Citaat:Nog even en automobilisten kunnen ’tanken’ via een stekker in het stopcontact. Volgens energiebedrijf Essent staat elektrisch autorijden op het punt van doorbreken en rijden in 2025 zo’n 1,8 miljoen auto’s in Nederland op stroom.
Essent ontwikkelde een slim netwerk dat het opladen van elektrische auto’s in principe overal in Nederland mogelijk maakt.
Het energiebedrijf maakte dat dinsdag tijdens een presentatie op het TT Circuit in Assen bekend. Het speciale netwerk, het zogenoemde MSG-netwerk (Mobile Smart Grid), is gewoon via de huidige stopcontacten en de huidige elektriciteitsnetten toegankelijk. Het slimme van het systeem is dat het bij elk stopcontact de identiteit van de afnemer herkent. Wanneer in een willekeurig stopcontact in Nederland de accu van een elektrische wagen is opgeladen, krijgt de afnemer vanzelf de rekening op de mat.
Volgens Essent en samenwerkende partijen United Momentum Group, Electric Cars Europe en InnoSys Engineering brengt dit concept elektrisch rijden in Nederland in een stroomversnelling. Het grote voordeel van elektrische auto’s is dat ze geen schadelijke stoffen uitstoten. Essent zelf neemt volgend jaar de eerste elektrische auto’s in gebruik. Het gaat om enkele honderden bedrijfs- en personenauto’s.
Voor het snelladen van de accu komen er oplaadstations langs snelwegen, waarmee een geheel lege accu in tien minuten weer vol stroom zit. Opladen thuis duurt langer.
Het concept is niet gebonden aan Essent. Volgens de woordvoerder is het systeem simpel te installeren op netwerken van andere energieleveranciers. Met hen zijn echter nog geen afspraken gemaakt. “We bieden een standaard aan en hopen dat de markt hierop inspeelt”, aldus de zegsman. Als dat gebeurt, zullen autoproducenten in 2010 voor het eerst tot massaproductie overgaan, zo verwacht Essent. Onder meer Volkswagen, Volvo en Daihatsu houden zich bezig met het ontwikkelen van elektrische wagens. De huidige modellen kunnen 300 á 500 kilometer rijden op een lading.
De kosten zullen in vergelijking met benzine, diesel of hybride aanzienlijk lager uitvallen, stelt Essent. Er is geen aanschafbelasting (BPM) verschuldigd en geen wegenbelasting. Op een kilowattuur, ter waarde van 20 eurocent, kan acht kilometer gereden worden. Ter vergelijking: een liter diesel kost 1,40 euro en is goed voor 16 kilometer. In aanschaf gaan de elektrisch aangedreven voertuigen in de prijscategorie van kleine middenklassers vallen
Bron: www.nieuwsmeteenglimlach.nl
Ik kan persoonlijk niet wachten op deze "doorbraak"! Kom maar op met de electrische auto's, weg met de hoge benzineprijzen. Het enige kleine nadeel kan misschien zijn dat stroomleveranciers er prijsstijgingen aan gaan binden, en anders doet de staat dat waarschijnlijk wel weer.