Wethouder gegijzeld in Almelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:10

Citaat:
Uitgegeven: 16 juni 2008 12:17
Laatst gewijzigd: 16 juni 2008 14:55

AMSTERDAM - In het gemeentehuis van Almelo wordt maandagmiddag een onbekend aantal mensen, waaronder een wethouder, gegijzeld. Dat heeft de politie gemeld.ANP

De politie probeert contact te krijgen met de man die maandag in het stadhuis van Almelo een onbekend aantal mensen gijzelt. "We willen onderhandelen met de man. We gaan onze uiterste best doen om te voorkomen dat de gegijzelden iets overkomt'', aldus een woordvoerster van de politie voor de camera van RTV Oost. De woordvoerster wilde niet ingaan op vragen hoeveel mensen er in het stadhuis worden vastgehouden of over het wapen waarmee de man de gegijzelden in bedwang houdt.

De gijzelnemer zou even na 11.00 uur zijn eigen restaurant aan de Waag in brand hebben gestoken om vervolgens naar het stadhuis te rijden.
Als afleidingsmanoeuvre zou de man daar zijn auto in brand hebben gezet. Daarna snelde hij naar binnen om een aantal personen te gijzelen, zo meldt RTV Oost. De man zou een wapen bij zich hebben.

Almelo heeft een crisisteam samengesteld en verschillende arrestatieteams zijn op de plek aanwezig zodat ze snel kunnen ingrijpen, aldus RTV Oost. De omgeving rond het stadhuis is afgezet.

De man zou al enige tijd met de gemeente in een langdurige juridische strijd verwikkeld zijn. Aanvankelijk wilde Almelo niet dat het restaurant zijn deuren zou openen vanwege een nieuw plan voor de binnenstad. Ook constateerde de gemeente dat het restaurant geen horecavergunning heeft.

Bron: http://www.nu.nl/news/1614723/12/Wethou ... lmelo.html

Erg raar verhaal. Apart ook, van de week daar nog een hapje gegeten. Nagelbijten / Gniffelen
Alles hier afgezet en blijkt dat er veel mensen binnen het gemeentehuis onder schot worden gehouden. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen..

garny95

Re: Wethouder gegijzeld in Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:13

Toen ik dit onderwerp zag, moest ik lachen, het verbaasd mij niets dat dit soort dingen gebeuren.
Ik vind het voor de gijzelnemer een drama dat hij zo ver gaat of moet gaan en voor de wethouder op het gemeentehuis is het ook niet echt fijn.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:16

Brrr, ja.. ik heb mijn plan om de stad in te gaan vandaag maar afgeblazen Nagelbijten / Gniffelen

*zoekt even de update*

putzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:17

hoorde het op de radio,
die man moet echt radeloos zijn, cafe (restaurant?) in de fik, auto in de fik en nu 4 man onder schot houden, krijg echt een alles of niets idee hierbij, hoop dat de gegijzelden hier goed uitkomen.

hoorde ook dat er 50 man onder begeleiding het stadhuis uit zijn gekomen. ben benieuwd hoe dit afloopt.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:17

garny95 schreef:
Toen ik dit onderwerp zag, moest ik lachen, het verbaasd mij niets dat dit soort dingen gebeuren.
Ik vind het voor de gijzelnemer een drama dat hij zo ver gaat of moet gaan en voor de wethouder op het gemeentehuis is het ook niet echt fijn.

Ik snap niet dat je er om kan lachen. Ik denk ook niet dat de tientallen andere gegijzelden er mee kunnen lachen, zij mogen maar weer zien hoe ze van dit trauma af komen. 'Niet fijn' lijkt me een ongepast understatement.

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:18

Update:
Citaat:
ALMELO - Een groep van ongeveer vijftig personen heeft maandag rond 14.00 uur aan de zijkant het stadhuis van Almelo verlaten onder begeleiding van de politie. Dat heeft een ooggetuige gemeld. Of er nog mensen in het stadhuis worden gegijzeld, is niet duidelijk. De gijzelaars zijn met bussen overgebracht naar het Theaterhotel in Almelo, waar ze worden opgevangen.

De gijzeling is begonnen aan het einde van de ochtend. Onder de gijzelaars is de Almelose wethouder Bert Kuiper. De gijzelnemer is de eigenaar van grand café De Rechter aan het Waagplein, dat hij eerder op de dag in brand heeft gestoken.

Het pand is voor een groot deel verwoest. Bij de brand is één gewonde gevallen, de aard en ernst van de verwondingen zijn nog onbekend. Volgens nog onbevestigde berichten heeft de verdachte eerder op de dag slecht nieuws gekregen op het gemeentehuis. Hij heeft daarop zijn bedrijf én vervolgens zijn auto in de brand gestoken.

Die auto - een Opel Zafira - stond geparkeerd op het Stadhuisplein. Daarna is de man gewapend met een pistool het stadhuis binnen gegaan. De politie heeft het gebied rondom het stadhuis afgezet. Een deel van de mensen heeft het stadhuis verlaten, maar er zijn ook nog steeds mensen aanwezig. De ambtenaren worden opgevangen in het Theaterhotel. Er staat een arrestatieteam van de politie gereed om in te grijpen.

Familie van de 40-jarige gijzelnemer is ter plaatse. Een vrouw, vermoedelijk de zus of de vrouw van de gijzelnemer, is in elkaar gezakt en met een ambulance afgevoerd. De man heeft vier kinderen. De politie meldt bezig te zijn om contact te leggen met de gijzelnemer.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 15:19

Het schijnt dat er een heel college onder schot wordt gehouden oid. Hoorde inderdaad dat er zo'n 50 man onder begeleiding van de politie het gemeentehuis hebben verlaten.

Mijn moeder wilde eventjes naar de Appie Heijn, maar dat mocht ook niet. Alles afgezet dus hier en overal politie.

Thanks voor de update Annemarie!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:19

Pff je zou maar in de zelfde kamer zitten als deze zwaar overspannen man, want anders kan ik zijn toestand niet omschrijven.
Ik hoop dat het allemaal met een sisser afloopt en dat de man geholpen kan worden maar wat een angst zou ik uitstaan als ik een van de gijzelnemers was.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:20

Een heel college nog wel....vreselijk.
Ik hoop op een goede afloop.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:22

vresenlijk!
wat zal die man wanhopig zijn anders doe je zoiets niet.
ik hoop dat het allemaal goed afloopt!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:23

garny95 schreef:

lachen?? Ja heel grappig dat een groep mensen onder schot gehouden wordt. Echt leuk hoor Hoe kun je hierom lachen?

Vreselijk wat er daar gebeurd.. Hopelijk vallen er geen gewonden of erger..

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:23

Elessar schreef:
Mijn moeder wilde eventjes naar de Appie Heijn, maar dat mocht ook niet. Alles afgezet dus hier en overal politie.

Ik fietste net ook richting stad, kwam al allemaal omfietsende scholieren tegen. Mijn moeder wilde naar de VVV maar moest gigantisch omfietsen. Je kan idd nergens meer langs

Zo gebeurt er nooit wat in Almelo, en dan dit... het klinkt echt heel onwerkelijk als je er aan denkt. Dit kan gewoon niet in Almelo gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Edit: Nergens eigenlijk natuurlijk.. alleen in een actiefilm ofzo Scheve mond

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:27

Ik snap alleen het verhaal erachter nog niet helemaal...
Die man mocht dus eerst niet dat restaurant openen, toen wel en daarna weer niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:29

Ik vind het zo'n vreemd verhaal!
Iedereen op school had het erover, veel gingen ook naar de stad. Toen was er al niet meer veel te zien, alles is afgezet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:31

Hier staat meer achtergrondinformatie over de zaak:

http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/a ... 271906.ece
http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/3 ... echter.ece

En nieuws op de site van Elsevier: http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland ... nr/209845/

Annemarie schreef:
Zo gebeurt er nooit wat in Almelo, en dan dit... het klinkt echt heel onwerkelijk als je er aan denkt. Dit kan gewoon niet in Almelo gebeuren Nagelbijten / Gniffelen

Heel, heel even moest ik aan een uitspraak van Herman Finkers denken toen ik dit nieuws hoorde. Om me meteen daarna te realiseren dat dat niet erg gepast was van mij. Je zult maar gegijzeld worden door een compleet doorgedraaide persoon... Wat een drama, ik hoop uiteraard met heel mijn hart dat er geen slachtoffers vallen. Scheve mond

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:34

Had ik toch zojuist de politie aan de telefoon! Ik schrok me rot! Bloos!
Bleek het gelukkig te gaan onze gejatte kentekenplaten..

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:40

Karin, ik moest ook heel even aan Finkers denken, maar da's idd een erg ongepaste gedachte. Vreselijk zeg; dat iemand zich zó in een hoek gedreven voelt en geen andere uitweg ziet dan brand stichten en mensen gijzelen. Ik hoop maar dat iedereen ongedeerd blijft, inclusief de gijzelnemer.

Knuffel voor Annemarie Ach gut

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:43

Binnen nu en een kwartier volgt er een persconferentie en via de streams zie je dat er nu wel veel in beweging is....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 15:53

Die man moet wel flink over de rooie zijn, het is te hopen dat het allemaal goed afloopt...

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:04

Heb al de hele middag de tv op RTVoost staan, ben ook benieuwd naar de afloop en hoop natuurlijk op een goede afloop Lachen
Vervelende ervaring! Het duurt nu al redelijk lang, sinds half 12 vanmiddag geloof ik..

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:05

Inderdaad een raar verhaal. Ben benieuwd hoe het afloopt!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:07

Er moet idd nu wel gauw iets gebeuren...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:09

Ik hoorde het net op het nieuws en daarna kwam ik dit topic toevallig tegen.
Vreselijk als je dit van dichtbij mee moet maken.
Hopelijk loopt het goed af.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:18

Gelukkig is mn schoonzus een van de 50 personen die eruit gehaald zijn. Die zaten op een andere afdeling. Hoop dat het snel over is in elk geval.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:26

Het duurt wel erg lang, nog steeds geen voortgang Scheve mond