wat is dit nu voor onzin??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

wat is dit nu voor onzin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 17:52

Dit las ik net in de telegraaf:

"AMSTERDAM, dinsdag
Een Nederlandse vader die zijn zoontje met spoed moest ophalen, krijgt onverwacht een belastingaanslag van duizenden euro’s, omdat hij daarvoor een auto met Belgisch kenteken van familie had geleend.

Het ritje vanuit België naar Nederland, waar de vader werd aangehouden, kostte hem in Nederland 6066 euro, de volledige importbelasting op de auto.
Niet de eigenaar, maar degene die de buitenlandse auto in Nederland bestuurt, krijgt de importaanslag opgelegd.

De Brabantse vader had geen eigen auto, maar werd in België gebeld omdat zijn kind in Nederland snel hulp nodig had. Daarop kreeg hij de sleutels van de Belgische auto. Op weg naar zijn kind werd hij in Nederland vanwege zijn snelle rit geflitst door een controleauto van de Belastingdienst en aangehouden.

Omdat hij reed met een buitenlands kenteken in Nederland, krijgt de man de gehele aanschafbelasting voor nieuwe auto’s berekend, 6066 euro. De wet staat het volgens het gerechtshof Den Bosch namelijk niet toe de heffing in een noodsituatie te schrappen. Bovendien mag de vader de kosten niet verhalen op de eigenaar van de auto."

Dat is toch raar??dus je mag niet in een buitenlandse auto in Nederland rijden,maw als er hier een gast is,en die moet met spoed naar een ziekenhuis en wij lenen onze duitse auto aan diegene uit,dan kan deze een boete krijgen van 6000 euro??

terwijl wij eigenaar zijn,en onze evt geleende auto daarna gewoon weer terug naar ons zou komen,degene die onze auto leent is dus geen nieuwe eigenaar,maar "leent" onze auto voor eventjes.

wat is dit voor rare wet??

(Bron :Telegraaf )

Anoniem

Re: wat is dit nu voor onzin??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:55

Het is al langer bekend dat je idd niet in een auto zonder Nederlands kenteken mag rijden als Nederlander. Waarom weet ik ook niet. Maar ik vind het schandalig dat voor deze man geen uitzondering kan worden gemaakt

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:58

raar zeg.

Er zijn toch genoeg mensen die net over de gens werken.
Dan kan je ook niet meer met de auto op vakantie of zie ik het nou helemaal verkeerd

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:00

wow bizaar ,, idd vreemd verhaal.
rare belasting diensten hier..

snap ook niet dat er voor deze man geen uitzondering gemaakt kan worden

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:06

nou ja,ik weet wel dat als je emigreerd dan moet je binnen een jaar je auto naar het land waar je naartoe emigreerd omgezet hebben,logisch,wij bv rijden nu veel in dld en zouden zo de duitse wegenbelasting omzeilen als we lang in een nederlandse auto zouden rijden..

maar voor een spoedrit even iemand zijn auto lenen en dan 6000 euro bpm moeten betalen (dus je invoerkosten van die auto??)terwijl de auto daarna gewoon teruggaat naar zijn eigenaar in belgie..

ik zeg het,wij zouden zo onze duitse auto aan een gast uitlenen bij spoedgeval als zij naar nederland moeten,maar ja,dan hebben ze dus dikke problemen..

en wat als bv mensen hier komen maar hun auto gaat kapot,en ze huren tijdelijk een duitse leenauto,tot hun auto gerepareerd is..

nee ,voor een ritje een auto lenen is echt belachelijk dat je daarvoor 6000 euro moet betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:12

Wij hebben het ok al eens gehad,met een belgische geleende auto in nederland.Maar de boete bleef beperkt tot 150 gulden.Maar mijn tante heeft er wel een middag voor op het buro gezeten.

De reden dat het niet mag is belastingontduiking.In Belgie bv betaal je veel minder wegen belasting(Maar wel meer verzekering,dus het komt op het zelfde neer)
In belgie zie je bv. weer veel luxemburgse wagens rijden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:19

maar die belgische auto betaald toch gewoon wegenbelasting in belgie??

en een belgische auto met zijn eigenaar mag wel in nederland rondrijden,lijkt mij??

maar als jij kan aantonen dat je even een auto leent voor bv een spoedgeval,en daarna gaat de auto terug naar belgie,wat is dan het probleem??

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:22

Ik vrees dat dit weer zo'n verhaal is dat de goeden het met de kwaden moeten ontgelden. Als ze dit door de vingers zien komt iedereen met eenzelfde overtreding in het vervolg met "een zielig verhaal". Dus....... geen genade!

Ik vind het ook te ver gaan hoor! Ik snap aan één kant wel dat ze geen uitzonderingen kunnen maken, want waar is dan de grens, maar dit is natuurlijk wel heel extreem.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:16

Ja ik vind het ook idioot. Het heeft te maken met die stomme BPM (aanschafbelasting) die heb je alleen in Nederland, nergens anders.

Zo mogen bijv. al die Polen en Roemenen wel in hun eigen auto's rijden (en in nl geen belasting betalen) maar zodra ik als Nederlander in Nederland achter het stuur ga zitten van zo'n auto (in noodgeval bijv.) dan mag ik ook de bpm gaan betalen.
Andersom, als een Pool gewoon een auto met Nederlands kenteken koopt, dan kan die daar gewoon mee in Polen rijden want BPM is alleen in Nederland.
(mijn ex is Slowaak met een Nederlandse auto - die kan deze regeling gewoon niet geloven)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:23

tja,klopt....zolang je ingeschreven staat in nederland,mag je niet met buitenlands kenteken rijden.
ergens wel logisch,dan zouden veel mensen een auto in frankrijk kopen,of een ander land,om zo onder de wegenbelasting uit te komen....misschien dat het verandert als de wegenbelasting word afgeschaft in nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:45

De beste man had ook aan taxi kunnen nemen, iedereen weet dit en als je dan tóch het risico neemt...Sja dan is dat toch echt voor eigen rekeing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:47

Chiqa schreef:
De beste man had ook aan taxi kunnen nemen, iedereen weet dit en als je dan tóch het risico neemt...Sja dan is dat toch echt voor eigen rekeing.

Ik denk dat als het om je kind gaat dat het risico op die boete je even niets kan schelen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:48

Chiqa schreef:

kennelijk niet dus Knipoog En ja, ik weet dat je de wet hoort te kennen.

Volgens schiet hier de letter van de wet dus wel de geest voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:48

Miss_Montana schreef:
Ik denk dat als het om je kind gaat dat het risico op die boete je even niets kan schelen

Dan moet je dr ook niet over vallen als je dan een dikke prent krijgt Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:49

Nou eerlijk gezegd wist ik dit nooit hoor Chica, tot ik het uit moest zoeken voor mijn ex.

Lielle, ik ken blijkbaar dus de wet niet van binnen en buiten. Volgens mij ben ik niet de enige.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:51

whow Kimmie dat wist ik ook niet!
Geen auto uitlenen aan bezoek uit Nederland dus.

Vind het wel een "rare aktie".
Snap dat het vanwege de bpm is, maar een regel dat je bv. niet langer dan een maand met een buitenlands kenteken mag rijden lijkt me logischer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:51

Nicolletje, daarom zei ik ook 'hoort'. Ik wist het dus ook niet, terwijl ik wel ooit een auto uit het buitenland heb geimporteerd, met alle bijbehorende ellende van dien.
Chiqa schreef:
Miss_Montana schreef:

een dikke prent of ruim 6000 euro vind ik nogal een verschil Knipoog Het risico van een paar honderd euro zou ik ook best lopen - en niet miepen - maar dit is nog wel wat anders.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 28-08-08 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:53

Chiqa schreef:

Noem mij maar dom dan maar dit wist ik dus echt niet! Bloos!

Weer wat geleerd...

EDIT: Ik vraag hier eens rond bij mijn collega's en het gros kent deze regel niet. Is dit iets wat je krijgt uitgelegd als bezig bent je rijbewijs te halen? Wanneer leer je deze regel vraag ik me af.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 28-08-08 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:53

Chiqa schreef:
Miss_Montana schreef:

Da's idd waar ja, maar desondanks blijf ik het raar vinden. Iedereen met een beetje gevoel kan indenken dat je zsm naar je kind toe wil als er iets is. Om dan nog een boete met zo'n achterlijk hoog bedrag te geven vind ik gewoon treiteren. Een paar 100 euro ok, maar dít? Tenslotte heeft hij niemand in gevaar gebracht ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:55

Jeetje...regels zijn goed, maar dit is wel in en in triest!

Chiqa ik vraag me af of jij in een vergelijkbare situatie zou gaan zitten wachten op een taxi, terwijl je ook met de auto kunt. Enne...dikke prent? Mwoah...ik vind een dinkke prent wel iets anders dan een paar maandsalarissen!
En nee...ik wist dus niet dat je dit risico liep!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:56

Je voelt je bv niet goed, mag een vriendin van mij dan met men auto rijden als je er naast zit in nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:56

Lielle schreef:
een dikke prent of ruim 6000 euro vind ik nogal een verschil Knipoog

D'rom zeg ik 'dikke prent' anders had ik het wel een andere benaming gegeven Knipoog

Bovendien reed hij ook nog eens te hard waardoor hij zijn medeweggebruikers nodeloos in gevaar bracht, ik vidn zijn boete geheel terecht.
Belasting ontduiken staat nu eenmaal een zéér hoge straf op, daar zullen geen uitzonderingen op worden gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:57

Maar dit is geen belastingontduiken... Dit is met spoed naar iemand in nood rijden! En daarna de auto weer netjes terugbrengen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:58

kaotictjinta schreef:
whow Kimmie dat wist ik ook niet!
Geen auto uitlenen aan bezoek uit Nederland dus.

Vind het wel een "rare aktie".
Snap dat het vanwege de bpm is, maar een regel dat je bv. niet langer dan een maand met een buitenlands kenteken mag rijden lijkt me logischer.

idd , zolang je kan aantonen dan de auto van iemand anders is en word gebruikt ..
zou dit helemaal niet op moeten kunnen gaan

stel je zit in frankrijk .. met de trein
en je moet met spoed voor iets terug hier heen en je mag een auto lenen
helemaal topiie dus , zou je denken ..

neh .. zoals die nu ligt die wet is die krom

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 14:59

sharir schreef:
raar zeg.

Er zijn toch genoeg mensen die net over de gens werken.
Dan kan je ook niet meer met de auto op vakantie of zie ik het nou helemaal verkeerd

Jawel want dan rijdt de belgische eigenaar met de belgische auto in NL en dan is er geen spraken van invoertoestanden.

Geldt dit ook andersom?