Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-08 00:59

Zoals de titel zegt...
Ik had vandaag met mijn schoonvader een kleine discussie wat me aan het denken zette.
Discipline bij kinderen is over het algemeen bijna niet meer terug te vinden. Aanzien, respect voor een leerkracht, maar ook überhaupt voor een ouder iemand.

Wat er gezegd werd was: De rijtjes in de klas terug, strenge regels. OR (ouderraad) weg, en laat de onderwijskundigen (Onderwijspersoneel en onderwijsondersteunend personeel) maar het werk doen. Die hebben er ten minste verstand van.
De maatschappij terugbrengen naar 20 jaar geleden met alles erop en eraan...

Ik weet het nog niet. Betreft het aanzien, respect van een ouder iemand, prima. Ja Maar zal het werkelijk helpen, en zal het onderwijs er zelf dan nog op vooruit gaan? Een OR in een school is juist prima voor de betrokkenheid van de ouders. En wat dachten jullie van het samenwerkend leren in groepjes (coöperatief leren)?
We gaan dan ook terug naar de strenge regels in de klas, niet meer versoepelen en samen bedenken zodat de kinderen betrokken zijn. Strafregels ed.

Mijn vraag: Hoe brengen we de normen, waarden en discipline terug in de klas, maar ook (terug) in het leven van de nieuwe generatie?

Mijn stelling: Het oude onderwijs terugbrengen zal hierbij zeer goed aan bijdragen.

Let wel, ik zeg niet dat ik het eens ben met de stelling, ik zou graag een discussie zien met argumenten en eigen bevindingen hierin. Lachen

Karl66

Re: Discipline in de klas, Let's bring it back!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 01:14

Het onderwijs is een afspiegeling van de maatschappij en niet andersom. Als dit de oplossing is, zal je dat bijvoorbeeld ook op je werk terugzien. Dan heb je geen manager meer, maar krijg je weer een baas die je vertelt wat je moet doen en jij mag je mond houden en ja knikken.

Maar troost je, geschiedenis blijft zich herhalen, en aan het begin van een nieuwe eeuw zie je altijd weer meer aandacht voor normen en waarden terugkomen. Dat is op dit moment ook weer duidelijk te merken. Alleen vraag ik me af of je dan weer terug wil naar de normen en waarden uit de jaren vijftig van de vorige eeuw? Ik mag toch hopen dat we sinds die tijd er wat bij geleerd hebben.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 01:23

Karl66 schreef:
Maar troost je, geschiedenis blijft zich herhalen, en aan het begin van een nieuwe eeuw zie je altijd weer meer aandacht voor normen en waarden terugkomen. Dat is op dit moment ook weer duidelijk te merken.

Ik kan er niet veel van merken en heb geen tijd om op de volgende eeuw te gaan zitten wachten. Weet vrijwel zeker dat ik die niet meer mee ga maken. Du de vraag is hoe lossen we het hier en nu op?
Ik ben er ook niet van overtuigd dat het lichamelijke afstraffen een oplossing is. De jeugd van tegenwoordig (goh wat klink ik nu oud zeg) slaan gewoon terug ben ik bang voor.
Ik denk dat een groot deel van het probleem in de opvoeding ligt en dus bij de ouders. Iedereen heeft tegenwoordig maar haast en iedereen moet werken waardoor de kinderen aan zich zelf zijn overgelaten totdat pa en ma eens een keertje thuis komen. En dan is er weer geen tijd voor opvoeding.
Dus ja, ik denk dat er een deel discipline in de klas bijgeleerd moet worden. Iemand moet het toch doen?

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 15:53

Ik denk ook inderdaad dat het moet beginnen bij de ouders. Vorig jaar zat ik op een camping waar 2 kinderen onder de 6 steeds flink brutaal en gevaarlijk deden. Daar mocht ik niets van zeggen, zowel van de kinderen als van de ouders kreeg ik een grote mond. Vooral de moeder vond dat ik me niet met de opvoeding van de kinderen moest bemoeien, terwijl haar kinderen mij uitscholden en zo gevaarlijk bezig waren dat ze anderen en zichzelf konden verwonden! Ik denk dat er op school best wel wat aan opvoeding gedaan kan worden, maar thuis speelt een minstens zo grote rol. Als er thuis niet zo consequent wordt opgetreden als op school, denk ik dat het geen optimale invloed heeft wat er op school gebeurt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 16:14

veel ouders leggen de opvoeding in handen van de school. Of het nu gaat om een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, basisschool of middelbare school; ouders zien deze instituten als opvoedkampen.

Mai Mai geeft aan dat er op school best wat aan de opvoeding gedaan kan worden, waardoor ik als leerkracht genoodzaakt ben om te zeggen 'nog meer?!'
We besteden zeker 1,5 uur per week les aan SOVA; sociale vaardigheden. Dit is dan als apart vak benoemd, maar denk eens aan de rest van de dag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 17:10

Mijn vader was leraarbasisschool (doet nu de IT ook lesjes op een basisschool)
Uitspraak van hem : "Sommige kinderen hebben ouders, anderen hebben personeel".

Voor kinderen opvoeden hebben de leraren geen tijd. Ze moeten wel, anders is lesgeven gans onmogelijk. Dit gaat dan wel ten koste van de lestijd. En die kinderen zijn toch op school om wat te leren.
De opvoeding is een taak van de ouders. Een ouder die dat niet wil doen en dus geen verantwoordelijkheid wil dragen voor zijn/haar kind had nooit aan kinderen moeten beginnen.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 18:47

Ik kan me helemaal vinden in jullie reacties, zo dacht ik gisteren ook. Maar hoe krijgen we het weer "terug"? Zal het ons ooit nog lukken?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:57

Ik ben het er mee eens hoor dat er meer discipline terug mag in de klaslokalen. Zelf ben ik een juf die vrij streng is en wel wat voelt voor de ouderwetse manier. Maar ik denk dat als we dat terug willen, de maatschappij moet veranderen. En dan voornamelijk de houding van de ouders. Die is zoveel veranderd. Neem alleen maar hun standpunt ten opzichte van de leerkracht. Vroeger was alles wat de leerkracht zei juist, tegenwoordig geloven ze eerder hun kind en komen op hoge poten naar school om de leerkracht voor ik weet niet wat uit te maken. Ik denk dat de betrokkenheid van de ouders bij hun kind als eerste moet veranderen.

Wat betreft de OR weg... daar ben ik het niet mee eens. De OR bestaat vaak uit ouders die juist heel erg betrokken zijn bij hun kinderen. Daarbij nemen ze veel werk uit handen bij het organiseren van feesten en activiteiten.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:11

Ik vind ook dat de kinderen tegenwoordig de baas zijn in de klas, als je als leraar wat zegt krijg je meestal een grote mond. Ik vind dan zeker dat er weer discipline mag komen, net als vroeger. Gewoon ouderwets streng, je hoeft niet meteen met stokken te slaan ofzo, dat gaat wel heel ver. Maar gewoon strengere regels.

Verder ben ik het met de rest eens dat het probleem vaak begint bij de ouders, die moeten dan ook maar aangepakt. Knipoog

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:19

Nou bij mij hoeven kinderen echt geen grote mond te geven hoor. Daar ben ik toch best duidelijk in dat ik dat niet op prijs stel Bloos
(doe nu pabo en heb hiervoor onderwijsassistent gedaan)
Soms zie je echt de kinderen veranderen zodra het 12/3 uur is en ze hun ouders weer zien. Sommige kinderen veranderen ineens zo erg, dat je je bijna niet kan voorstellen dat dat die kinderen zijn die wel zo gehoorzaam en fijn in de klas zelf zijn.. Nagelbijten / Gniffelen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:23

@benangelique: ik bedoelde het ook niet als dat er meer op school moet worden gedaan aan opvoeding, maar dat de school wel een plek is om aan opvoeding te werken. Het is echter zeker niet de enige plek. Als de voorwaarden er thuis niet zijn, is het niet aan de school om de kinderen wel op te voeden. Wat ze daar wel aan opvoeding meekrijgen is natuurlijk mooi meegenomen.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:23

tamary schreef:
Mijn vader was leraarbasisschool (doet nu de IT ook lesjes op een basisschool)
Uitspraak van hem : "Sommige kinderen hebben ouders, anderen hebben personeel".

Voor kinderen opvoeden hebben de leraren geen tijd. Ze moeten wel, anders is lesgeven gans onmogelijk. Dit gaat dan wel ten koste van de lestijd. En die kinderen zijn toch op school om wat te leren.
De opvoeding is een taak van de ouders. Een ouder die dat niet wil doen en dus geen verantwoordelijkheid wil dragen voor zijn/haar kind had nooit aan kinderen moeten beginnen.

amen Afgod

ik heb zelf 2 kids.

een jongetje en een meisje.
mijn zoontje is nu 5 en mijn dochtertje is bijna 3.

mijn zoontje heeft aan mij een ouder, en voor mijn dochter was ik personeel.

dit gaat erg raar klinken hoor,maar het is nou eenmaal zo Bloos

ik wou altijd al een dochtertje.
die kreeg ik dus en ik was zó blij dat ik mijn eigen prinsesje had, dat ik haar op en top verwende.
ze kon in mijn ogen helemaal niks verkeerd doen en ze kreeg altijd en overal haar zin in.

sinds vorig jaar gaat ze naar de peuterspeelzaal en oh wat vond ik mijn eigen kleine prinsesje ineens een ongelovelijke draak!!!!!

ze schreeuwde en gilde als ze NEE hoorde.

ik ben me er bewust van geworden dat ik het probleem was en niet mijn dochtertje.

ze is geen draak, maar ik heb haar een draak gemaakt.

gelukkig is ze nu nog jong en kan ik haar nog vormen.

ik ben nu dus voor allebei mijn kinderen ouders en ik ben geen personeel meer van mijn dochter.

ik merk nu na een paar maanden(sinds ik geen personeel meer ben voor d'r) dat mijn dochter zelf ook gelukkiger is.
ze weet nu heel duidelijk dat niet alles om haar draait en dat er rekening gehouden dient te worden met anderen.
nee is nu ook echt nee en dat gaat nu ook steeds beter.

pfffff wat ben ik blij dat ik er zo vroeg achter ben gekomen dat het niet werkt als je altijd maar ja en amen zegt tegen je kids.

ik ben trouwens even gek op allebei mijn kids hoor Bloos

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:25

Ik ervaar in mijn meeste klassen dat kinderen zich wel meer ongedisciplineerd voordoen, maar als je door die schelp kan geraken, zijn het toch zo'n watjes en schatjes Lachen

Ik studeer voor leerkracht, niet voor opvoeder/verzorger/... Ouders = kind hebben, kind hebben = dat ook opvoeden. Dat laatste verdwijnt wel een beetje bij sommige ouders, maar ik denk echt wel dat er nog hoop is. Sowieso ben je wel voor een stuk opvoeder als leerkracht, maar het mag zover niet komen dat opvoeder je eerste taak en leerkracht zijn je tweede taak wordt. Als dat zo is, is er echt iets fout.

De meeste kinderen hebben gewoon structuur nodig. Die krijgen ze in de klas en thuis soms minder. En dan zie je ze idd veranderen vanaf het moment dat mama of papa uit het zicht is. En meestal is die verandering positief, merk ik.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:27

Mooi stukje Sabine, erg knap dat je het hebt gezien, want er zijn veel mensen die dit niet, of (veel) te laat inzien.. Fijn dat je dochter nu ook gelukkiger is en dat je fijn kan genieten van haar!!

Duidelijkheid en regels vormen ook vastigheid/structuur voor een kind, zodat ze weten waar ze aan toe zijn.. Lachen Je merkt vaak echt dat kinderen dat fijn vinden en zich daar veilig bij voelen Lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:35

MaiMai schreef:
@benangelique: ik bedoelde het ook niet als dat er meer op school moet worden gedaan aan opvoeding, maar dat de school wel een plek is om aan opvoeding te werken. Het is echter zeker niet de enige plek. Als de voorwaarden er thuis niet zijn, is het niet aan de school om de kinderen wel op te voeden. Wat ze daar wel aan opvoeding meekrijgen is natuurlijk mooi meegenomen.

Ben ik niet met je eens... opvoeden doe je thuis... onderwijzen doe je op school.

Helaas is het tegenwoordig niet meer zo. Opvoeden wordt steeds meer op het bordje van de leerkracht geschoven...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:37

Sabine wat knap dat je er achter bent gekomen en er voor uit durft te komen. Ik denk dat zowel je dochter en jij allebei een veel gelukkiger leven hebben. En je zoon ook trouwens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:40

Ik ben ouder.

Ik probeer een kind op te voeden dat in de maatschappij van nu past, met de (sociale) vaardigheden die daarbij horen.
Dat betekent ook dat ik constant balanceer tussen mijn kind zelfstandig en mondig maken, en tegelijkertijd sociaal, respectvol en gewoon een aardig mens.

Aangezien mijn kind vier is en dus nog volop in zijn sociale ontwikkeling, kan de balans wel eens doorslaan.
Als dat thuis gebeurt, grijpen wij in: gebeurt het op school, dan lijkt het me niet meer dan gepast dat er op school aandacht aan gegeven wordt.

Dat de school geen opvoedende taak zou hebben, is ronduit belachelijk: ik geef mijn vierjarig kind maar liefst 5 dagen in de week een groot dagdeel uit handen. Dat wordt ouders zelfs opgelegd, men noemt dat leerplicht. (hoewel dat pas bij 5 ingaat officieel.)
Is het dan niet meer dan logisch dat ik als ouder zeg: jullie nemen mijn kind van me over, maar dan ook de zorg voor heel het kind, niet alleen voor het tafeltjes en leesgedeelte, ook voor zijn welbevinden?

Wij hebben dan ook bewust gekozen voor een school die sociaal gedrag en zorg voor de kinderen hoog in het vaandel heeft staan en die erg kleinschalig is, zodat iedereen ook werkelijk iedereen kent en betrokken is bij elkaar.

De kinderen mogen dan mondiger zijn, ze groeien wel op in een veel anoniemere maatschappij, in scholen die veelal steeds groter worden. (brede scholen e.d.)

Terwijl voor leren én groot worden, Rust, Orde en Geborgenheid echt wel noodzaak zijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:50

Ik heb ook niet gezegd dat we geen opvoedende taak hebben nu... ik zeg alleen dat het voorheen niet zo was, maar dat we er tegenwoordig niet meer onderuit komen.
Maar we spreken ook niet over ouders zoals jij, maar over ouders die nalatig zijn wat betreft verantwoording over hun kind. Dat zie tegenwoordig steeds meer. Alles wordt op het bordje van de leerkracht geschoven door die ouders en dat is toch echt niet de bedoeling. Omdat het niet aan het kind ligt, krijg je in zo'n geval een opvoedende taak, en dat doe je dan ook, maar het hoort niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:50

Leerkrachten van nu wordt op het hart gedrukt dat de basis van alles het welbevinden is. Dus ja, daar gaat zeker veel aandacht naar.
Sommige ouders vergeten alleen dat zij samen met de school/leerkrachten moeten opvoeden, niet dat zij opvoeden en dat de school moet opvoeden. Nee, dat moet samen gaan.

Ik ken kinderen met ouders die dus letterlijk zeggen tegen hun kind dat ze niet naar de juf moeten luisteren, maar naar mama. Ze moeten alleen doen wat ze zelf echt willen en koppig 'nee' zeggen als ze ergens geen zin in hebben. Nja, dat noem ik niet goed opvoeden, maar begin maar eens met zulke kinderen (met zulke ouders, want op zich kan het kind daar niets aan doen, dat het zo opgevoed wordt).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:10

benangelique schreef:
veel ouders leggen de opvoeding in handen van de school. Of het nu gaat om een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal, basisschool of middelbare school; ouders zien deze instituten als opvoedkampen.

Mai Mai geeft aan dat er op school best wat aan de opvoeding gedaan kan worden, waardoor ik als leerkracht genoodzaakt ben om te zeggen 'nog meer?!'
We besteden zeker 1,5 uur per week les aan SOVA; sociale vaardigheden. Dit is dan als apart vak benoemd, maar denk eens aan de rest van de dag?

Hmmm, nou dan ben ik een ouder apart, want ik leg de opvoeding helemaal niet in handen van de school of peuterspeelzaal. Knipoog
Opvoeden doen wij thuis en onderwijsinstituten zie ik als aanvulling daarop. Niets meer, niets minder. Wat ik mijn kind meegeef is toch ook iets heel anders dan wat ze meekrijgt op de peuterspeelzaal, hoor. Knipoog

School hoort de aanvulling te zijn, want daar ben ik niet bij. Net als dat mijn schoonmoeder wekelijks op haar past, maar die roept toch ook dat ze niet gaat opvoeden. Wat overigens niet inhoudt dat ze mijn dochter niet op haar plek zet, als ze te ver gaat, maar dat doet ze op de manier zoals wij thuis ook doen (bv. een time out op de gang e.d.). Is niet zo moeilijk, hoor. En opvoeden bestaat uit veel meer dan corrigeren. Knipoog
Opvoeden is me nogal een taak, het is niet makkelijk en zeker niet als het je eigen kind betreft. Maar mijn dochter mag assertief zijn, mag mondig zijn en vragen stellen, iets wat je in de jaren 50 en eerder niet mocht. Clown

We leven nu in 2008, hoor, tijden veranderen en ik ga daar wel in mee. Wat niet wil zeggen dat ik een brutaal nest thuis wil hebben, maar daar zit toch nog wel een nuance in, hoor. Haha!

Overigens heb ik mijn baan opgezegd na haar geboorte en ben nu een beetje begonnen met werken voor mezelf. Ik wil nooit meer fulltime werken, zo lang zij thuis is. Mijn vriend werkt ook 1 dagje thuis en wil dat eventueel vermeerderen als ik er niet voor haar kan zijn. Ben blij dat wij het zo kunnen doen, maar sommigen kunnen dat niet en moeten toch wat om de hypotheek en andere hoge lasten te kunnen betalen. Maar ik wil niet dat mijn dochter alleen maar in de opvang zit. Daar ben ik geen mama voor geworden. Lachen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:12

Helemaal goed Nadya! Zulke ouders moesten alle ouders zijn! Ik doelde dan ook niet op ouders zoals jij. Maar op ouders die hun verantwoording laten liggen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:17

AngelsDitch schreef:
Helemaal goed Nadya! Zulke ouders moesten alle ouders zijn! Ik doelde dan ook niet op ouders zoals jij. Maar op ouders die hun verantwoording laten liggen.

Dank je!!!! Lachen
Ik heb ook een hekel aan ouders die hun verantwoording niet nemen. Ik kan dat ook niet begrijpen. Waarom begin je dan aan kinderen????

Maar eigenlijk zie ik dat het overgrote deel om me heen wel gewoon de verantwoording neemt eigenlijk. Niet dat ze het perfect doen met hun kids (doe ik ook niet Clown ), maar het valt best mee. Het is gewoon zo dat deze maatschappij veel mondiger is. Kinderen zijn een afspiegeling van ons, volwassenen. Dus als we ons aan ze ergeren, misschien eens beter kijken naar wat voor voorbeeld wij geven?

Discipline, pffff, nee hoor, mij te betuttelend. Heb vroeger met mijn oma veel gepraat over hoe alles vroeger ging. Nou, daar werd ik niet vrolijk van. Mijn kind hoort bij ons, kletst heerlijk mee met andere volwassenen en leert steeds beter haar grenzen (tja, ze is 3, he, peuterpubertijd). Ik vind opvoeden het allermoeilijkste wat ik ooit in mijn leven gedaan heb. En nog doe, want ik ben nog maar net begonnen..... Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:30

deels eens, maar ik vind dat er aan de leraren ook wel wat schort tegenwoordig.
ik heb de meest belabberde docenten gehad soms, daar werd de klas brutaal tegen met een reden, geen discipline, ja dán worden ze brutaal dus om dat nou bij voorbaat helemaal bij de kinderen neer te leggen.

ook een leraar van het vak geschiedenis, een saai vak waarbij pubers gaan klieren. Duivel
om een een of andere manier wist hij het zo te brengen met wat humor dat het iedereen boeide, op een hele losse manier lesgeven en nooit problemen gehad.
klieren? dan kon je vertrekken!
die vent geeft zo enorm goed les, dat heb ik hem bij de laatste les dan ook verteld.
(dat vond hij een hele eer trouwens.)
hij is de enige op de hele school waar ik niet eerst problemen mee heb gehad voor het goed ging.

(syndroom van asperger, vaak onbegrip totaal geen klieren ofzo dat ik veel problemen had.
ik heb respect voor leraren als zij dat voor mij hebben, en ik krijg vaak bij voorbaat al een grote mond van leraren omdat ze er van uit gaan dat ik toch maar een dwarse puber ben zoals velen... een zó zó zó fout vooroordeel....
gewoon netjes blijven en ik heb nóóit hoeven nablijven ofzo, ik kreeg altijd gelijk eigenlijk.)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:32

Tja... in de middelbare school docenten zit ik niet zo. Ik ben zelf juf op een basisschool... kan alleen maar zeggen dat ik het werk van die docenten niet graag overneem. Lijkt me vreselijk! haha

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:36

Het is inderdaad ook zo dat er aan de docenten ook vaak wat ontbreekt. Man, als ik nog denk aan wat voor ongemotiveerde leerkrachten ik vroeger zelf gehad heb. Haha!
En dat lag niet altijd aan de leerlingen, hoor...... Knipoog

Ik denk dat dit soort problemen meerdere oorzaken hebben. De maatschappij, het extreem dure leven, de mensen zelf (ouders en leerkrachten enzovoort), de media zelfs, noem maar op..... Het is een gecompliceerd probleem, vrees ik..... Waar je niet alleen maar de ouders voor aan kunt wijzen. Het is meer een wisselwerking en dan is de vraag wat er het eerst fout is gegaan.....