Glen Mills in opspraak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Glen Mills in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:38

Citaat:
De Glen Mills School in Wezep heeft vorig jaar 183 keer de methode holding toegepast tegen de leerlingen. Het vastpakken en tegen de grond drukken van agressieve leerlingen is in een open instelling als Glen Mills niet toegestaan.

Minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin noemde de cijfers vandaag in antwoord op vragen van de Tweede Kamer. De Inspectie Jeugdzorg tikte de heropvoedingsinstelling in maart nog op de vingers voor het gebruik van de verboden methode. Glen Mills stelde toen nog holding slechts ''zeer sporadisch'' toe te passen. Dat 'zeer sporadisch' is in Glenn Mills dus zeker drie keer per week.

Glen Mills, de 'School voor winnaars', zoals de studenten hun eigen school volgens de schoolleiding beschouwen, is bedoeld voor jongens vanaf 14 jaar die in bendeverband actief zijn en delinquent gedrag vertonen in groepsverband.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/94192/-S ... e-dag.html

Wat vinden jullie van de methode die er bij Glen Mills gebruikt wordt?

Mijn mening: Knap dat je door de groepsdruk iemand "tijdelijk" kunt corrigeren, maar deze jongens zitten daar juist omdat ze al gevoelig zijn voor groepdruk. Deze jongens moet je leren om zelf een weg te kiezen onafhankelijk van wat de rest van de groep vind. Door als je nieuw bent de jongens het recht op bijvoorbeeld een stoel te ontnemen en leren zich volledig ondergeschikt aan de groep te maken, maar je ze juist nog meer beinvloedbaar, en dus zwakker op het moment dat ze weer vrij komen. Afschaffen dus!

Miryamk

Re: Glen Mills in opspraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:40

Als het nou op de langere termijn zinvol zou blijken...Maar dat is dus niet het geval, kunnen ze die dure centen beter uitgeven aan tieners die onterecht vastzitten in detentiecentra omdat ze op psychische hulp wachten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:53

odetteke schreef:
Mijn mening: Knap dat je door de groepsdruk iemand "tijdelijk" kunt corrigeren, maar deze jongens zitten daar juist omdat ze al gevoelig zijn voor groepdruk. Deze jongens moet je leren om zelf een weg te kiezen onafhankelijk van wat de rest van de groep vind. Door als je nieuw bent de jongens het recht op bijvoorbeeld een stoel te ontnemen en leren zich volledig ondergeschikt aan de groep te maken, maar je ze juist nog meer beinvloedbaar, en dus zwakker op het moment dat ze weer vrij komen. Afschaffen dus!

Is dit een mening gebaseerd op onderzoek dat ook daadwerkelijk gedaan is naar deze methode? Of is het vooral je eigen idee over hoe dit zou werken?

Persoonlijk denk ik namelijk dat het zeker zin kan hebben om de groepsdruk ook te gebruiken als positief middel. Omdat ze gevoelig zijn voor groepsdruk, zijn ze namelijk ook gemotiveerd door iets, en het is iets dat ze kennen, begrijpen. Die inzet kan gebruikt worden om daarna toe te werken naar een zelfstandigere, onafhankelijkere houding.
Zoals je bij zwemmen wel toewerkt naar zwemmen in het diepe zonder bandjes, maar daar niet mee begint, kan het ook best zijn dat het werken vanuit een groepsproces heel nuttig kan zijn. En dat je zonder dat gewoon nauwelijks een begin hebt om mee te werken.

Nogmaals: zonder meer informatie over hoe het precies is (en fatsoenlijk onderzoek of het wel werkt - iedereen kan wel mooie theorieen verzinnen, maar als ze niet kloppen houdt het op Lachen ) kan ik weinig zeggen.

Maar... dan nog zijn er wel een aantal dingen heel kwalijk, dat is duidelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 19:58

doodknuffelen...is dat dan beter?
Ik ben wel degelijk voor een harde aanpak,een goed gesprek werkt niet,daar zijn we toch nu wel achter dacht ik.
Misschien is dienstplicht ook een idee,goed om discipline bij te brengen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:02

geerke schreef:
doodknuffelen...is dat dan beter?

Geen idee, heb je daar literatuur van? Misschien zijn er nog andere methoden...

Het lijkt mij persoonlijk vooral handig om een aanpak te kiezen die niet alleen theoretisch leuk klinkt, maar vooral ook zin heeft. Maar om te kunnen zeggen of iets zin heeft, moet dat op z'n minst wel uitgezocht zijn Lachen

Citaat:
Misschien is dienstplicht ook een idee,goed om discipline bij te brengen...

Nou wil ik natuurlijk geen spelbreker zijn, maar bij dienstplicht wordt de discipline voor zover ik weet ook voornamelijk bijgebracht door groepsdruk en fysiek zware dingen. En als dat bij de Glenn Mills niet werkt , waarom zou dat dan bij de dienstplicht wel zin hebben? De methodes verschillen niet zoveel van elkaar...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:11

wie zegt dat glenn mills niet werkt dan?
En welke mensen beweren dat....de geitenwollen sokken garde van de linkse politiek.....niet echt objectief lijkt mij...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:16

geerke schreef:
wie zegt dat glenn mills niet werkt dan?

De SP zegt dat de Glenn Mills niet werkt, en ook de inspectie, en hoewel jij dat vermoedelijk de linkse geitenwollensokkenbrigade vindt, vind ik het in elk geval een onderzoek, en de enige manier om dat te weerleggen is wat mij betreft met goedonderbouwde argumenten.
Dus als jij internetlinks, informatie, literatuur of onderzoeken hebt waaruit blijkt dat het wel goed werkt, hou ik me zeker aanbevolen Ja

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:32

o.k ik zal straks eens even zoeken of ik iets kan vinden erover...
iedergeval weet ik dat een zachte aanpak niet werkt,daar lachen de crimi's in de dop om....kijk maar naar hoe de maatschappij er op het moment uitziet....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 20:49

De terugvalcijfers zeggen genoeg.. 78% gaat binnen 4 jaar de fout weer in... niet echt een geweldig goede score (had laatst ergens in de krant gelezen dat het landelijk 75 % was volgens mij)

Ik ben er ooit met een rondleiding geweest en zag jongens van 14 bang in een hoekje op de grond zitten, geen oogcontact durven te maken en de komende weken niet het recht hebben om op een stoel te zitten. Kan hij wel bij wijze van spreke iemand een mes op de keel hebben gezet omdat al zijn vrienden het ook doen.. het blijft een jongetje van 14 dat nu niet zoals eerder positief gestimuleerd wordt om groepen te volgen maar nu ook negatief gestimuleerd wordt en bang wordt voor de gevolgen als hij niet gehoorzaamt. Dan zie ik meer in een gewone jeugdgevangenis met een streng regime.

Owja, persoonlijke observatie dus shadow Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 20:57

Gisteren was er toch een item over bij eenvandaag?
Die cijfers van residenten plukken ze niet uit de lucht...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 21:14

Odetteke: geloof me, ook in mijn persoonlijke mening is dat echt not-done... Scheve mond maar dat is dan in mijn ogen vooral een probleem met de uitvoering, niet per se van het middel van groepsdruk op zich, ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik als verschil zie?

Miryamk: Residenten = recidive (terugval)? Of bedoel je echt de bewoners?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:06

Ik vind het wel kunnen hoor dat een agressieve leerling op de grond wordt gedrukt, moeten ze maar normaal doen.
Tegenwoordig zijn ze veels te soft en mag er niks meer, vind je het gek dat alles dan uit de hand loopt?

Ik zeg altijd: als het niet zachthandig kan, dan maar hardhandig. Maar goed, dat is mijn mening. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:13

LiNdA1986 schreef:
Ik vind het wel kunnen hoor dat een agressieve leerling op de grond wordt gedrukt, moeten ze maar normaal doen.
Tegenwoordig zijn ze veels te soft en mag er niks meer, vind je het gek dat alles dan uit de hand loopt?

Ik zeg altijd: als het niet zachthandig kan, dan maar hardhandig. Maar goed, dat is mijn mening. Knipoog

Er is echter een klein probleem: de Glen Mills scoort ondanks die zogenaamde 'harde aanpak' dus helemaal niet beter. Dus wat is dan het nut? Het helpt niet.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:14

Oh tja, als er dan geen resultaten zijn begrijp ik ook niet wat ie dan aan het doen is...vreemde zaak Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 22:15

Dat is het ook inderdaad shadow.. mijn gevoel van wat ik gezien en gelezen heb over glen mills is dat de negatieve groepsdruk zo centraal staat.... het leren werken en functioneren in groepen (een kleine samenleving) juich ik alleen maar toe.

LiNdA1986 schreef:

Veel mensen die hun kinderen mishandelen zijn zelf vroeger mishandeld... veel mensen die kinderen misbruiken zijn zelf ook slachtoffer geweest. Mijn mening is dan ook dat je geweld (fysiek of psychisch) alleen moet gebruiken in (dreigende) noodgevallen... geweld is een teken van onmacht.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:16

Okee, dat is natuurlijk wel zo, maar ik had het niet gelijk over mishandelen, zo erg nou ook weer niet.
Maar gewoon een flinke straf geven.
Misschien heb ik dat wat verkeerd omschreven met hardhandig Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 22:16

Linda1986: dat de effectiviteit van de Glen Mills niet goed is, stond toch al drie keer in dit topic genoemd.

En verder ben ik het geloof ik wel heel erg eens met Odetteke Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:06

Inhoudelijk weet ik helaas te weinig over de werkwijze op Glenn Mills. Daar zou ik me dan nog meer in moeten verdiepen.
Maar ik kan het wel eens zijn met het gegeven dat negatieve groepsdruk voor deze cliënten niet bevorderlijk zal zijn.
Zoals al eerder gezegd werd, zijn deze cliënten veelal erg gevoelig voor status, iets wat met negatieve groepsdruk niet in hun voordeel zou werken.

Groepsdruk kán wel werken i.m.o maar dan in positief opzicht, zoals het verwerven van bepaalde privileges bij goed gedrag.
Als je dit goed weet te begeleiden kan dit de 'ondergeschikten' juist aansporen om goed gedrag te vertonen.

En wbt. de zogenaamde 'holding' methode ( ik neem aan dat dit gewoon het naar de grond brengen van een cliënt in fixatie is ).
Dit mag wel toegepast worden in gesloten instellingen, maar niet in open instellingen. En laat Glenn Mills nou net een open instelling zijn.
De 'oplossing' hoorde ik vandaag ook op de radio, het wordt waarschijnlijk een gesloten instelling.
En de frequentie waarop de fixatie toegepast wordt, vind ik niet eens schrikbarend hoog.
Maar 3x per week fixeren op een groep van 110 jongens, vind ik zelfs netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 00:22

Interessant stukje

Citaat:
Conclusies en discussie

Op verzoek van de Directie Justitieel Jeugdbeleid (DJJ) heeft het WODC een recidivemeting uitgevoerd onder ex-pupillen van de Glen Mills School. De GMS begeleidt en behandelt normaal begaafde jongens vanaf 14 jaar, die delinquent gedrag vertonen in groepsverband. De GMS poogt door middel van confrontaties, groepsdruk, status, hiërarchie en participatie een positieve normatieve groepscultuur te creëren waarinde jongeren zich positief gedragen. De onderzoeksgroep bestond uit 205 jongens, die in de periode 1999 tot en met 2004 uitstroomde uit de GMS of uit een justitiële jeugdbehandelinrichting die direct volgde op de GMS. Van de 205 expupillen hebben 151 jongens het programma van de GMS volledig doorlopen en zijn 54 jongens voortijdig vertrokken.
Uit het onderzoek blijkt het volgende:

- Van 205 ex-pupillen van de GMS heeft 46,3 procent binnen één jaar na vertrek uit de
inrichting (opnieuw) één of meer misdrijven gepleegd waarvoor hij werd vervolgd. Vier
jaar na de invrijheidstelling ligt dit percentage op 78 procent;

- De algemene recidive onder GMS-jongeren ligt hoger dan onder ex-pupillen van justitiële
jeugdbehandelinrichtingen, maar niet hoger of lager dan mag worden verwacht op grond
van hun achtergrondkenmerken. In vergelijking met de justitiële jeugdbehandelinrichtingen
stromen er zwaardere jongens uit en daarom is de recidive na GMS hoger;

Op grond van de uitkomsten van dit onderzoek is er geen reden om aan te nemen dat de GMS
minder of meer succesvol is in het terugdringen van de recidive dan de justitiële jeugdbehandelinrichtingen. Het onderzoek levert geen aanwijzingen op dat de aanpak van de GMS op dit punt verschil maakt. Misschien komt dit omdat tijdens de onderzoeksperiode niet altijd alle onderdelen van het programma werden uitgevoerd zoals beoogd, zoals eerder bleek uit de procesevaluatie van Hilhorst en Klooster (2004). Wellicht ook heeft de aanpak in Glen Mills andere
voordelen, komt deze meer tegemoet aan andere strafdoelen, zoals generale preventie en
vergelding. Dit valt echter buiten het bestek van dit onderzoek. In termen van speciale preventie
kon in elk geval geen effect worden aangetoond.

bron + complete verslag : http://www.wodc.nl/images/FS07-7_voleld ... -95577.pdf