Essent: "Doorbraak in electrisch autorijden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Essent: "Doorbraak in electrisch autorijden"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 13:25

Citaat:
Nog even en automobilisten kunnen ’tanken’ via een stekker in het stopcontact. Volgens energiebedrijf Essent staat elektrisch autorijden op het punt van doorbreken en rijden in 2025 zo’n 1,8 miljoen auto’s in Nederland op stroom.

Essent ontwikkelde een slim netwerk dat het opladen van elektrische auto’s in principe overal in Nederland mogelijk maakt.

Het energiebedrijf maakte dat dinsdag tijdens een presentatie op het TT Circuit in Assen bekend. Het speciale netwerk, het zogenoemde MSG-netwerk (Mobile Smart Grid), is gewoon via de huidige stopcontacten en de huidige elektriciteitsnetten toegankelijk. Het slimme van het systeem is dat het bij elk stopcontact de identiteit van de afnemer herkent. Wanneer in een willekeurig stopcontact in Nederland de accu van een elektrische wagen is opgeladen, krijgt de afnemer vanzelf de rekening op de mat.

Volgens Essent en samenwerkende partijen United Momentum Group, Electric Cars Europe en InnoSys Engineering brengt dit concept elektrisch rijden in Nederland in een stroomversnelling. Het grote voordeel van elektrische auto’s is dat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Essent zelf neemt volgend jaar de eerste elektrische auto’s in gebruik. Het gaat om enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s.

Voor het snelladen van de accu komen er oplaadstations langs snelwegen, waarmee een geheel lege accu in tien minuten weer vol stroom zit. Opladen thuis duurt langer.

Het concept is niet gebonden aan Essent. Volgens de woordvoerder is het systeem simpel te installeren op netwerken van andere energieleveranciers. Met hen zijn echter nog geen afspraken gemaakt. “We bieden een standaard aan en hopen dat de markt hierop inspeelt”, aldus de zegsman. Als dat gebeurt, zullen autoproducenten in 2010 voor het eerst tot massaproductie overgaan, zo verwacht Essent. Onder meer Volkswagen, Volvo en Daihatsu houden zich bezig met het ontwikkelen van elektrische wagens. De huidige modellen kunnen 300 á 500 kilometer rijden op een lading.

De kosten zullen in vergelijking met benzine, diesel of hybride aanzienlijk lager uitvallen, stelt Essent. Er is geen aanschafbelasting (BPM) verschuldigd en geen wegenbelasting. Op een kilowattuur, ter waarde van 20 eurocent, kan acht kilometer gereden worden. Ter vergelijking: een liter diesel kost 1,40 euro en is goed voor 16 kilometer. In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de prijscategorie van kleine middenklassers vallen

Bron: www.nieuwsmeteenglimlach.nl

Ik kan persoonlijk niet wachten op deze "doorbraak"! Kom maar op met de electrische auto's, weg met de hoge benzineprijzen. Het enige kleine nadeel kan misschien zijn dat stroomleveranciers er prijsstijgingen aan gaan binden, en anders doet de staat dat waarschijnlijk wel weer.

Youko

Re: Essent: "Doorbraak in electrisch autorijden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 00:23

Inderdaad WEG met de hoge benzine-prijzen. Maar Nederland is zo creatief met de vele heffingen en belastingstelsels, dat ze weer wat nieuws gaan verzinnen.
Maarrrr, wij zijn met stroom tenminste niet meer afhankelijk van de Olieproducerende landen in tegenstelling tot de olieprijzen. De prijzen zijn zo o.a. zo hoog omdat zij de prijzen opdrijven. De oliesjeiks zijn ook niet gek, het is maar een kwestie van tijd dat olie vervangen gaat worden. Dat betekent dus dat olie onwijs gaat dalen in waarde, ze zijn dus niks meer waard. Vandaar dat de Arabieren tegenwoordig als een gek aan het investeren zijn in het buitenland Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:24

Vanmorgen in het journaal was er een auto uitgevonden in china die op water reed.
Nog beter Haha!

Kom maar op met alles zonder benzine Haha!

http://www.rtl.n(/actueel/rtlnieuws/opm ... ticleview/)/components/actueel/rtlnieuws/2008/06_juni/18/opmerkelijk/0618_0715_Auto_rijdt_op_water.xml

Thee
De nieuwste Japanse auto rijdt namelijk gewoon op water. Het maakt niet uit waar dat water vandaan komt, uit de kraan of uit zee. Volgens de ontwikkelaars loopt de auto zelfs op Japanse thee.

HydrogenenEen speciale generator achterin de auto haalt de zogeheten hydrogenen eruit. Daarbij komen elektronen vrij en die worden weer omgezet in elektriciteit. De auto loopt ongeveer een uur op een liter. De nieuwe auto is tot nu toe wel minder snel dan een auto op benzine of een elektrische auto. Hij kan hooguit 80 kilometer per uur.

Waterauto
Het bedrijf hoopt dat Japanse autofabrikanten de waterauto snel in productie gaan nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-08 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 08:25

Zou je er dan evengoed een 2 paards trailer achter kunnen hangen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:01

De auto die op water kan rijden is al jaaaaren geleden uitgevonden. Knipoog Helaas werden de uitvinders daarvan steeds vermoord of iets dergelijks door de oliemaatschappijen.

Ik ben blij dat er nu een goed alternatief komt, hopen dat hij snel op de markt komt.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:05

Waar kan ik bestellen? Haha!

Eindelijk weg met die auto's die stervensdure benzine/diesel zuipen en de boel vervuilen! Hopen dat dit een gat in de markt wordt Ja

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:12

Dat is een verkeerde gedachte. De electriciteit uit je stopcontact moet ook opgewekt worden, en dat gebeurt ook veelal door olie te verbranden. Je verplaatst de uitstoot alleen. Maar desalnietemin wel goedkoper natuurlijk. En daar gaat het om.

Maar voor de toyota prius zijn er allang kits op de markt waarmee je de accus gewoon in het stopcontact kan opladen?
In amerika gebruiken ze het zelfs andersom: de auto voorziet het huis van stroom als er stroomuitval is Clown

Maar het is wel gaaf. Electrische auto's zijn veel sneller dan benzinemodellen Lachen

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:42

Stoeptegel schreef:
Dat is een verkeerde gedachte. De electriciteit uit je stopcontact moet ook opgewekt worden, en dat gebeurt ook veelal door olie te verbranden. Je verplaatst de uitstoot alleen. Maar desalnietemin wel goedkoper natuurlijk. En daar gaat het om.

Maar voor de toyota prius zijn er allang kits op de markt waarmee je de accus gewoon in het stopcontact kan opladen?
In amerika gebruiken ze het zelfs andersom: de auto voorziet het huis van stroom als er stroomuitval is Clown

Maar het is wel gaaf. Electrische auto's zijn veel sneller dan benzinemodellen Lachen

Als we met zijn allen groene stroom gaan nemen is dat probleem ook weer opgelost Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 12:45

Tja, maar denk niet dat het er echt doorheen komt. Hoe goed deze doorbraak ook is! De grote bazen als Shell zullen altijd een stokje ervoor steken. Want als wij allemaal op stroom gaan rijden krijgen zij geen geld meer...

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 13:44

kehdra schreef:
Stoeptegel schreef:

Als we met zijn allen groene stroom gaan nemen is dat probleem ook weer opgelost Knipoog

uh lol? Dan kun je alleen rijden als het waait of de zon schijnt Clown
Groene stroom is de grootste onzin die er is. Je hebt geen backup en het is zeer inefficient. Dat kan nu de energievraag niet eens aan, laat staan als iedereen een electrische auto heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:27

Daarom is die auto op water wel goed Ja
Zee spiegel stijgt...gaat meer regenen in nL
Opgelost! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:38

runningkawa schreef:
Daarom is die auto op water wel goed Ja
Zee spiegel stijgt...gaat meer regenen in nL
Opgelost! *LOL*

Maar die kan weer niet harder dan 80 heb ik vanmorgen gehoord, kom je ook niet zo snel op plaats van bestemming Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 14:46

Ik mag van mijn woonplaats naar werk en familie hooguit 80, op de meeste plaatsen zelfs maar 60 en 70....dus geen probleem voor mij Lachen
Snelweg...ah wat minder snel, maar met al die files...stilstaan en 10 km per uur haalt hij ook Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 17:35

runningkawa schreef:
Ik mag van mijn woonplaats naar werk en familie hooguit 80, op de meeste plaatsen zelfs maar 60 en 70....dus geen probleem voor mij Lachen
Snelweg...ah wat minder snel, maar met al die files...stilstaan en 10 km per uur haalt hij ook Haha!

ROFL Ook weer gelijk, gezien de Nederlandse snelwegen over enkele jaren 1 grote file zal zijn!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 06:46

hartstikke leuk allemaal,maar ik geloof echt niet dat dit bereikbaar gaat worden voor het gewone klootjesvolk Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:01

Er zijn ook al lang auto's die op andere brandstoffen lopen dan benzine,diesel of gas.

Maar shel,bp etc kopen die projecten af voor veel geld, omdat ze anders hun inkomsten mis lopen Knipoog

Ik meen dat er ruim 20 jaar geleden al een auto was die op waterstof liep Knipoog

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:05

Ik was zelf geïntresseerd om een auto op electriciteit aan te kopen, omwille van de hoge brandstofkosten van tegenwoordig. Nu moet ik wel zeggen, dat toen ik meer info zocht ivm deze wagens (waaronder de Toyota Prius), dat er stond dat het ideale stadswagens waren, maar absoluut geen wagens om lange afstanden mee te doen (omdat je ze dus regelmatig eens zou moeten kunnen opladen).
Als er nu oplaadplaatsen rond snelwegen zouden komen, dan is dit probleem ook al van de baan Lachen
Goed plan! Ben zeker van plan om binnen enkele jaren te investeren in een auto op electriciteit of eventueel water, als dat project er ooit goed doorkomt.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 07:20

Aeris, de Prius kun je prima mee de snelweg op. Er zit ook een benzinemotor in die onderweg de accu's oplaadt. Zelfde systeem als wat er nu kleinschalig in je auto gebeurd Knipoog Die krengen zijn trouwens wel enorm stil! Jammer dat de accu's schijnbaar om de 3 jaar vervangen moeten worden en de productie daarvan net zo vervuilend is als 1 jaar lang een Hummer rond te laten crossen..

@Snoevie; ze willen een auto gaan importeren/introduceren die in dezelfde prijsklasse ligt als een kleine middenklasser. Denk aan €15.000,-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 07:22

oke,dat valt me dan mee.

ik dacht dat het prijzen zouden zijn die alleen onze minister van financien zou kunnen ophoesten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:11

crossmonster
Dat heb ik idd ook al eens vernomen, dat er al heel lang auto;s bestaan die niet op een olie product lopen.
Maar de hoge piefen en de wereld dat tegen houden

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:39

runningkawa schreef:
crossmonster
Dat heb ik idd ook al eens vernomen, dat er al heel lang auto;s bestaan die niet op een olie product lopen.
Maar de hoge piefen en de wereld dat tegen houden

Precies, waardeloos he !

En wij maar brandstof betalen... en de staat lacht in zijn knuisje,en waar gaan al die centen naar toe???? Boos!

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:10

De auto op water is inderdaad een goede uitvinding! Ik vind het een heel mooi idee, en mag snel komen. Maar kijk eens om je heen, overal zijn regeltjes voor, heffingen en belastingen... Ik ben bang dat, dat straks met water gaat gebeuren(veel duurder net als nu de benzine). Ookal kunnen we het overmatige water kwijt wat door het broeikaseffect teveel is geworden, ze zullen er vast iets op bedenken dat ook daarin handel gaat ontstaan. Maar er is zoveel water om ons heen, dat er eigenlijk niet op verdient kan worden zonder dat er regels voor het gebruikt ervan worden bedacht. Speciaal water of gewoon het kraanwater wat duurder wordt? Of zelfs verboden als even naar de sloot je brandstof halen, eh eh dat mag niet, bekeuring! Zomaar een gedacht hoor Knipoog Ben benieuwd hoe alles gaat lopen, maar een voordeel blijft het is milieuvriendelijker.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 22:05

Dioxide schreef:
Jammer dat de accu's schijnbaar om de 3 jaar vervangen moeten worden en de productie daarvan net zo vervuilend is als 1 jaar lang een Hummer rond te laten crossen..
Volgens mij klopt dat niet. Volgens Toyota gaan ze rond de 280.000km mee, maar in de praktijk blijkt dat veel zelfs meer dan 400.000km meegaan.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 13:50

Van mij mogen die electrische auto's zo snel mogelijk komen hoor! lijkt me ideaal Pling

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:34

Handig hoor, als ze maar niet de stroom net zo duur maken als de benzine, daar zie ik ze hier ook nog wel voor aan Clown