Open dag Franse leger: 17 gewonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 20:17

Op een open dag van het leger in de Zuid-Franse stad Carcassonne zijn 17 gewonden gevallen. Bij een demonstratie van de bevrijding van gijzelaars schoot een militair in de kazerne met scherp in plaats van met losse flodders.

Eén militair en 16 toeschouwers raakten bij het incident gewond. Van de gewonden zijn er vier slecht aan toe. Twee van hen, onder wie een kind, verkeren in levensgevaar.

Volgens een legerwoordvoerder is om onbegrijpelijke reden de verkeerde munitie gebruikt. Hoewel de autoriteiten uitgaan van een ongeluk, zit de militair die de kogels afvuurde in hechtenis.

http://www.nos.nl/nos/artikelen/2008/06/art000001C8DA20B8306134.html

Verschrikkelijk zeg. Verdrietig

Hoe heeft het kunnen gebeuren...?

Riss

Re: Open dag Franse leger: 17 gewonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:07

Ik zag het net op het journaal
echt erg zeg,
dat hadden ze ecth beter moeten voorbereiden.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 21:44

Ja, me vriend zei het, echt erg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 23:32

Dat maakt echt een goede indruk op een open dag.

Vreselijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:52

erhm....oeps ??
wel errug l u llig en idd niet al te beste reclame

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 12:54

Ja idd, heb het ook gehoord eergisteren geloof ik. Ik snap echt niet hoe iets zó mis kan lopen.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 13:09

Tjeetje zeg! Vresselijk.
En als het dan niet met opzet was. Is het vresselijk erg voor die man..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 16:48

Howly Bloos! , ongelooflijk Bloos! . Lijkt me dat dat gecontroleerd wordt?
Ook vreselijk voor de soldaat trouwens, schiet je zo per ongeluk 17 neer Bloos! .

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 22:59

Scheve mond
wow Bloos!
wat bedoelen ze met scherp inplaats van losse flodders?

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:02

Vind het sowieso een slecht idee om op publiek te schieten. Ook als je denkt dat je niet met scherp geladen bent, heb je daar gewoon niet op te richten. Kans op ongelukken is altijd aanwezig.

@ xDramaQueen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Patroon_(munitie) Losse flodder is een patroon met kruit, maar zonder kogeltje. Doet dus wel boem, maar komt geen kogel uit.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:15

Jeetje dit is wel een hele grote fout zeg! :/ Hoe kan zoiets in godsnaam gebeuren? Pff!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:16

xDramaQueen schreef:
Scheve mond
wow Bloos!

Echte kogels Scheve mond

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:17

Dat is echt vreemd, want het verschil tussen een losse of een scherpe patroon is echt heel duidelijk. Hier zijn ook strenge regels voor, scherpe en lossen patronen mogen niet bij elkaar vervoerd of opgeslagen worden. En bij het schieten met losse flodders wordt bij de meeste wapens een mondingsstop gebruikt(knalrood of geel in NL) anders wordt er bij het vuren niet voldoende gasdruk opgebouwd en wordt het wapen niet automatisch herladen na iedere patroon.Schiet men dan toch met scherp dan knalt de loop uit elkaar want de kogel kan niet weg. En als men een magazijn aangereikt krijgt kijkt men op zijn minst naar de bovenste patroon in de houder. Het gewichtsverschil is ook heel groot tussen losse of scherpe dus je zou het al blind kunnen voelen. Het is echt een raar ongeluk wat dat betreft, lijkt wel opzet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:23

Nezzie schreef:
Vind het sowieso een slecht idee om op publiek te schieten. Ook als je denkt dat je niet met scherp geladen bent, heb je daar gewoon niet op te richten. Kans op ongelukken is altijd aanwezig.

Volgens mij is dat zelfs les 1 van hoe ga je met een wapen om. Nooit richten op iets wat je niet wil raken. Les 0 : Ga er altijd van uit dat je wapen geladen is.
Nogal slordig dat een militair zich daar niet aan houd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:25

Tjongejonge.. Erg bijdehand weer..

Het zal wel een knalfuif geweest zijn zeg Boos!

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:29

tamary schreef:
Nezzie schreef:

Volgens mij is dat zelfs les 1 van hoe ga je met een wapen om. Nooit richten op iets wat je niet wil raken. Les 0 : Ga er altijd van uit dat je wapen geladen is.
Nogal slordig dat een militair zich daar niet aan houd.

Als je leidinggevende en jijzelf er van overtuigd zijn dat je bent geladen met losse patronen is er niets aan de hand, heb zelf tijdens een demonstratie ook wel eens richting publiek geschoten, dat kan gewoon niet anders want het publiek staat om je heen dus waar je ook richt er staan altijd mensen. En tijdens oefeningen gebeurd er niks anders dan op elkaar richten en schieten met losse patronen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:31

xDramaQueen schreef:
Scheve mond
wow Bloos!

scherp is scherp zoals ze zeggen losse flodders zijn gewoon kleine zakjes. die doen geen pijn.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:40

Maar er zijn dus 17 mensen gewond geraakt van 1 militair? Dan moet hij meer als 1 keer geschoten hebben, dan merk je toch dat het echte kogels zijn, of niet?

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 15:20

Nezzie schreef:

@ xDramaQueen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Patroon_(munitie) Losse flodder is een patroon met kruit, maar zonder kogeltje. Doet dus wel boem, maar komt geen kogel uit.

dankjewel!

djoni schreef:
Maar er zijn dus 17 mensen gewond geraakt van 1 militair? Dan moet hij meer als 1 keer geschoten hebben, dan merk je toch dat het echte kogels zijn, of niet?

zat ik dus ook net aan te denken...

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:00

djoni schreef:

Is dan misschien een automatisch wapen geweest, of zo, denk ik. Dat er in 1 beweging achter elkaar door wordt geschoten. Want ik kan me niet voorstellen dat je achter elkaar 17 losse schoten lost zonder dat je doorhebt dat het publiek wel erg levensecht meedoet.

In ieder geval lijkt het me dat er misschien ook even naar de leidinggevende gekeken moet worden. Of wie er dan ook verantwoordelijk is voor wapencontrole.