Belgische politie schiet weer hond dood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Belgische politie schiet weer hond dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:04

Een agent uit Temse heeft een hond doodgeschoten in de huiskamer van mensen bij wie hij een verkeersboete ging innen. Hij gaf het dier een nekschot omdat hij zich aangevallen voelde toen de hond in zijn broek beet. Het schot werd gelost op anderhalve meter van twee kindjes die tv zaten te kijken.

Niet agressief
"Onze Engelse buldog was zeker niet agressief. Hij wilde spelen", zegt eigenaar André Van Hemelryck. "De agent sloeg eerst met een stoel op onze hond en greep vervolgens naar zijn pistool. Waanzin". De eigenaar diende een klacht in tegen de agent bij het Comité P. (belga/jv)

bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... amer.dhtml

het is toch gvd niet normaal meer hoe snel er een pistooltje getrokken word!!! Boos!
RIP hondje.. Verdrietig

Balou_k

Re: Belgische politie schiet weer hond dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:05

Boos! dit is echt te gek, dit doe je niet al bijt die hond om te spelen, zeker met die kindjes zijn die gek ofzo ?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:06

En ik wacht af tot er verheldering komt, bij het vorige verhaal bleek het ook anders in elkaar te zitten dan eerst gedacht. Als die agent al de tijd heeft gehad om een stoel op te pakken en ermee te slaan hadden die eigenaren ook al die hond moeten kunnen terugroepen...

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:06

Dit is het originele persartikel die naar de kranten werd uitgestuurd . Info komt van de eigenaar zelf zonder tussenpersoon.

POLITIE SCHIET OPNIEUW HOND DOOD

Agent knalt hond in woning neer op 2 meter van toekijkende kinderen

Amper enkele weken na het brutale doodschieten van de hond Jul in Asse, bereikt ons opnieuw een bericht van een agent die in koelen bloede een hond doodgeschoten heeft. De feiten zijn zo mogelijk nog verontrustender, omdat de agent de hond doodschoot IN de woning van de eigenaar, terwijl deze zijn hond vasthield. Er kan in dit geval zeker geen sprake zijn van ‘levensbedreigende omstandigheden’ voor de agent. Ook deze keer werd GEEN proces-verbaal opgesteld.

De feiten speelden zich vorige week dinsdag 10 juni omstreeks 19.15 uur af in een woning te Temse. Een agent kwam bij de eigenaar van de hond informeren naar een openstaande boete. De vriendin van het hondenbaasje liet de agent binnen, terwijl de eigenaar van de hond boven papieren aan het zoeken was. Spike, de driejarige Engelse Buldog van het gezin, snuffelde nieuwsgierig aan de broek van de agent. Hij wilde spelen met de agent en nam zijn broek vast. De agent nam hierop een stoel vast en begon met de stoel op Spike in te beuken. In zijn geweld vernielde de agent het terrarium van het gezin. Gealarmeerd door het brekend glas, stoof het baasje van Spike de trap af en trok hij de stoel uit de handen van de agent. Daarna trok hij Spike naar zich toe en boog zich over de hond heen om hem te beschermen tegen de agressieve agent. Ondanks het feit dat er op dat ogenblik in geen geval sprake kon zijn van een bedreiging voor de agent, riep deze plots “ik ga schieten” en vuurde hij een schot af.

“Ik dacht bij mezelf nog ‘Dat meent hij toch niet zeker’,” vertelt de onthutste dierenvriend. “Ik hoorde vlak naast mijn oren een luid schot en zag hoe mijn hond werd neergeschoten. Mijn kinderen van 2, 4 en 6 jaar stonden nog geen 2 meter van de hond verwijderd toen het schot afgevuurd werd. Ze hebben alles gezien. Mijn hond bloedde hevig en kroop onder het bureau. Van daaruit sleepte hij zich naar de tuin, waar hij gestorven is. Het schot is los door hem heen gegaan. Ons gezin is kapot van verdriet. Spike was de vriend van ons hele gezin.”

Ook deze keer werd geen proces-verbaal opgesteld – geheel onwettelijk. Na het schot gewaagde de agent zelfs om het baasje van Spike te zeggen dat hij naar zijn familiale verzekering moest bellen om de kosten van de broek te vergoeden. “Ik vind er werkelijk geen woorden voor,” vertelt het hondenbaasje. “Die agent is in onze woning binnengekomen, hij heeft zonder enige reden onze lieveling voor onze ogen vermoord, hij heeft ons terrarium vernietigd, onze parketvloer is beschadigd doordat de kogel dwars door onze Spike heengegaan is, ons nieuw tapijt is om zeep, hij heeft geen enkel teken van spijt getoond en geen enkel woord van excuus geuit, en het enige waar hij aan dacht was dat ik moest zijn broek betalen???? Het gaat er bij mij écht niet in. De politie uw vriend? Laat me niet lachen …”

Na de schietpartij trok de agent richting Spoed, waar geen enkel letsel vastgesteld werd. De agent ging meteen terug aan het werk. Een proces-verbaal werd ook hier niet opgesteld, de eigenaar van Spike bleef met zijn verdriet in de kou staan. Hij diende klacht in bij Comité P en bij een nabij gelegen politiebureau, maar ontving hierop tot op heden geen enkele reactie. Naar verluid is dit voor de politie een afgedane zaak.

“Het is alarmerend dat op amper enkele weken tijd ons twee berichten bereiken over agenten die honden neerschieten,” zegt Dirk Blanchart. “Ongetwijfeld gebeurt dit nog, maar durven de mensen de feiten niet in de openbaarheid brengen. Wel is het voor ons duidelijk dat er een groot probleem bestaat bij de Belgische politie inzake hun houding tegenover dieren. Blijkbaar kan en mag dat allemaal, dat agenten zomaar dieren afknallen. Het feit dat dit schot gelost werd IN een woning, in bijzijn van kinderen, maakt de feiten des te erger. Hoe lang nog voor een kogel een mens treft? Het feit dat de hond op het ogenblik van het schot géén bedreiging vormde voor de agent, aangezien zijn baasje hem vasthield, slaat werkelijk alles. BLID zal nu aan Binnenlandse Zaken vragen dat er duidelijke richtlijnen komen voor agenten die in contact komen met dieren. BLID ontving overigens geen enkele reactie van Comité P over de vorige schietpartij, waarbij de hond Jul in Asse doodgeschoten werd.”

BLID ontvangt tot op vandaag reacties van mensen op de moord op Jul. Mensen die hun mening kenbaar willen maken over deze brutale hondenmoord in Temse, kunnen een email sturen naar: dode.hond.temse@blid.be.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:10

violgens mij is dit een geval van agent die bang is voor hond...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:11

Maar met die hond in Asse bleek het verhaal toen toch anders in elkaar te zitten meen ik?

Ook dit verhaal vind ik heel vreemd. Heel naar hoor, maar ik vrees dat we weer nooit de echte waarheid gaan kennen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:11

idd, na die update was het verhaal ook heel anders, toch vind ik niet dat er zo snel geschoten moet worden

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:12

er word wel heel snel geschoten... onbegrijpelijk..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:13

Das ook waar Ja En zeker niet binnenshuis, levensgevaarlijk gewoon.
Nja ok das toch echt wel erger dan dat andere geval ergens... Als die agent geen letsel had, lijkt schieten mij ook niet geoorloofd. (niet dat hij dus eerst doodgebeten moet zijn voor hij iets mag doen e maar als hij niks mankeerde is er weinig teken van gevaar).

Blue_Eyes

Wazig verhaal weer. Daar krijgen we de hele discussie weer over 'dierenbeulen', 'r*tflikken' en ga zo maar door - ik zou het hele verhaal weleens van een ander dan de eigenaar willen horen!

ikenindi

poes schreef:
En ik wacht af tot er verheldering komt, bij het vorige verhaal bleek het ook anders in elkaar te zitten dan eerst gedacht. Als die agent al de tijd heeft gehad om een stoel op te pakken en ermee te slaan hadden die eigenaren ook al die hond moeten kunnen terugroepen...

ook mijn eerste reactie...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:14

Als dit ook echt zo gebeurd is als het in dit artikel word vermeld, dan mag de politie agent zich vreselijk gaan schamen lijkt mij.

En al helemaal nu dit twee keer in een korte periode is gebeurd.

Edit: typo

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:19

ikenindi schreef:
poes schreef:

ook mijn eerste reactie...

over dat andere verhaal is nooit 100% uitsluitsel gekomen
er zijn 2 verhalen verteld, en de waarheid is nooit boven tafel gekomen Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:20

Ik snap er weinig van...

Waar is de eigenaar in dit verhaal? Als er iemand binnenkomt, vraag je toch of ze bang zijn van honden en of ie mag blijven? Als je merkt dat er iets niet goed gaat, zet je toch zelf je hond weg? Als agent, vraag je toch om een hond weg te zetten? Als een agent met een stoel gaat slaan, grijp je toch in? Waarom maakt die eigenaar zich nog druk om een kogelgat?

Dit verhaal stinkt weer langs alle kanten.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:22

wizewo schreef:
Ik snap er weinig van...

Waar is de eigenaar in dit verhaal? Als er iemand binnenkomt, vraag je toch of ze bang zijn van honden en of ie mag blijven? Als je merkt dat er iets niet goed gaat, zet je toch zelf je hond weg? Als agent, vraag je toch om een hond weg te zetten? Als een agent met een stoel gaat slaan, grijp je toch in? Waarom maakt die eigenaar zich nog druk om een kogelgat?

Dit verhaal stinkt weer langs alle kanten.

lees ff... Knipoog

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:28

Ha, mmm cruciale alinea gemist. Blijf ik het toch raar vinden hoor. Als er iemand over een hond heen gebogen staat, moet je al van koele bloede zijn, om die hond te schieten, met het risico op het raken van een mens. De vriendin van de eigenaar was toch ook nog in de kamer? Ik snap het echt niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:30

Lijkt me niet echt een objectieve bron, het verhaal van de eigenaar.

En ik ken de organisatie BLID niet, maar gezien dit en het vorige verhaal lijkt me dat ook niet echt een objectieve, zelfstandige organisatie, die het verhaal van meerdere zijdes geneigd is te bekijken..
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 18-06-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:32

In dit verhaal zal ook geen objectieve bron zijn...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:33

Lynn_Nikita schreef:
idd, na die update was het verhaal ook heel anders, toch vind ik niet dat er zo snel geschoten moet worden

Dat weet jij niet wat snel is, op de plaats zelf kunnen dingen anders lijken dan achteraf gelezen Lachen

En inderdaad weer het zoveelste verhaal van doodbrave mensen waar hun doodbrave hond nooit zal bijten, en een gevaarlijke politieman die graag honden neerschiet

zolang mensen dit soort verhalen smullen en willen geloven Lachen

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 15:37

ach.. in NL lopen agenten rond waarvan 80% niet schiet gerechtigd is.. dus of niet goed kunnen richten, of te snel naar hun pistooltje grijpen (en dit is uit onderzoek gebleken, stond laatst nog in de krant) dus die MOGEN niet eens met een pistool op zak lopen

dus in belgie zullen er ook vast van dit soort schietgrage mannetjes rondlopen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:43

En als wij zomaar zo'n onzin gaan veronderstellen over de politie gaat het hek helemaal van de dam... We weten niet wat er gebeurd is en ik ga er van uit dat dat zo gaat blijven (zoals bij het vorige verhaal blijkbaar).

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:46

Verschrikkelijk, ik denk alleen niet dat we te weten zullen komen wat er precies gebeurt is..
Erg schrikken voor die kinderen.
Laatst bijgewerkt door L_ola op 18-06-08 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:55

de echte waarheid zullen we waarschijnlijk nooit weten want zowel de eigenaar van de hond als de politieagent zullen het verhaal wel een draai geven dat beter uitkomt. het zal de een zen woord tegen dat van de ander blijven.

de hond is en blijft dood, onnodig in men ogen want een hond die samenleefd in een gezin met kinderen is volgens mij niet agressief. schandalig vind ik het gewoon. er zijn genoeg andere manieren, als de hond al agresief zou gedaan hebben dat je niet direct moet schieten.

ik zweer 1 iets; als een flik ooit op 1 van mijn honden zou schieten dat ze gelukkiger zouden zijn geweest als men hond gewoon had gebeten. ik zou er zeker niet mee inzitten om daarna in het gevang te gaan wonen voor een tijdje.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:00

Jeetje wat nou alls die hond was geschroken van het geschreeuw van de agent en de agent had gebeeten waardoor deze misten en een van de kinderen raakte?
Was het dan wel erg geweest?
Of was het dan op de zelfde manier afgehandelt?
Vreselijk.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:16

Als (Belgische) politieagent zijnde snap ik dit verhaal helemaal niet.
Ik kan de reactie van mijn collega begrijpen, wanneer een Bull dog aan je broek hangt, zou ik mij ook proberen te verdedigen..
Ik vraag mij ook af, als die man met zijn hele lichaam zijn hond probeert te beschermen, hoe kon die collega de hond raken? Het is een bewegend doel, van misschien 5 cm²...
Als hij al in deze omstandigheden heeft geschoten... Wij worden bij wijze van spreken gebrainwashed over de wettelijkheid.. Wij zijn niet in America, waar dat allemaal niet zo nauw komt.
Ik kan mij beter inbeelden dat die man zijn hond vast had en die tegen de agenten aan het opjagen was. Als hij dan loslaat... dan zijn wij wettelijk in orde om te schieten.
Ik neem dit verhaal, niet met een korrel, maar met een hele liksteen zout. (net als dat ander verhaal)