Opnieuw Nederlandse militair gesneuveld in Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opnieuw Nederlandse militair gesneuveld in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 22:43

Citaat:
In de Afghaanse provincie Uruzgan is zondag een Nederlandse militair om het leven gekomen door een bermbom. Het is de 21-jarige soldaat eerste klasse Jos ten Brinke.

Vijf andere Nederlanders raakten gewond, van wie één ernstig.

Dat heeft de commandant der strijdkrachten generaal Peter van Uhm zondagavond bekendgemaakt. De toestand van de zwaargewonde is kritiek maar wel stabiel, aldus Van Uhm, die eerder dit jaar zelf een zoon verloor in Afghanistan.

Lichtgewond

De andere vier Nederlandse militairen raakten lichtgewond bij de aanslag die plaatsvond om 12.30 uur Nederlandse tijd, rond 15.00 uur lokale tijd.

De aanslag gebeurde op drie kilometer van de patrouillebasis Qudus in de Baluchi-vallei, op ongeveer 19 kilometer van Tarin Kowt waar de Nederlandse hoofdmacht in de provincie Uruzgan is gelegerd.

Terugtocht

De eenheid was op terugtocht naar Qudus na een verblijf van enkele dagen op een observatiepositie, toen zij met hun YPR-pantserwagen op de bergbom reden. De gewonden zijn na de aanslag met een Amerikaanse helikopter naar het ziekenhuis op Kamp Holland in Tarin Kowt gebracht.

De rest van de eenheid is teruggekeerd naar de patrouillebasis.

Oirschot

Over de woonplaats van Ten Brinke doet Defensie geen mededelingen. Ten Brinke, die het zeventiende Nederlandse slachtoffer in Afghanistan is, maakte deel uit van 41e pantsergeniebataljon uit Oirschot, met een tweede militair.

De overige vier zijn afkomstig van het 45e pantserinfanteriebataljon uit Ermelo.

Rust

De aanslag maakt een einde aan 'een periode van betrekkelijke rust' in Uruzgan, aldus Van Uhm. Sinds april, toen zijn eigen zoon sneuvelde, zijn er volgens hem weinig of geen gevechtshandelingen geweest "en was er ruimte voor vooruitgang".

De generaal zei dat hij de afgelopen week nog, samen met minister Eimert van Middelkoop van Defensie, "zelf met eigen ogen heeft mogen aanschouwen wat die vooruitgang is."

Van Middelkoop

Minister Eimert van Middelkoop van Defensie heeft zondagavond zijn afschuw uitgesproken over de 'lafhartige aanslag' in Uruzgan waarbij een Nederlandse militair om het leven is gekomen. Hij zei "diep geraakt" te zijn.

Zijn gedachten gaan uit naar de ouders, de geliefde en andere nabestaanden van het slachtoffer, zei Van Middelkoop zondagavond. De familie is inmiddels op de hoogte gesteld.

www.nu.nl

Wat afschuwelijk Scheve mond en zo jong nog.
Iemand op tv maakte de rare opmerking dat dit nou eenmaal het "risico van het vak is" Verward
Ja dat zal allemaal wel, maar dan nog.. het blijft toch iets vreselijks wat niet nodig is.
Wat vinden jullie hiervan?

Familie, vrienden en kennissen, veel sterkte gewenst!

Pluizebolpum

Re: Opnieuw Nederlandse militair gesneuveld in Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:09

Het klinkt idd erg hard en koel, maar ik zie het ergens ook als 'risico van het vak', dat wel, als je brandweerman bent loop je een groter risico om te komen tijdens een brand, ga je het leger in dan kun je sneuvelen. Al vind ik wel dat elke dode die er valt er eentje teveel is...

Dus dát het gebeurt vind ik wel altijd erg voor de personen zelf, en al helemaal als het van die jonge jongens zijn. Het blijven kinderen van, vrienden van, maatjes van en die moeten zonder die persoon verder leven en dat is altijd intriest...
(nog los van wat zo iemand zelf heeft doorgemaakt op zijn laatste momenten)
En ja, mijn broer heeft een paar maten die ook daar ergens rondsjouwen. Dus de schrik slaat me echt wel weer even om het hart als er weer iemand daar het leven heeft gelaten...(en zo goed ken ik ze niet eens, je zal er maar je vriend of familie hebben zitten)

Wat dat betreft, heel veel sterkte aan iedereen die familie of vrienden daar heeft zitten...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:15

erg, heel erg weer... ik vind het ook een beetje het risico van het vak, maar dat neemt niet weg dat het natuurlijk vreselijk is.
ik moet wel zeggen dat ik voor Peter van Uhm ontzettend veel respect heb.
Hij mag toch weer het slechte nieuws gaan melden, en zelfs met zijn eigen zoon die gesneuveld was deed hij de toespraken zelf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:01

ja het is het risico van het vak en dat weet je als je het leger in gaat.
evengoed is het wel vreselijk dat er weer iemand gestorven is.
waarom is het erger als hij jong was?ook als ie ouder was geweest was het even vreselijk........

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:19

Mijn neef.. echt verschikkelijk nieuws, kan het nog niet bevatten Stoom uit je oren

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:01

Gecondoleerd Linde, wat een klap moet dit zijn voor jou en je familie Ach gut

Ik moest ook weer even slikken, mijn vriend is zelf militair en veel maatjes en bekenden van hem zitten ook in Afghanistan. Hij kende deze jongen niet, maar desalnietemin is het altijd weer moeilijk om dit soort berichten te horen

Velen zeggen hier: dat weet je als je het leger in gaat. Hier ben ik het niet mee eens, je weet als beroepsmilitair dat je kiest voor een risicoberoep. Maar geen van de militairen reist af naar Afghanistan met het idee: Hier kom ik niet meer terug, hier vind ik de dood. Daar kun je je simpelweg niet op voorbereiden, werken zou dan niet meer mogelijk zijn De mannen (en vrouwen) die daar zitten beseffen zich iedere dag heel goed dat zij risicovol werk verrichten, maar niemand kiest ervoor om te sterven en ik vind het daarom heel bot om te zeggen: 'dat is het risico van het vak'.

Ik wens familie en naasten enorm veel sterkte en kracht om dit verlies te verwerken!

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:43

Het is de broer van een vriend van me.. vreselijk nieuws kan het niet bevatten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:48

Het blijft afschuwelijk. Risico van het vak... tja, maar die mensen gaan daar niet heen om te overlijden maar om mensen te helpen. Anders zou niemand meer in het leger zitten.

Groot respect voor de jongens.

Linde, gecondoleerd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 11:51

LovingTweety schreef:
Het blijft afschuwelijk. Risico van het vak... tja, maar die mensen gaan daar niet heen om te overlijden maar om mensen te helpen. Anders zou niemand meer in het leger zitten.

Linde, gecondoleerd.

Risico van een vak is dat er kans zit, en dat weet iedereen die vertrekt. Erg voor familie en vrienden veel sterkte.

Vind altijd erg dat mensen voor olie, opium moeten sterven Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:47

Vreselijk, mijn vriend belde me gisteren (die zit daar momenteel ook), het was zijn maatje en ze zaten in hetzelfde peloton, ze hadden buiten het leger om ook al vaker afgesproken en gingen regelmatig uit. En nou moet ie vandaag ook nog eens gaan onderzoeken wat dr precies gebeurd is... Verdrietig Je voelt je zo machteloos op zo'n afstand he.
Ben me echt kapotgeschrokken en ik hoop dat er niet nog meer van dit soort dingen gaan gebeuren.
Ondanks dat het een risico van het vak is is het natuurlijk verschrikkelijk voor iedereen.

Dus bij deze heel veel sterkte voor alle nabestaanden.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:34

Snoevie schreef:
waarom is het erger als hij jong was?ook als ie ouder was geweest was het even vreselijk........

Het is idd altijd vreselijk, ongeacht de leeftijd. Maar zo'n jong iemand 'hoort' gewoon nog niet dood te gaan, zo voelt dat voor mij.

LovingTweety schreef:

Dat zeker, ik heb wel degelijk veel respect voor de mensen die in die oorlogsgebieden aan het werk zijn...

Maar ook, en vooral, heel veel sterkte voor alle nabestaanden... Vriendjes zijn?

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:18

Dankjullie. Pff Linda, dat zou voor jouw vriend zeker rot zijn geweest!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 16:38

Ergens vind ik het ook een risico van het vak, als je naar daar vertrekt weet je dat de (kleine) kans er inzit dat je zo om het leven komt.

Maar dat maakt de tragedie en het verlies er zeker niet minder groot op, veel sterkte voor de nabestaanden!!!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:48

Ik moest toch even slikken toen ik de titel las en bij het zien van de 21 jarige leeftijd.
Een klasgenoot van mij zit als het goed is nu ook in Afghanistan..

Sterkte aan familie en vrienden, vreselijk!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 20:01

Ik hoorde het. Hij heeft samen met mijn vader in training gezeten in Gran Canaria Scheve mond

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:51

En het komt wel heel dichtbij als het een hele goede vriend is van een goede vriendin van jou.
Je bent zo machteloos. Verschrikkelijk.

Heel veel sterkte voor de nabestaanden! Dus ook voor jou Linde Vriendjes zijn?

'Risico van het vak', tsja, zijn de meningen over verdeelt, maar je weet dat als je militair bent en je wordt uitgezonderd naar één van de gevaarlijkste gebieden van de wereld, dat die kans dat je om het leven komt gewoon groter is dan hier in Nederland. Je hebt geen geheel veilig beroep, dus tuurlijk heeft iedere militair dat ook in z'n achterhoofd, maar ergens hoop je toch dat het jou niet overkomt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 18:53

Ja maar ik neem aan dat niet elke militair automatisch vanwege het 'risico' een soort van zelfmoordcommando wordt. En zo klinken sommige bokkers hier wel.
De meeste militairen willen namelijk iets goeds doen, er voor de slachtoffers zijn, nieuwe huizen bouwen, vrede stichten, de mensen daar leren hoe ze om moeten gaan met dieren en akkerbouw of iets dergelijks. Helpen een nieuw begin te maken voor deze mensen.

Het wordt tijd dat daar de hele boel opgedoekt wordt.

Ik wens de familie, vrienden, kennissen en iedereen die hem kende veel sterkte toe.

Ik heb een vriend die daar gezeten heeft en de vriend van mn nicht zat er. Een maat van hem is daar gestorven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:06

nou het gaat erom dat als je militair bent en uitgezonden word je weet dat er een kans bestaat......zo is het nu eenmaal

het is wel vreselijk!
een leven zo bruut afgekapt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:16

heelveel sterkte

ik doe nu zelf ook de opleiding. en het is het risico van het vak. dat wordt er ook duidelijk verteld. je krijgt ook een aantal testen .. die best zwaar zijn. dus je komt er 9 v/d 10 keer al niet in als je twijfeld.
want je weet dat je kan komen te overlijden met dit vak. hier heb je gewoon meer risico.

Vandaag is ons op school ook verteld dat wij de lucky dutch genoemd worden. en waarom?
omdat wij heelveel geluk hebben. en dat er daarom "maar"17 doden tot nu toe zijn gevallen.

ik vind wel dat elk persoon er 1 te veel is. maar zoals ik al zei. dat weet je van te voren .

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 19:20

quera schreef:
heelveel sterkte

ik doe nu zelf ook de opleiding. en het is het risico van het vak. dat wordt er ook duidelijk verteld. je krijgt ook een aantal testen .. die best zwaar zijn. dus je komt er 9 v/d 10 keer al niet in als je twijfeld.
want je weet dat je kan komen te overlijden met dit vak. hier heb je gewoon meer risico.

Vandaag is ons op school ook verteld dat wij de lucky dutch genoemd worden. en waarom?
omdat wij heelveel geluk hebben. en dat er daarom "maar"17 doden tot nu toe zijn gevallen.

ik vind wel dat elk persoon er 1 te veel is. maar zoals ik al zei. dat weet je van te voren .

wij veelal geluk hebben???
heb je wel door dat dit een vredes misie is? goed je doet de opleiding ik doe dienst zelf maar je weet dus nog niet alles wij hebben totaal geen geluk en achter de schermen gebeurt en veel meer
en dit klinkt heel hard maar je kiest er eigenlijk zelf voor je weet dat dit kan gebeuren mijn beste vriend wesley is in januarie ook omgekomen en dat was hard ik wilde zelf toen ook alles met dienst afkappen maar ik ga toch door. ik kies nu eigenlijk een beetje voor mijn eigen dood wil niet zeggen dat het geneurt maar ik hou er wel rekening mee ookal verklaren veel mensen mij voor gek
en ook deze militair kende ik

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 21:20

nikita_benno schreef:
quera schreef:
heelveel sterkte

wij veelal geluk hebben???
heb je wel door dat dit een vredes misie is? goed je doet de opleiding ik doe dienst zelf maar je weet dus nog niet alles wij hebben totaal geen geluk en achter de schermen gebeurt en veel meer
en dit klinkt heel hard maar je kiest er eigenlijk zelf voor je weet dat dit kan gebeuren mijn beste vriend wesley is in januarie ook omgekomen en dat was hard ik wilde zelf toen ook alles met dienst afkappen maar ik ga toch door. ik kies nu eigenlijk een beetje voor mijn eigen dood wil niet zeggen dat het geneurt maar ik hou er wel rekening mee ookal verklaren veel mensen mij voor gek
en ook deze militair kende ik

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt Knipoog want ik bedoelde het iig niet zo

ik weet dat het een vredemissie is . maar qua aantal doden dat er zijn gevallen zijn het er weinig vergeleken met andere landen die daar zitten. dat bedoelde ik met geluk.
tuurlijk is het niet leuk als er iemand overlijd. Ach gut

mag ik vragen waar je zit ?