Dry Needling : hoe gaat dat ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Dry Needling : hoe gaat dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 18:47

Ik ben benieuwd naar ervaringen met Dry Needling behandelingen :)

Ik overweeg sterk om dit eens te proberen. Heb zelf last van triggerpoints rondom nek en schouders en ga enkele keren per jaar naar de chiropractor om m'n wervels weer even recht te laten zetten , maar die triggerpoints / spieren trekken het elke keer weer scheef blijkbaar :P

Ben zelf niet zo'n held in het zelf behandelen van de triggerpoints maar Dry Needling zou wellicht een goed resultaat kunnen bieden begrijp ik.

Iemand ervaring ? En hoe gaat zo'n behandeling dan in zijn werk ?
Wordt je een tijd op een tafel gelegd met naalden in je rug ofzo , of is het meer een kwestie van even aanprikken ? :)

Jespri

Re: Dry Needling : hoe gaat dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:51

Ik heb 3x dry needling laten doen.
We zijn toen maar gestopt ik kan er niet zo goed tegen, werd er erg misselijk van maar dit is persoonlijk.

Ze gingen bij mij voelen (nek/schouder) en als het dan zeer deed zeg maar moest ik dat aangeven. Dan staken ze het naaldje in het hart van de knoop ofzo hadden ze het over, en dan geven ze er een tikje tegen aan. Bij het aantikken werd het bij mij of heel warm of een soort spierpijn gevoel. Dat deed opzich geen zeer vond ik. :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:09

Ik vond t heerlijk! ben 9 keer behandeld aan mn lange rugspier. Ze voelen waar de spierknopen zitten, daar wordt een naaldje ingetikt (dus niet zoals met accupunctuur) en ze 'porren' even met dat naaldje in die spierknoop. Je voelt t prikje wel even, maar t is niet pijnlijk ook het 'porren' niet. Zo werkte ze heel mn rug af (ongeveer half uurtje) en viel ik bijna in slaap :P

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:12

ik wordt elke 2 weken geprikt,

Ik span blijkbaar altijd mijn spieren aan, en door ze eventjes te laten prikken kan alles toch even weer tot rust komen. Vind het heerlijk dat alles daarna weer los is. dat prikken wat minder, want als een spier goed vast zit, is hij hard en voel je het ook goed als ie er in prikt. Als je niks voelt is het ook niet goed geprikt en werkt het dus ook niet.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:17

Het principe van dry needling is dat de spieren eerst samentrekken, om vervolgens te ontspannen.
Spieren bestaan uit spiervezels, spiervezels bestaan weer uit myofibrillen. Myofibrillen liggen 'over elkaar heen', wanneer je je spier aanspant, schuiven ze verder over elkaar heen, wanneer je spier ontspant, schuiven ze weer terug naar hun normale stand.
Wanneer je spierknopen hebt/spieren die vast zitten, zitten de myofibrillen 'vast' op (of net voor) de 'aanspan-stand'.
Door het naaldje in de 'knoop' te prikken, trekken de myofibrillen samen, waarna ze los kunnen laten.
Het samentrekken van de myofibrillen kan dan ook de spierpijn na dry needling veroorzaken.
De naalden hoeven niet lang in de knoop te blijven, omdat het een kwestie is van aanprikken, de spier 'triggeren', waardoor ie aanspant, meer niet.

Ik heb zelf geen ervaring met dry needling, maar dit heb ik in de les gehad over dry needling.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:36

ik heb er ook ervaring mee, het kan goed helpen!

het deed bij mij wel degelijk pijn, ik kwam ook voor nek/schouderpijn. het kon me goed helpen wanneer niets anders hielp. Naald erin, poeren, doet pijn..

Ik zou het je aanraden om te proberen

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:44

Helpt als een tierelier :j Ik heb bij sommige spieren wel pijn (schouders) maar ik vind het niet ondragelijk.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:25

Ik heb wisselende ervaringen. Ik heb triggerpoints over mijn hele lijf. Bij mijn nek, rug, schouders werkt het heerlijk, ik kwam daar echt altijd zowat huppelend vandaan. De grootste problemen heb ik echter in mijn bovenbeenspieren, dus ook die zouden behandeld worden. Helaas deed het daar ontzettend pijn en dat is dus niet goed. Je mag het even voelen (aanspannen van de spier), maar het mag niet echt pijn doen en al helemaal geen pijn blijven doen. Ze heeft het in totaal 3 sessie's geprobeert, op verschillende locaties op mijn benen, maar het probleem bleef. Voor mijn benen zijn we er dus mee gestopr.

De behandeling zelf is dat je gaat liggen, je word aangeprikt, spier spant en ontspant en de naald gaat er weer uit. DUs niet zoals bij acupunctuur dat je een tijdje met de naalden blijft liggen. Ik zou zeggen, gewoon proberen!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:28

ben donderdag nog behandeld, ik heb er nu 2 behandelingen opzitten, en moet nog even kijken of het blijvend werkt... moet wel zeggend dat ik een paar dagen erna heelijk losse spieren heb. Vind het schokje wat je voelt als ze die naald ff heen en weer bewegen niet heel fijn, maar het is goed te doen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:40

Ik heb het in m'n kuit gehad. Het zoeken met het naaldje naar de triggerpoint doet geen pijn, het is echt een heel dun naaldje. Het aantikken van het goede plekje vond ik wel een rot gevoel, je krijgt echt een soort van schokje, alsof die spier losklapt ineens.

Mijn fysio vertelde inderdaad ook van mensen die heel emotioneel werden ineens als ze langdurig achter elkaar geprikt werden.

Een pretje was het niet maar het werkte wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:03

Ik heb het gehad in mijn arm. Je krijgt als het ware een schok in je spier, althans zo voelde het voor mij. Ik had de volgende dag behoorlijk spierpijn. Ik ben op 3 punten geprikt. Het haalde bij niet zo heel veel uit, omdat het uiteindelijke probleem ergens anders lag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 10:22

Bedankt voor alle reacties ! +:)+

Dus eigenlijk is het iets dat geen eeuwen duurt , maar je gaat gewoon zitten of liggen en de knooopjes die je hebt worden 1 voor 1 even aangeprikt en het is weer gebeurd ?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:30

Zoiets ja. En dan is het afhankelijk van de hoeveelheid knoopjes en hoelang je ze al hebt hoeveel sessies je nodig hebt. Maar je kan het qua tijd wel vergelijken met een fysiobehandeling (20-30 minuten per keer ongeveer). Bij mij was het ook een speciaal opgeleide fysio die het deed.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 21:33

Dit klinkt ook als een oplossing voor mijn probleem.

Weten jullie waar je een ''goed'' persoon vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 22:03

Ik heb het ook geprobeerd voor mijn schouder en nekspieren, en ik vond het verschrikkelijk.
Het naaldje doet geen pijn, het spiersamentrekkinkje (ja, hoe noem je dat :+ ) op zich ook niet zo, maar bij mij wilde de spier niet los laten en na 30 keer is het niet meer leuk :n Ik breek liever een bot dan dat ik dat weer laat doen :')
Maar heb er ook positieve verhalen over gehoord, dus gewoon proberen!
Bij mij was het trouwens gewoon een fysiotherapeut die het deed.
Norski: ik zou gewoon een fysio in de buurt zoeken die het doet. Staat vaak wel op de website.

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:33

Nog meer mensen met ervaringen? Ik moet dinsdag namelijk voor mijn nek. En ik lees op internet mensen die er misselijk van worden na de tijd, en aangezien ik emetofobie heb, ben ik nu al bang :=

Even een edit;
Ik ben dinsdag voor een intake geweest, en toen is ie wat aan het drukken en friemelen geweest, en ik was vannacht niet lekker. Ik weet niet of dat er mee te maken heeft of dat ik gewoon niet fit ben, maar het maakt me wel extra bang

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 15:22

M'n vader heeft van de week voor het eerst een behandeling gehad.
Hij heeft een snapping hip of zoiets. In ieder geval altijd last van z'n heup. Zijn broer heeft al een nieuwe heup, en daar was m'n vader ook bang voor. Hij gaat regelmatig naar de manueel therapeut in een fysio praktijk, waar meerdere mensen rondlopen. De manueel heeft hem doorverwezen naar zijn collega die dry needling doet. Afgelopen maandag hebben ze hem voor het eerst geprikt. Het voelt heel erg vreemd en hij kreeg er echt mega spierpijn van. Het advies was dat hij veel moest rekken die avond. Hij had er dinsdag al geen last meer van en vond het super helpen! Volgens moet hij nog wel een paar keer.

Op de spierpijn na geen klachten gehoord.

Degene die de behandeling deed zei ook dat er heel veel mensen geopereerd zijn, terwijl ze achteraf genoeg hadden gehad aan een dry needling behandeling.

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:38

Ik heb 2x een dry needling behandeling en 2x een massage gehad waarbij mijn hele rug vanaf schouders tot onderrug is geprikt en gemasseerd. Zat allemaal behoorlijk vast! Dry needling heeft echt ontzettend goed geholpen bij mij, je voelt alles wel maar echt pijn doet het niet. Na behandeling 1 was ik wel iets duizelig/draaierig, en ineens heel moe en misselijk. Maar na behandeling 2 nergens meer last van! TS ik zou het zeker gaan proberen..

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:12

Na een gebroken bovenarm en operatie ben ik op zoek gegaan naar een fysio die dry needling deed. Hoorde goede verhalen daarover. Prikken is niet pijnlijk, alleen als ze de triggerpoint aanprikt voel je dat wel. Maar het gevoel en dan met name de spierspanning die je kwijt bent als je de deur bij de fysio uitstapt maakt het direct goed. Mijn ervaring is dat het sneller resultaat geeft dan masseren oid. Kan het je echt aanraden

puccalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:30

Vajramani, klopt.. Je hebt gelijk! Dry needling geeft sneller resultaat wat ook op langere termijn goed blijft werken. Massage is korter werkzaam en naar mijn mening pijnlijker.. Mag ik vragen bij welke fysiotherapeut jij bent geweest? Ik ben onder behandeling geweest bij een therapeute die gediplomeerd is om dry needling toe te passen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 01:43

Twee keer dry needling gehad, wat een wonder middel! Ik voelde van het prikken echt niks en van de spier samentrekking een beetje. En ik ben best kleinzerig haha. Pony heeft er overigens ook al twee behandelingen opzitten en zijn verbetering is gewoon wonderbaarlijk! Of zoals mijn dochter zegt: ze heeft er nieuwe knopjes opgezet. Haha! Hij is serieus niet alleen van zijn blokkades af in zijn lijf maar hij is ook tien keer leniger dan hij ooit geweest is!
Ik zeg dus doen!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:30

Mijn vader is fysiotherapeut en doet o.a. dry needling. Hij behandelt mijn nek/schouders wel eens, zit voor mijn werk veel achter de computer dus heb regelmatig last van knopen in dat gebied. Het prikken zelf vind ik echt niet prettig, maar dat komt ook omdat ik het pas laat doen als ik écht helemaal vast zit. Het samentrekken van de spier is echt een rotgevoel, maar echt pijn doet het niet. Ik ben meteen na de behandeling en de dag erna goed stijf overigens, maar dat is na 2 dagen over en dan kan ik er weer even tegenaan :)

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:42

Ik heb ook 1 keer dry needling gehad, en ik vond het echt niet grappig.
Nou moet ik zeggen dat ik ook echt serieus vast zat.

De behandeling erna zou ik het ook wel weer doen, maar door een aantal gebeurtenissen zat ik emotioneel echt overhoop en hebben we het bij gewone behandelingen gelaten.

Maar eerlijk is eerlijk ik geloof wel dat dry needling sneller werkt dan massage.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:51

Helaas hier geen goede ervaring met dry needling.
Ik heb het gehad omdat mijn geblesseerde arm maar niet pijnvrij werd (tja een wegspurtend paardje willen tegenhouden..... Niet slim) Ik had waarschijnlijk littekenweefsel "dat te strak" zat, tezamen met overbelaste spieren.
De eerste behandeling ging het al mis doordat een bloedvat werd aangeprikt en ik een mega-bloeduitstorting kreeg. De 2e 3e en 4e behandeling geen bloeduitstortingen meer, maar elke behandelijk was pijnlijk tot zeer pijnlijk met heel veel napijn en het heeft me uiteindelijk nul verbetering opgeleverd, dus voor mij geen gesteek met naalden meer.

Edit : ik was onder behandeling bij iemand met alle benodigde diploma's die tevens fysiotherapeut is.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:59

Puccalover: ik ga naar fysiotherapie beetsterzwaag