Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mist schreef:Ben het met Senja eens, echter, ik werk bijna uitsluitend op raffinaderijen.
Wat ik merk....de marges zijn hoger dan ze ooit geweest zijn, opslag capaciteit is momenteel VEEL te weinig, overal wordt op dit moment met grote spoed opslagtanks gebouwd. Het is zelfs zo gek dat volle tankers weggestuurd worden omdat er geen opslagcapaciteit isHet aanbod van ruwe olie voor raffinaderijen is groter dan de capaciteit om het tot benzine, diesel, kerosine etc. te verwerken waardoor de raffinaderijen momenteel veel investeren in nieuwe kraker eenheden en dus verhoging van de capaciteit.....deze investeringen van vele miljoenen euro's dienen wel terugverdiend te worden. Dus als deze oliegiganten dergelijke investeringen doen....dan zal het allemaal wel meevallen is mijn bescheiden mening.
Iets zegt mij dat ze anders zelf wel op zoek gaan naar nieuwe "moneymakers" Elke plant (raffinaderij) heeft ook waterstof nodig voor het process, voornamelijk voor de kraak-installaties (eerst krijg je destilatie, het restproduct wordt nog eens verwerkt in de krakers)
Waterstof klinkt allemaal heel leuk...maar brengt ook grote problemen mee...het is namelijk nogal explosief![]()
op waterstof plants mag je bv alleen koperen sleutels en hamers gebruiken (stellingbouw bijvoorbeeld) om vonken te vermijden.
edit: wat ik dus probeer te zeggen...de huidige olieprijs is kunstmatig, hangt niet af van vraag en aanbod ! we hebben volgens mij een hoop aan dhr Bush te danken.