Vijf Nederlanders verkracht tijdens werkvakantie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:58

AMERSFOORT - Vijf Nederlandse vrouwen in de leeftijd van 17 tot 25 jaar zijn tijdens een werkvakantie in Kenia afgelopen donderdag verkracht door een groep van zo'n tien Keniaanse mannen.

De vrouwen maakten deel uit van een groep die bezig was met welzijnswerk in het Afrikaanse land. Ze waren uitgezonden via Livingstone uit Amersfoort. Een woordvoerster van de organisatie bevestigde maandag een bericht hierover van het Reformatorisch Dagblad.

Medewerkers van Livingstone, dat al tientallen jaren werkvakanties in verschillende Afrikaanse landen, Oost-Europa en Zuid-Amerika organiseert, zijn "ontzettend geschokt".

School

Een groep van twaalf Nederlanders was in het Keniaanse Kakamega bezig met het opknappen van een school. Zij waren juist het project aan het evalueren toen een groep Keniaanse mannen het terrein op kwam.

Het terrein was beveiligd, maar de mannen hadden een buurman gegijzeld om zich toegang tot het terrein te verschaffen.

Baby's

Op het moment dat de mannen binnenkwamen waren ook enkele Kenianen, onder wie een aantal baby's, aanwezig. De overvallers brachten alle aanwezigen naar een kamer.

Daar werden ze gedwongen hun waardevolle bezittingen af te geven en werden ze aan handen en voeten vastgebonden en moesten op hun buik gaan liggen. "Als ze even bewogen werden ze geslagen. De overvallers hadden behalve een vuurwapen allerhande wapens als harken en speren bij zich."

De Keniaanse overvallers namen vijf vrouwen mee naar een andere ruimte, waar ze verkracht zijn. "Ze hebben ook nog geprobeerd lokale vrouwen te verkrachten, maar die werden uiteindelijk met rust gelaten omdat zij baby's bij zich hadden."

Meteen daarna maakten de overvallers zich uit de voeten. De Keniaanse politie heeft meteen dertig mensen op de zaak gezet. Inmiddels zouden al honderd mensen zijn verhoord.

Ziekenhuis

De vrouwen zijn in Kenia in een ziekenhuis onderzocht en via Naïrobi zo snel mogelijk teruggevlogen naar Brussel, waar zij zaterdag zijn aangekomen. Daar werden zij opgewacht door familie en mensen van Livingstone. De vrouwen krijgen in Nederland nog medische en psychische zorg.

Veiligheid

Livingstone stopt per direct met het project in Kenia. "Ook al kan het projectteam hier natuurlijk niets aan doen." Livingstone schat de veiligheid van een project altijd van tevoren in en zorgt voor bewaking.

Bron, nu.nl

gatver...... echt erg..

Sim0ne

Re: Vijf Nederlanders verkracht tijdens werkvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:01

Jeetje, dat is wel heel bizar. Ga je helpen in een arm land, overkomt je dit... En dan met 40% van de bevolking besmet met hiv... brrrr

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:02

Ik hoorde het net op de radio, echt afgrijzelijk.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:03

Ronduit schandalig, en dat volk probeer je dan te helpen.
Gatverdamme.

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:03

Is er toevallig ook bekend of daar een meisje uit Doetinchem bij zat?? hoop het niet... collega van me vroeg dat die is bang dat een vriendin van hem er bij zou kunnen zitten...

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:05

Brrr, dan denk je daar mensen te helpen. Als je ook leest wat voor wapens ze hadden. Ik hoop dat ze er geen medische gevolgen aan overhouden, vooral om dat wat Sim0ne ook aangeeft ivm HIV besmetting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:08

Ik hoorde het net! Afschuwelijk, ga je zo'n land helpen en dan word je verkracht. Om maar niet te spreken over de vreselijke gevolgen wat het met zich meebrengt Ik snap werkelijk waar niet hoe die daders denken, ze zouden deze vrouwen dankbaar moeten zijn omdat ze hun volk proberen te helpen... Ik hoop dat ze gevonden worden en een goede 'Afrikaanse' straf ondergaan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:11

Sim0ne schreef:
Jeetje, dat is wel heel bizar. Ga je helpen in een arm land, overkomt je dit... En dan met 40% van de bevolking besmet met hiv... brrrr

Het eerste wat ik dacht.. Ben je verkracht, kan je ook nog eens voor je leven gaan vrezen of je geen HIV op hebt gelopen.

Gadverdamme, wat erg zeg!! Bloos!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:13

Bloos!

Ga je vrijwilligerswerk doen op je vakantie via een organisatie die het al jaren doet en dan zoiets Scheve mond.

Hoop inderdaad dat ze niet met HIV besmet zijn geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:13

RZDLover schreef:
Gatverdamme.

Niet iedereen is zo he Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:14

Ik word er gewoon misselijk van, wat een zwijnen die mannen..

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:15

Echt wat'n ellendige ''mensen''heb je daar.
Probeer je daar te helpen word je voor het leven getekend en kost het miss ook nog je leven!

Echt bepaalde onderdelen eraf hakken en onderste boven ophangen die viezerikken.
Hoop dat ze ze gauw vinden! Boos!

En dat de vrouwen er niks aan overhouden (al is deze trauma al wel erg genoeg)

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:16

Zo naar om deze dingen te horen. Vooral omdat ik een compleet ander beeld van kenia heb. Enkel kenianen ontmoet met ontzettend veel respect voor de mede mens, ik vond dat wij nederlanders daar wel wat van konden leren.

Maargoed, burgeropstand doet veel met een land.

Dit soort dingen hoor je helaas zo vaak. Maar het zijn maar een paar mensen die dit doen, he? Verder verdienden die lui alle hulp die we ze geven kunnen. Kenianen zelf zijn ook steeds meer bezig met het opbouwen, opvangen en bestrijden van hiv.

Was het niet vorig jaar in zuid afrika zo dat een nederlandse was gebeten tijdens haar vrijwilligers werk? En daar ook hiv aan overhield Verdrietig

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:16

vriendinnen van mij hebben in januari afgezien van een welzijnsproject daar. Het staat al tijden te boek als een hoogst gevaarlijk land.
Maar alsnog afschuwelijk

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:43

VivaLaVida schreef:
RZDLover schreef:
Gatverdamme.

Niet iedereen is zo he Knipoog

Nee maar ook DIE gasten zouden moeten weten dat ze er alleen maar zijn om te helpen.
Die mensen (en ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn) gooien hun eigen glazen in.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:45

Ooh die arme meiden... mensen die met Livingstone meegaan zijn vaak nog hartstikke jong, tieners, jonge twintigers... en dan denk je goed werk te gaan doen. Wat afschuwelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:47

RZDLover schreef:
Nee maar ook DIE gasten zouden moeten weten dat ze er alleen maar zijn om te helpen.

nee maar denk je dat zij daar over na denken.. boeit ze niet denk ik

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:48

Gelukkig wordt HIV tegenwoordig als chronische ziekte gezien en niet meer als terminaal.
Alle medicijnen van tegenwoordig maken dat je met HIV 70 kan worden.

Blijft gruwelijk natuurlijk zo'n verkrachting

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:49

VivaLaVida schreef:
RZDLover schreef:

nee maar denk je dat zij daar over na denken.. boeit ze niet denk ik

Nee helaas niet Verdrietig
Kan me er zo boos om maken he...

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:50

scoxxx schreef:
Gelukkig wordt HIV tegenwoordig als chronische ziekte gezien en niet meer als terminaal.
Alle medicijnen van tegenwoordig maken dat je met HIV 70 kan worden.

Dat misschien wel, maar je zal voor de rest van je leven heel voorzichtig moeten zijn, en wat als je kinderen wil krijgen...

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:50

Ik ga volgend jaar 6 maanden in Afrika werken (waarschijnlijk Ghana) ik kon ook naar Kenia, nu ben ik blij dat ik dat zoiezo al niet wilde!! (Al kan dit natuurlijk overal gebeuren, maar toch Brrr)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:52

Er zijn wel behoorlijk wat landen in Afrika die gewoon echt heel gevaarlijk zijn. Met al die geurilla's, burgeroorlogen enzo zijn er zoveel mensen die zo'n totaal verknipte jeugd / leven gehad hebben, dat komt echt nooit meer goed....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:53

Dit kan idd overal gebeuren, ook in westerse landen. Ik herinner me nog dat een jaar of twee geleden een Nederlands stel op huwelijksreis in Nieuw-Zeeland werd overvallen en dat de vrouw werd verkracht voor de ogen van haar man.

Wat dit niet minder gruwelijk maakt natuurlijk. Je werkt aan een fijn project om de plaatselijke bevolking te helpen en dan gebeurt er zoiets. Om idd nog maar te zwijgen van de kans op HIV.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:54

Word altijd echt verdrietig van dit soort berichten.
Dit raak je nooit meer kwijt, en dat dit nog een "staartje"
kan hebben. Hoop dit voor hen echt niet. Gadver heb het echt te doen met die vrouwen. Vriendjes zijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:55

die meisjes zijn voor het leven getekend, hiv besmetting of niet.