Schapen ingezet als snelheidsremmer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

Schapen ingezet als snelheidsremmer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 22:56

Om de snelheid in het Belgische Eeklo te verlagen, komt het dorp met een natuurlijke verkeersdrempel. De Belgen willen namelijk schapen inzetten om de snelheid eruit te halen.

Vereniging Pro Natura wil de wolfabriekjes in de bermen van landelijke wegen laten grazen. Op deze manier zal een automobilist eerder geneigd zijn het kalmer aan te doen, zo denkt men. "Chauffeurs hebben vaak de neiging om op landwegen veel te hard te rijden en vormen een gevaar voor wandelaars en fietsers", legt voorzitter Johan De Beule uit. "Wanneer ze zich door een kudde schapen moeten wringen, zijn ze echter gedwongen om te vertragen."

De beesten zullen telkens over een stuk van zo'n tweehonderd meter grazen. Het perkje wordt afgeschermd door speciale drempels die het verkeer afremmen en de kudde bij elkaar houden. De speciale drempels bevatten een laag water met daaroverheen een rooster. Omdat de schapen de diepte van het water niet kunnen inschatten, zullen ze niet over de drempel heen durven.

Vooralsnog gaat het hier om een experiment, dat zal worden uitgevoerd op een stuk weg dat is afgesloten voor autoverkeer. Mocht het plan zijn geslaagd, dan willen ze het echt gaan invoeren. "Wij willen het beroep van herder de moderne tijd inloodsen. Schapen kunnen veel breder worden ingezet dan enkel als grasmachine. In dit experiment willen we onderzoeken hoe ze de verkeersveiligheid kunnen verhogen", vindtDe Beule.

_00_0

Re: Schapen ingezet als snelheidsremmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 23:03

Kunnen ze garanderen dat de schapen neit gewond raken dan?
Er zijn van die sukkels die doorrijden totdat na de bocht een schaapje staat
Ik vind het een belachelijk idee! maak maar mee drempels ofzo

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 18:48

[ON] -> [NM]

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:47

Ik heb even op internet gezocht hoe ze dat nou precies willen doen, maar het lijkt me best gevaarlijk voor die schapen. Ik bedoel, er zijn maar zat mensen die het denk ik niet erg vinden om een schaap mee te pakken en vooral 's nachts lijkt het me lastig om daar te rijden met die schapen.

Ik vind het een stom idee, het leven van schapen op het spel zetten om mensen minder hard te laten rijden.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:49

In Noorwegen op vakantie lopen er ook overal schapen los, en nee, geen hond die er zachter op rijdt..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:49

Zo nieuw is dat niet.
In Culemborg is al jaren een wijk die is afgezet met wildroosters waarbinnen de schapen lopen. Je weet als automobilist niet of de kudde over komt steken of niet en er wordt netjes rustig gereden...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:24

Nickeltje schreef:
Zo nieuw is dat niet.
In Culemborg is al jaren een wijk die is afgezet met wildroosters waarbinnen de schapen lopen. Je weet als automobilist niet of de kudde over komt steken of niet en er wordt netjes rustig gereden...

Precies. Klopt helemaal.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:26

Zijn ook zat automobilisten die langs je crossen als je te paard op de weg rijd terwijl je seint dat ze vaart moeten minderen. Waarom zouden die automobilisten wel langzamer gaan rijden als er een kudde schaapjes langs de weg staan? Clown Ik zie de logica er niet van, wel de kosten Nagelbijten / Gniffelen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:28

Totdat er een idioot langskomt die een schaapje meer of minder niet erg vind Nagelbijten / Gniffelen

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:30

Thats_Me schreef:
Zijn ook zat automobilisten die langs je crossen als je te paard op de weg rijd terwijl je seint dat ze vaart moeten minderen. Waarom zouden die automobilisten wel langzamer gaan rijden als er een kudde schaapjes langs de weg staan? Clown Ik zie de logica er niet van, wel de kosten Nagelbijten / Gniffelen

en de schapen Tong uitsteken

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:52

Denk niet dat het een succes word.
Mensen zij geneigd eerder door te rijden dan te wachten totdat een schaap eindelijk is van de weg gaat.
Het is trouwens ook harstikke gevaarlijk, je ziet het schaap net te laat aankomen, je remt en de auto achter je botst tegen jou op.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:36

In Ierland idem als Noorwegen, mensen rijden er als gekken terwijl overal schapen los lopen. Denk dus niet dat het gaat werken...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:39

Hmm, een proef lijkt mij geen slecht idee. Ik hoop dat het werkt en dat alle schaapjes het er levend vanaf brengen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:41

Inderdaad, in noorwegen hebben de schapen gewoon geleerd om aan de kant te blijven, en de mensen rijden even snel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:41

Er gaat heus niemand voor de lol een schaap aanrijden hoor. Wat denk je dat er dan van je auto overblijft? Als het dier niet bij je raam naar binnen vliegt. Ik vind het idee niet zo raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:02

Wanneer is ook alweer het offerfeest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:04

katiavl schreef:
Inderdaad, in noorwegen hebben de schapen gewoon geleerd om aan de kant te blijven, en de mensen rijden even snel Lachen

Natuurlijke selectie, de slimme schapen blijven over.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:17

Ach het zijn maar schapen waar ze het over hebben.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:21

MISTRAL94 schreef:

Bedoel je dit sarcastisch? Ik vind het maar een belachelijk idee, arme schapen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:24

Alsof mensen gaan afremmen voor schapen, spelende kinderen langs de weg doet ze niet eens afremmen. Dus vraag me werkelijk waar af hoe een schaap verandering daarin kan brengen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:28

Mayflower_ schreef:
MISTRAL94 schreef:

Bedoel je dit sarcastisch? Ik vind het maar een belachelijk idee, arme schapen..

Ja ik vind het ronduit belachelijk er zijn ook andere mogelijkheden maar die vinden ze gewoon te duur.

Precies Miss_Montana wat doen ze straks kinderen inzetten om auto's minder hard te laten rijden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:54

Op zich geen verkeerd idee, doch schapen zijn niet bedreigend genoeg voor een veilig ingeblikte bestuurder waardoor het vooral voor de schapen gevaarlijk is.
Laat een kudde fikse koeien met gevaarlijk ogende horens los en de automobilist heeft veel meer perceptie van bedreiging, er veel meer direct belang bij om snelheid te verminderen Haha!

Basisvoorwaarde is dat de situatie glashelder is en er geen enkele twijfel over moet kunnen bestaan dat de dieren daar lopen, dat ze als een directe reden om rustig te rijden ervaren worden. Anders wordt het alleen maar gevaarlijker voor mens en dier.

Al met al is avontuurlijk slecht weg´dek´ de beste en goedkoopste snelheidsremmer Cool

hc

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:57

Inderdaad, daar was ik ook al aan het denken. Waarom geen mooi stel hooglanders, of jerseys. Dat zie je in Scandinavië ook, mensen gaan daarvoor sneller vaart minderen.

Gewoon een bordje met koeien, en een wildrooster maakt ook veel duidelijk. Lachen

Of een plaatje plaatsen met muskusos gebied, in Noorwegen zie je de toeristen dan spontaan schrikachtig traag rijden ROFL

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:02

Citaat:
Al met al is avontuurlijk slecht weg´dek´ de beste en goedkoopste snelheidsremmer

eens

al rijden we bij de ring antwerpen juist harder door om minder last te hebben
vh zeer slechte wegdek Bloos

met trailer of aanhangwagen wil je echt wel heeeeel erg langzaam rijden Bloos

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:13

nickyu schreef:
Citaat:
Al met al is avontuurlijk slecht weg´dek´ de beste en goedkoopste snelheidsremmer

eens

al rijden we bij de ring antwerpen juist harder door om minder last te hebben
vh zeer slechte wegdek Bloos

Kortom, nog veel slechter Haha!
Net genoeg verharding zodat je met aanhoudende regen geen 4WD nodig hebt. Uiteraard niet alleen rechtuit en gréppels ernaast welke die naam verdíenen; zijn gelijk prima voertuigvangers ter bescherming van een voetpad ernaast Vork
Hier en daar i.p.v. de dure bruggen een doorwaadplek overstroomd met 30 cm. of zo water is effectiever dan welke verkeersdrempel ook.

Is niet zo ingewikkeld allemaal. Het grootste probleem is echter (doorgaans) tweeledig:
- buurtbewoners blijken vaak zelf in aantal een fors aandeel van de snelheidszondaars te vormen
- buurtbewoners willen comfortabel wegdek

hc