boete voor ongeluk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

boete voor ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:50

Hallo,

Ik heb een vraagje waar misschien mensen met een juridische achtergrond o.i.d. antwoord op kunnen geven. Ik heb in april een behoorlijk ongeluk gehad, waardoor ook mijn auto gesloopt kon worden, politie is erbij geweest etc. Het volgende was het geval, ik wilde een weg oversteken, maar heb een auto over het hoofd gezien. Ben daardoor dus aangereden. Mijn fout want was een voorangsweg.

Nu kom ik net thuis en heb een boete. Tot mijn schrik is het 250 euro die ik ook nog eens voor 11 augustus moet betalen. Ik vind het aan de ene kant belachelijk, ik ben al genoeg gestraft, voel me schuldig omdat ik de andere partij de stuipen op het lijf heb gejaagd, ben mijn auto kwijt, en zelf natuurlijk ook heel erg geschrokken. Aan de ene kant snap ik dat ik een strafbaar feit heb gepleegd, namelijk geen voorang verlenen, aan de andere kant, een ongeluk is al heel erg en je gaat niet voor je lol even er voor langs schieten ofzo. Ik vind het wat anders als je met drank op achter het stuur zit, over vluchtstroken scheurt, te hard rijdt etc.

Nu hoorde ik dat een kennis iets soortgelijks heeft meegemaakt, en het heeft voor laten komen. Die is vrijgesproken omdat er door niemand aan is kunnen tonen dat hij handelingen had vericht zoals bijvoorbeeld telefoneren, bedienen van de radio etc waardoor zijn alertheid op het verkeer verstoord werd.

Bij mij was dit ook niet geval, ik heb simpel gezegd de auto over het hoofd gezien door zogenaamde polderblindheid (gebeurt heel vaak op die weg) weet iemand of ik hier iets tegen kan doen? hoe de procedure in zijn werk gaat als je het aan wilt vechten, of heeft dit weinig zin en moet ik gewoon betalen?

Ludora

Re: boete voor ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:53

Hmmm dat heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, dat je een boete krijgt.

Ergens wel logisch als je veroorzaker bent van een ongeval, maar het lijkt mij dat je dan wel iets ergers hebt moeten doen dan een inschattingsfout maken....

Erg vreemd. Ik zou ook niet zo maar betalen en zeker een bezwaar te schrijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:55

huh wat gek dat je voor een gewoon ongeval zonder strafbare feiten een boete krijgt.........

Waar is de boete op gebaseerd dan? Dit moet erbij staan

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:58

"misschien"van wege het feit dat je geen voorrang verleende ..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:59

dat is niet strafbaar dacht ik

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:00

ik heb dus hetzelfde megemaakt, alleen was ik degene die over het hoofd gezien werd,ik kreeg mijn auto en letselschade pas uitgekeerd toen de tegen partij de boete heeft betaald,ik heb daar dus dik een jaar op moeten wachten,omdat de tegenpartij ook de boete niet wou betalen.
je hebt een fout gemaakt en dat staat te boek als geen voorrang verleent,jij was fout door niet goed opgelet te hebben,waardoor je een ongeluk veroorzaakt,en dat je zelf net zo geschrokken bent en schade hebt opgelopen,is gewoon heel rot.ik werd ook over het hoofd gezien,en daar kon die meneer ook niks aan doen,hij had me niet gezien,anders rij je toch niet zomaar de weg op!
op het moment dat je de weg op rijd,geef je de ander geen voorang of je hem nu gezien hebt of niet.

lees net reacties van ik zou niet betalen en zo.
nou dat deed de gene dus ook niet die mij over het hoofd heeft gezien,waardoor ik 1 jaar moest wachten tot ik mijn auto uit betaald kreeg en 2 jaar voor mijn letsel schade,want het politie rapport word niet eerder vrij gegeven tot de boete betaald is!
en dat rapport heb je nodig,om je schade uit betaald te krijgen.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 20-07-08 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:03

Wat staat er als gedraging (overtreding) op je bon? of weet je dat niet?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:04

Melissa schreef:
Wat staat er als gedraging (overtreding) op je bon? of weet je dat niet?

dat ze geen voorang heeft verleent

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:06

KiWiKo schreef:
dat is niet strafbaar dacht ik

Ja hoor, niet voorrang verlenen is strafbaar. Zie hieronder. Ik begrijp alleen niet waar de bekeuring van 250 euro vandaan komt?
www.boete.nl schreef:
Geen voorrang verlenen

Aan bus bij bushalte € 75,00
Aan een blinde met blindenstok € 130,00
Aan een tram € 130,00
Aan in/uitstappen passagiers openbaar vervoer € 200,00
Aan overig verkeer bij achteruitrijden € 130,00
Aan overig verkeer bij keren € 130,00
Aan overig verkeer bij wegrijden € 130,00
Aan overig verkeer bij wisselen van rijstrook € 130,00
Aan overig verkeer komende uit een uitrit € 130,00
Aan overig verkeer oprijden inrit € 130,00
Aan trein/overweg blokkeren € 130,00
Aan voetganger op/bij zebrapad € 130,00
Militaire kolonne doorsnijden € 50,00
Waar dat verplicht is € 130,00

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:07

Ik heb het wel vaker gehoord, collega van mij had hetzelfde, ook met de auto tegen een ander aan gereden, haar schuld. En die moest toen ook 170 euro betalen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:08

Ik dacht dat alleen misdrijven strafbaar waren Lachen Lachen Lachen

ongelovelijk, de BV Nederland moet zelfs geld verdienen aan andermans ellende..............

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:08

Wat staat er precies op je boete?
Wat voor nr heeft je boete?
Staat er in de rechterbovenhoek een S een T of iets anders?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:10

Dan zou je dus op zijn hoogts een boete van 130 euro mogen krijgen als het lijstje hierboven klopt.

Maar ik heb het nog nooit gehoord !! Wel balen dat je als slachtoffer dan op de hele zaak moet wachten.

Mijn man had een paar maanden geleden een ongeluk veroorzaakt, bij het wegrijden bij het stoplicht wilde hij naar een andere baan, kijkt over zijn schouder en wil naar de andere baan gaan en ineens staat zijn voorganger vol op de rem (oranje licht) Mijn man dus veroorzaker, maar geen boete gehad hoor en het slachtoffer heeft zijn schade al uitgekeerd gekregen !!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:11

hoe komt ze dan aan een boete voor 250,00 euro. En ja het lijkt me logisch dat wanneer je geen voorrang verleent een boete krijgt. Is duidelijk een verkeersovertreding. Maar wat bedoel je met polderblindheid. Dat je verblind bent door de zon. Want dan zou ik wat meer informatie hierover zoeken. Ik vind dat je dan geen blaam treft, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:12

KiWiKo schreef:
Ik dacht dat alleen misdrijven strafbaar waren Lachen Lachen Lachen

ongelovelijk, de BV Nederland moet zelfs geld verdienen aan andermans ellende..............

Een overtreding is in het Nederlands strafrecht een relatief licht strafbaar feit. Een zwaarder strafbaar feit heet een misdrijf. Iemand die een overtreding begaat, kan hiervoor bestraft worden.

Overtreding van de verkeersregels is iets waar veel mensen wel eens mee te maken krijgen. Sinds de jaren '90 worden lichte verkeersovertredingen niet meer strafrechtelijk afgedaan, maar administratief-rechterlijk. Het gaat dan bijvoorbeeld om een lichte overschrijding van de maximumsnelheid of het niet dragen van een autogordel. Hiervoor krijgt de overtreder weliswaar een boete, maar dit valt niet onder het strafrecht. Zulke verkeersovertredingen worden ook niet vermeld op het strafblad. De 'Wet Administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften' regelt onder meer de hoogte van de boetes en de mogelijkheid van bezwaar en beroep.

edit:Bron wikipedia

Ik heb er ook nog nooit van gehoord.... ik zou het zeker ff navragen bij rechtsbijstand
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-07-08 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:13

denk dat ze blij mag wezen dat ze er met 250 euro boete afkomt,het had allemaal veel erger af kunnen lopen zowel voor jou als de tegenpartij.
degene die mij aanreed kreeg ook een boete en daarme klaar,ik loop met littekens in mijn gezicht!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:14

Ik denk dat hier 2 dingen door elkaar heen lopen, vandaar ook mijn vragen.
Voor een overtreding van de Wet Mulder krijg van het CJIB een boeten met een M in de rechterbovenhoek.
Voor zwaardere overtredingen krijg je vaak een Transactievoorstel, met een T in de rechterbovenhoek. Dit zijn 2 totaal verschillende dingen, waar je ook anders mee om moet gaan, wil je bezwaar maken.

Daarnaast zijn er dan de zogenaamde "Terwee" zaken, waar je door de rechter een schadevergoeding opgelegd hebt gekregen. Je moet dan aan het slachtoffer een bepaald bedrag betalen. Ook dit wordt door het CJIB ge-int en wordt "doorgestort" aan het slachtoffer.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:16

knooopje schreef:
ik heb dus hetzelfde megemaakt, alleen was ik degene die over het hoofd gezien werd,ik kreeg mijn auto en letselschade pas uitgekeerd toen de tegen partij de boete heeft betaald,ik heb daar dus dik een jaar op moeten wachten,omdat de tegenpartij ook de boete niet wou betalen.
je hebt een fout gemaakt en dat staat te boek als geen voorrang verleent,jij was fout door niet goed opgelet te hebben,waardoor je een ongeluk veroorzaakt,en dat je zelf net zo geschrokken bent en schade hebt opgelopen,is gewoon heel rot.ik werd ook over het hoofd gezien,en daar kon die meneer ook niks aan doen,hij had me niet gezien,anders rij je toch niet zomaar de weg op!
op het moment dat je de weg op rijd,geef je de ander geen voorang of je hem nu gezien hebt of niet.

lees net reacties van ik zou niet betalen en zo.
nou dat deed de gene dus ook niet die mij over het hoofd heeft gezien,waardoor ik 1 jaar moest wachten tot ik mijn auto uit betaald kreeg en 2 jaar voor mijn letsel schade,want het politie rapport word niet eerder vrij gegeven tot de boete betaald is!
en dat rapport heb je nodig,om je schade uit betaald te krijgen.

zowiezo moet je, als je bezwaar maakt tegen de boete (altijd doen!!), moet je de boete eerst betalen, anders wordt het bedrag elke maand groter.
je moet eerst binnen 4 weken schriftelijk bezwaar maken, daarna kun je t evt voor laten komen.
omschrijf je probleem duidelijk en in gewone taal en controleer of de straat waar de boete op is uitgeschreven wel de juiste is. alleen daarop kan de boete al vernietigd worden.
hetzelfde geldt voor de 'cautie' (je mag antwoorden, maar bent niet verplicht), moet wel zijn gevraagd en aangetekend zijn op de bon. is dit niet gebeurd dan is de bon ook niet geldig (geldt alleen voor n staandehoudingsbon). zo zijn er heel veel dingen om onde bonnen uit te komen.... Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:17

En waarom zou je niet betalen. Heb je enig idee wat je die andere automobilist hebt aangedaan? Schade aan jezelf/auto heb je aan jezelf te danken, daar heb ik geen medelij mee, sorry.

Geen voorrang verlenen en daarna/daardoor een ongeluk veroorzaken gaat altijd via de officier van justitie en is altijd hoger dan geen voorrang verlenen zonder schade.

Gewoon betalen dus. Een rechtzaak ga je niet winnen en dan zijn je kosten vele malen hoger dan deze boete dus wil je dat risico nemen?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:18

Ludora schreef:
Dan zou je dus op zijn hoogts een boete van 130 euro mogen krijgen als het lijstje hierboven klopt.

Maar ik heb het nog nooit gehoord !! Wel balen dat je als slachtoffer dan op de hele zaak moet wachten.

Mijn man had een paar maanden geleden een ongeluk veroorzaakt, bij het wegrijden bij het stoplicht wilde hij naar een andere baan, kijkt over zijn schouder en wil naar de andere baan gaan en ineens staat zijn voorganger vol op de rem (oranje licht) Mijn man dus veroorzaker, maar geen boete gehad hoor en het slachtoffer heeft zijn schade al uitgekeerd gekregen !!

omdat t een aanrijding betreft is waarschijnlijk de boete door de off. van justitie vastgesteld (als mijn geheugen t nog goed doet, is al ff geleden..)... daar zijn geen vaste bedragen voor.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:19

kaatjemuts schreef:
zowiezo moet je, als je bezwaar maakt tegen de boete (altijd doen!!), moet je de boete eerst betalen, anders wordt het bedrag elke maand groter.
je moet eerst binnen 4 weken schriftelijk bezwaar maken, daarna kun je t evt voor laten komen.
omschrijf je probleem duidelijk en in gewone taal en controleer of de straat waar de boete op is uitgeschreven wel de juiste is. alleen daarop kan de boete al vernietigd worden.
hetzelfde geldt voor de 'cautie' (je mag antwoorden, maar bent niet verplicht), moet wel zijn gevraagd en aangetekend zijn op de bon. is dit niet gebeurd dan is de bon ook niet geldig (geldt alleen voor n staandehoudingsbon). zo zijn er heel veel dingen om onde bonnen uit te komen.... Knipoog

Dit is echt niet waar!!!
Als je beroeps aantekent in een Mulderzaak moet je een brief naar de Officier van Justitie (CVOM) in Utrecht schrijven. Dat moet binnen 6 weken na dagtekening van je beschikking. Dan hoef je nog NIET te betalen. Pas als je na de OvJ nog naar de kantonrechter gaat, moet je zekerheid stellen.
"Voor laten komen" is bij een Mulderzaak al helemaal niet aan de orde, alles gaat per brief! Je kunt alleen op verzoek telefonisch gehoord worden.

Edit: Daarom wil ik weten wat voor boete de TS heeft gekregen, pas daarna kun je zinnig advies geven!
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 20-07-08 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:20

KiWiKo schreef:

Die elende veroorzaakt diegene zelf en als er politie bijkomt moet die ook betaald worden Knipoog Zonder politie bemoeienis krijg je ook geen boete.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:20

Een vriend van mij werd verblind door de zon en kwam op de andere weghelft terecht en heeft dus ook een aanrijding veroorzaakt..hij kreeg ook een boete onder de noemer 'gevaarlijk rijgedrag'! Tja ik ben het met je eens dat je al genoeg gestraft bent..maar stel je laat het voorkomen, je verliest..dan ben je nog meer kwijt dan die 250eur!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:22

@ Kaatjemuts: Cautie bij een staande houding is niet altijd verplicht. Alleen als het een feit betreft waarbij je verdachte bent. Bega je een overtreding (meestal verkeers) die onder de WAHV valt (dus de wet mulder) dan ben je betrokkene en ben je zelfs verplicht tot antwoorden.

Maar naar mijn weten moet de gedraging die op de bon staat wel waargenomen zijn door een agent. Als deze niet in de buurt waren, hebben ze het zelf niet geconstateerd.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:23

@ knooopje, natuurlijk had het erger kunnen zijn, en natuurlijk is het voor het slachtoffer allemaal nog erger, vooral als je er iets aan overhoudt Ach gut

Maar er is geen opzet in het spel. Als je niet bewust iets doet wat niet mag, dus bellen cd verwisselen ed. Het kan ook gewoon een menselijke fout zijn. Dat daar iemand ander de dupe van is is heel vervelend, maar dat kan via verzekering ed allemaal (iig financieel) geregeld worden. (ben overigens zelf ook een slachtoffer van een verkeersongeval, echter de bestuurder van de andere auto is doorgereden en had mij voor dood achter gelaten, dus dat je niet denk dat ik vindt dat je je aansteld ofzo)

Maar waarom moet de overheid geld vangen van een ONGELUK, dat het slachtoffer krijgt waar hij/zij recht op heeft vindt ik natuurlijk anders !!