Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:51

"Steeds meer ouders vinden tikkertje gevaarlijk"
We leven in een maatschappij waar risico's steeds vaker uit de weg worden gegaan, zeker wanneer het om onze kinderen gaat. Maar dat is eigenlijk geen goed idee, schrijft de krant Observer, want daardoor missen kinderen steeds meer ervaringen die generaties lang een integraal onderdeel vormden van het opgroeien.

Geen tikkertje
Brits onderzoek wees uit dat bijna de helft van alle kinderen niet langer in bomen mogen klimmen en dat 17 procent niet langer tikkertje mag spelen. Zelfs verstoppertje blijkt voor een aantal ouders zoveel gevaren in te houden dat hun kinderen niet mogen mee spelen.

Minder vaak buiten spelen
Kinderen zijn tegenwoordig een heleboel vrijheden kwijt die wij nog vanzelfsprekend vonden. Zo spelen ze bijvoorbeeld steeds minder vaak buiten en op straat, wat voor onze generatie een normale zaak was.", aldus een van de onderzoekers. "In plaats daarvan is het bijna een 'sociale norm' geworden dat kinderen uitsluitend onder begeleiding van een volwassene de straat op mogen. En aangezien het, gezien de tijdsdruk, voor veel ouders niet altijd mogelijk is om als chaperon op te treden, zullen de kinderen thuis nog meer tijd voor hun computerscherm doorbrengen."

Speeltuin avontuurlijk
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de hedendaagse volwassenen, terugblikkend op hun jeugdjaren, hun grootste avonturen beleefden in bossen of aan rivieren. Dat geldt nog slechts voor 29 procent van de hedendaagse kinderen. De meerderheid beschouwt de speeltuin als het avontuurlijkste element in het leven.

Ziekenhuis
Om aan te tonen hoe overdreven de ouderlijke bezordheid tegenwoordig is, wijst de onderzoeker erop dat uit het onderzoek blijkt dat driemaal zoveel kinderen naar het ziekenhuis moesten omdat ze uit hun bed waren gevallen, dan als gevolg van een val uit een boom. (belga/ep)
03/08/08 13u05

bron: http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen ... ijk-.dhtml
Als ik naar mijn eigen kinderdtijd kijk (ben 19 en een half), dan waren verstoppertje en tikkertje twee van de topspelen. Dan vind ik het triest dat sommige ouders zelf dat te gevaarlijk vinden.

Ik speelde vaak in het bos, boomhutten maken met vriendjes, of een oud vervallen treinspoor volgen zo ver als we maar konden. Onder medeweten van onze ouders, maar wel helemaal alleen. En we kwamen veilig weer thuis. In bomen klimmen? Op de speelplaats van de lagere school stond er een boom waarin we regelmatig klommen. De allerstoersten (ik niet Tong uitsteken ) durvden tot een paar meter van de grond. Alleen als we een beetje te halsbrekend bezig waren kwam het toezicht ons er terug uithalen, maar dat weerhield ons er niet van om volgende keer gewoon opnieuw de aap uit te hangen.
Vorig jaar deed mijn moeder plots moeilijk toen ik in mijn eentje wilde gaan joggen in hetzelfde bos waar ik al die jaren als kind probleemloos had doorgebracht. 100km verder was er iemand vermoord teruggevonden er er moest maar heel toevallig...
Als ik naar een vriendinnetje ging, ging ik daar zonder problemen alleen naar toe met mijn fiets. Mama had me uitgelegd hoe ik goed op het verkeer moest letten, en me ook verteld dat ik alleenm aar de veiligste weg mocht nemen.
We haalden heel wat apekuren uit, klommen in grote touwrekken, en vielen uiteraard ook regelmatig eens op onze bek. Een heel drama, maar moeder maakte zich geen zorgen. Knietje open? Geen probleem, eventjes verzorgen. Builtje op de kop? Een magisch kusje dat de pijn wegneemt. Heel wat anders dan bij sommige anderen die achter hun dubbel en dik ingepakt kind lopen om het op te vangen want och gut, het zou maar eens een schaafwondje op zijn been krijgen.

De boskinderen zie ik hier nauwelijks meer. Als ik met kinderen praat, gaat het voornamelijk over videogames, tv-programma's, motors, sporten die ze beoefenen. Ik heb ook de indruk dat ze veel minder algemene kennis van de natuur hebben dan ik had. Straatkinderen hier in de buurt..heel zelden zie ik ze buiten spelen in bv een weitje naast de weg, en als het dan toch is staat er ook een leger volwassenen op te kijken.

Is de maatschappij van vandaag dan echt zoveel gevaarlijker dan vroeger? Liepen de boskinderen vroeger bijna geen kans om meegenomen te worden door iemand met slechte bedoelingen, of waren de ouders toen veel te laks en namen ze teveel risico's? Is de huidige samenleving juist te beschermend en parananoia? (Ik zeg samenleving, omdat ik toch zo'n beeld heb van kinderen tegenwoordig in het algemeen. Natuurlijk weet ik dat er nog altijd ouders, en zeker ook bokkers, zijn die er geen drama van maken als hun kind eens een keertje niest of zijn vingertje heeft pijngedaan bij wijze van spreken.)

Shadow0

Re: Kinderen buiten spelen? levensgevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:01

Ikzelf ben nooit echt een buitenspeelkind geweest, en ik denk dat het ook niet al te overgeromantiseerd moet worden.

Maar het is wel jammer. Van de ene kant denk ik wel dat de maatschappij (en vooral het verkeer) een stuk gevaarlijker is geworden. Hier in de buurt wordt gelukkig nog best wat buitengespeeld, maar je zit hier dicht op het verkeer, en zeker met jonge kinderen is dat niet fijn. Kinderen alleen laten fietsen is in Utrecht toch over het algemeen een slecht idee, hangt uiteraard een beetje af van waar je zit maar er zijn toch erg veel plekken waar het gewoon levensgevaarlijk is.
Ook hangen er op straat teveel jongeren rond die toch net iets te heftig zijn voor de kleintjes (opgeschoten pubers met bier en wiet en die vanaf oktober ook met vuurwerk aan het klooien zijn) - ik kan me goed voorstellen dat je daar je kinderen niet tussen wilt hebben. Vroeger waren de kinderen op straat over het algemeen ook jonger, omdat de meesten vanaf een jaar of 16 toch wel flink aan het werk moesten - of door gingen leren en zich dan te volwassen vonden voor het op straat hangen.

Daarnaast denk ik wel dat de maatschappij meer paranoide is geworden, minder geneigd om te accepteren dat pijn en risico's deel van het leven zijn en dat je ze wel enigzins moet beperken, maar niet ten koste van alles. Als er een ongeluk is gebeurd dan wordt er, ook hier op Bokt, al snel met een beschuldigende vinger gewezen naar de ouders: hoe kunnen die dat laten gebeuren? En de ouders, die ook maar gewoon hun best doen, proberen om het niet te laten gebeuren.

Dat is jammer. Maar het is ook wel een beetje gewoon een veranderende wereld. Zoals het was, kan het niet meer worden en dat hoeft ook helemaal niet. Hoewel de jaren '50 geroemd worden zie ik nog niet veel mensen hun tv het raam uitgooien en weer teruggaan naar een leven zonder auto('s) en alles een slagje langzamer... En dat hangt allemaal samen. Je kunt niet verwachten dat je van de ene kant de buitenspeelcultuur in stand houdt, en van de andere kant met grote snelheid in grote auto's langs die kinderen razen...
Dus het is wel iets waar heel duidelijk twee kanten aan zitten.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 20:09

Ik kom van een boerderij en wij waren ALTIJD buiten. Hutten bouwen, in het hooi spelen, met dieren aan het spelen, in het bos verstoppertje spelen, hele toneelstukken voerden we op op de heide (met heksen en trollen), kikkers vangen, bloemen plukken, in het stroompje hier in de buurt zwemmen, uren stil liggen kijken naar een ree met jongen....veel samen met de kinderen uit de buurt, maar ook veel alleen.
Ik weet dat dit gebonden is aan je woomgeving - in de stad vind je zoiets natuurlijk niet. En ook ons is van alles overkomen. Maar of dat nu zoveel erger is dan achter msn te zitten en denken dat je met een leeftijdgenootje zit te kletsen terwijl....

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:09

ik was ook altijd buiten mijn ouders hadden een camping op de utrechtse heuvelrug alleen als het heel hard regende waren we binnen. genoeg kattekwaad uit gehaald in het naast gelegen bos spelen wat eigenlijk niet mocht was toen een jaar of 6.
ik vind nou ook dat de kinderen veelste veel binnen zitten achter de tv of computer kijk snap wel dat het in de stad niet anders is als je midden in de stad woont ofzo maar zelfs op het platte land zie je niet vaak meer de kinderen buiten en dan bedoel ik de kleine plaatsjes niet de boerderij vind het wel jammer het heeft altijd wel wat als je kinderen buiten ziet spelen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:39

Ik speelde ook altijd buiten, woonde vlakbij een industrieterrien dus er was altijd wel wat te beleven.
Zo was er eens een hele grote loods uitgebrand, nadat het een tijdje leeg had gestaan, ging mijn vriendjes en ik er circus spelen. Het voorste gedeelte was nog wel veilig, maar het achterste gedeelte stond op instorten.
Mijn ouders wisten het wel en ze zeiden ook dat ik absoluut niet achterin mocht komen, dat heb ik dan ook nooit gedaan. Zo dom was ik niet.

Vroeger was ook alles wel wat veiliger, tegenwoordig hoor je zoveel rare verhalen dat kinderen worden misbruikt en weet ik wat niet meer. Kan me voorstellen dat de ouders van nu heel wat voorzichtiger zijn, maar soms kan je het ook overdrijven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:48

Ik was een buitenspeelkind (en daarnaast ging ik vooral naar de paarden, dus buiten, want ik zat godzijdank niet op een manege met binnenbak Haha! ) en mijn dochter lijkt ook die kant uit te gaan. Wij wonen in een dorp tegenwoordig, mede omdat wij willen dat ons kind lekker buiten kan spelen. Ik vind het helemaal niets dat veel kinderen amper buiten komen (vooral in de stad e.d.). Hier spelen alle kinderen buiten en gelukkig is er nog genoeg bos e.d. om van alles te kunnen doen.

Geen tikkertje of verstoppertje spelen, pfffff, wij doen het dagelijks met onze dochter. En straks doet ze het op straat of in het bos/park achter ons huis met de buurkinderen met wie ze opgroeit. En ja, dat mag!!!

Wat mij opvalt is dat de motoriek van buitenkinderen heel wat beter is dan de motoriek van al die binnenkids. Tja, waar zal dat nou aan liggen??? Clown

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:50

mijn kindjes spelen lekker buiten Haha!

ik blijf uiteraard altijd in het zicht Bloos

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:51

Ik vind buitenspelen toch ook wel tot de ontwikkeling horen, hoe vaak hoor je niet dat kinderen tegenwoordig alleen maar achter de pc of de tv zitten, dat vind ik ook niet goed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:52

LiNdA1986 schreef:
Vroeger was ook alles wel wat veiliger, tegenwoordig hoor je zoveel rare verhalen dat kinderen worden misbruikt en weet ik wat niet meer.

Eerlijk gezegd denk ik dat in dit opzicht vooral de berichtgeving is veranderd waardoor het meer lijkt. Maar als je de Nederlandse literatuur doorleest blijkt er ook vroeger heel wat misbruikt te zijn...

Citaat:
Kan me voorstellen dat de ouders van nu heel wat voorzichtiger zijn, maar soms kan je het ook overdrijven.

Maar zijn het alleen de ouders die overdrijven? M.i. is het namelijk de hele maatschappij die vrij snel klaarstaat met oordelen over wat allemaal verboden moest worden of belachelijk is of... Heel veel topics over een ongeluk (bijvoorbeeld van bergbeklimmers die van de berg gevallen zijn, of iemand die een verkeersongeluk heeft gehad) zijn in eerste instantie een ongeluk: een samenloop van nadelige omstandigheden waarbij je 1100 'als ze dit of dat hadden gedaan dan...' kunt bedenken, maar die toch vooral ook gewoon domme pech zijn. Omdat je nou eenmaal niet altijd overal alles kunt voorzien, omdat iedereen fouten maakt, domme dingen doet en in gevaarlijke situaties belandt. En meestal gaat dat goed, maar soms gaat dat fout, helaas.

En toch verschijnen in topics daarover vaak al vrij snel beschuldigingen, vaak aan het slachtoffer over hoe het eigen schuld is, hoe vreselijk dom het is om (...).

Misschien moeten we beginnen met iedereen een eigen inschatting te gunnen over gevaar en dergelijke. En dus niet al te hard te pleiten voor verplichte caps / bodyprotectoren / ruiterbewijzen / etc, en ook niet gelijk te gaan veroordelen als het misgaat, maar gewoon te accepteren dat dingen gebeuren. (Tegelijkertijd zou ik wel hopen dat mensen ook daadwerkelijk na gaan denken over hun eigen gedrag en de risico's daarvan, in plaats van te hopen dat de rest van de wereld de boel wel opknapt als het misgegaan is. En dat iedereen die te hard rijdt in woonwijken en daardoor actief bijdraagt aan de onmogelijkheid om kinderen buiten te laten spelen z'n snelheid ook matigt. Bijvoorbeeld.)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:52

gemeut!!! gemeut van de bovenste plank

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:56

Ik vind dat het verhaal 2 kanten heeft.

Ja, kinderen horen vind ik buiten te spelen, lekker verstoppertje, tikkertje en derg spelen. Lekker vies worden en spelen. Bomen klimmen allemaal dingen die wij vroeger allemaal deden.

Maar... De mensen lijken wel gekker te worden als je ziet hoeveel kinderen er om worden gebracht, zowel door volwassenen als leeftijdsgenootjes. Kinderen zijn tegenwoordig dikker als vroeger. Door de playstation en het plastic eten van nu. En dat kunnen ze dus niet meer compenseren als ze niet spelen. Ik durf eigenlijk amper in het donker te fietsen, bang voor gekken. En ik ben heus niet de enige. Ik ben in de afgelopen steeds voorzichter geworden, en dat niet alleen door de leeftijd ook door onze samenleving. DIe alleen maar achteruit lijkt te gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:56

Ik heb een hekel aan ouders, die hun kids alleen maar achter de TV en computer laten zitten. Clown
Heb iemand in mijn directe (familie) omgeving die dat doet, echt verschrikkelijk...... Haar oudste van 7 wordt nu ook te dik. Maar o wee, als je er iets van zegt.... Rolleyes

Oh, en Linda1986, vroeger werd er ook een hoop misbruik gepleegd. Alleen was het toen taboe. Men hing de 'vuile was' niet buiten, praten over dit soort dingen was echt not done. Maar vreselijke dingen gebeurden toen al. Misschien juist nog wel meer dan tegenwoordig....... Maar nu is onze wereld groter door de wereldwijde journalistiek, televisie, kranten, radio, telefoon, internet......

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:02

Nadya schreef:
Ik heb een hekel aan ouders, die hun kids alleen maar achter de TV en computer laten zitten. Clown

Bedankt. Haha! Haha!
Ik heb twee dochters en 1 zit graag en veel op haar computer te bonken. Daarnaast speelt ze heel veel buiten, ik heb het wel over een 16-jarige die vol overgave een potje kan knikkeren met de kleuters uit de straat. Clown
En te dik.... ze heeft zelfs ondergewicht. Tong uitsteken

De andere dochter is 18 en is inmiddels uitgespeeld buiten. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:04

Ik vraag me af wat gevaarlijker is, je kind buiten laten spelen of hele dagen achter de computer/tv/gameboy laten zitten.

Ik speelde áltijd buiten. Nu nog ben ik bijna meer buiten als binnen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:06

Betteke schreef:
Nadya schreef:

Bedankt. Haha! Haha!
Ik heb twee dochters en 1 zit graag en veel op haar computer te bonken. Daarnaast speelt ze heel veel buiten, ik heb het wel over een 16-jarige die vol overgave een potje kan knikkeren met de kleuters uit de straat. Clown
En te dik.... ze heeft zelfs ondergewicht. Tong uitsteken

De andere dochter is 18 en is inmiddels uitgespeeld buiten. Knipoog

Een 16-jarige (geldt ook voor je 18-jarige) is wat anders als een jong kind, wat gewoon nog lekker buiten hoort te spelen i.p.v. achter de computer te zitten. Vind je niet? Lachen
Vind jij het normaal als een 7-jarig alleen maar tv zit te kijken of achter de computer zit? Ik niet. Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:07

Maar ook van een 16/18 jarige vind ik het niet normaal dat die hele dagen binnen zou zitten achter de tv of computeren, zijn nog genoeg andere dingen te beleven!
Laatst bijgewerkt door Waikiki op 04-08-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:08

Vind ik ook, hoor, Casperrr. Ik had wel wat anders te doen op die leeftijd, hahaha.......

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:11

Ik ben nu 19, ben iedere dag 20 minuten onderweg om bij de paarden te komen, rijd er minstens 1 op een dag, van de winter had ik er soms wel 5 op een dag. Moet dan ook nog 20 minuten terugfietsen (als er niet al te harde wind staat, of als de brug weer eens open is Zij zijn groot en ik is klein! )
Verder geef ik ook nog les, moet ik ook overal naartoe fietsen, en voor mijn werk zit ik ook veel op de fiets.
Als ik een hele dag binnen zit achter de computer/tv wordt ik echt chagrijnig en loom!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:13

Kendra schreef:
Ik kom van een boerderij en wij waren ALTIJD buiten. Hutten bouwen, in het hooi spelen, met dieren aan het spelen, in het bos verstoppertje spelen, hele toneelstukken voerden we op op de heide (met heksen en trollen), kikkers vangen, bloemen plukken, in het stroompje hier in de buurt zwemmen, uren stil liggen kijken naar een ree met jongen....veel samen met de kinderen uit de buurt, maar ook veel alleen.
Ik weet dat dit gebonden is aan je woomgeving - in de stad vind je zoiets natuurlijk niet. En ook ons is van alles overkomen. Maar of dat nu zoveel erger is dan achter msn te zitten en denken dat je met een leeftijdgenootje zit te kletsen terwijl....

wat heerlijk zeg!
ik heb nooit die ruimte gehad.
en die gasten bij ons achter heb ik het niet zo op, je weet wel van die stoere gastjes die nog niet eens 10 zijn met een grote smoel van hier tot tokio ongelovelijk!! Wow! Lips are sealed
en hoe komt dat, door die hangende jongeren. Koe

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:15

Ik ben dan ook nog een kind, maar ik weet nog wel dat ik 8 jaar geleden altijd ging touwtje springen, skeeleren, verstoppertje doen, hutten bouwen, kikkertjes vangen met mijn vriendjes en vriendinnetjes. De afgelopen jaren heb ik misschien 5 kinderen gezien die dat deden. Wat doen ze tegenwoordig toch? Hangen ze dan écht alleen maar achter een beeldscherm? Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:21

Nadya schreef:

Van de andere kant - niet alle ouders kunnen dat echt veranderen. Ik heb buitenspelen nooit heel erg leuk gevonden - dan konden mijn ouders hoog en laag springen, maar ik heb het maar weinig gedaan, ik las liever. Terwijl mijn ouders me toch beslist vaak hebben meegesleept naar bos en hei en weet ik wat niet al. Een kind heeft zelf ook een bepaalde voorkeur en die kun je als ouder ook niet altijd rigoreus omturnen.

(En eh, zoals ik hierboven al beschreven had is een van de manieren waarop ouders misschien wat meer kunnen relativeren door niet te snel klaar te staan met een oordeel. Dus ook niet met een oordeel over tv-kijken. Het voortdurend veroordelen van anderen en zeggen hoe fout ze het doen, doet meer kwaad dan goed in mijn ogen.)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:26

Mijn kinderen hou ik ook in de gaten, ze zijn nu nog erg jonng(4&6). Maar ze willen graag buiten spelen,helaas wordt er omdanks dat het een woonwijk is, hard gereden.Ik vind het doodeng,en het feit dat je natuurlijk ook steeds meer hoort over ontvoerde kinderen die later gemolesteerd worden teruggevonden.\Misschien ben ik overbezorgd,maar als ze buiten spelen voor in het straatje ga ik toch om de paartellen kijken,en is een viendin die op de hoek woont ook ingeschakeld.

Het leifst zou ik op een boerderij willen wonen waar ze lekker kunnen spelen,en de ruimte hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:38

Shadow0, met lezen e.d. vind ik ook niets mis, hoor Knipoog . Met binnen spelen, jezelf echt vermaken (dus zonder tv/computer) vind ik ook prima (al vind ik ook dat kinderen er uit moeten Knipoog ). Het gaat mij er om dat kinderen niet meer creatief leren denken om zelf iets te verzinnen om te doen. Ze worden afgestompt door tv/computer, bewegen amper, eten verkeerd, DAT vind ik niet goed.

Mijn dochter is ook dol op Z@ppelin, al hoewel ze vaak ondertussen ook gewoon gaat spelen. De computer, ach, soms kijkt ze eens mee, ze kent de knopjes, maar taalt er verder niet zo naar. Ze gaat liever met de buur(t)kinderen spelen, hutten bouwen (ook binnen), liedjes zingen, tekenen, met de poppetjes en beestjes spelen, noem maar op. Elke dag gaan we naar buiten, rondje speeltuinen, bos, naar de paarden, fietsen, wandelen, rennen, tikkertje, noem maar op. Ze groeit er mee op.

Ook ik ga nog met haar mee naar buiten (ze is 3 jaar), kan haar niet alleen laten natuurlijk. En ik ben ook bang voor enge kerels die het op haar voorzien hebben. Maar wat moet ik? Haar haar hele jeugd binnen houden is geen optie!! Haar weerbaar maken en leren inschatten wat wel en niet goed is, lijkt me nuttiger. Ook voor later. Want ook dan moet zij het verschil leren zien tussen gevaar en geen gevaar en wat te doen, als ze de situatie niet vertrouwt..........

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:49

Nadya schreef:
Shadow0, met lezen e.d. vind ik ook niets mis, hoor Knipoog . Met binnen spelen, jezelf echt vermaken (dus zonder tv/computer) vind ik ook prima (al vind ik ook dat kinderen er uit moeten Knipoog ). Het gaat mij er om dat kinderen niet meer creatief leren denken om zelf iets te verzinnen om te doen. Ze worden afgestompt door tv/computer, bewegen amper, eten verkeerd, DAT vind ik niet goed.

Met lezen beweeg je niet meer dan met de computer hoor Lachen En dat het altijd afstompend is, daar ben ik het ook niet mee eens, al hangt dat er een beetje af hoe en wat en wanneer. Een computer kan hartstikke leuk zijn en de fantasie prikkelen en wel stimuleren om creatief te denken, veel meer misschien nog dan dat afgezaagde tikkertje Lachen

Het ene is niet altijd fout en het andere niet altijd goed - en kinderen die echt iets bepaalds willen en iets anders niet, krijg je zo makkelijk niet omgeturnd, ook niet als je ze daarmee op laat groeien. De ene is niet binnen te houden, de ander niet buiten te krijgen - je kunt daarin stimuleren en aanmoedigen, maar ook niet veel meer dan dat.

Het is gewoon niet terecht om al te snel een oordeel op ouders in het algemeen te plakken. Zelfs al is dat ene familielid op een verkeerde manier bezig, dat betekent nog niet dat alle ouders met kinderen die veel voor de tv zitten het fout doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:53

Lezen stimuleert je fantasie. De WII computer niet echt. Jaaaa, de verkeerde fantasie, als je de verkeerde spelletjes doet. Clown
Ik vind het niet normaal dat jonge kinderen al roepen 'ik maak je af' als ze daar zo'n spelletje op doen.
Maar het zal wel aan mij liggen. Ik zie mijn dochter liever zelf spelletjes doen en verzinnen, waar ze overigens behoorlijk goed in is. Die verveelt zich nooit, weet van elke situatie iets te maken.
Ik zie zoveel kids zich rot vervelen als de tv/computer uit moet blijven. Triest.
Kan er niets anders over denken, dus als dat veroordelend over komt, het zij zo. Haha!

Kinderen die iets bepaalds willen met tv/computer haal je er zo uit. De meesten doen het uit verveling of omdat ze verslaafd zijn geworden. Knipoog