Swiffer-doekjes gevaarlijk voor mens en dier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Swiffer-doekjes gevaarlijk voor mens en dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:48

Dit bericht kreeg ik net via de mail binnen:

Citaat:
Ik krijg net een berichtje door van iemand ie in de Hart voor dieren een artikel heeft gelezen, daar staat het volgende: Ik ben net met mijn hond bij de dierenarts geweest voor zijn jaarlijkse inenting.Er is bij hem levercirrose geconstateerd. Hij is nog jong. En volgens de dierenarts is dit dier de zoveelste in enkele maanden waarbij dit ziektebeeld optreedt. Enkele weken geleden een Duitse Herder van 5 jaar. Hij kwam niet zonder toezicht buiten, en was ook nooit met gif in aanraking geweest. Het dier werd uit zijn lijden verlost en er werd een autopsie gedaan. En de oorzaak? Het bleek de Swiffer te zijn, de vochtige vloerdoekjes dus! Niet te geloven!
Het probleem is bij de fabrikant bekend, want bij de kleine lettertjes staat dat je de doekjes bij kinderen en huisdieren weg moet houden. Er zit een ijzerafbrekend middel in en als dieren hun poten aflikken krijgen ze die troep binnen. Geef dit a.u.b. aan iedereen door die huisdieren of kleine kinderen heeft.

Kan iemand mij vertellen wat hiervan waar is? Is dit weer zo'n paniekbericht of....

Oakland1990

Re: Swiffer-doekjes gevaarlijk voor mens en dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:50

Lijkt me bizar, maar je moet het ook niet aan je hond voeren natuurlijk.

Ik zie dat je dezelfde naam als mij draagt!

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:51

Ze krijgen het binnen doordat ze hun poten aflikken (en kinderen door het kruipen en handen/vingers aflikken) Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:52

Ik heb het ook gelezen in de Hart voor Dieren, ik gebruikte zelf altijd vochtige doekjes van Kruidvat om de verdiepingen van mijn rattenkooi mee schoon te maken, maar ik gebruik ze nu ook niet meer.
Gebruik nu alleen warm water.
Ik neem liever geen risico.

@Oakland: het is niet aan de hond gevoerd, de vloer is schoongemaakt, hond is eroverheen gelopen en heeft later zijn poten afgelikt, zo heeft ie dat spul binnengekregen Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:52

Dat was toch een fabel Verward

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:53

Ik hoop het, kreeg het net over de mail...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:53

Oh op die manier Nagelbijten / Gniffelen Ik ga soms wel eens met een Swiffertje over m'n paard, maar dan die "droge" versie. Is dat dan ook gevaarlijk?

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:55

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:56

via hyves is dat mailtje ook al de rondte in gegaan.
en daarna zeiden ze dat het nep was en niet waar.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:56

Citaat:
Paniekverhaal over Swiffer Wetjet is een Hoax

Op internet zijn de alarmerende berichten over de Swiffer Wetjet nieuw leven ingeblazen. De swiffer zou gevaarlijk zijn voor kinderen en huisdieren. Dit gerucht deed eerder in 2004 de ronde. Het blijkt echter een Hoax te zijn (uit de duim gezogen c.q. een broodje aap verhaal).

In de vloeistof van de Wetjet zou anti-vries zitten wat inderdaad gevaarlijk is voor kinderen en dieren. De hoeveelheden die na het dweilen van de vloer achterblijven lijken echter onvoldoende om schade aan de lever tot gevolg te hebben.

Het lijkt erop dat iemand de producent van de Swiffer een hak wil zetten of wil chanteren. Email berichten over de vermeende problemen met het product kunt u beter naar de prullenmand verwijzen en niet doorsturen naar anderen.

DN redactie
DN 19/03/2008

En dit heb ik net gevonden...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 20:57

http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... paniek.ece

Citaat:
Hondenfans zaaien Swiffer-paniek

woensdag 04 juni 2008 | 03:11 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 04 juni 2008 | 20:10
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ENSCHEDE - Onder Twentse honden- en kattenliefhebbers is paniek uitgebroken over de 'natte' Swiffer. Via Hyves waarschuwen ze elkaar massaal voor de 'dweil aan een stok'. Er zouden in de vochtige doekjes 'antivries' zitten; enkele honden zouden zijn overleden. Maar het gaat om een 'broodje aap', een verzinsel.

Volgens de fabrikant van de Swiffer, Proctor & Gamble, een hardnekkig verzinsel. De woordvoerder van P&G: "Het achtervolgt ons al sinds 2004. Het dook voor het eerst op in Amerika. We hebben toen extra toxicologisch onderzoek laten doen om het verhaal te ontzenuwen." Op diverse Amerikaanse sites over chemie en technologie wordt het verhaal sindsdien - onderbouwd - ontkracht.

Toch komt het telkens terug. Tal van dierensites in Nederland hebben de valse waarschuwing opgepikt en geplaatst. In maart sloeg de angst toe in Brabant en Limburg, en nu is Twente aan de beurt. Het verhaal verspreidt zich hier vooral via het vriendennetwerk Hyves op internet. De leden sturen het bericht massaal door.

Het Swiffer-verhaal uit 2004 en van nu komen precies qua inhoud overeen. In alle gevallen schrijft een anonieme dierenliefhebber: "Ik ben net met mijn hond bij de dierenarts geweest voor zijn jaarlijkse inenting. Er is bij hem levercirrose geconstateerd. Volgens de dierenarts is dit het zoveelste dier in enkele maanden. Enkele weken geleden nog bij een Duitse Herder van vijf jaar. Het dier is uit zijn lijden verlost en er werd autopsie gedaan. En de oorzaak? Het bleek de Swiffer te zijn."

Het bericht wordt afgesloten met het advies: "Geef dit aan iedereen door met huisdieren of kleine kinderen."

En dat gebeurt dus. Daarmee is het ook een typische hoax geworden. Een nep waarschuwing per e-mail. Daarin worden mensen bijvoorbeeld ten onrechte voor een nieuw virus gewaarschuwd. Door de oproep dit aan zo veel mogelijk mensen te sturen, ontstaat er een mailbom, die het mailverkeer kan ontregelen en zelfs lamleggen.

*edit* dorothea was me al voor Lachen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 20:58

Sorry... Bloos (voor het paniekzaaien)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 21:04

ach, zo is het weer ff duidelijk dat het een fabel is, en er geen paniek nodig is Knipoog

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:39

Ik schrok al (van de topictitel), maar het is een hoax. Rolleyes

Oakland1990 schreef:
Oh op die manier Nagelbijten / Gniffelen Ik ga soms wel eens met een Swiffertje over m'n paard, maar dan die "droge" versie. Is dat dan ook gevaarlijk?

Pling Wat een goed idee! Ga ik ook eens proberen. Knipoog De droge versie dan ook hè.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:47

Je mag er zeker van zijn, 99,9% van zulke paniekberichten waarvan je wordt verteld dat je het naar zoveel mogelijk mensen moet doorsturen, vind je terug als je op google intypt "titel"+broodje aap of "titel"+Urban legend Knipoog .

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 13:45

dorothea schreef:
Ik hoop het, kreeg het net over de mail...

Dat is al een reden om er vanuit te gaan dat het niet waar is Knipoog.

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:18

Kreeg die ook. Is idd niet waar! Gelukkig maar.. Lachen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:49

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:52

Mijn moeder heeft het mij laatst ook vertelt dat als ik ff met me honden heb gespeeld niet meer de swiffer mag pakken want er zit iets in (stof ofso) wat dodelijk is voor dieren.
Nou cker dat ik die swiffer nooit meer ga gebruiken, wil nog lang genoeg van me schattjes genieten! Haha!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 19:53

DNIEZE schreef:
Mijn moeder heeft het mij laatst ook vertelt dat als ik ff met me honden heb gespeeld niet meer de swiffer mag pakken want er zit iets in (stof ofso) wat dodelijk is voor dieren.
Nou cker dat ik die swiffer nooit meer ga gebruiken, wil nog lang genoeg van me schattjes genieten! Haha!

uhm
heb je dit topic wel doorgelezen? Verward