbt psoriasis.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 10:25

Dank jullie wel allemaal.
Er is veel meer dan ik dacht, super.

Ik zat zelf meer te zoeken op basis van dode zee zout, dit omdat een bad hiermee goed helpt bij mijn man. En ze nu gisteren zei dat vorig jaar met veel zwemmen in de zee de jeuk minder gaf. Maar toen ging de Neutral shampoo nog goed.

Hier kan ik wat mee.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:07

Ik lees ook even mee. Ik heb ook eczeem en boven op mijn hoofd. Witte plekken en schilfers en soms komen er ook grotere stukken mee( ik heb een tic met krabben). En ook jeuk nu.
Smeer overigens met een lotion op doktersrecept op het moment.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:24

Ik gebruik zelf tot 2x p week de teershampoo. Dat is het enige wat echt helpt tegen de jeuk, ik heb Psoriasis. Daarnaast gebruik ik een shampoobar van happysoaps, de Aloë You Vera Much, die verlicht ook nog eens de jeuk. Bestaat uit natuurlijke ingredienten zonder toevoegingen, ik verdraag verder niks meer dus voor mij echt een uitkomst. Ik heb nu zo goed als geen jeuk

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 21:47

Mijn man heeft het ook en heeft het vooral met stress. Hij heeft ook de de Denorex shampoo.
Verder gebruikt hij shampoo van Kerastase voor gevoelige hoofdhuid (blauwe fles)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:19

ik heb ook.zo iets. op sommige plekken heb ik ook een soort berg/ roos wat soms vast zit.

hier helpt ook alleen head en sholders die van. theetree. :j die met menthol brand en geen crème spoeling op je hoofd als je crème spoeling gebruikt.

plus niet te vaak je haar wassen!

teer shampoo heb ik nog niet geprobeerd. is proberen zoals ik hier lees.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:23

Ik kan eigenlijk niet tegen shampoo met geurtjes. Ik heb hiervoor de Sebamed gehad maar die werkt bij mij dus ook niet.
Na hoeveel tijd zou je verbetering moeten hebben met de Grahams?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:24

Sanniejtjuh schreef:
Ik gebruik zelf tot 2x p week de teershampoo. Dat is het enige wat echt helpt tegen de jeuk, ik heb Psoriasis. Daarnaast gebruik ik een shampoobar van happysoaps, de Aloë You Vera Much, die verlicht ook nog eens de jeuk. Bestaat uit natuurlijke ingredienten zonder toevoegingen, ik verdraag verder niks meer dus voor mij echt een uitkomst. Ik heb nu zo goed als geen jeuk

Mijn huisarts denkt dus ook aan psoriasis. Zelf heb ik al eczeem dus waarschijnlijk is het dit.

DkimmelieD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 22:26

Is het psoriasis op de hoofdhuid? Ik heb hier veel ervaring mee helaas en van jongs af aan mee gestoeid om het onder controle te krijgen. Vanalles geprobeerd, van shampoos tot hormoonzalfjes... Ja het was best erg... ik kon geen witte shirtjes dragen en ik had veel jeuk. En zoals Punry ook noemt haal je er zo grote stukken vanaf, best onsmakelijk eigenlijk.

Sinds een jaar het ik HET middel: Enstilar! _/-\o_ Te krijgen op recept via de dokter (wordt helaas niet vergoed). Maar wat ben ik hier blij mee zeg! Het is overigens vette, schuimende zalf, dus op je hoofdhuid niet charmant en alles behalve handig (maar dat zijn andere zalfen ook niet). Maar ik was zo hopeloos dat ik het wel gewoon heb geprobeerd na goede verhalen. 1 a 2 weekjes smeren, doorbijten en het was weg. *\o/* ... en nog steeds goed onder controle!

Verder reageert mijn psoriasis op stress en suikers. Probeer die ook te minimaliseren... :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:07

Als het dus niet over gaat moet ik naar de dermatoloog. Het is bij mij dus ook op gaan spelen toen ik thuis kwam te zitten met de corona crisis.
Ik wil dus eerst gaan kijken of ik het met de shampoo kan wegkrijgen.
Mijn moeder heeft ook psoriasis gehad. Mijn opa had eczeem

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:12

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 23:36

Even een andere invalshoek; weet je zeker dat het eczeem is? Ik heb ook een hele erge droge, jeukerige en schilferige hoofdhuid maar dat is puur door vocht tekort in combi met te agressieve reinigers (-sulfaat in reguliere shampoo’s). Sinds ik ben over gestapt op meer natuurlijke shampoo met milde reiniger gaat het super. Khadi Amla shampoo bijvoorbeeld.