Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:46

Citaat:
Amerikaanse staat laat werknemer betalen voor overgewicht
Uitgegeven: 27 augustus 2008 13:26

MONTGOMERY - Werknemers in de Amerikaanse staat Alabama die overgewicht hebben, krijgen tot 2010 om af te vallen. Lukt ze dat niet, dan moeten ze per maand 25 dollar (iets meer dan 17 euro) extra betalen voor hun ziektekostenverzekering. Dat meldden Amerikaanse media woensdag.

Als de werknemers binnen een jaar een gratis gezondheidsscan laten doen, de adviezen van artsen opvolgen en erin slagen af te vallen, wordt hun gewicht hen niet aangerekend.

De zuidelijke staat is de eerste in de Verenigde Staten die obese werknemers aanpakt met strafmaatregelen. Rokende werknemers die niet wensen te stoppen, betalen er al langer maandelijks extra geld aan hun zorgverzekeraar.

Gezondere leefstijl

Meer dan 30 procent van de inwoners van Alabama kampt met ziekelijk overgewicht of obesitas. De werknemersvakbond is van mening dat het plan niet ontworpen is om werknemers te straffen. Een handjevol andere staten beloont werknemers die zichzelf een gezondere leefstijl aanmeten.

http://www.nu.nl/news/1718637/30/Amerik ... wicht.html

Wat vinden jullie van dat systeem? Zou het ook een goed plan zijn om het in Nederland in te voeren?
En waarom wel of niet?

danneke80

Re: Meer premie betalen omdat je te zwaar bent

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:50

Ik ben er geen voorstander van.
Daarbij vind ik het nogal eenzijdig om alleen mensen met overgewicht te "bestraffen" en niet iedereen die een ongezonde levensstijl er op na houdt.
Daarbij ben ik absoluut geen fan van betutteling door wie dan ook. Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor je eigen leven, je eigen keuzes en dus ook je eigen gezondheid.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:52

ik vind het ook niks. Vind dat we hier ook alwel genoeg aan ziektekostenverzekeringen betalen Knipoog . Ook niet iedereen die dik is leeft zo vreselijk ongezond. Dan mogen mensen met veel ondergewicht ook wel extra ziektenkosten betalen, want die hebben over het algemeen ook een zwakkere weerstand.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:55

Te bizar voor woorden Scheve mond Als dit het begin is, wat is dan het einde? Meer premie betalen omdat je hamertenen hebt?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:57

echt niet normaal!! er zijn ook mensen met overgewicht waar ze niks aankunnen doen.
ze verzinnen wel steeds gekkere dingen om geld uit je te zuigen...

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 16:58

Ik vind het wel een goed plan, goede stimulans om mensen te laten afvallen (zeker in het dikke amerika). Is toch niet normaal dit. Kinderen van 8 die evenveel wegen als ik met mijn 50 kilo.. Ouders worden op deze manier gestimuleerd om af te vallen en dus gezonder te gaan leven, kinderen zullen hier dus hoogstwaarschijnlijk in mee doen. Verder niks tegen zware mensen hoor, absoluut niet, maar afgezien van de medische kosten denk ik dat dit een mooie oplossing is om die mensen eens een stok achter de deur te geven. Ik voel me hier een beetje half/half bij eigenlijk, aan de ene kant interesseerd het me geen moer wat andere mensen doen, maar aan de andere kant wil ik graag dat mensen gezond (en dus gelukkig) zijn. (wil nou niet zeggen dat dikke mensen ongelukkig zijn, maar iemand die daardoor ernstig ziek is geworden kan je natuurlijk niet dolgelukkig noemen, verre van)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:00

Belachelijk idd, dan dus ook meer premie betalen als je rookt, drinkt, geen twee stuks fruit per dag eet, een gevaarlijke sport doet of uberhaupt een sport doet (stel je voor, ge verrekt een spier!), in een gevaarlijke buurt woont, als je te dun bent etc, etc.
Begin van het einde

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:01

Wat een onzin zeg.
Het is natuurlijk wel zo dat mensen met overgewicht eerder te maken krijgen met verschillende ziektes.
Niet iedereen die overgewicht is leeft ongezond, ken er een hoop die gezond leven en toch overgewicht hebben.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:04

Ik vind het een reeël plan, ik deel de mening van Redrumfox.

Als de persoon in kwestie zonder aanleiding zo dik is (dus niet op medische gronde) vind ik dat dikke mensen met zo'n verhoogd risico op allerlei ziektes meer premie moeten betalen. Zij zorgen er zelf voor dat die kilo's er aan zitten! Maar dan vind ik wel dat voor die extra premie mensen wel extra hulp moeten krijgen met afvallen, bijvoorbeeld.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:06

Als ik hun was zou ik eerst eens onderzoeken waarom deze mensen zo zwaar zijn voordat je dit überhaupt in gedachte neemt.
Vaak zijn het toch de wat armere mensen daar,junkfood is goedkoop en makkelijk te verkrijgen terwijl gezonde groenten en fruit erg duur zijn.
Daarbij hebben de mensen vaak meerdere banen en komt men ook vaak niet aan koken toe.

Zelf ben ik er ook redelijk van overtuigt dat men het rundvlees volspuit met groeihormonen en de hamburger staat nog steeds op nummer 1 wat betreft consumtie.

Niet iedereen die te zwaar is kan daar wat aan doen,er zijn ook vele aandoeningen en medicijnen die ervoor zorgen dat mensen te zwaar worden.
Nee...ik ben er dus geen voorstander van om voor deze groep mensen de premie te verhogen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:07

opzich zou het mss goed zijn voor mensen die er wat aan kunnen doen dat ze te dik zijn, maar de rest dan?

en hoe zit dat met chronisch zieken dan? moeten die dan ook maar meer premie betalen? die moeten ook vaker naar een arts of zitten vaker thuis waarschijnlijk dan t gemiddelde...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:08

ben ik het niet mee eens. er is onderozek geweest dat mensen met overgewicht over het algemeen gezonder zijn dan mensen die dat niet hebben maar wel onderhuids vet hebben en dat is veel slechter voor hart en vaatziekte en dergelijke . En mensen met overgewicht hebben geen onderhuids vet en blijken dus minder risico te zijn. En hoe vaak je lees je wel neit dat mensen die sporten een hataanval heeft gehad en zomaar dood neervallen? Moeten die dan ook meer gaan betalen omdat ze veel sporten en dus een verhoogd risico zijn?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:20

Ik ben het er wel mee eens, in amerika gaat het zwaar achteruit, en vind het terecht, het is een feit dat als je zwaarder ben dat je veel meer lichamelijke problemen kan krijgen als hartkwalen etc.
Voordat iedereen me aanvalt, ik ben zelf ook behoorlijk stevig maar sport goed en eet steeds beter. ik bedoel er niet mee te zeggen dat elk persoon dat zwaarder weegt meteen ongezond is maar in amerika denk ik zeker wel zeker meer als de helft. hier in nederland betalen we al genoeg, veel te veel zelfs al, ook al gaan wij richting amerika, hier hoeft het niet ingevoerd te worden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:31

Redrumfox schreef:
Ik vind het wel een goed plan, goede stimulans om mensen te laten afvallen (zeker in het dikke amerika). Is toch niet normaal dit. Kinderen van 8 die evenveel wegen als ik met mijn 50 kilo.. Ouders worden op deze manier gestimuleerd om af te vallen en dus gezonder te gaan leven, kinderen zullen hier dus hoogstwaarschijnlijk in mee doen. Verder niks tegen zware mensen hoor, absoluut niet, maar afgezien van de medische kosten denk ik dat dit een mooie oplossing is om die mensen eens een stok achter de deur te geven. Ik voel me hier een beetje half/half bij eigenlijk, aan de ene kant interesseerd het me geen moer wat andere mensen doen, maar aan de andere kant wil ik graag dat mensen gezond (en dus gelukkig) zijn. (wil nou niet zeggen dat dikke mensen ongelukkig zijn, maar iemand die daardoor ernstig ziek is geworden kan je natuurlijk niet dolgelukkig noemen, verre van)

Dan stem ik voor dat mensen met ondergewicht, rokers, sporters, alcoholisten, drugsgebruikers, chronisch zieken, homofielen en kijken wat ik nog meer kan verzinnen, ook een hogere premie gaan betalen.
Ik ken zat mensen die niet roken, maar stierven aan longkanker, mensen die geen overgewicht hadden, maar stierven aan hersenbloedingen of hartaanvallen.

Het eigenaardige aan ziekten zij dat ze bij iedereen voor kunnen komen en niemand kan voorspellen wanneer, wat, bij wie of hoe.

Dit is gewoon Amerika weer, ze moeten iemand hebben die de zondebok is. Tuurlijk kan het gezonder, maar in Amerika zijn ze goed de kluts kwijtgeraakt.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:42

En om dit allemaal te controleren krijg je echt zon "big brother is watching you" systeem.
Ik vond ons oude systeem eigenlijk wel goed. Mensen 'belonen' die geen gebruik maken van de zorg.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:33

Ik ben ook licht positief over zo'n plan, mits er natuurlijk medische redenen uitgesloten zijn. En zo'n soort plan mag er voor rokers ook wel opgesteld worden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:44

BraveSpots schreef:
Ik ben ook licht positief over zo'n plan, mits er natuurlijk medische redenen uitgesloten zijn. En zo'n soort plan mag er voor rokers ook wel opgesteld worden.

Mee eens. Ja

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:24

gelukkig ben ik niet te zwaar en net gestopt met roken Schijnheilig
dat gaat me een hoop premie schelen.

Maar zijn jullie (voorstanders) dan niet bang dat je een soort ubermensch gaat creeren en dus ook automatisch een untermensch?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:01

Op welke manier zou ik dit moeten zien danneke? Ik kan het op verschillende manieren interpreteren namelijk. Laat ik het zo zeggen: hoe zou jij dit zien? (de ubermensch/untermensch kwestie)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:09

Pfft, laten ze eerst maar standaard mensen met overgewicht kontroleren op ziekte van Cushing en schildklier afwijkingen, en wat je nog meer voor stofwisselingsafwijkingen kunt hebben. Er worden mensen met stofwisselingsziekten voor veelvraat uitgemaakt, terwijl ze pas na jaren ellende en vooroordelen bij een goeie arts terecht komen en ontdekken dat er wel degelijk een afwijking is.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:11

hoe ik het zie: mensen op grond van hun levenswijze in groepen indelen en hierdoor meer laten betalen. Op zich kan ik het met het meer betalen nog wel eens zijn, maar niet met het stempel wat je hierdoor krijgt.
Daarnaast, als je zoiets wilt, zul je het ook moeten controleren. Op welke manier zou dit dan moeten? Iedereen elk jaar naar de dokter om te wegen? En met het roken dan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 22:58

Ik ken zoveel dunne "gezond" levende mensen, gezond eten, sporten, zwembad in de tuin enz, die voor hun 65 al dood gingen. Ik snap best dat mensen die uit families komen die dagelijks de frituur aan hebben, en op de bank hangend chips cola en bier naar binnen werken, dom bezig zijn, maar je kunt niet van iedere dikkerd zeggen dat ie dat dieet volgde.

En inderdaad, hoe denken ze dat te controleren? Of worden die controles betaald van de extra premie die de dikkerds moeten betalen?

Wat me wel opvalt: Er zijn in de VS mensen die al tijden niet meer van hun bed kunnen opstaan, zodat hun familie zo'n persoon eten komt brengen/ lees: verder vetmesten... Ik zou dan zeggen: "je haalt je eigen eten maar op, wij brengen het niet meer!" Of alleen nog maar worteltjes met sla brengen, met spa rood. Vork
Zodat er automatisch word afgevallen...

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:01

lijkt me trouwens best een dure hobby om zo zwaar te zijn.
Dus als men afvalt, dan hou je ook weer geld over.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:03

ik ben voor zo'n plan Ja er moet uiteraard wel rekening gehouden worden met de oorzaak van het overgewicht,
als het door het eten komt jà zeker ik vind het echt super dat ze zich daar bezig houden met de gezondheid van hun inwoners want geef toe zoveel mensen met overgewicht is ook niet gezond hoor..

mag hier in België ook komen Haha!

(mijn vader heeft ook wel vrij veel overgewicht dankzij het eten en dat eten doet ie dankzij de stress tja op dat vlak twijfel ik een beetje omdat sommigen dat wellicht ook doen omdat ze gestressd zijn..)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:15

ik eet gezond en stuk minder dan mijn nu 10 jarige zoontje ..
2 stuks fruit de dag 2 boterhammen en flink groenten

..

sporten kan ik helaas niet met mijn ljif

met de chemo enooooorm veel vocht vastgehouden na
de chemo enorm veel aangekomen (tja eten bleef er na 5 maanden nihil ineens inzitten Haha!
gek joh Clown )
al dat toen verzamelde gewicht door jaaaren lang gezond eten en nigil snoepen kwijtgeraakt

en sta nu reeds een jaatr stabiel

..

volgens bmi 30 kg te zwaar , volgens HA en internist mag er maximaal 10 kg af ..

vertel mij het maar

moet ik meer betalen omdat ik volgens bmi zwaar overgewicht heb ?
of niet omdat zowel HA als internis roepen max 10 kg ..
of juist meer omdat ik oa K heb >? en reuma;s , en slecht hart en slechte nieren en en ene ??
of omdat ik niet sport ? te klein ben , mede door nierziekten tijdens jeugd ?
of juist minder omdat ik 1 arisch kind ter wereld heb gebracht ?
goede spieropbouw doorgeef >? iq doorgeef ? of juist minder omdat mijn kleine nu dus ook dislectie heeft net als mamma ?
omdat we jaaaaaaaren onder het minimum inkomen hebben gezeten
en gezond eten echt veel duurder is als ongezond ? (zoals zeker in de usa het geval is maar ook hier !)

dus alle armen maar ecxtra laten betalen (hebben ze nog minder .. roeien we de armen uit blijven er alleen rijken over .. oei nu hebben we een probleem .. wie gaat het ongeschoolde of laaggeschoolde werk doen ??)

waar gaat het stoppen ?? ..

ze kunnen beter sporten en gezond eten positief beinvloeden / belonen
denk dat dat een veel slimmer plan is
en ook meer volgers zal krijgen ..

aan de andere kant .. enig idee hoeveel "te gezond bezig zijnde 40gers spontaan een hartstilstand krijgen ??