Uitgegeven: 11 juli 2008 11:30
Laatst gewijzigd: 11 juli 2008 11:34
AMSTERDAM - Steeplechaseloper Simon Vroemen zal niet actief zijn op de Olympische Spelen in Peking. Bij de 39-jarige atleet zijn na een zelfaangevraagde test sporen aangetroffen van het verboden middel metandiënon.
Dat meldt NRC Next vrijdag. De sporen werden aangetroffen in zijn urine. Vroemen heeft een contra-expertise aangevraagd, maar is er voor zichzelf al over uit dat hij niet af zal reizen naar Peking. "Onder deze omstandigheden heb ik daar helemaal geen zin in", zegt Vroemen in de krant.
Steeplechaser Vroemen werd in 2004 zesde bij de Olympische Spelen in Athene. Nadat hij een tijdje rustig aan had gedaan kwam hij dit jaar sterk terug. In Duitsland kwalificeerde de atleet zich vorige maand met een tijd van 8.12,50 voor de Spelen.
"Ik heb na die wedstrijd zelf gevraagd of ik kon worden gecontroleerd. Maar ze hadden acht atleten aangewezen en er waren niet genoeg middelen om meer controles uit te voeren. Omdat ik mijn prestatie wilde laten gelden als een kwalificatie voor de Olympische Spelen heb ik binnen drie dagen alsnog een test aangevraagd."
"De Nederlandse Dopingautoriteit heeft me toen out of competition getest, in de lobby van een hotel in Wolvega. Vorige week woensdag werd ik ingelicht over de positieve uitslag. Ik was met stomheid geslagen."
NOCNSF
Sportkoepel NOCNSF zegt in een reactie nog geen afmelding binnen te hebben van Vroemen. "We kennen alleen het verhaal uit de krant en hebben nog niets van de atleet gehoord. We wachten op de contra-expertise", aldus een woorvoerder van NOCNSF.
De Atletiekunie reageerde vrijdag zeer verrast op het nieuws. "Wij weten officieel van niets. Simon heeft zich bij ons ook nog niet gemeld", zei een woordvoerder.
Wel vaag allemaal, ik denk niet hij zelf iets genomen heeft want als je dat doet ga je toch niet zelf een test aanvragen!!

Wel jammer dat hij dan misschien niet naar de spelen gaat!!