Groot tekort aan olie verwacht in 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:17

http://www.dag.nl/1090691/NIEUWS/Artikelpagina-Nieuws/Groot-tekort-aan-olie-verwacht-in-2010.htm

030-07-2008 | Door: de Volkskrant
Er kunnen daardoor grote militaire conflicten ontstaan, aldus kennisinstituut Clingendael.
door: Xander van Uffelen

''Het internationale kennisinstituut Clingendael waarschuwt in de Volkskrant dat de langdurige periode van olieschaarste veel sneller zal aanbreken dan wordt gedacht. Niet rond 2015, maar al in 2010 zal er wereldwijd een nijpend tekort zijn. De bodemprijs van een vat olie gaat naar 110 dollar, meldt de Volkskrant.

Dat staat in de pas verschenen analyse Oil turbulence in the next decade. Het is de eerste keer dat Clingendael zich zo pessimistisch toont over de oliemarkt. Door de tekorten zouden er ook militaire conflicten kunnen ontstaan in olielanden in Afrika.

Het Internationaal Energie Agentschap ging er tot voor kort van uit dat de tekorten zich rond 2015 zouden aandienen. Clingendael becijfert nu dat de problemen al vijf jaar eerder hun beslag krijgen. ‘Als geen actie wordt ondernomen, zal het energiesysteem op zijn grondvesten schudden’, staat in het rapport. '''

Wat zal hieruit voortvloeien, zou het betekenen dat we over een paar jaar niet meer een auto kunnen rijden & bezitten?

En wat moeten we dan als vervoer middel gaan gebruiken? Gaan we weer terug naar de benenwagen, de fiets,
én het paard als vervoermiddel? Zowel onder zadel als voor de wagen?

Hoe denken jullie dat de toekomst er over een paar jaar uit zal zien??

Senja_x

Re: Groot tekort aan olie verwacht in 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:33

Een te kort is zeker geen pretje maar stimuleerd wel de gedachte naar anere bronnen van energie. Op dit moment bepalen olie concerns en oliegaristische overheden het beleid rond Olie als brandstof. Door een tekort zullen Mensen op zoek gaan naar alternatieven die er volop aanwezig zijn zoals waterstof als energiebron. Olie gaat op dit moment naar de economische fase van cashcow en dat betekend de laatste fase in de levenscyclus.

We zijn in de wereld olie verslaafd geraakt en dat heeft een verlammende werking op nieuwe en betere ontwikkelingen. We moeten proberen om te schakelen naar andere vormen van energie en anders leren denken. Ik denk dat het de komende decennia meer schokgolfen teweeg gaat brengen dan wij voormogelijk gaan houden. Het zou wel even onrustig blijven in de wereld maar de omslag gaat worden gemaakt naar andere en betere energie voorzieningen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:02

Ben het met Senja eens, echter, ik werk bijna uitsluitend op raffinaderijen.

Wat ik merk....de marges zijn hoger dan ze ooit geweest zijn, opslag capaciteit is momenteel VEEL te weinig, overal wordt op dit moment met grote spoed opslagtanks gebouwd. Het is zelfs zo gek dat volle tankers weggestuurd worden omdat er geen opslagcapaciteit is Gestoord Het aanbod van ruwe olie voor raffinaderijen is groter dan de capaciteit om het tot benzine, diesel, kerosine etc. te verwerken waardoor de raffinaderijen momenteel veel investeren in nieuwe kraker eenheden en dus verhoging van de capaciteit.....deze investeringen van vele miljoenen euro's dienen wel terugverdiend te worden. Dus als deze oliegiganten dergelijke investeringen doen....dan zal het allemaal wel meevallen is mijn bescheiden mening.
Iets zegt mij dat ze anders zelf wel op zoek gaan naar nieuwe "moneymakers" Elke plant (raffinaderij) heeft ook waterstof nodig voor het process, voornamelijk voor de kraak-installaties (eerst krijg je destilatie, het restproduct wordt nog eens verwerkt in de krakers)

Waterstof klinkt allemaal heel leuk...maar brengt ook grote problemen mee...het is namelijk nogal explosief Haha! Knipoog op waterstof plants mag je bv alleen koperen sleutels en hamers gebruiken (stellingbouw bijvoorbeeld) om vonken te vermijden. Tong uitsteken

edit: wat ik dus probeer te zeggen...de huidige olieprijs is kunstmatig, hangt niet af van vraag en aanbod ! we hebben volgens mij een hoop aan dhr Bush te danken.

Nijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:38

Mist schreef:
Ben het met Senja eens, echter, ik werk bijna uitsluitend op raffinaderijen.

Wat ik merk....de marges zijn hoger dan ze ooit geweest zijn, opslag capaciteit is momenteel VEEL te weinig, overal wordt op dit moment met grote spoed opslagtanks gebouwd. Het is zelfs zo gek dat volle tankers weggestuurd worden omdat er geen opslagcapaciteit is Gestoord Het aanbod van ruwe olie voor raffinaderijen is groter dan de capaciteit om het tot benzine, diesel, kerosine etc. te verwerken waardoor de raffinaderijen momenteel veel investeren in nieuwe kraker eenheden en dus verhoging van de capaciteit.....deze investeringen van vele miljoenen euro's dienen wel terugverdiend te worden. Dus als deze oliegiganten dergelijke investeringen doen....dan zal het allemaal wel meevallen is mijn bescheiden mening.
Iets zegt mij dat ze anders zelf wel op zoek gaan naar nieuwe "moneymakers" Elke plant (raffinaderij) heeft ook waterstof nodig voor het process, voornamelijk voor de kraak-installaties (eerst krijg je destilatie, het restproduct wordt nog eens verwerkt in de krakers)

Waterstof klinkt allemaal heel leuk...maar brengt ook grote problemen mee...het is namelijk nogal explosief Haha! Knipoog op waterstof plants mag je bv alleen koperen sleutels en hamers gebruiken (stellingbouw bijvoorbeeld) om vonken te vermijden. Tong uitsteken

edit: wat ik dus probeer te zeggen...de huidige olieprijs is kunstmatig, hangt niet af van vraag en aanbod ! we hebben volgens mij een hoop aan dhr Bush te danken.

Goed om eens een andere mening te horen. De media hollen maar met berichtgeving hoe beroerd het met de olie gesteld is... volgens mij zitten er op internationaal (en ook nationaal) niveau een paar flinke spin doctors de publieke mening te beinvloeden zodat we massaal accepteren dat de benzine- en enrgieprijzen zo bizar hoog blijven. Ik denk dat zodra er een einde komt aan het gerommel in het middenoosten, het economische klimaat wel eens heel anders zou kunnen worden.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:11

Ik vind dat prima! Ze zouden olie gebruik moeten verbieden, als we dat zouden doen en regelingen maken om schone auto's op de weg te zetten die op water of elektriciteit rijden, zouden we heel wat bereiken. Onafhankelijkheid van olie.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:24

Olie verbieden lijkt me een beetje heel erg rigoreus, vooral als je nagaat dat olie in zo ongeveer alles verwerkt schijnt te zijn.
Dat men beseft dat de olievoorraad niet oneindig is en dat het geen kwaad kan om ook naar andere middelen te kijken lijkt me alleen maar goed, dat wel. Verder erg leuk om het eerste bericht naast dat van Mist te leggen, heel interessant...(idd, die media af en toe Rolleyes ).
Verder ben ik toch altijd licht sceptisch, eerst zien en dan kijken we wel of we het geloven. Maar hoopgevend klinkt het niet echt, nee...
(zal de economie ook écht goed doen, die doemberichten - niet dus)
We zullen het zien (helaas is 2010 erg dichtbij) en ondertussen blijf ik mooi mijn paardjes doen, heb ik straks tenminste nog vervoer... Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:27

De waarheid is wel dat we echt niet zonder olie kunnen....van het restproduct wordt o.a. ethyleen gemaakt, zowat de basis van alle plastic. Dus stel je voor......geen behuizing van tv's meer, we zullen moeten teruggaan naar echte houten dashboards in onze auto's en niks geen curver bakjes meer, dat zal allemaal glas en steen worden Haha! Is eigenlijk al niet meer te bevatten !

Vorig jaar heb ik een project gedaan op een phenol fabriek (phenol is ook een koolwaterstof) een verschikkelijk gevaarlijk dodelijk goedje (nazi's gebruikten het voordat ze de gaskamer uitvonden) maar het zit zowat in elk medicijn dat we maar kunnen bedenken, in zeer kleine hoeveelheid natuurlijk, maar het zit er in omdat het juist de eigenschap heeft dat het zich snel door het lichaam verspreidt.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:29

Ga onderzoek doen naar het gebruik van water als brandstof(opwekker).
Dan hebben we het wateroverschot wat ze ook over een paar jaar verwachten vanwege de klimaatveranderingen ook weer opgelost. Clown

Was t maar zo simpel...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:32

Om eerlijk te zijn, denk ik dat het heel wat simpeler is dan dat ze het voor doen... Als je alleen al de miljarden die nasa de ruimte in schiet gebruikt om alternatieve brandstoffen te onderzoeken zou het probleem denk ik zo op gelost zijn.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:34

Denk dat je wel gelijk hebt ja.
Zie sowieso het nut niet in van leven op mars en zo. Zou leuk zijn als t zo zou zijn, maar t kost alleen maar n hoop onnodig geld en olie.