Zwarte piet rascistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Meliaforever

Zwarte piet rascistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 23:47

EINDHOVEN - Het Eindhovense Van Abbemuseum ondersteunt een protestmars die komende zaterdag wordt gehouden tegen 'het racistische fenomeen Zwarte Piet'.

De mars is onderdeel van de tentoonstelling 'Be(com)ing Dutch' van de Duitse en een Zweedse kunstenaressen Petra Bauer en Annette Krauss. In die tentoonstelling wordt de vraag opgeworpen wat het inhoudt om Nederlands te zijn of te worden. De protestmars wordt ondersteund door de actiegroep 'Doorbraak', die eerder lawaaiprotesten hield tegen Rita Verdonk en zegt tegen racisme en migratiebeheersing te zijn. Het Van Abbemuseum zegt de mars van zaterdag te ondersteunen. "We delen niet per se de standpunten van kunstenaars, we bieden ze alleen een platform", zegt een woordvoerster van het museum.

De demonstratie loopt zaterdag door de Eindhovense binnenstad. Deelnemers kunnen van tevoren actiemateriaal maken in het Van Abbemuseum.

bron; http://www.telegraaf.nl/binnenland/1785565/__Mars_tegen_Zwarte_Piet__.html?p=10,1
kon niet zo snel iets anders vinden.

----------

Het is dus dat ze zwarte piet willen afschaffen, omdat dat rascistisch zou zijn. ':\
Ik vind dat echt belachelijk, zwarte piet die is zwart omdat die toch door de schoorsteen gaat?
Wat zitten ze dan te zeggen dat zwarte piet rascistisch is, dat hoort gewoon bij dit feest vind ik..

Wat vinden jullie? Lachen

HorseTopShop

Re: Zwarte piet rascistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:49

Het is gewoon onzin. Net zoals dat negerzoenen niet meer mag. Wat denk je dan van jodenkoeken en blanke vla? Je hoort de joden en de blanken toch ook niet piepen en janken?
Ze zoeken gewoon weer iets om zielig gevonden te worden en aandacht te krijgen. Wat is het volgende? Worden dan alle zwarte/bruine dieren verboden en afgemaakt???

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:51

ik vind het ook onzin. Het is eeuwenoude traditie ,en zwarte piet is inderdaad zwart van het roet. Zoals ook in het liedje gezongen word.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 23:56

ik ben het met je eens TS, ik wou dat ook al gaan zeggen toen ik de titel zag.. dat komt doordattie door de schoorsteen heen moet (nouja... niet echt dus... maar jullie snappen wel wat ik bedoel Knipoog )

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:03

Het moet niet gekker worden zeg.. Net als dat negerzoenen ook ópeens geen negerzoenen meer genoemd mochten worden terwijl dat echt al jaren zo heette.

Dit is gewoon echt overdreven...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:03

Tja meschien dat ze het woord zwarte beledigend vinden
Heb op een witte school gezeten en daar werden wellis kinderen voor zwarte uitgescholden..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:04

Deze discussie is al zó oud... Kan me herinneren dat het al een hot issue was toen ik nog op de basisschool zat en nét geen 'believer' meer was zeg maar.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:10

Vooral omdat de discussie al zo oud is begint het echt irritant te worden. Wanner houden ze daar nou eens over op Scheve mond Zwarte piet is zwarte piet en dat is al jaren zo dus ik snap niet dat dat dan opeens moet worden afgeschaft..

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:19

Waarom moet altijd overal een drama over gemaakt worden..?
Idd hoor je ons zeuren over de blanke vla...?
Leuk is dat moet ik in december weer heey daar is Donja Vork
Nee ik ben blanke piet...
Nou nee sorry....Waarom worden er van sommige dingen die al jaren zo zijn opeens problemen van gemaakt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:28

Kan er maar 1 ding op zeggen: "Oh kom op zeg" Rolleyes .
Dat is hetzelfde als ik niet meer weet wat ik mag zeggen. Vroeger in de kleuterklas heb ik geleerd dat mensen met een zwarte huidskleur negertjes waren. Was absoluut niet discriminerend, werd zelfs erin gehamerd dat elke huidskleur gelijk is, nooit een negatief gevoel over gehad.
Als ik tegenwoordig 'ik zag een neger' zeg, dan ben ik een racist volgens sommigen. Zeggen ze tegen me 'dat is een zwarte!'
Dan zeg ik 'zwarte', en dan komen er plots anderen 'zeg racist, het is wel neger hé!' Blond
Dan probeer je maar Afrikaan, maar dat is dan ben je weer in hokjes aan het denken want niet elke zwarte/neger is een afrikaan (en ok, true) .
Dan zeg je kleurling, maar op de een of andere manier is dat ook weer racistisch volgens sommigen?
Ja wat kan ik dan nog zeggen zonder dat er iemand is die het racistisch opneemt? Huilen van het lachen .

Ik heb verder als kind nooit geen gevoel gehad dat zwarte piet een discriminerend rol was. Zwarte Piet was leuk, want zwarte Piet bracht te cadeautjes. Of grappig. En hij werd niet als een mindere behandelt door Sinterklaas. De Sint was weliswaar de baas, maar hij had evengoed veel respect voor zijn 'pieten'. Die inderdaad gewoon zwart zijn door de schouw, en dat wordt kinderen normaal ook vertelt.

Is het trouwens niet zo dat de èchte Nicholaas vroeger ook negers/zwarte/afrikanen/kleurlingen als hulpje had?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:35

Sinterklaas was bisschop van mira, turk dus. Zwarte pieten zijn schoorsteenvegers.
Omg, echt zum kotsen dit Misselijk Hoe nederlands zijn die sukkels zelf als ze zoiets niet weten? Rolleyes

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:46

Tjee. Wat een onzin.
Die gozer komt door de schoorsteen,
daarom is hij zwart. Niets racistisch aan.

Dit feest word al járen op deze manier gevierd.
Waarom nu dan ineens gaan zeiken & het willen afschaffen.
Dikke onzin.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 01:02

Als we maar ergens tegen kunnen protesteren zeg. Ach gut

Ok, als zwarte piet niet meer mag, hoe moeten we hem dan gaan noemen?

Bruine Piet
Afrikaanse Piet
Uit niet nederlandse ouders afkomstige Piet
Gekleurde Piet
Geimigreerde Piet
Uit het buitenland komende Piet

En zo kunnen we vast nog wel even doorgaan. Maar, voor mij blijft hij ZWARTE PIET.
En negerzoenen blijven negerzoenen Tong uitsteken

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 01:04

MandyR schreef:
En negerzoenen blijven negerzoenen Tong uitsteken

Even off-topic ; Ik denk dat iedereen die negerzoenen kent als negerzoenen,
ze ook gewoon zo blijft noemen. Dat is er gewoon zo ingebakken. Maar goed,
dat negerzoenen gedoe is weer een andere (onnodige) discussie. Knipoog

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:00

Zwarte piet.. Oke, Lelievision.. Uitleg dus..

Ik zie het zo, dat hele sinterklaasgedoe is een nederlands feest.
Ontleding 1;
Sinterklaas. Dude genaamd klaas met een heiligenkostuum aan. Heilig is sint, dus word sinterklaas.

Zijn hulpje, Piet (ook een gezonde hollandse jongen) kruipt regelmatig door de schoorstenen waardoor hij dus zo zwart als roet is geworden.
Dus nu is t in een keer zwarte piet..

Gij begrijpt?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:03

Leliev schreef:

Ontleding 1;
Sinterklaas. Dude genaamd klaas met een heiligenkostuum aan. Heilig is sint, dus word sinterklaas.

Zijn hulpje, Piet (ook een gezonde hollandse jongen) kruipt regelmatig door de schoorstenen waardoor hij dus zo zwart als roet is geworden.

Gij begrijpt?

nee dat klopt niet helemaal... ik vind dat je trouwens nogal oneerbiedig praat met je 'dude' . Want dat was gewoon een écht bestaande bisschop genaams Sint Nicolaas wat wij hebben afgekort als Sinterklaas. Alhoewel er ook wel eens Sint Nicolaas wordt gezegt Knipoog

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:14

De discussie ligt iets genuanceerder. Voordat ik van wal steek wil ik wel even benadrukken dat ik het wel onzin vind om Zwarte Piet af te schaffen omdat het onderdeel van onze traditie is en de rascistische zweem zo goed als verdwenen is.

Dat is echter niet altijd zo geweest. In vroeger tijden was Sinterklaas niet de kindervriend zoals wij die kennen, hij was een heilige waarmee gezwaaid werd als kinderen stout waren. Om zijn corrigerende taak kracht bij te zetten had hij in verhalen een duivelse knecht. In de ogen van de 17e eeuwse Europeaan bestond er niet zo veel verschil tussen een duivel en een Moor. Et voila, de relatie tussen Moren en duivels met roeden en zakken waarin je meegenomen werd was geboren. De dunk over gekleurde mensen was erg laag en in het licht van de wijze waarop Nederland zijn slaven behandeld heeft, ligt de naam Zwarte Piet best gevoelig. Enig begrip voor de herkomst van de weerzin tegen deze benaming is dus wel gepast.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:21

Als je het zo gaat bekijken is het wel racistisch; zwarte piet was een slaaf van sinterklaas.
Maar dat was nou eenmaal in die tijd, let it be zeg! Rolleyes

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:23

Maartje1990 schreef:
ik ben het met je eens TS, ik wou dat ook al gaan zeggen toen ik de titel zag.. dat komt doordattie door de schoorsteen heen moet (nouja... niet echt dus... maar jullie snappen wel wat ik bedoel Knipoog )

Hoe zo niet echt Bloos!

Nee evenzonder gekkigheid. Eeuwenoude tradietie, niet veranderen!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:31

Ik denk dat we alle, in nederland wonende, gekleurde mensen eens moeten vragen in hoeverre ze zwarte piet rascistisch vinden. Volgens mij valt dat namelijk best mee.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:40

BarbaLala schreef:
Als je het zo gaat bekijken is het wel racistisch; zwarte piet was een slaaf van sinterklaas.
Maar dat was nou eenmaal in die tijd, let it be zeg! Rolleyes

vanuit welk oogpunt noem je dit racistisch? Het is maar net hoe je het bekijkt. zoals al eerder is gezegd is sinterklaas van turkse afkomst. zwarte pieten zijn oerhollandse jongens, zwart door het roet uit de schoorstenen.
Kort samengevat, zijn bij de traditie "sinterklaas" de blanken slaaf van de zwarten(turken).

maar hier hoor je niemand over. Slapen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:46

dlientjuh schreef:
ik vind het ook onzin. Het is eeuwenoude traditie ,en zwarte piet is inderdaad zwart van het roet. Zoals ook in het liedje gezongen word.

Idd! Behoorlijke flauwekul dit allemaal

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:50

MandyR schreef:
Bruine Piet
Afrikaanse Piet
Uit niet nederlandse ouders afkomstige Piet
Gekleurde Piet
Geimigreerde Piet
Uit het buitenland komende Piet

hahaha hier moest ik stiekem even heel hard om lachen Afgod

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:51

Leliev schreef:

Ontleding 1;

Gij begrijpt?

En zo is het, Paul! Ja Afgod

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 11:52

Wat een idioten zeg!! Belachelijk.