Vijf landen blijven doodstraf kinderen uitvoeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:54

Uitgegeven: 10 september 2008 11:05

NEW YORK - De doodstraf voor kinderen komt wereldwijd nog in vijf landen voor. Sinds januari 2005 werden 32 personen van achttien jaar en jonger om het leven gebracht vanwege door hen begane misdrijven.

Iran was verantwoordelijk voor 26 executies, Soedan en Saoedi-Arabië namen er twee voor hun rekening en Pakistan en Jemen elk één.

Dat blijkt uit een rapportage die de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch woensdag publiceerde. Volgens de opstellers van het rapport zijn nog eens honderd jongeren op dit moment in afwachting van de uitvoering van tegen hen uitgesproken doodvonnissen.

(c) ANP

Bron: Nu.nl

Rare wereld..... Nu gaat iedereen wss zeggen dat het Islamitische landen zijn, en dat ze daar niet goed wijs zijn.... maar wat nu als het om een jongen van 17 gaat, die zijn buurmeisje van 12 verkracht en vermoord heeft? Zijn zulke mensen wel te redden?

En is Nederland niet net zo geschift met een taakstraf van 100 uur schoffelen?

_Lisanne

Re: Vijf landen blijven doodstraf kinderen uitvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:58

Ik vind het belachelijk, de doodstraf zeker bij kinderen.
Natuurlijk is het vreselijk wat ze gedaan hebben.. Maar de doodstraf, nee . Misschien juist omdat ze zo jong zijn, zijn ze juist nog wel te redden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 15:12

Er schijnt ook een kereltje van 14 in Rusland te zijn geweest die 10 meisjes vermoord heeft....

Kweenie of zo iemand nog te redden is

Aan de andere kant, die kindsoldaatjes... moeilijk hoor

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:00

oei lastige kwestie hoor..........je vermoord/verkracht iemand op je 16e of je 18e
even erg toch

maar het is zeker een lastige kwestie.........

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:31

Ik zou al rechter ( bemiddelaar, advocaat) deze beslissing niet op mijn geweten willen hebben.... Nou durf ik niet met zekerheid te zeggen dat deze kinderen wel voor een officiele zitting moeten verschijnen....Als je op deze jonge leeftijd al zo verknipt bent zal je zeggen dat er nog tijd genoeg is om dit gedrag te veranderen, aan de andere kant kan je ook denken dat dit gedrag met de paplepel ingegoten is. Een kind bedenkt niet uit zich zelf ( op die leeftijd ) op een morgen "laat ik eens iemand om zeep helpen". Deze kinderen hebben hulp nodig en of dat nou met de dood optelossen is? ( ja euhm dat kind kan dan geen schade meer aanrichten) maar er zullen er zeker meer volgen......
Persoonlijk denk ik niet dat het een oplossing is om alle 'rotte apppels' maar te elimineren. Ik zou denken probeer te voorkomen dat deze dingen gebeuren, onhaalbaar plan denk ik maar goed....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:37

Snoevie schreef:
oei lastige kwestie hoor..........je vermoord/verkracht iemand op je 16e of je 18e
even erg toch

maar het is zeker een lastige kwestie.........

Dat is ook de reden dat het geloof ik zo'n moeilijke kwestie is Lachen

Geestelijk is een 16-jarige gewoon een kind, zéker geen volwassene....
Maar die niet-volwassene pleegt wel volwassen misdrijven....

En of het nu een 16- jarige, een 14-jarige of een 18-jarige is, voor de nabestaanden (igv moord) of voor het slachtoffer én de familie (als bv met verkrachting) maakt het natuurlijk niet uit, het blijft vreselijk.
Het schok-effect is wel groter naarmate de dader jonger is.........

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:21

dat vind ik ook,het zijn volwassen misdrijven die ze plegen dus vind ik ook dat zulke 'kinderen' op de volwassen manier berecht moeten worden.
een moord is niet ineens minder erg als de dader 16 is.

ik zeg hiermee niet meteen dat ik vind dat ze de doodstraf verdienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 18:33

Ik weet ook niet goed wat ik van de doodstraf op zich moet vinden.... maar zulke "kinderen" moeten wel op een volwassen manier berecht worden, van 100 uur tuintjes schoffelen veranderen ze niet denk Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 19:01

dat zegt zelfs de reclassering in Nl,dat de criminelen met die suffe werkstraffen zich er niks van aantrekken en weinig ervan leren

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:40

Yamcha schreef:
Er schijnt ook een kereltje van 14 in Rusland te zijn geweest die 10 meisjes vermoord heeft....

Kweenie of zo iemand nog te redden is

Aan de andere kant, die kindsoldaatjes... moeilijk hoor

Inderdaad, daar heb je niks aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 13:40

Snoevie schreef:
dat zegt zelfs de reclassering in Nl,dat de criminelen met die suffe werkstraffen zich er niks van aantrekken en weinig ervan leren

Nou, dat bedoel ik.
Doodstraf lijkt me ook niet echt een maatregel waar iemand iets van leert, maar wat strengere straffen zou niet verkeerd zijn....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:54

idd mee eens........met strengere straffen schrikt men misschien ook wat meer af,en geen verschil in jeugd/volwassen recht,want anders gaan criminelen jonge kinderen gebruiken voor hun vuile klusjes

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 17:59

met de doodstraf komt een jongen van 17 jaar dat zn buurmeisje van 12 verkracht en vermoord heeft er wel erg makkelijk mee vanaf... Knipoog
die moet je tot zn 30ste vastzetten en in die jaren tbs erbij..en kijken of hij dan nog te redden is..om iedereen nu zomaar op te hangen of neer te schieten is wel lekker makkelijk he Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:00

wie zegt dat iedereen opgehangen of neergeschoten moet worden?
al geloof ik dat je al te ver verknipt bent als je op je 17e iemand verkracht(op je 27e ook trouwens.....)

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:04

Ik vind het te gek voor woorden.. Uberhaupt dat de doodstraf bestaat; je zou maar afgeslacht worden terwijl je niet degene bent die ze zoeken. Nee ik vind dat mensen die anderen vermoorden psychische hulp moeten krijgen in gevangenschap: zulk gedrag komt altijd ergens vandaan, niemand met een gezond verstand kiest ervoor om een moordenaar te zijn. Zulk gedrag is verklaarbaar: niet goed bij z'n hoofd (kan diegene ook niets aan doen, kies je niet voor) of door ervaringen zo verbitterd/gestoord geworden en ook dáár kies je niet voor. Nee ik vind afsluiting van de maatschappij in combinatie met goede hulp veel beter. De doodstraf verdient niemand en het risico dat je de verkeerde te pakken hebt is te groot.
Doodstraf voor kinderen vind ik helemaal schandalig.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:06

Als je als kind het al in je hoofd haalt om iemand te vermoorden en te verkrachten en dit soms meerdere malen , dan ben je volgens mij niet meer te redden hoor, maar doodstraf, kweet niet. Maar iig nooit meer terug de maatschappij in.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 18:07

idd niet meer terug de maatschappij in. psychische hulp lijkt me logisch,maar laat ze verder ook maar hard werken voor het leven in de gevangenis.
doodstraf........tja,het grootste tegenpunt,als je niet zeker weet of iemand de dader is....je moet er niet aan denken de verkeerde te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:31

Dat is ook mijn bezwaar tegen de doodstraf.
Er worden genoeg mensen onschuldig toch veroordeeld, en elke keer dat het gebeurt is er 1 teveel.
Mar wat nu als zo iemand wordt veroordeeld tot de doodstraf??