Cameraman RTL omgekomen in Georgie!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Peetjuh

Cameraman RTL omgekomen in Georgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:03

Cameraman RTL omgekomen in Georgië

GORI - Bij Russische bombardementen op de Georgische stad Gori is een journalist van het Nederlandse televisiestation RTL Nieuws omgekomen. Dat heeft de hoofdredacteur Harm Taselaar bevestigd aan de journalistenbond NVJ.

Cameraman RTL omgekomen

Stan Storimans (39) werkte als cameraman voor het RTL Nieuws. Samen met correspondent Jeroen Akkermans deed hij verslag van het conflict in Zuid-Ossetië.

Akkermans raakte bij het bombardement gewond aan zijn been.

Konvooi

Volgens een fotograaf van het Britse persbureau Reuters reden Storimans en Akkermans in een konvooi door Gori, toen dat door mortiervuur werd bestookt. De fotograaf maakte zelf ook deel uit van de kolonne.

Bij de beschieting kwamen in totaal vijf mensen om het leven en raakten, naast Akkermans, drie anderen gewond.

In totaal zijn vier journalisten en mensen die voor de media werken omgekomen sinds het conflict in Georgië vrijdag oplaaide.

Verslagenheid

Bij RTL is met grote verslagenheid gereageerd op de dood van Storimans. "Hij was een uitermate collegiaal persoon", zo stelde de adjunct-hoofdredacteur van RTL Nieuws Marc Schreuder in een interview op RTL 7.

Storimans was twintig jaar werkzaam voor RTL. "Zijn werk was zijn leven", aldus Schreuder. "Hij voelde zich voor geen enkele klus te beroerd." Storimans laat een vrouw en twee kinderen achter.

Oerkracht

Een geëmotioneerde Bart Hettema, verslaggever van RTL Nieuws, omschreef Storimans bij RTL als "een oerkracht". Hettema werkte veel met Storimans en noemt hem "met afstand de beste man die ooit voor RTL Nieuws gewerkt heeft".

Volgens Hettema wordt het belang van een goede cameraman vaak onderschat. Het postuur van Storimans, die veel aan gewichtheffen deed, maakte hem een indrukwekkende verschijning, aldus Hettema. "Daar spotte je niet mee."

De jaarlijkse presentatie van de RTL-programma's in Baarn is dinsdag geschrapt. Topman Bert Habets van RTL sprak van een zwarte dag. Hij noemde het ongepast om onder deze omstandigheden de geplande presentatie van de winterprogramma's te laten doorgaan.

NVJ

Ook de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) is 'diep geschokt' door het overlijden van een Nederlandse cameraman van RTL in Georgië. Dat laat algemeen secretaris van de NVJ Thomas Bruning dinsdag weten.

Bruning spreekt van een harde klap. "De Nederlandse journalistiek is dit jarenlang bespaard gebleven." Sander Thoenes was tot dinsdag de laatste Nederlandse journalist die tijdens zijn werkzaamheden omkwam. Hij werd in 1999 doodgeschoten op Oost-Timor tijdens zijn werk voor het tijdschrift Vrij Nederland.

Veiligheid

Bruning wil samen met nieuwsorganisaties in gesprek met het ministerie van Buitenlandse Zaken om te kijken wat er gedaan moet worden om de veiligheid van Nederlandse journalisten in Georgië te garanderen.

Bruning sluit een tijdelijk vertrek van Nederlandse journalisten uit Georgië niet uit.

Minister

Minister Maxime Verhagen van Buitenlandse Zaken heeft de Russische ambassadeur in Den Haag laten ontbieden om opheldering te vragen over de tragische gebeurtenis. In een verklaring liet de bewindsman namens de regering weten met ontzetting kennis te hebben genomen van de dood van de cameraman.

"Mijn gedachten gaan uit naar de familie van de heer Storimans, in het bijzonder zijn vrouw en twee kinderen. De regering betuigt hen en RTL haar innige deelneming", aldus een aangeslagen Verhagen.

"Tijdens mijn meest recente bezoek aan Afghanistan in mei heb ik uitgebreid met de heer Storimans gesproken. Ik heb hem leren kennen als een hardwerkende professional en een bijzonder sympathieke man."

Bombarderen

Russische gevechtsvliegtuigen begonnen dinsdag met het bombarderen van de centraal-Georgische stad Gori, de geboorteplaats van de Russische oud-Sovjetleider Jozef Stalin.

De generale staf van de Russische strijdkrachten ontkent echter Gori dinsdag te hebben aangevallen.

De Russische president Dmitri Medvedev heeft inmiddels besloten de militaire operatie in Georgië te stoppen. "Het doel van de operatie is bereikt. De veiligheid van onze vredesmacht en de burgerbevolking is hersteld", zo liet hij weten.

Bron: http://www.nu.nl

Peetjuh

Re: Cameraman RTL omgekomen in Georgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:05

Ik wens de familie van Stan veel sterkte toe! Ach gut

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:07

Tja, vreselijk drama natuurlijk, maar helaas loop je dit risico in zulk gebied. Vind het nog een wonder dat er de afgelopen niet meer journalisten en collega's in oorlogsgebied zijn gedood.

Wat niet weg neemt dat het afschuwelijk is voor alle nabestaanden en collega's. Een vrouw en kinderen achterlaten, brrrrrr........ Ik wens iedereen sterkte toe!!! Ach gut

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:08

vreselijk!!
Voor alle nabestaanden en collega's, erg veel sterkte gewenst!!!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:15

Wat verschrikkelijk zeg!
Ik wens iedereen veel sterkte toe met dit verlies.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:23

Ik las het idd.. Scheve mond
Echt vreselijk, ook voor alle andere onschuldige mensen die omgekomen zijn...

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 13:28

Vreselijk... veel sterkte voor de nabestaanden

Sonja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:17

Vreselijk!
Ik wens iedereen heel veel sterkte toe!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:06

Gekopieerd van mijn hyves:

Een cameraman van RTL omgekomen in Georgie, een berichtje in het nieuws. Een man van 39, die vrouw en twee kinderen achterlaat. Voor ons een bekend gezicht, want de cameraman die op Maaikes verjaardag 's morgens om 9 uur met een taart en een collega aan de deur stond.

Wat een wereld van verdriet schuilt er achter zo'n berichtje, een vrouw die haar man voor altijd kwijt is. Een man die vaker op reis was naar gevaarlijke gebieden, maar die altijd weer thuiskwam. Hoe vaak heeft die vrouw doodsangsten uitgestaan als hij weer eens naar een oorlogsgebied was? Hoe vaak heeft ze hem in haar armen gesloten als hij weer thuis was, en gewenst dat hij niet meer naar die stukken van de wereld zou gaan waar de constante dreiging van de dood om hem heen hing?
Kinderen die hun papa nooit meer zullen zien. Die zich later papa wellicht alleen nog zullen herinneren van foto's en filmpjes.

Afschuw...

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:56

even mijn post uit het andere topic gekopieerd:

Verschrikkelijk.. We hebben hier nu een week ponykamp en een van de mensen van de leiding is de zus van de vrouw van Stan. Haar kinderen zijn hier nu ook op ponykamp, voor hun was het dus 'ome stan'. Ze waren blijkbaar nogal close, was even schrikken hier vanochtend Scheve mond

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:27

Ik heb naast hem gestaan bij het burgemeesters referendum in Eindhoven. Wij waren daar voor school (journalistiek)
Weet nog precies hoe hij eruit zag. Zelfs nog wat voor kleur shawltje hij omhad.. Roze.. Scheve mond

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 23:17

ik hoorde het ook op het nieuws. tja, het is natuurlijk altijd een risisco wat ie zelf heeft genomen maar je gunt het niemand natuurlijk. ik wens alle nabestaanden veel sterkte

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:57

Vreselijk zeg!
Het was nou eenmaal wel het risico van het vak, maar goed, zoiets verwacht je niet.
Het blijft vreselijk voor alle nabestaanden...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:35

Tja, risico van het vak... Helaas. Het is ook zo triest dat deze cameraman al zo vaak in oorlogsgebieden is geweest en meer dan genoeg ervaring heeft met veiligheid.

(en dan te bedenken dat het ook een tijd mijn favoriete baan was, journaliste in oorlogsgebieden. Zet je wel aan het nadenken zoiets, ook al gebeurd het gelukkig niet vaak.)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:57

Sterkte idd.

Maar wat ik dan bedenk, hij is een oorlogslachtoffer en wordt vaak vermeld op het nieuws. Maar waarom niet al die andere slachtoffers, omdat het geen Nederlanders zijn?
Zo komt het bij mij helaas wel over.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:05

vreselijk dat dit gebeurd is.......

maar er zijn daar in georgie en andere oorlogsgebieden ook heel veel andere slachtoffers gevallen,ik snap niet waarom dit zo breed uitgemeten is(het is natuurlijk wel vreselijk op zich zo bedoel ik het ook niet)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 12:15

Omdat het een Nederlander is natuurlijk, en een burger. Nederlandse soldaten die in het buitenland sneuvelen worden ook wel breed uitgemeten, maar dit is weer anders - die man was geen gevaar voor het Russische volk of leger. Hij stond alleen met een camera op zijn nek te praten met de bevolking van Georgie. Het feit dat de Russen hem en anderen met een clusterbom hebben vermoord, maakt het er niet beter op.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:32

Blue_Eyes schreef:
die man was geen gevaar voor het Russische volk of leger.

De bevolking van die landen zijn ook geen gevaar, maar als ze vermoord worden komen ze niet uitgebreid in het nieuws.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:55

precies,dat steekt mij ook een beetje........alhoewel het natuurlijk vreselijk is

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 21:45

Vreselijk en zeker ook voor de nabestaanden en collega's Ach gut

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 22:43

Snoevie schreef:
vreselijk dat dit gebeurd is.......

maar er zijn daar in georgie en andere oorlogsgebieden ook heel veel andere slachtoffers gevallen,ik snap niet waarom dit zo breed uitgemeten is(het is natuurlijk wel vreselijk op zich zo bedoel ik het ook niet)

Waarschijnlijk omdat er de laatste jaren weinig Nederlandse journalisten/cameramensen zijn omgekomen in het buitenland door oorlogsgevaar. (Terwijl er per jaar toch een aantal mensen in deze functie sterven doordat zij over de gevaargrens heen gaan en alleen maar aan 'nieuws' denken ipv het risico dat ze lopen)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 07:02

ja dat begrijp ik ook wel,maar het is net alsof dit dan erger is,snap je?
dat bedoelde ik ermee